  • 11. Data: 2010-01-09 21:38:33
    Temat: Re: HTML 4.01 - dlaczego inputy muszą być w DIVach ?
    Od: olo <o...@n...com>

    Marek pisze:
    > Skoro mówimy o praktyce webmastera, to mi taka konstrukcja z nadmiarowym
    > DIVem jest niepotrzebna z tego względu, że np.definiuję sobie <label>
    > jako box i nim formatuję zawartość <form>. Oczywiście zdaję sobie
    > sprawę, że CSS nie ma wpływu na działanie walidatora HTMLa lecz nie
    > wiem po co zadaniem walidatora HTML ma być pilnowanie estetyki. Jeśli
    > webmaster uprze się rozwalić layout strony, to może to zrobić również w
    > absolutnej zgodności ze wszelkimi standardami HTML i CSS. A może o coś
    > innego tu chodzi?

    no to chyba tutaj masz błąd w rozumowaniu:

    <label>
    Znacznik definiuje etykietę dla pola formularza. Kliknięcie na zawartość
    etykiety powoduje zaznaczenie lub odznaczenie odpowiedniego pola formularza.
    Typ znacznika: *liniowy*

    <fieldset>
    Znacznik służy do grupowania pól formularza. Opcjonalny znacznik
    <legend> umożliwia zdefiniowanie nazwy grupy pól.
    Typ znacznika: *blokowy*

    ja zawsze robię konstrukcje takie
    <form>
    <fieldset>
    <legend>blabla</legend>
    <label for"xxx">bla</label>
    <input id="xxx">
    </fieldset>
    </form>

    i wszystko jest dobrze a i walidator się nie przyczepia ;)

    --
    pozdrawiam!

    http://webtrunki.pl - piwa, wina, wódki, domowe wyroby
    ZAPRASZAMY!!

  • 12. Data: 2010-01-10 16:26:49
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

> [...]
    > Znacznik definiuje etykietę dla pola formularza. Kliknięcie na zawartość
    > etykiety powoduje zaznaczenie lub odznaczenie odpowiedniego pola

    No właśnie niekoniecznie:

    label {
    display: block;
    width: 300px;
    height: 30px;
    }

    I już label nie jest liniowy. Zresztą nie to jest przedmiotem dyskusji. Ktoś
    może formatować sobie pola formularza inaczej w końcu. Nie dłumaczy to
    konieczności stosowania nadmiarowego tagu.

    > <fieldset>
    > Znacznik służy do grupowania pól formularza. Opcjonalny znacznik

    No i tu jest kłopot w interpretacji... bo element jest niby blokowy. Jednaże
    aby użyć <fieldset> należy wcześniej posłużyć wspomnianym nadmiarowym
    znacznikiem. Zobacz:
    http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/inter
    act/forms.html#h-17.10
    Przeanalizuj przykład na brązowo. Zauważ, że powyżej <fieldset> jest <p>.
    Czyli tak jakby blok w bloku. Po co? Tego właśnie nie wiem...

    j/w

  • 13. Data: 2010-01-10 16:34:42
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Zdaje mi się, że idea polegała na skłonieniu autorów do używania <p>
    > zamiast wrzucania tekstu "luzem" i nadużywania <br>.
    >
    > Umieszczanie każdej pary etykiety i pola w osobnym <div> lub <p> to jest
    > całkiem dobry model - można to ładnie ostylować nadając inline-block albo
    > float etykiecie.

    No dobrze, ale ktoś może nie mieć potrzeby "ładnego ostylowywania" albo mić
    inna na to koncepcję. W końcu <form> też może być blokiem i mieć floata. To
    wszystko kwestia CSS a nie HTML.

    > Trochę to tylko drażni przy 1-linijkowych formularzach i polach hidden,
    > dlatego to ograniczenie to zostało rozluźnione w HTML 5.

    Właśnie to m.in. jest w tle mojego postu.Z jednej strony dokument HTML
    powinien mieć jak najmniej znaczników a z drugiej strony taka bzdura
    powstaje w standardzie zmuszająca do nadmiarowego ich stosowania.

  • 14. Data: 2010-01-10 21:50:19
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-01-10 17:26, Marek wrote:

    > No właśnie niekoniecznie:
    >
    > label {
    > display: block;
    > width: 300px;
    > height: 30px;
    > }
    >
    > I już label nie jest liniowy.

