  • 1. Data: 2015-02-18 13:14:15
    Temat: Jak polutować baterię
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam
    Niedawno stanąłem przed pewnym problemem.
    Zakupiłem 8 baterii 3R12 aby je złączyć coby mieć większe napięcie, którego
    potrzebowałem.
    W przeszłości załątwiałem to przez lutowanie (blaszki się super lutowały).
    Teraz ku mojemu zdziwieniu blaszki nie dawały się polutować; wcale ich cyna
    nie chce zwilżyć.
    Co prawda próbowałem lutownicą 40W ale kiedyś i mniejszą mocą nie było
    problemu.
    Ktoś się spotkał z podobnym problemem?
    Czym to polutować? Drapałem blaszki ale to nie pomaga.
    Przyznam, że możliwość łatwego lutowania była, dla mnie, jedną z
    ważniejszych zalet tej baterii.
    Baterie to philips (kiedyś się lutowały), cynkowo-węglowe, dość świeża
    dostawa.
    Nie wiem co to za metal może być.

    jp

  • 2. Data: 2015-02-18 13:34:49
    Temat: Re: Jak polutować baterię
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości
    >Zakupiłem 8 baterii 3R12 aby je złączyć coby mieć większe napięcie,
    >którego
    >potrzebowałem.

    Akumulator i przetwornica tak w ogole ?

    Dawno temu sie natknalem na pomysl racjonalizatorski w LWP -
    zastapienie baterii anodowej wlasnie przetwornica.
    Podobno duze oszczednosci przynosilo.

> [...]
    >ważniejszych zalet tej baterii.
    >Baterie to philips (kiedyś się lutowały), cynkowo-węglowe, dość

    Nie wiem, ale sporo metali wystarcza procedura:
    -zdrapac,
    -pokryc na goraco kalafonia (tzn probowac lutowac, z duza iloscia
    kalafoni,
    -ostudzic,
    -zdrapac kalafonie,
    -pokryc nowa kalafonia i probowac lutowac.

    Na aluminium moze za slabe, ale chyba nie zrobili z aluminium ?

    a poza tym to bywaly jakies styki nakladane na te blaszki, mozna
    przewiecic i srubka z nakretka skrecic.
    Albo poszukac wyprzedazy bateryjek 9V - one sie latwo lacza :-)
    (sa i akumulatorki 9V)

    J.

  • 3. Data: 2015-02-18 13:51:58
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    ciekawe, czy jak będzie grzał to mu nie wybuchnie i się zapali...

  • 4. Data: 2015-02-18 13:56:15
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    J.F. wrote:

    > Akumulator i przetwornica tak w ogole ?
    >
    > Dawno temu sie natknalem na pomysl racjonalizatorski w LWP -
    > zastapienie baterii anodowej wlasnie przetwornica.
    > Podobno duze oszczednosci przynosilo.
    Tego sporadycznie się używa, kilka sztuk na cały kraj, do celów
    serwisowowo/uruchomieniowych na obiekcie, gdy nie ma jeszcze prądu
    podłączonego albo jest niedostępny.
    8 szt. baterii zlutowanych i sklejonych szarą taśmą, sprawdza się w sam raz.

    Starcza na około 2 lata, potem wymiana baterii; nowe lutowanie i slejenie
    taśmą.

    Raczej będę szukał rozwiązania polegającego na zlutowaniu baterii.
    Około 300mA potrzeba więc 9V raczej odpadają.

    Pozdrawiam
    jp

  • 6. Data: 2015-02-18 14:04:37
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 18.02.2015 13:51, identyfikator: 20040501 wrote:
    > ciekawe, czy jak będzie grzał to mu nie wybuchnie i się zapali...

    Wiesz, jak wygląda 3R12?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Bateria_3R12

    Jak się bardzo boisz, to łapiesz blaszkę u podstawy czymś
    dużym i metalowym.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2015-02-18 14:04:37
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Na aluminium moze za slabe, ale chyba nie zrobili z aluminium ?
    Chyba nie bo trochę są sprężyste.

    > a poza tym to bywaly jakies styki nakladane na te blaszki, mozna
    > przewiecic i srubka z nakretka skrecic.
    No te śrubki to chyba jest jakiś pomysł

    jp

  • 7. Data: 2015-02-18 14:58:07
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    jacek pozniak pisze tak:

    > Czym to polutować? Drapałem blaszki ale to nie pomaga.

    Odrdzewiaczem posmaruj i nagle dużą lutownicą 60W z dużym glutem
    pobiel.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face. You have got a war face?

  • 8. Data: 2015-02-18 15:37:12
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 18.02.2015 13:14, schrieb jacek pozniak:
> [...]
    > ważniejszych zalet tej baterii.
    > Baterie to philips (kiedyś się lutowały), cynkowo-węglowe, dość świeża

    Kiedyś pasowały wtyki samochodowe na kabel. Robisz sobie "klemy" z dwóch
    wtyków kablowych i masz mostek. Baterie możesz nawet wymieniać ;-)

    Waldek

  • 9. Data: 2015-02-18 15:51:51
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-02-18 o 13:14, jacek pozniak pisze:
> [...]
    > Teraz ku mojemu zdziwieniu blaszki nie dawały się polutować; wcale ich cyna

    Na wszelki wypadek zapytam: jaki grot ma ta lutownica? Nie stożkowy
    przypadkiem bez żadnego spłaszczenia?

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2015-02-18 16:37:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    wiadomości news:54e48de5$0$2204$65785112@news.neostrada.pl...

    > Chyba nie bo trochę są sprężyste.

    > No te śrubki to chyba jest jakiś pomysł

    Stosowałem kiedyś środki wyciągnięte z normalnej kostki elektrycznej nacięte
    z jednej strony aby blaszka baterii weszła pod śrubkę, a z drugiej normalnie
    drut.
    P.G.