  • 11. Data: 2011-03-05 16:39:02
    Temat: Re: Jak umocować teflonową tuleję w aluminium?
    Od: "Palik" <p...@T...pl>

    news:4d714d3b$0$2488$65785112@news.neostrada.pl...
    >W jaki sposób należy umocować tuleję teflonową w otworze w aluminium?
    > Otwór jest lekko stożkowaty, tuleja również.
    > Otwór wypolerowany na gładko.
    > Średnica tulei około 3cm, długość też około 3cm.
    >
    > Samo wbicie nie wystarcza. Super-glue też się szybko wykruszył.
    >
    > Pracuje to wszystko w dość zmiennych temperaturach (to przekładnia
    > kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    > Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.
    > Wszystko jest nasmarowane.

    Czy oryginalna tuleja to na pewno teflon? Bo z opisu to wydaje mi się, że to
    jakieś tworzywo "ślizgowe". Co do teflonu: Kleje są potwornie drogie i tu
    nie zdałyby egzaminu [różnice rozszerzalności cieplnej zbyt duże -teflon
    więcej]...i klej "rozrywałby się" przy takich ruchach cieplnych.. Teflonu
    raczej nie stosuje się w
    "otwartych" panewkach. Wyjątkowo tylko i to wyłącznie w "zamknięciu" bo
    wypływa jak plastelina pod obciązeniem... Poza tym ma potwornie duży
    współczynnik rozszerzalności cieplnej i "traci"wymiar ...
    Jeśli chcesz koniecznie umocować taki twór to może jakieś cieńkie
    pierścionki [podkładki]które podmocujesz na skraju tuleji?

    Palik [robol]

  • 12. Data: 2011-03-05 21:29:42
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-03-04 21:36, Tomasz Pyra pisze:
    > W jaki sposób należy umocować tuleję teflonową w otworze w aluminium?
    > Otwór jest lekko stożkowaty, tuleja również.
    > Otwór wypolerowany na gładko.
    > Średnica tulei około 3cm, długość też około 3cm.

    Nie możesz na klejonej powierzchni tulei ponacinać rowków na pół
    milimetra? Czy nawiercić płytkich wgłębień żeby klej miał za co złapać i
    zastosować klej dwuskładnikowy?

    Poza tym jakoś dziwnie wydaje mi się że ta tuleja jest prędzej z
    polietylenu czy poliamidu a nie z teflonu co nie zmienia faktu że bez
    idealnego odtłuszczenia i odpowiedniego kleju wklejenie na gładko jak
    było pierwotnie może być rozwiązaniem na krótko.

  • 13. Data: 2011-03-06 20:11:35
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Mar 4, 3:36 pm, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
> [...]
    > kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    > Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.

    Loctite robi taki klej. Nazywa to jakos "Super glue - all plastics".
    Klei teflon do aluminium. Nie wiem niestety jak stabilne termicznie
    jest to polaczenie. Wyglada to o tak:

    http://www.amazon.com/Henkel-681925-Loctite-0-07-Oun
    ce-Plastic/dp/B000Y3LHXW

    JAM

  • 14. Data: 2011-03-07 08:26:56
    Od: "TomT" <tom@wywal_to.pl>

> [...]
    > kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    > Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.

    Jesteś pewny, że to był teflon?
    Lepszym tworzywem jest polietylen PE UHMW. Wprawdzie też trudny do klejenia,
    ale są znane kleje konstrukcyjne do jego klejenia np. ScotchWeld DP8005
    firmy 3M.
    Można też iść na łatwiznę i zrobić tuleję z poliamidu. Nie ma kłopotów z
    klejeniem i wytrzyma czas jakiś.
    Zastępowanie każdego białego tworzywa teflonem może być błędem.

    TomT

  • 15. Data: 2011-03-08 15:01:16
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 21:36:11 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

> [...]
    > Średnica tulei około 3cm, długość też około 3cm.
    >
    > Samo wbicie nie wystarcza. Super-glue też się szybko wykruszył.

    A nie możesz "zamknąć" tej tulei przez przyklejenie czegoś (dużej
    podkładki?) do aluminium? Tak, żeby trzymało brzegi i nie miało kontaktu z
    drążkiem, który w tym będzie pracował. Metal z metalem znacznie łatwiej
    skleić :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 16. Data: 2011-03-09 00:09:56
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-08 16:01, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > drążkiem, który w tym będzie pracował. Metal z metalem znacznie łatwiej

    Nie uda się - tulejka siedzi głęboko w rurze.

    W sumie stwierdziłem że sam nie dam rady i zawiozłem tą nieszczęsną
    obudowę do firmy która zajmuje się takimi naprawami przekładni
    kierowniczych.

    Klejenia ponoć nie praktykują bo czego by nie zastosować to się
    rozpadnie. Jak nie od razu to po miesiącu.

    Pojawiła się koncepcja "podkładki", ale raczej w formie pierścienia
    sprężynującego który będzie robił jednocześnie za klin po podcięciu
    tulei od tyłu, albo po dorobieniu nowej tulei z wycięciem na taką
    podkładkę (która będzie między tuleją a obudową).

    Można też dać coś (np kawał rury z otworami umożliwiającymi smarowanie i
    wyrównanie ciśnień), przez całą długość obudowy przekładni, aż do jej
    końca, gdzie będzie już ją można po prostu zaprzeć o koniec obudowy i w
    ten sposób całość zaprzeć.

    W każdym razie raczej nie nastawiają się na odtworzenie oryginalnego
    sposobu mocowania (faktycznie mógł to być jakiś magiczny sposób
    klejenia/zgrzewania/cokolwiek), a na wykombinowanie czegoś innego.