  • 1. Data: 2020-03-29 14:39:30
    Temat: Generator sygnału zegarowego z Pegasusa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Z ciekawości rzuciłem ostatnio okiem na schemat popularnego
    kilkadziesiąt lat temu Pegasusa (biorąc pod uwagę możliwość, że być może
    za jakiś czas spróbuję naprawić mój egzemplarz, który przestał działać
    lata temu).

    W konsoli pracował procesor 6527, będący klonem układu RP2A03,
    wykorzystywanego w oryginalnym NES-ie. Procesor ten był oparty na 6502,
    ale nie był z nim zgodny pinowo. Jedną z różnic było zastosowanie innego
    układu taktującego z wewnętrznym dzielnikiem częstotliwości - procesor
    przyjmował sygnał taktujący 21.47727 MHz (NTSC) lub 6.6017 MHz (PAL).

    https://wiki.nesdev.com/w/index.php/CPU_pin_out_and_
    signal_description

    Rzuciłem okiem na schemat znaleziony w sieci:

    https://obrazki.elektroda.pl/9553877400_1482056620.j
    pg

    Moją uwagę zwrócił układ generatora na dwóch tranzystorach. Nie wygląda
    to mi na coś, co mogłoby generować sygnał prostokątny o napięciu
    mieszczącym się w przedziale wymaganym przez elementy TTL. A właśnie
    takiego sygnału z tego co pamiętam wymagał oryginalny 6502.
    Tutaj będziemy mieć do czynienia z sinusoidalnym sygnałem przemiennym o
    amplitudzie paru woltów.

    Rozumiem, że RP2A03 akceptował taki analogowy sygnał taktujący?

  • 2. Data: 2020-03-29 19:19:10
    Temat: Re: Generator sygnału zegarowego z Pegasusa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Mar 2020 14:39:30 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    pg

    > Moją uwagę zwrócił układ generatora na dwóch tranzystorach.

    W zasadzie to nawet na jednym'

> [...]
    > mieszczącym się w przedziale wymaganym przez elementy TTL. A właśnie
    > takiego sygnału z tego co pamiętam wymagał oryginalny 6502.

    Moze nie musial - pozniejsze procki/uC z generatorem na pokladzie tez
    mialy jedno wejscie czule, bo wszak z kwarcu nie wychodzil sygnal TTL.

    J.

  • 3. Data: 2020-04-04 17:51:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wygląda na to, że faktycznie działa, po złożeniu na płytce prototypowej. :)
    Swją drogą jeszcze jedna ciekawostka na tym schemacie. Dlaczego jedno z
    wyjść dekodera adresów (pin 4 U3) jest podłączone do wejścia CS pamięci
    RAM (pin 18 U1) poprzez filtr złożony z diody, rezystora 1,2k oraz
    kondensatora 68pF? Przecież to spowoduje znaczne zmniejszenie stromości
    jednego ze zboczy sygnału aktywującego pamięć (kondensator będzie się
    szybko ładował przez diodę, ale wolno rozładowywał przez rezystor). Czy
    przypadkiem w elektronice cyfrowej nie chodzi o to, żeby zbocza były jak
    najbardziej strome, a czasy w których linie przebywają w stanach
    nieustalonych jak najkrótsze? :)