  • 141. Data: 2017-06-28 18:12:02
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:oj025e$eqm$1@node2.news.atman.pl...
    > Akurat przy odbiorze FM przestery są tak sobie szkodliwe. W sumie
    > dokładnie to robi starożytny dyskryminator: przesterować sygnał
    > p.cz. i obciąć go diodami.

    No, ale to robisz już po mieszaczu, gdzie w zasadzie czy obetniesz, czy nie,
    na zasadę detekcji chyba zbytnio nie wpływa? A jak przytniesz w mieszaczu,
    to już jednak obawiałbym się, że mój sygnał zawrze w sobie nie tylko
    użyteczną treść, pół biedy, jeśli tylko szumy, to FDP się obetnie i
    wiadomości wysłuchać sie da.
    Ja bym sobie chciał wypróbować, jak by wyglądało, wyciągnąć, także
    matematycznie, sygnał z szumów, czy w ogóle z obrabianego widma, wykryć
    zmiany 0-1 i odwrotnie, zapodać je na przerzutnik, który wyprodukuje ładny
    prostokąt, tenże na detektor, ewentualnie po obcięciu harmonicznych... i
    ciekaw jestem takiego audio, czy poprawi to na naszą korzyść właściwości
    szumowe?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 142. Data: 2017-06-28 18:18:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Moje dziecinstwo widac pozniejsze, bo UKF juz byl, radia po popkojach
    > staly ... ale antene to rzadko ktore mialo.
    > A UKF bez kawalka drutu nie ruszy.

    Zależy jak mocny sygnał. Miałem kiedyś u siebie w Wa-wie rzadką sytuację -
    sygnał Radia UĆ, z ich nadajnika, wychodził tak mocno, że dało radę odebrać
    go bez anteny...
    Bardzo często słuchałem rozgłośni kieleckiej, bo też sygnał niemal cały czas
    był tak silny, a stacji mało, że docierał w stanie nadającym się do
    słuchania. Z rzadka zdarzał się Olsztyn.
    Dziś za dużo tego, by coś dalszego sie przecisnęło (najdalej odebrałem radio
    z Hiszpani, nagle przyszło, na ok. pół godziny i szybko zeszło, nie było
    jeszcze u nas CCIR, więc nic nie przeszkadzało), a i nowe radia często
    głupieją od natłoku w eterze.

  • 143. Data: 2017-06-28 18:33:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A ja, biedny miś, zawsze myślałem, że selektywność superheterodyny,
    > tak potrzebna przy zagęszczeniu nadajników, zależy niemal wyłącznie
    > od jakości toru pośredniej częstotliwości.

    No widzisz misiu, jakby tak tylko było jak mówisz to strojona by była
    tylko heterodyna a wejście wstępnie zestrojone na np środek pasma, le
    jak pewnie zauważyłeś konstruktorzy radioodbiorników fabrycznych
    utrudniali sobie życie i stosowali współbieżne obwody strojone, na
    dodatek jeszcze zmniejszali amplitudę na wejściu stosując sprzężenie <1,
    jak myślisz po co?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 144. Data: 2017-06-28 18:37:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-06-27 o 17:08, Bytomir Kwasigroch pisze:

    > DL7LA sdr
    > Nie robiłem, wrzucam jako ciekawostkę co w gazetach znalazłem.
    > https://ayrtonanson.files.wordpress.com/2011/12/80m-
    49m-40m_sdr_dl7la.gif

    Ale ten detektor homodynowy już był wspomniany w tym wątku, tutaj dałeś
    wersję na kluczach wcześniej był artykuł z RE gdzie był zrobiony na
    diodach. Jest tam też wyjaśnione skąd się bierze selektywność odbioru
    tego odbiornika.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 145. Data: 2017-06-28 19:08:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

> [...]
    > jak pewnie zauważyłeś konstruktorzy radioodbiorników fabrycznych
    > utrudniali sobie życie i stosowali współbieżne obwody strojone,

    Czy jedno z drugim stoi w sprzeczności? Stroi się współbieżnie dwa
    kondensatory, ale po to, by ten od obwodu wejściowego mniej więcej
    trafiał w odbieraną częstotliwość. Im lepiej trafi, tym lepsza
    czułość. Przeważnie zresztą trafia dobrze, co nie ma nic wspólnego
    z selektywnością. Tak jest w typowej suerheterodynie odbierającej
    fale średniodługie. Natomiast w zakresie fal krótkich zdarzały się
    konstrukcje, w których bardzo wąskie pasma wybiera się przełącznikem,
    a dostrojenie do stacji odbywa się tylko przez zmanę częstotliwości
    generatora.

    --
    Jarek

  • 146. Data: 2017-06-28 19:12:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Zależy jak mocny sygnał. Miałem kiedyś u siebie w Wa-wie rzadką
    > sytuację - sygnał Radia UĆ, z ich nadajnika, wychodził tak mocno,
    > że dało radę odebrać go bez anteny...

    Zależy jaka konstrukcja odbiornika. Bo jeśli głowica zamknięta w
    porządną puszkę metalową ze zintegrowanym gniazdem antenowym, to
    nawet lokalny sygnał nie ma jak wniknąć, a co dopiero z miasta Uć.