    A jak dasz display:inline-block to będzie jaki? Obojniak? ;)
    To są dwie różne rzeczy, tylko tak samo się nazywają.
    W HTMLu masz typy (modele?) elementów:
    http://www.w3.org/TR/html4/sgml/dtd.html
    <!--
    HTML has two basic content models:

    %inline; character level elements and text strings
    %block; block-like elements e.g. paragraphs and lists
    -->

    A w CSSie masz wartości właściwości display, z których tylko dwie się
    tak samo nazywają:
    http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#propdef-disp
    lay
    display: inline | block | list-item | run-in | inline-block | table |
    inline-table | table-row-group | table-header-group | table-footer-group
    | table-row | table-column-group | table-column | table-cell |
    table-caption | none

> [...]
    act/forms.html#h-17.10
    > Przeanalizuj przykład na brązowo. Zauważ, że powyżej <fieldset> jest

    zamknięte przed <fieldset>*. Nie wiem po co tam wstawiono pusty akapit,
    zapewne niedopatrzenie jakieś.
    Poza tym cały ten przykład jest koszmarny.

    * W HTMLu niektóre znaczniki zamykające są opcjonalne:
    http://www.w3.org/TR/html4/index/elements.html

  • 15. Data: 2010-01-10 21:57:15
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-01-10 17:34, Marek wrote:
    > Z jednej strony dokument HTML powinien mieć jak najmniej znaczników

    Bzdura i sam się do tego nie stosujesz*

    * zamykasz
    body/colgroup/dd/dt/head/html/p/option/p/tbody/td/tf
    oot/th/thead/tr,
    pakujesz atrybuty w cudzysłowy i wstawiasz nawet te domyślne.

  • 16. Data: 2010-01-11 13:59:15
    Od: Krzysztof Warunek <k...@t...pl>

    Dnia Sun, 10 Jan 2010 17:34:42 +0100, Marek napisał(a):
    > zmuszająca do nadmiarowego ich stosowania.
    możesz przytoczyć jakiś przykład, gdzie potwierdzisz
    słowo "nadmiarowy", bo nie zauważam problemu

    --
    Krzysztof Warunek

    http://tocheckserver.pl

  • 17. Data: 2010-01-11 15:31:58
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > A jak dasz display:inline-block to będzie jaki? Obojniak? ;)

    No więc sam widzisz, że możemy tworzyć sobie nawet obojniaki. :-) Dlaczego
    więc istnieje konieczność zamykania ich w bloku skoro one same mogą być tym
    czego potrzebuje webmaster? Po co mi zamykać blok w bloku jeśli blokowo
    zdefiniowałem stosowane elementy formularza?

    > zamknięte przed <fieldset>*.

    Sprawa się komplikuje gdy mam sobie formularz z paroma <label>'ami
    zdefiniowanymi jako bloki po to aby ładnie się układały. Wtedy ten <p> jest
    psu na budę ale być musi. I cały czas pozostaje aktualne pytanie: po cholerę
    ten <p> czy <div>? Poza zaśmiecaniem kodu chyba nie pełni innej funkcji?

  • 18. Data: 2010-01-11 15:42:32
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Bzdura i sam się do tego nie stosujesz*

    Tzn dokument HTML powinien Twoim zdaniem mieć jak najwięcej znaczników HTML
    a jak najmniej treści ? :-D

    > * zamykasz
    > body/colgroup/dd/dt/head/html/p/option/p/tbody/td/tf
    oot/th/thead/tr,
    > pakujesz atrybuty w cudzysłowy i wstawiasz nawet te domyślne.

    Do zamykania tagów nie przyczepiłbym się. Pozostawianie ich otwartymi
    stwarza niejednoznaczności interpretacji kodu, utrubnia parsowanie itp.
    Jednakże wstawianie znaczników dodatkowych - niczemu nie służących - to inna
    sprawa. To tak jakby wprowadzić obowiązek stosowania <div> zaraz po <body>.
    Ja tego nie pojmuję właśnie... Dlaczego trzeba go użyć po <form> a po <body>
    i każdym innym znaczniku już nie? Czy inne znaczniki są gorsze i nie
    zasługują na <div>'a ? :-)

  • 19. Data: 2010-01-11 15:46:56
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > możesz przytoczyć jakiś przykład, gdzie potwierdzisz
    > słowo "nadmiarowy", bo nie zauważam problemu

    oki :-) Napiszę w uproszczeniu. Jeśli niejasno się wyrażę - daj znać.

    HTML

    <form>
    <button>
    </form>