    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Jak to było z pękającymi w CPU AMD?
    Date: Thu, 20 Jul 2017 09:21:54 +0200

    Zabrałem się ostatnio za uruchamianie paru starych komputerów, które
    leżały u mnie na dnie szafy. Głównie z ciekawości, żeby zobaczyć czy
    działają i czy na dyskach nie mają czegoś o wartości sentymentalnej.
    Po uruchomieniu starego P2 zabrałem się za jego następcę z Athlonem 800
    MHz. Wyczyściłem radiator procesora z grubej warstwy kurzu i wymieniłem
    wyjący wentylator. Przy tej okazji stwierdziłem, że położę nową pastę na
    CPU. Po wyczyszczeniu rdzenia zauważyłem jednak, że na jednym z brzegów
    na górnej krawędzi znajdują się dwie małe kropki. Po obejrzeniu tego pod
    lupą okazało się, że faktycznie wyglądają na maleńkie ukruszenia tej
    wierzchniej warstwy, na której wygrawerowane są dane procesora. Niemniej
    komputer się włącza i zdaje się działać.

    Ktoś z Was pamięta jak to było z tymi ukruszeniami tych CPU? Co
    właściwie było w tej strukturze na wierzchu procesora? Już przy samych
    brzegach była cała logika zawarta w krzemie, czy była tam jakaś warstwa
    ochronna i tylko większe ukruszenia miały wpływ na działanie procesora?
    Istnieje jakiś sposób na przetestowanie integralności podzespołu?

    Uprzedzając komentarze: pytanie ma charakter czysto teoretyczny. Sprzętu
    nie mam zamiar używać, bo do normalnej pracy się już nie nadaje, a do
    projektów/eksperymentów mam RasPi. :)