  • 1. Data: 2016-10-26 07:47:34
    Temat: Jak ładowarka rozpoznaje nieinteligentne ogniwa?
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    Nieinteligentne, czyli nie zawierające żadnych układów elektronicznych,
    ani nawet "informacyjnego" opornika: ot, zwykłe AA, lub AAA, mające
    jedynie dwa "knopki": plusowy, i ujemny.
    Rzeczona ładowarka posiada funkcję "regeneracji" baterii alkalicznych,
    zaś ich reżim ładowania jest wielce odmienny od tego, którym trzeba
    traktować akumulatorki. Ładowarka nie oczekuje żadnego "instruowania"
    jej o włożonych ogniwach, lecz rozpoznaje każde sama z siebie, i dla
    uspokojenia nieufnego użyszkodnika wyświetla ową informację za pomocą
    dwukolorowych LED-ów.

    No i pytanie brzmi: po czym ona odróżnia "zwykłe" baterie, od aku?
    Zapewne po oporze wewnętrznym? ale przecież ten może się zmieniać w
    zależności od stopnia degradacji (zużycia nieodwracalnego) danego
    ogniwa. Ktosik wie cosik?

  • 2. Data: 2016-10-26 09:29:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Nieinteligentne, czyli nie zawierające żadnych układów
    >elektronicznych,
    >ani nawet "informacyjnego" opornika: ot, zwykłe AA, lub AAA, mające
    >jedynie dwa "knopki": plusowy, i ujemny.

    Uwazaj, bo byly i rozwiazania specjalne.
    Jakis metalowy kontakt gdzies na obudowie ...

> [...]
    >dwukolorowych LED-ów.
    >No i pytanie brzmi: po czym ona odróżnia "zwykłe" baterie, od aku?

    Zapewne po napieciu.
    Podladuje troche, NiMH beda mialy 1.2-1.4V, alkaliczne 1.5V ..

    J.

  • 3. Data: 2016-10-26 13:53:42
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-10-26 o 09:29, J.F. pisze:
    > byly i rozwiazania specjalne. Jakis metalowy kontakt gdzies na
    > obudowie ...

    Zdecydowanie odpada, bo to nie jest żaden "dedykowany" zestaw ogniw, ale
    zwykłe, które można kupić wszędzie. Żadnych elementów
    informa(cyj/natycz)nych w ogniwa wbudowanych - nie ma, są to
    najzwyklejsze w świecie paluszki, od dowolnego producenta.

    > Zapewne po napieciu. Podladuje troche, NiMH beda mialy 1.2-1.4V,
    > alkaliczne 1.5V ..

    Też pudło. Ogniwa w większości wypadków rozpoznawane są w jakieś 10
    sekund, czyli żadne takie podładowanie (do wskazanych napięć) nie ma
    udziału w procesie rozpoznawania. W dodatku zaznaczyłem, że baterie
    alkaliczne, które owa ładowarka potrafi "zregenerować" (cokolwiek to
    znaczy) wymagają odmiennego, specyficznego trybu ładowania. I nie można
    tych trybów mieszać! Tzn. aku ładowane wg reżimu bateryjnego - bardzo by
    traciły na pojemności, a i żywotności. Zaś odwrotnie, czyli gdyby bat.
    alkaliczne ładować sposobem odpowiednim dla aku, to mogłyby eksplodować.
    A co najmniej spuchnąć, i wylać.

    Rozpoznawanie musi więc być szybkie, i pewne. Acz dodam, że choć to mnie
    ciekawi, to bez rozstrzygnięcia tej kwestii, nie będę popadał w
    bezsenność ;-)

    PS. A jeszcze kwestia zbliżona: ładowarki "szybkie" muszą rozpoznawać,
    kiedy ogniwa należy przestać ładować (sporym prądem). Ciekawi mnie i to,
    jak te maszynki odróżniają ogniwa NiMH, od NiCd, wraz z ich różnymi
    sposobami finiszu: "0 ? V" od "- ? V" (mam nadzieję, że widać znak "?",
    czyli deltę?

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 4. Data: 2016-10-26 14:01:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-26 07:47, BaSk wrote:
    > No i pytanie brzmi: po czym ona odróżnia "zwykłe" baterie, od aku?

    Ano sa jakies algorytmy lepsze, gorsze. Zerknij np. tutaj:

    http://tinyurl.com/jzk8ajt

    Można znaleźć różne rzeczy pod hasłem battery chemistry detection.

