  • 1. Data: 2010-04-02 15:27:07
    Temat: Jak działaja przepływomierze ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Wiem jak działają. Klapka i termistor.

    Ale usłyszałem dzisiaj od mechanika informacje, że przepływomierz działa
    tak, ze wewnatrz jest zwężka i dwa termistory przed i za. Podobno
    powietrze zmienia temperaturę po przejściu przez zwężkę. Żadnych klapek.

    Zanim wsadzę ta opowieść między bajki mam pytanie: a może jednak ma
    rację? Do tej pory mialem w ręku tylko jeden przepływomierz i był
    "normalny" tzn. z klapką. Ale w moim samochodzie (Laguna2 dci) nie
    widziałem go w środku i nie wiem (mechanik twierdzi że ma dwa termistory
    bez klapki - ale to bardziej mechanik a nie elektryk).

    Pytam, bo jest podejrzenie padnięcia przepływomierza (komputer
    rejestruje błędy po skasowaniu).

    Zanim polece do franzcuzów po nowy zastanawia mnie co się tam do cholery
    może popsuć? Potencjometr? Termistor? Obydwa elementy chyba sa wymienne
    (w sensie majsterkowania). O ile mam potencjometr ;)

  • 2. Data: 2010-04-02 15:29:12
    Temat: Re: Jak działaja przepływomierze ?
    Od: wchpikus <w...@w...pl>

    Witam!

    http://www.bmwm.beep.pl/serwis/przeplywomierz.htm

  • 3. Data: 2010-04-02 15:38:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    wchpikus wrote:
    > http://www.bmwm.beep.pl/serwis/przeplywomierz.htm

    Cos tu nie gra, bo jesli dobrze rozumiem, to przepływomierz z drutem
    platynowym nie posiada dwóch termistorów. Mechanik wyraźnie mówi mi o
    dwóch termistorach.

    Chyba ze jeden służy jak petla sprzężenia zwrotnego dla grzenika a drugi
    mierzy temperaturę po prostu.

  • 4. Data: 2010-04-02 15:54:42
    Od: to <t...@a...xyz>

    Sebastian Biały wrote:

    > Cos tu nie gra, bo jesli dobrze rozumiem, to przepływomierz z drutem
    > platynowym nie posiada dwóch termistorów. Mechanik wyraźnie mówi mi o
    > dwóch termistorach.

    Mój ma zwężkę i dwa termistory (o ile są to termistory, ale chyba tak).

    --
    cokolwiek

  • 5. Data: 2010-04-02 15:57:56
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-04-02 15:27, Sebastian Biały wrote:
    > Witam.
    >
    > Wiem jak działają. Klapka i termistor.

    niekoniecznie, może być też potencjometr lub czujnik temp :)

  • 6. Data: 2010-04-02 16:02:39
    Od: to <t...@a...xyz>

    Olek wrote:

    > niekoniecznie, może być też potencjometr lub czujnik temp :)

    Możesz to rozwinąć? ;)

    --
    cokolwiek

  • 7. Data: 2010-04-02 16:06:29
    Temat: Re: Jak ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    to wrote:
    > Mój ma zwężkę i dwa termistory (o ile są to termistory, ale chyba tak).

    Jeśli to są dwa termistory to - jak działają? Mierzą różnicę temperatury
    przed i po ? A może jednak jeden z nich to grzejnik z jakąs ostrą
    charakterystyką R/T wsadzony w mostek?

    Dopytuje, bo zastanawia mnie na ile byłbym w stanie samodzielnie go
    skontrolować/naprawić po wymontowaniu. Zakładam, ze jesli to faktycznie
    zabawka z platynowym grzejnikiem, albo dwoma termistorami to pomijając
    oczywistości (zabrudzenia itd) może wystarczy skompensować mu ch-kę
    używając jakiś trywialnych metod typu dzielniki rezystancyjne.
    Oczywiście nie mam z czym się porównać (nie mam sprawnego), ale może
    byłbym w stanie taki znaleźć. Ba, może mógłbym zaemulowac ch-kę mojego
    (o ile ją zdejmę...) uzywając mikrokontrolera a mierząc przepływ innym
    pasujacym mechanicznie o znanej ch-ce.

    Nie wiem też czy słusznie zakładam, że przepływomierz z grzejnikiem z
    czasem ulega "rozregulowaniu" w wyniku utraty parametrow znamionowych.
    Ale nie uszkodzeniu. W kazdym razie komputer nie przełacza się w tryb
    awaryjny, jedynie zgłasza źle (co to oznacza?) działający przepływomierz.

  • 8. Data: 2010-04-02 16:09:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Olek wrote:
    > niekoniecznie, może być też potencjometr lub czujnik temp :)

    Hint:

    Klapka -> potencjometr.

    Termistor -> czujnik temp.

  • 9. Data: 2010-04-02 16:13:24
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-04-02 16:09, Sebastian Biały wrote:

    > Hint:
    >
    > Klapka -> potencjometr.
    >
    > Termistor -> czujnik temp.

    dzięki jak na to wpadłeś :) a uśmieszka na końcu nie zobaczył... dziwny
    jesteś :)

  • 10. Data: 2010-04-02 16:16:55
    Temat: Re: [OT] Jak działaja przepływomierze ?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Olek wrote:
    > dzięki jak na to wpadłeś :)

    Ja to _wiedziałem_.

    > a uśmieszka na końcu nie zobaczył... dziwny
    > jesteś :)

    Dziwny jest ktoś, kto wysyla w niejasnych celach posty na grupę, bez
    sensu i z uśmieszkami. EOB.