  • 11. Data: 2018-07-24 09:02:29
    Temat: Re: Intel ma 50 lat
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Raczej nie jest to pamięć. Wygląda mi to na Magnetic Logic.
    > Taki "TTL" na rdzeniach i drucie ;-)

    Logika magnetyczna zawiera dużo diod i oporników, których tutaj nie ma.
    To jest transformatorowy ROM, ale o przedziwnej strukturze. Nie
    rozumiem, po co podwoili rdzenie. To się robi dla zwiększenia
    efektywnego pola przekroju rdzenia, ale w tych zastosowaniach
    każdy rdzeń jest za duży, ogranicza geometria uzwojeń, a nie
    własności magnetyczne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-07-24 11:31:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Logika magnetyczna zawiera dużo diod i oporników, których tutaj nie ma.
    > To jest transformatorowy ROM, ale o przedziwnej strukturze. Nie
    No rom to nie wygląda, zbyt regularna siatka drutów, poza tym rdzenie
    podczas odczytu traciłyby zawartość, dla rom-u to kicha by była więc to
    raczej jednak jest ram, tylko dlaczego tak pokomplikowany to nie wiadomo.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 13. Data: 2018-07-24 11:37:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Złoto aż kapie, a parametry jak na dzisiejsze standardy rozczulają. :-)
    Ale to tylko na stykach i złączach bywało. Tranzystor na 1 zdjęciu jest
    wcz więc
    też musiał mieć bardzo dobry styk.

    > Nie jestem przekonany, że i wtedy trzeba było złocić, stawiam na mentalną
    > "modę" w przemyśle.
    Niekontakty były zmorą tamtych komputerów, sam wiem bo z nimi walczyłem,
    dopiero scalenie i likwidacja większości złącz podniosło niezawodność
    sprzętu.

    > BTW, zawsze mi się podobała ta sowiecka metoda nawijania cewek
    > przez płytkę. Dziś to się nazywa "planar transformers" i jest
    > ostatnim krzykiem mody. :-]
    >
    > https://i.ebayimg.com/images/g/wp8AAOSwvBpbPdt8/s-l1
    600.jpg
    No ładne, zastanawiam się co to było, jakiś kawałem rom-u?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2018-07-24 11:46:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > No rom to nie wygląda, zbyt regularna siatka drutów, poza tym rdzenie
    > podczas odczytu traciłyby zawartość, dla rom-u to kicha by była więc to
    > raczej jednak jest ram, tylko dlaczego tak pokomplikowany to nie wiadomo.

    ROM miał inną konstrukcję i nie tracił zawartości, choć
    wyglądał podobnie. Komórka to jest zwykły transformator,
    ma jedno uzwojenie wtórne i tyle pierwotnych, ile jest
    adresów. Jeżeli ma pamiętać 1, to drut pierwotnego
    przechodzi przez rdzeń, jeśli 0, to go omija.
    Wzbudzasz impuls na wybranym drucie pierwotnego
    i na wtórnym masz impuls (albo nie). To się szczególnie
    nadaje do bardzo szerokich szyn danych (np. sekwencer
    w procesorze): potrzeba tylko jednego rdzenia na
    jeden bit szyny danych (a nie na jeden bit w ogóle),
    a raz zaadresowane pierwotne może przechodzić przez
    dowolnie wiele rdzeni.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2018-07-24 12:04:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale to tylko na stykach i złączach bywało.

    Ceramiczne obudowy układów scalonych też były złocone (i lutowane stopem
    złota).

    > Tranzystor na 1 zdjęciu jest wcz więc też musiał mieć bardzo dobry styk.

    Powtórzę się, współczesne części o znacznie lepszych parametrach
    (w tym tranzystory mocy w.cz.) nie wyglądają, jak ukradzione
    z barokowego kościoła.

    W sprawie złączy zgoda, ale i im nikt nie zabronił lutować.

    > No ładne, zastanawiam się co to było, jakiś kawałem rom-u?

    Tak, to bez wątpienia jest kawałek transformatorowego ROMu.

    Pozdrawiam, Piotr