  • 5. Data: 2016-10-26 14:35:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BaSk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >informa(cyj/natycz)nych w ogniwa wbudowanych - nie ma, są to
    >najzwyklejsze w świecie paluszki, od dowolnego producenta.

    Ale takie pomysly tez widzialem.
    Niby zwykle paluszki, a jednak niezwykle.

    Ok, zakladamy, ze nie tedy droga.

> [...]
    >Też pudło. Ogniwa w większości wypadków rozpoznawane są w jakieś 10
    >sekund, czyli żadne takie podładowanie (do wskazanych napięć) nie ma

    A do jakiego napiecia rozladowane ?

> [...]
    >alkaliczne, które owa ładowarka potrafi "zregenerować" (cokolwiek to
    >znaczy) wymagają odmiennego, specyficznego trybu ładowania. I nie

    Byc moze na poczatku wcale nie sa takie odmienne te tryby.

> [...]
    >jak te maszynki odróżniają ogniwa NiMH, od NiCd, wraz z ich różnymi
    >sposobami finiszu: "0 ? V" od "- ? V" (mam nadzieję, że widać znak

    U mnie widac ... ale moze lepiej unikac i nie stosowac bez potrzeby ?
    Unicode sie niby przyjelo, i pewnie bedzie dlugo obowiazywac, ale
    zawsze jednak moze komus klopoty robic.

    No coz ... moze nie rozpoznaja tylko stosuja obie - ktora pierwsza sie
    zdarza, ta wylaczy.
    A jak pomyla ... najwyzej nie naladuja NiCd do pelni - producent ogniw
    premie wyplaci :-)

    J.

  • 6. Data: 2016-10-26 17:41:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 26-10-2016 o 13:53, BaSk pisze:

> [...]
    >>
    > Też pudło. Ogniwa w większości wypadków rozpoznawane są w jakieś 10
    > sekund, czyli żadne takie podładowanie (do wskazanych napięć) nie ma

    Co jest sprzecznego między 'trochę' a 10s?

    Mam dużo częściowo zużytych paluszków, które jeszcze do wielu rzeczy
    mogą się przydać. Jak je mierzę to zawsze pod obciążeniem bo to daje
    informację na ile dany paluszek zużyty.
    Mierzenie bez obciążenia nie daje tej informacji bo różnice napięć
    niewielkie. Ta wada może w temacie wątku być zaletą. Nie robiłem takich
    prób, ale bym podejrzewał, że prawie każdy bez obciążenia będzie miał
    rzędu 1,5V. A jeśli nie to następne podejrzenie by było, że po
    podładowaniu trochę (np.200mA przez 5s) będzie miał 1,5V, a takie
    potraktowanie żadnemu paluszkowi bez względu na technologię nie zaszkodzi.

    Kiedyś potraktowałem 200mA/kilka minut dwie małe pastylki z kalkulatora
    (LR44) bo go potrzebowałem, a zapaśnych nie miałem.
    Kilka dni później kupiłem blister z 10 takimi pastylkami, ale przydały
    się dopiero za rok bo nie chciało mi się rozkręcać obudowy dopóki działało.
    P.G.

  • 7. Data: 2016-10-26 17:55:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, October 26, 2016, 2:35:41 PM, you wrote:

    [...]

    > U mnie widac ... ale moze lepiej unikac i nie stosowac bez potrzeby ?
    > Unicode sie niby przyjelo, i pewnie bedzie dlugo obowiazywac, ale
    > zawsze jednak moze komus klopoty robic.

    Kłopoty to robią ci, którzy zamiast używać normalnie znaczków
    występujących w elektronice, czyli u?D??°? czają się i kombinują.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2016-10-26 19:33:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Ktosik wie cosik?

    Chcesz powiedzieć że do ładowarki, pakujesz "zwykłe" paluszki alkaliczne?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2016-10-26 21:10:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby tylko alkaliczne. W przydasiach poniewiera sie regenerator baterii sdzielany w
    zsrr. W pelni dzialajace urzadzenie. Przedluzalo zycie bateri cynkowo weglowych z 5
    razy alkalicznych do dziesieciu razy. Warunkiem bylo ladowanie jeszcze zywych bateri.

  • 10. Data: 2016-10-26 23:33:15
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"

    [...]

> [...]

    Kłopoty to robią ci, którzy zamiast używać normalnie znaczków
    występujących w elektronice, czyli u?D??°? czają się i kombinują.
    ---
    To forum jest tak prymitywne, że nie ma żadnego znaczenia czy ktoś używa
    tych znaków czy nie używa