  • 1. Data: 2009-01-04 22:59:49
    Temat: IE8 - koniec obsługi JS ?
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Witam,

    Na stronie http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms537634.asp
    x wyczytałem,
    że IE8 przestanie supportować właściwości dynamiczne bo tak wymaga
    kompatybilność ze standardem CSS 2. Jako uzasadnienie podaje się, że JS
    służyło do naprawiania niedostatków obsługi CSS (webmasterzy emulowali np.
    min-width itp) i ponieważ IE8 ma być doskonały więc nie będzie już potrzeby
    naprawiania niedostatków (więc - w domyśle - JS jest niepotrzebny).

    Jak te słowa należy interpretować? Czy to oznacza, że za pomocą JS nie będę
    mógł wpływać na np. dynamiczne pozycjonowanie jakiegoś DIV'a, nie będzie
    można ukrywać/odkrywać elementów formularzy? Jeśli tak to czy rola JS
    ograniczy się do wyświetlenia alertu z "hello world" i to będzie koniec
    możliwości JS?

    Nie komentuję tu faktu przejściowego istnienia trybów kompatybilności
    wstecznej bo to tylko przejściowość - pytam bardziej o kierunek rozwoju
    technik tworzenia WWW i ewentualny koniec supportu dla języków skryptowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2009-01-04 23:38:29
    Temat: Re: IE8 - koniec obsługi JS ?
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    styczeń roku pamiętnego 2009, prawdopodobnie 04. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:

> [...]
    > (webmasterzy emulowali np. min-width itp) i ponieważ IE8 ma być
    > doskonały więc nie będzie już potrzeby naprawiania niedostatków (więc

    Wpis nie traktuje o JavaScripcie tylko o tzw. ,,expressions" -- kawałkach
    pseudokodu JS osadzanych w arkuszu stylów (AFAIK można go też osadzić
    w samym JavaScripcie, ale raczej nie ma to większego sensu). Język
    używany w expressions jest zbliżony do JavaScriptu, ale nie jest z
    nim tożsamy (brak chociażby blokowego warunkowania -- trzeba korzystać z
    konstrukcji liniowej ,,warunek ? true : false").

    Generalnie jeżeli IE8 faktycznie ma być w pełni zgodny ze standardami,
    expressions i tak nie byłyby potrzebne, więc ich usunięcie jest
    rozsądnym posunięciem.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 3. Data: 2009-01-05 00:13:29
    Od: "rezist.com" <r...@s...us>

    > wstecznej bo to tylko przejściowość - pytam bardziej o kierunek rozwoju
    > technik tworzenia WWW i ewentualny koniec supportu dla języków skryptowych.

    taa... musieliby zwariowac, tym bardziej ze kilku miesiecy temu MS
    wybral sobie jQuery jako oficjalny framework dla Visuala i zabawek .NET
    (nawet dystrybuuje w nowych buildach)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2009-01-05 00:20:50
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    >Wpis nie traktuje o JavaScripcie tylko o tzw. ,,expressions" -- kawałkach
    >pseudokodu JS osadzanych w arkuszu stylów (AFAIK można go też osadzić
    >w samym JavaScripcie, ale raczej nie ma to większego sensu).

    Ahhhh... faktycznie coś takiego było - ani razu nie zastosowałem takich
    rozwiązań i umknęło mi ich istnienie... Zmylił mnie artykuł opisujący jakąś
    właściwość DHTML, gdzie nadmieniono pod opisem, że koniec z obsługą
    właściwości dynamicznych (dynamic experssions) co z kolei utożsamiłem z
    brakiem możliwości "dynamicznego dostępu" do właściwości w IE8 :-)

    >Generalnie jeżeli IE8 faktycznie ma być w pełni zgodny ze standardami,
    >expressions i tak nie byłyby potrzebne, więc ich usunięcie jest
    >rozsądnym posunięciem.

    W takim razie zgadzam się całkowicie z tym i będę miał dziś spokojny sen :-)
    Dziękuję za wyjaśnienie.

  • 5. Data: 2009-01-05 17:56:33
    Od: " " <l...@N...gazeta.pl>

    Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

> [...]
    > min-width itp) i ponieważ IE8 ma być doskonały więc nie będzie już potrzeby
    > naprawiania niedostatków (więc - w domyśle - JS jest niepotrzebny).

    Bardzo dobrze. Czas na ekshumację JS.
    I zastąpienie kodu na stronach www czymś innym - np kawałkami kodu w .net.

  • 6. Data: 2009-01-05 18:57:13
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Bardzo dobrze. Czas na ekshumację JS.
    > I zastąpienie kodu na stronach www czymś innym - np kawałkami kodu w .net.

    Z tego co wiem to .net działa po stronie serwera wyłącznie.

  • 7. Data: 2009-01-05 19:19:37
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...fm>

    > Z tego co wiem to .net działa po stronie serwera wyłącznie.

    Za wyjatkiem kiedy działa po stronie przeglądarki jako Silverlight ;-)
    (dla systemów spod znaku pigwina bedzie to Moonlight)

    Pozdrawiam
    Robert

  • 8. Data: 2009-01-05 19:32:10
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    l...@N...gazeta.pl pisze:

    > Bardzo dobrze. Czas na ekshumację JS.
    > I zastąpienie kodu na stronach www czymś innym - np kawałkami kodu w .net.

    Możesz podać jakiś przykład tego, o czym piszesz? Pytam z ciekawości.

    --
    Peter

  • 9. Data: 2009-01-05 21:18:15
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Za wyjatkiem kiedy działa po stronie przeglądarki jako Silverlight ;-)
    > (dla systemów spod znaku pigwina bedzie to Moonlight)

    Czyli ciąg dalszy wojny z Sunem?

  • 10. Data: 2009-01-05 22:37:52
    Od: "Robert Winkler" <w...@N...fm>

    > Czyli ciąg dalszy wojny z Sunem?

    Dlaczego uważasz że mamy do czynienia z wojną i to z Sunem.
    Gdy dowiesz sie czym jest Silverlight zrozumiesz że jego "oponenta"
    musisz szukać na zupełnie inny podwórku.

    Wektorowy opis graficznej zawartosci, wsparcie dla strumieniowego video,
    skryptowy język pozwalający na dynamiczna zmiane wygladu
    elementu strony generowanego przez Silverlight.
    Nie brzmi to znajomo?
    Dokładnie, Adobe Flash, a właściwie to FLEX

    Pierwsza wersja Silverlight korzystała ze zwykłego JavaScript
    osadzonego w pliku html.
    Druga wersja to już spory kawałek .NET Frameworka
    dla którego kod można pisać w dowolnym z języków
    generujacych po kompilacji kod IL, a także w językach dynamicznych,
    "z pudełka" dostajemy wsparcie dla IronRuby oraz IronPython.

    Jezyk opisujacy wyglad elementów tworzynych za pomocą Silverlight
    to też nie byle co ale XAML, ten sam jezyk jaki stał się podstawą
    dla desktopowego WPF (Windows Presentation Foundation)
    Silverlight ze wzgledów oszczednosciowych (całość zajmuje tylko 4.6 MB)
    to oczywiście tylko jego fragment, pozbawiony wsparcie dla funkcji 3D

    Pozdrawiam
    Robert