  • 21. Data: 2024-02-09 13:00:04
    Temat: Re: Gniazdo M2
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-09, Trybun <M...@j...cb> wrote:

    > Dla mnie "gniazdo" to dostępne wejście-wyjście z obudowy i tak to jest
    > opisane w niektórych instrukcjach.

    Jak sam składasz peceta to owszem, masz zwykle gniazda z przodu obudowy
    ze wstążkami i właśnie header'ami do podłączenia na płycie, ale zwykle
    nadal zostają jakieś niewykorzystane. Wtedy możesz sobie dokupić śledzia
    z gniazdami i wykorzystać. Praktycznie każda płyta ma ze dwa podwojne
    złącza usb na płycie do podłączenia dodatkowych gniazd.

    > Nie wiem czemu ale to wygląda na stery do grafiki.
    > https://pl.msi.com/Motherboard/A320M-A-PRO-MAX/suppo
    rt#driver

    No bo są, ale "on-board vga drivers" przecież oznacza, że masz grafikę
    onboard, a masz ją jak masz ją w cpu. Cpu jets onboard :)

    > Grafika zintegrowana z prockiem jest na pewno. I tylko to jest pewne.
    > Tak samo pewne że nie ma w nim żadnej zewnętrznej karty.
    > A co niby msi mógł wymyślić? Chyba jedyna możliwość wyłączenia PEG i
    > aktywacji IGD to dostępność odpowiedniego sprzętu, czyli,  tu grafiki
    > zintegrowanej z płytą..
    > Tak, ale to jest zupełnie inna płyta.
    > Jeszcze pytanie, o ile orientujesz się w tych sprawach o możliwość
    > wejścia do biosu gdy grafika nie działa?

    Poza oczywistym rozwiązaniem dołożenia grafiki, ktora jest na twardo
    ustawiona w biosie, to reset biosu do ustawień fabrycznych, gdzie
    zapewne domyślną opcją będzie jakieś "auto". Jeśli płyta nie ma jakiejś
    zworki do resetu (a współczesne chyba nie miewają) to wyjąć baterię z
    płyty na kilka minut.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2024-02-09 13:38:40
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uq4uv7$2j397$1@dont-email.me>
    user Trybun pisze tak:

    > Nie wiem co to "pcb"

    pcb to printed circuit board

    czyli płytka drukowana z laminatu ze ścieżkami medzianymi jakby
    wydrukowanymi z miedzi. Czyli płyta główna komputera, termin dla
    humanistów i zwykłych zjadaczy chleba graczy w czołgi.

    --
    Piter

    https://www.veracrypt.fr https://vivaldi.com
    https://www.irfanview.com https://handbrake.fr
    https://www.faststone.org https://www.xnview.com

  • 23. Data: 2024-02-09 13:44:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uq4ua3$2iv7i$1@dont-email.me>
    user Trybun pisze tak:

    > Chyba jedyna możliwość wyłączenia PEG i
    > aktywacji IGD to dostępność odpowiedniego sprzętu, czyli,  tu
    > grafiki zintegrowanej z płytą..

    biosy są miłe tzn dążą do wyswietlenia obrazu nawet jak użyszkodnik żle
    przełączy na PEG.

    U mnie np jest AUTO PCI i wewnętrzna.

    Pomimo, że mam kartę wsadzoną w PCI włączam tez zintegrowaną bo
    zwiękasza moc obliczeniową.

    W devices pojawiają się wtedy dwie karty NVIDIA I INTEL

  • 24. Data: 2024-02-09 15:42:32
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 09.02.2024 o 13:38, PiteR pisze:
> [...]
    > wydrukowanymi z miedzi. Czyli płyta główna komputera, termin dla
    > humanistów i zwykłych zjadaczy chleba graczy w czołgi.

    Aha, dzięki.

  • 25. Data: 2024-02-09 15:48:09
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > z gniazdami i wykorzystać. Praktycznie każda płyta ma ze dwa podwojne
    > złącza usb na płycie do podłączenia dodatkowych gniazd.

