  • 1. Data: 2009-03-02 22:09:16
    Temat: Ile elementów mniejszych od ...
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    Witam,

    od pewnego czasu nurtuje mnie tytułowe pytanie: "Ile elementów
    w zadanym zbiorze jest mniejszych od wybranego elementu?"

    Dla dość specyficznej relacji częsciowego porządku szukam
    efektywnej struktury/algorytmu, która ułatwi mi odpowiedź na to
    pytanie.

    O to charakterystyka zbioru:

    - Zbiór unikalnych elementów E={e[i],i=1...N} o liczności rzędu 10^6

    - Każdy element posiada pewną liczbę cech (obiekty mają rożne
    ilości cech), oznaczmy to e[i]={e[i,j],j=1...n_i}, średnia
    liczność cech w zbior E wynosi około 30-50, tzn.:
    sum_i #e[i] ~= 50*#E

    - Każda cecha e[i,j] jest uporządkowawaną parą liczb dodatnich:
    e[i,j] = ( e[i,j,1], e[i,j,2] ), gdzie e[i,j,1] <= e[i,j,2].
    (równość zachodzi co najwyżej dla jednej cechy w elemencie)

    - Relacja częściowego porządku cech:

    e[i1,j1] < e[i2,j2] <==>
    (e[i1,j1,1] < e[i2,j2,1]) & (e[i1,j1,2] < e[i2,j2,2])

    Każda cecha (czyli para liczbowa) jest unikalna w całym
    zbiorze E, więc relacja e[i1,j1] = e[i2,j2] zachodzi tylko
    gdy i1=i2 i j1=j2. Nie wszystkie cechy są porównywalne wg
    powyższej definicji. W dodatku *żadne* dwie cechy danego
    elementu nie są porównywalne.

    - Na koniec właściwa relacja porządkująca elementy e[i]:

    e[i1] < e[i2] <==>
    istnieje choć jedna para j1,j2: e[i1,j1] < e[i2,j2]

    Definicja jest jednoznaczna/niesprzeczna, tzn. jeżeli
    dla danych i1,i2 istnieją powyższe j1,j2, to nie istnieją
    k1, k2 takie, że zachodzi relacja odwrotna e[i1,k1] > e[i2,k2].

    Nie wiem czy to istotne, ale zbiór e[i] jest już zanurzony w
    liniowy porządkek, tzn. jeżeli zachodzi e[i1] < e[i2], to
    i1<i2.

    Czy istnieje jakieś rozwiązanie o złożonościach
    - przygotowanie danych: O(sum #e[i])
    - pojedyńcze pytanie O(#e[i])

    Czekam na pomysły, literaturę, ...

    Pozdrawiam, Mirek.

  • 2. Data: 2009-03-02 23:23:34
    Temat: Re: Ile elementów mniejszych od ...
    Od: "bartekLTG" <b...@o...ciach.pl>

    Mirek wrote:
> [...]
    > dla danych i1,i2 istnieją powyższe j1,j2, to nie istnieją
    > k1, k2 takie, że zachodzi relacja odwrotna e[i1,k1] > e[i2,k2].

    Napewno?

    e[1,1,1] = 50
    e[1,1,2] = 51

    e[1,2,1] = 2
    e[1,2,2] = 3

    e[2,1,1] = 48
    e[2,1,2] = 49

    e[2,2,1] = 4
    e[2,2,2] = 5

    z tego

    e[1,1]>e[2,2]
    e[1,2]<e[2,1]

    wiec e1>e2 e2>e2 ;]

    pozdr

    --
    bartekltg
    ...aby UseNet rósł w siłę a trolle żyły dostatnio.

  • 3. Data: 2009-03-12 09:01:14
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On wto, 03 mar 2009 00:23:34 in article news:<gohppp$efr$1@news.onet.pl>
    bartekLTG wrote:

    > Napewno?

    Napewno nie - ale chodziło o to, że w zadanym zbiorze tak.

    Ale pomińmy szczegóły dotyczące tej relacji. Sformułuję ten
    problem inaczej.

    Dane są:

    - Poset P={p}
    - Uporządkowany zbiór kluczy K={k}
    - Moce P i K spełniają warunek: #P > #K
    - Istnieje pewne przyporządkowanie P na K: f(p)=k takie, że:
    - jeżeli f(pa)=f(pb) to pa i pb nie są porównywalne
    - jeżeli f(pa)<f(pb) to pa i pb nie są porównywalne lub pa<pb

    Pytanie brzmi, jak dla danego kj efektywnie wyznaczyć moc
    zbioru {ki<kj}, spełniając dodatkowo warunek:

    istnieją pa i pb: f(pa)=ki & f(pb)=kj & pa<pb

    Pozdrawiam

    PS
    Ten problem jak nocna zmora wraca do mnie co kilka tygodni ;)

  • 4. Data: 2009-03-16 01:18:19
    Od: czas dOSa <u...@i...sk>

    TYPE "Mirek":
> [...]
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > PS
    > Ten problem jak nocna zmora wraca do mnie co kilka tygodni ;)
    a nie prościej było napisać:
    ,,mam funkcję różnowartościową o takim a takim wzorze i chcę sobie ją scałkować."
    ?
    --
    / qo |) :@=N%_g=v=a=g_eD_e=c()=d=8! =%!gN@8'Re. w8in/ad
    \ _x/ , ;h-%-a'hA'H4,X0'Xo~xo~xO,R`-%EXp01ITed: *-7/+eh

  • 5. Data: 2009-03-16 20:13:13
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pon, 16 mar 2009 02:18:19 in article news:<gpk9cr$4p4$1@news.mixmin.net>
    czas dOSa wrote:
    > a nie prościej było napisać:
    > ,,mam funkcję różnowartościową o takim a takim wzorze i chcę sobie ją scałkować."

    Nie widzę związku :(