  • 1. Data: 2020-01-09 21:05:52
    Temat: Instalacja fotowoltaiczna
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Zamierzam w tym roku popełnić instalację fotowoltaiczną na jakieś 3 kW.
    Założenie jest takie że własnoręcznie, w oparciu o elementy z wolnego
    rynku, możliwie jak najtaniej, możliwie z krótkim okresem zwrotu,
    możliwie z trwałych elementów. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia, niech
    się nie krępuje i wali prosto z mostu :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2020-01-09 21:31:15
    Temat: Re: Instalacja fotowoltaiczna
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/01/2020 21:05, Jacek Maciejewski wrote:
    > możliwie z trwałych elementów. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia, niech
    > się nie krępuje i wali prosto z mostu :)

    Zainteresuj się ofertą:

    https://www.sklep.asat.pl/

    Nie potrafiłem znaleźc taniej, chyba że używki.

  • 3. Data: 2020-01-10 08:29:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 stycznia 2020 21:05:54 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
> [...]
    > możliwie z trwałych elementów. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia, niech
    > się nie krępuje i wali prosto z mostu :)

    Lisciastego zaczep on w tym robi
    Na pl.misc.budowanie ostatnio sporo dyskusji w tym temacie jest

  • 4. Data: 2020-01-10 10:05:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Jan 2020 23:29:21 -0800 (PST), Kris napisał(a):

    > Na pl.misc.budowanie

    Faktycznie, sporo piszą. Daje do myślenia :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2020-01-10 10:06:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Jan 2020 21:31:15 +0100, heby napisał(a):

    > Zainteresuj się ofertą:
    >
    > https://www.sklep.asat.pl/
    >
    > Nie potrafiłem znaleźc taniej, chyba że używki.

    Dzięki za info.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2020-01-10 10:35:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 10:05:44 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Faktycznie, sporo piszą. Daje do myślenia :)

    Widziałem osobiście kilka ofert firm które FV montują kompleksowo
    Ceny w okolicach 5tys za kWp na gotowo.
    Oferty kalkulują tak aby rata za instalacje była porównywalna z rachunkami za energię
    danego klienta i wtedy wychodzi czas zwrotu instalacji ok 10lat
    5000kWh rocznie(tyle zużywa mniej więcej gospodarstwo domowe jeśli nie ogrzewa domu
    prądem) to faktury miesięczne za prąd wynoszą ok 220-250zł. Instalację 5kWp wycenią
    na 25tys zł co przy zakupie na kredyt da rate ok 300zł miesięcznie(ale to przy bardzo
    atrakcyjnych warunkach kredytowania).
    Kilka tygodni/miesięcy po montażu można dostać dotację maks 5tys zł z programu "mój
    prąd" oraz na początku kolejnego roku podatkowego jest szansa na zwrot 18-32%(z 20tys
    zł) przy rozliczeniu podatkowym
    Po otrzymaniu dotacji i ew zwrocie podatku można te środki nadpłacić w kredyt wtedy
    rata wyjdzie porównywalna z dotychczasowymi rachunkami za energię.
    Oczywiście nie ma obowiązku kupować na raty więc jeśli ktoś z własnych środków 25tys
    wyłoży to musi sobie sam przeliczyć pod siebie.
    No i prąd od tego roku zdrożał o kilka % co będzie w kolejnych latach nie wiadomo.

    Jeśli instalację będziesz składał to sam to doczytaj jak tam wtedy z dotacją(brak
    faktury) i czy będziesz mógł zostać prosumentem z takimi własnoręcznie poskładanymi
    gratami.
    Bo bez prosumenta to całkiem lipa z ta fotovoltaika

  • 7. Data: 2020-01-10 12:16:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 10 Jan 2020 01:35:21 -0800 (PST), Kris napisał(a):

    > Jeśli instalację będziesz składał to sam to doczytaj jak tam wtedy z dotacją(brak
    faktury)
    >i czy będziesz mógł zostać prosumentem z takimi własnoręcznie poskładanymi gratami.

    Hehe, napisałem do Enei:

    "W instrukcji opisującej jak zostać waszym prosumentem jako warunek
    zawarcia umowy prosumenckiej podajecie "potwierdzenie oddania
    mikroinstalacji do użytku (wystawione przez wykonawcę instalacji)". Kto
    w waszej opinii może być wykonawcą instalacji oraz w szczególności, czy
    może być nim właściciel instalacji kupujący sprzęt na wolnym rynku i
    wykonujący instalację samodzielnie?"