    Tu pytanie trochę niezwiązane z tematem. Mam starego kompa z dużą
    obudową. Ale ta budowa ma frontowe gniazda  tylko w wersji usb2. Z racji
    że w tego że ten nowy komp ma obudowę nikczemnej wielkości w której jest
    jak w piekarniku to czy mógłbym przenieść bebechy do tej dużej obudowy
    bez straty łączy usb3 na froncie?

    rt#driver
    > No bo są, ale "on-board vga drivers" przecież oznacza, że masz grafikę
    > onboard, a masz ją jak masz ją w cpu. Cpu jets onboard :)

    Przypominam że są to stery na stronie producenta płyty a nie procka. A
    raczej bardzo wątpliwe aby producent płyty oferował coś uniwersalnego,
    pasującego do wszystkich procesorów z grafika, kompatybilnych z tą
    płytą. O ile oczywiście są to stery czysto do grafiki a nie jakieś
    łączniki mające usprawniać obsługę zintegrowane grafiki różnych
    procesorów przez płytę.

> [...]
    > zapewne domyślną opcją będzie jakieś "auto". Jeśli płyta nie ma jakiejś
    > zworki do resetu (a współczesne chyba nie miewają) to wyjąć baterię z

    Czyli z jakiej by nie patrzeć strony pozostaje czysta partyzantka..

  • 26. Data: 2024-02-09 15:51:51
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    W dniu 09.02.2024 o 13:44, PiteR pisze:
> [...]
    > zwiękasza moc obliczeniową.
    >
    > W devices pojawiają się wtedy dwie karty NVIDIA I INTEL

    Jak już pisałem, nie widziałem w biosach z którymi miałem do czynienia
    możliwości włączenia urządzeń fizycznie nieistniejących w tym kompie i
    tego się właśnie trzymam w temacie ma ta płyta zintegrowana grafikę czy
    nie ma. W tym biosie w sekcji zintegrowana grafika są 3 opcje - auto,
    disabled, i force.

  • 27. Data: 2024-02-09 18:03:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uq5dv5$2m0jf$1@dont-email.me>
    user Trybun pisze tak:

    > Tu pytanie trochę niezwiązane z tematem. Mam starego kompa z dużą
    > obudową. Ale ta budowa ma frontowe gniazda  tylko w wersji usb2.

    Nie masz czego żałować. Porty usb2.0 są lepsze i stabilniejsze od 3.0
    Nie grzeją się w nich pendrajwy usb3.0, które w porcie 2.0 pobierają do
    limitu 500mA a w porcie 3.0 pobieraja ile chcą np 900mA

    Urządzenia typu karty wifi, karty bluetooth, odbiorniki klawiatur i
    myszy stabilniej działają w porcie usb2.0 i nie sieją zakłóceń na
    2.4GHz

    Ale oczywiście z pomoca alledrogo możesz dokupić panel z gniazdami 3.0
    jaki chcesz.

    > Z racji że w tego że ten nowy komp ma obudowę nikczemnej wielkości w
    > której jest jak w piekarniku to czy mógłbym przenieść bebechy do
    > tej dużej obudowy bez straty łączy usb3 na froncie?

    pewnie fizycznie nie beda pasować

> [...]
    > procka. A raczej bardzo wątpliwe aby producent płyty oferował coś
    > uniwersalnego, pasującego do wszystkich procesorów z grafika,

    Właśnie tak jest. Sterownik zawiera wszystkie procesory możliwe do
    wsadzenia w tę podstawkę. Lepiej to opisałeś niż Wikipedia :D

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 28. Data: 2024-02-09 20:33:55
    Od: RadosławF <r...@o...pl>

    W dniu 09.02.2024 o 18:03, PiteR pisze:

> [...]
    >
    > Urządzenia typu karty wifi, karty bluetooth, odbiorniki klawiatur i
    > myszy stabilniej działają w porcie usb2.0 i nie sieją zakłóceń na

    To co wymieniłeś normalny biały człowiek podpina pod usb2.
    Ale już dyski zewnętrzne działają na usb3 sporo szybciej niż na usb2.