    Dość wkurzające było to, że fabryczne radia z lat siedemdziesiątych
    nie radziły sobie bez tego kawałka druta. A wystarczyło, by wyposażyć
    je w kabelek przytwierdzony do drewnianej obudowy. Tak miałem w radiu
    wyprodukowanym w roku 1957 -- dwa druty przymocowane wewnątrz skrzynki
    zakończone wtyczką, którą można było wrazić w gniazdko (symetryczne)
    zamontowane na tylnej ściance.

    --
    Jarek

  • 147. Data: 2017-06-28 20:51:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 28 Jun 2017 19:12:28 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Zależy jaka konstrukcja odbiornika. Bo jeśli głowica zamknięta w
    > porządną puszkę metalową ze zintegrowanym gniazdem antenowym, to
    > nawet lokalny sygnał nie ma jak wniknąć, a co dopiero z miasta Uć.

    A probowales zaekranowac komorke ?
    To nie takie proste :-)

    > Dość wkurzające było to, że fabryczne radia z lat siedemdziesiątych
    > nie radziły sobie bez tego kawałka druta. A wystarczyło, by wyposażyć

    Na UKF.

    > je w kabelek przytwierdzony do drewnianej obudowy. Tak miałem w radiu
    > wyprodukowanym w roku 1957 -- dwa druty przymocowane wewnątrz skrzynki

    A to chyba na KF.

    > zakończone wtyczką, którą można było wrazić w gniazdko (symetryczne)
    > zamontowane na tylnej ściance.

    Racjonalizator zaoszczedzil, czy jednak jest roznica miedzy zakresami?

    J.

  • 148. Data: 2017-06-28 21:23:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A probowales zaekranowac komorke ?
    > To nie takie proste :-)

    Tak, wielokrotnie używałem modułów GSM w wesji OEM. Takie właśnie
    w metalowej puszce, z gniazdkiem do anteny. Jeśli nie wetknie się
    tam choćby kilkucentymetrowego kawałka drutu, to zero zasięgu.

    Tak przy okazji -- w Nokii sobie kiedyś wymyślili, że zrobią telefon
    6310i w wersji dla vipów. W obudowie z tytanu. Ktoś w tym genialnym
    projekcie zapomniał, że w środku jest antena. Potem wycięli z tyłu
    okienko zaślepione plastikiem.

    > Na UKF.

    > A to chyba na KF.

    Nie, na UKF. Symetryczne wejście 300 omów i wtyczka z płaskim kabelkiem
    rozchodzącym się wewnątrz skrzynki na kształt czegoś w rodzaju dipola.

    > Racjonalizator zaoszczedzil, czy jednak jest roznica miedzy zakresami?

    W instrukcjach do tych odbiorników zawsze pisali, że do odbioru najwyższej
    jakości potrzebna jest antena zewnętrzna. Ale oczywiście przeważnie grało
    dobrze po podłączeniu byleczego. Pasmo UKF miało wtedy opinię czegoś
    lepszego, nie wypadało tego profanować w fabryce jakimś druciarstwem.
    Dopiero współcześni Chińczycy przestali się obcyndalać i już we fabryce
    montują tego druta (albo dodają do kompletu razem z wtyczką).

    --
    Jarek

  • 149. Data: 2017-06-28 22:01:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Zależy jaka konstrukcja odbiornika. Bo jeśli głowica zamknięta w

    Ależ oczywiście! Konstrukcja - metalowa głowica GFE-101, a na tym kawalątek
    płaskiego kabelka 300 omów, łączący głowicę z gniazdkiem, symetrycznym,
    jakieś 10 cm góra.

    > porządną puszkę metalową ze zintegrowanym gniazdem antenowym, to
    > nawet lokalny sygnał nie ma jak wniknąć, a co dopiero z miasta Uć.

    I tak powinno być, inaczej może łapac syfy z otoczenia.

> [...]
    > wyprodukowanym w roku 1957 -- dwa druty przymocowane wewnątrz skrzynki
    > zakończone wtyczką, którą można było wrazić w gniazdko (symetryczne)

    I w razie potrzeby wyjąc i w to miejsce antenę zewnętrzną? Widziałem gdzieś
    takie rozwiązanie... o! Chyba to był... popularny OTV Junost' 402B (polskie
    B) Ale gło9wy ściąć nie dam, chyba, że za to, że takie coś widziałem, to za
    to dam ściąć.

  • 150. Data: 2017-06-28 22:43:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ależ oczywiście! Konstrukcja - metalowa głowica GFE-101, a na tym
    > kawalątek płaskiego kabelka 300 omów, łączący głowicę z gniazdkiem,
    > symetrycznym, jakieś 10 cm góra.

    No i taki kawalątek juz potrafi nieźle łapać. Symetryczny kabel
    300 omów jest kablem w teorii, w praltyce jest również anteną.
    A tu nie był niczym zakończony.

    > I tak powinno być, inaczej może łapac syfy z otoczenia.

    W przypadku odbiornika, który ma ambicję korzystania z zewnętrznej
    anteny. Bo jeśli to radio przenośnie, z antena teleskopową, to
    z grubsza wszystko jedno. Ja sobie kiedyś w samochodzie specjalnie
    rozszczelniłem połączenie radia z anteną, by mi lepiej łapało sygnał
    z transmitera w tablecie i zapalniczlowym odtwarzaczu MP3.

> [...]
    > gdzieś takie rozwiązanie... o! Chyba to był... popularny OTV Junost'
    > 402B (polskie B) Ale gło9wy ściąć nie dam, chyba, że za to, że takie

    W telewizorach turystycznych była to niemal reguła. Ale nie w radiach
    (domowych).

    --
    Jarek