    A oni mi odpisali:

    "Informujemy, iż podmiotem odpowiedzielnym za wystawienie zaświadczenia
    o oddaniu mikroinfalacji do użytku jest wykonawcja instalacji."

    No co zrobisz tym tłukom? :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2020-01-10 12:26:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 10 stycznia 2020 12:16:07 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > "Informujemy, iż podmiotem odpowiedzielnym za wystawienie zaświadczenia
    > o oddaniu mikroinfalacji do użytku jest wykonawcja instalacji."
    >
    > No co zrobisz tym tłukom? :)

    Z tego wynika że skoro sam wykonasz instalację to sam możesz wystawić stosowne
    zaświadczenie;)
    Gdzieś tam na budowaniu jest podobny podwątek i wyszło że potrzeba tylko SEP D i E do
    1kV. Oba do wyrobienia za 100 PLN/szt i nie trzeba żadnych wymagań żeby podejść do
    egzaminu.

  • 9. Data: 2020-01-10 13:48:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Maciejewski napisał:

    >Z tego wynika że skoro sam wykonasz instalację to sam możesz wystawić
    >stosowne zaświadczenie;)

    Tak jest :-)

    >Gdzieś tam na budowaniu jest podobny podwątek i wyszło że potrzeba
    >tylko SEP D i E do 1kV. Oba do wyrobienia za 100 PLN/szt i nie trzeba
    >żadnych wymagań żeby podejść do egzaminu.

    A czy one potrzebne do wykonania instalacji na wlasny uzytek ?

    Trzeba by jeszcze przepisy szczegolowe przeczytac - czy na
    zaswiadczeniu nie musi byc NIP/REGON dzialalnosci, czy wykonawca nie
    musi miec wpisanej dzialalnosci "instalacje elektryczne", albo co
    gorsza czy nie musi byc wpisany na liste wykonawcow instalacji
    fotowoltaicznych ...

    https://muratordom.pl/instalacje/fotowoltaika/kto-in
    staluje-fotoogniwa-czy-potrzebne-sa-specjalne-uprawn
    ienia-aa-VepX-guhE-LvJm.html

    "System certyfikacji dla instalatorów mikroinstalacji określony w
    rozdziale 3b Prawa energetycznego jest systemem dobrowolnym.
    Przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą więc uzależniać przyłączenia
    mikroinstalacji do sieci od udowodnienia, że instalator ma certyfikat
    UDT (potwierdził to w iceprezes Urzędu Regulacji Energetyki w
    informacji nr 40/2013).
    Sprawdzą jednak, czy urządzenie zostało:
    o zaprojektowane przez osobę z uprawnieniami budowlanymi do
    projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
    instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych;

    o wykonane przez osobę z uprawnieniami budowlanymi w specjalności
    instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych
    oraz elektroenergetycznych albo z ważnym certyfikatem UDT w zakresie
    instalowania danego rodzaju urządzeń, albo posiadającą świadectwo
    kwalifikacyjne do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i
    sieci na stanowisku dozoru w zakresie kontrolno-pomiarowym."

    J.

  • 10. Data: 2020-01-10 19:50:35
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-01-10 12:26, Kris wrote:

> [...]
    do 1kV. Oba do wyrobienia za 100 PLN/szt i nie trzeba żadnych wymagań żeby podejść do

    z ustawy niby wynika, ze instalator powinien (ale nie musi..) mieć takie
    a takie uprawnienia. Z własnego doświadczenia - jak masz SEP E do 1kV to
    nie ma problemu (przynajmniej w Tauronie). Jak nie masz - popytaj
    kolegów, kto ma. Pieczątki nie trzeba.
    Najważniejsze dla nich są:
    a) certyfikaty na sprzęt, a ostatnio zwłaszcza zgodność z NC RFG,
    b) schemat instalacji, z którego wynika, że jest możliwość odłączenia
    instalacji od sieci energetycznej wraz z informacją o numerze
    skrzynki/przyłącza.

    Dobre ceny ma/miał też Virtech, kupione u nich panele i konstrukcja
    przyjechały do mnie na paletach firmą spedycyjną z Niemiec.

    --
    Pozdr.
    Michał