    > Ale oczywiście z pomoca alledrogo możesz dokupić panel z gniazdami 3.0
    > jaki chcesz.

    > pewnie fizycznie nie beda pasować

    Pewnie będzie.
    Kabelki pomiędzy gniazdem na froncie a płytą główną dostarcza
    producent obudowy i powinny być wystarczającej długości.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2024-02-09 21:45:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uq5un3$134$1$Radoslaw@news.chmurka.net>
    user RadosławF pisze tak:

    > To co wymieniłeś normalny biały człowiek podpina pod usb2.

    normalny biały człowiek już nie ma portów 2.0 z tyłu i być może ma
    jeden port 2.0 z przodu albo i nie.

    > Ale już dyski zewnętrzne działają na usb3 sporo szybciej niż na
    > usb2.

    Te wpięte do płyty głównej owszem. Te wpięte z przodu mają niższe
    zasilanie z powodu dłuższego kabla.

    > Pewnie będzie.
    > Kabelki pomiędzy gniazdem na froncie a płytą główną dostarcza
    > producent obudowy i powinny być wystarczającej długości.

    tzn że niby Trybun wyjmie porty 3.0 z nowej obudowy i wypiłuje pilnikem
    dla nich dziury w starej? przykręci na wkręty do karton gipsu?

  • 30. Data: 2024-02-10 02:25:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-09, Trybun <M...@j...cb> wrote:
> [...]
    > że w tego że ten nowy komp ma obudowę nikczemnej wielkości w której jest
    > jak w piekarniku to czy mógłbym przenieść bebechy do tej dużej obudowy

    Masz kilka opcji:
    1. Podłączyć te gniazda do złącza (header'a) usb3 na płycie przez
    przejściówkę
    https://vi.aliexpress.com/item/1005005893085864.html
    Powinno działać choć nigdy nie próbowałem w tę stronę. Tzn. elektrycznie
    będzie, nie wiem jak przepustowo, ale to krótki odcinek może pociagnie.

    2. Podłączyć je normalnie do złącza usb2 na płycie

    3. Jak to stara i duża obudowa to masz pewnie jeszcze miejsca na kieszenie.
    https://allegro.pl/oferta/hub-5-25-przedni-panel-usb
    -3-0-2-0-audio-525e20-14826698463
    https://allegro.pl/oferta/panel-przedni-5-25-cala-ko
    ncentrator-usb-4-porty-usb3-0-2-0-15025490533
    (jest tego sporo, to tylko przykłady)

    Sam wybrałbym 2+3

> [...]
    > płytą. O ile oczywiście są to stery czysto do grafiki a nie jakieś
    > łączniki mające usprawniać obsługę zintegrowane grafiki różnych

    Nie sugerowałbym się tym. MSI nie jest producentem żadnego z chipsetów
    (obsługi dzwięku, sieci, dysków etc.), które ma ta płyta, a oferuje
    sterowniki do każdego.

    Patrzę teraz po swoich Asusach AM4 i też oferują sterowniki grafiki, a
    jest jak jest w cpu.

    Zwróć uwagę, że duża część tego co oferuje płyta jest w CPU. Masz na
    płycie chipsety obsługujące usb czy sata, ale w cpu też jest ich
    obsługa, stąd m.in. tyle tych "gniazd". Linie pcie to też cpu a nie
    płyta. Nvme również cpu (plus chipset płyty). A sterowniki dostarcza
    składacz tego bajzlu, czyli producent płyty.

    Tu masz ładny schemacik co siedzi w cpu a co na płycie (tu z chipsetem x570).
    https://www.guru3d.com/data/publish/203/fbc4c094d882
    f9e4475be78a860c608b1e0a60/untitled-1.jpg

    --
    Marcin