  • 1. Data: 2011-03-04 20:36:11
    Temat: Jak umocować teflonową tuleję w aluminium?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W jaki sposób należy umocować tuleję teflonową w otworze w aluminium?
    Otwór jest lekko stożkowaty, tuleja również.
    Otwór wypolerowany na gładko.
    Średnica tulei około 3cm, długość też około 3cm.

    Samo wbicie nie wystarcza. Super-glue też się szybko wykruszył.

    Pracuje to wszystko w dość zmiennych temperaturach (to przekładnia
    kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.
    Wszystko jest nasmarowane.

  • 2. Data: 2011-03-04 23:18:54
    Temat: Re: Jak umocować teflonową tuleję w aluminium?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 4, 8:36 pm, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
> [...]
    > kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    > Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.

    Mechanicznie. Gdyby teflon dawal sie czyms kleic to by go nie
    wynalezli.
    Konrad

  • 3. Data: 2011-03-04 23:48:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-05 00:18, Konrad Anikiel pisze:

    > Mechanicznie. Gdyby teflon dawal sie czyms kleic to by go nie
    > wynalezli.

    Fabryczne jednak było jakoś przyklejone (bo nic innego nie przychodzi mi
    do głowy co to mogło trzymać) i wytrzymało jakieś 10 lat - w sumie gdyby
    udało mi się osiągnąć podobny rezultat, to mi to wystarczy.
    Fakt że fabrycznemu rozwiązaniu można sporo zarzucić, bo jest to częsta
    awaria w tym modelu, tyle że brak sensownych sposobów naprawy.

    Bo ten klej nie musi być jakiś super mocny - połączenie pracuje na
    ścinanie i cały czas jest mocno dociskane. Wystarczy coś co w pierwszej
    fazie da poślizg pozwalający wcisnąć tuleję na miejsce gdzie zaklinuje
    się w stożku, a potem po zastygnięciu potrzebne jest tylko duże tarcie.
    Wytrzymałość na rozrywanie może być zerowa.

    Mechanicznie niby można wywiercić otwór i próbować to zamontować jakąś
    śrubką, ale trochę się obawiam żeby nie uszkodzić tej tulei (dość
    cienkie ścianki).
    A sama tuleja nie jest dostępna jako część zamienna, a dorobienie takiej
    ze stożkowym profilem to ponoć nie jest najprostsza sprawa.

  • 4. Data: 2011-03-05 02:09:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > A sama tuleja nie jest dostępna jako część zamienna, a dorobienie takiej
    > ze stożkowym profilem to ponoć nie jest najprostsza sprawa.

    Nie widząc tego szpeja przyszło mi do głowy, by podgrzać aluminiowy
    element, wcisnąć tulejkę i jak ostygnie, bo będzie zaciśnięte. Aluminium ma
    sporą rozszerzalność, więc nie bedzie jakoś bardzo trzeba tego rozgrzewać
    moim zdaniem - o ile się da.

  • 5. Data: 2011-03-05 10:25:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2011 15:18:54 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:
    >Mechanicznie. Gdyby teflon dawal sie czyms kleic to by go nie
    >wynalezli.

    Chemia zrobila postepy - sa tasmy klejace teflonowe, sa i kleje,
    raczej wredne.

    Ale przeciez oryginal jakos mocowali ?

    J.

  • 6. Data: 2011-03-05 10:33:10
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-05 03:09, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > element, wcisnąć tulejkę i jak ostygnie, bo będzie zaciśnięte. Aluminium
    > ma sporą rozszerzalność, więc nie bedzie jakoś bardzo trzeba tego

    Też o tym myślałem, tylko pytanie czy to wystarczy?
    Bo trochę podgrzać mogę - element

    Bo jakby nie patrzeć to teflon ma rewelacyjne właściwości ślizgania się.
    A za pierwszą próbą całkiem mocno wbiłem tą tuleje na miejsce młotkiem,
    a mimo to szybko się poluzowała.

    Mimo wszystko jakiś klej który chociaż trochę minimalnie złapie ten
    teflon by się przydał.

  • 7. Data: 2011-03-05 10:48:23
    Temat: Re: Jak umocowaae teflonow? tuleje w aluminium?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-05 11:25, J.F. pisze:

    > Chemia zrobila postepy - sa tasmy klejace teflonowe, sa i kleje,
    > raczej wredne.

    Coś takiego znalazłem:
    http://www.eder.com.pl/download/klej_do_plyt_ptfe_kl
    44.pdf

    Bo googli jak się zapyta o "klejenie teflon", to zazwyczaj wyskakują
    specyfikacje klejów gdzie jest napisane "oprócz teflonu"...

    Tyle że wydaje mi się, że w specyfikacjach pisząc o tym że nie klei
    teflonu mają na myśli raczej niską odporność na rozrywanie.
    A mi potrzeba tylko odporności na ścinanie i to przy solidnym docisku.
    Czyli potrzebuję czegoś co tylko spowoduje że z jednej strony teflon
    przestanie się ślizgać.

    > Ale przeciez oryginal jakos mocowali ?

    Ano właśnie.

    I myślę że raczej użyli kleju, bo o ile cała wewnętrzna powierzchnia
    elementu aluminiowego wewnątrz którego montuję tuleję jest silnie
    porowata (zapewne w celu trzymania równomiernie rozprowadzonego smaru),
    to miejsce gdzie wciskana jest tuleja, jest obrobione na gładko.

    A sądzę że gdyby tuleja była przewidziana do trzymania się mechanicznie
    po wbiciu jej na miejsce, to tamta powierzchnia również by była
    porowata, co pomogłoby ją utrzymać.

  • 8. Data: 2011-03-05 11:11:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-03-04 21:36, Tomasz Pyra pisze:
> [...]
    > kierownicza w okolicach silnika samochodu), pod dość dużym obciążeniem.
    > Wewnątrz tulei suwa się wzdłuż ciasno spasowany stalowy drążek.

    Wymyśliłem coś takiego, żeby zewnętrzną powierzchnie tulei zrobić
    porowatą (naciąć delikatnie gęsto płytkie rowki - jak dopasuję rozmiar
    to np. nagwintować narzynką).

    Niestety nagwintować elementu w którym to będę osadzał nagwintować nie
    dam rady żeby wkręcić jedno w drugie.

    Ale mając porowatą zewnętrzną powierzchnię tulei powinien to łatwiej
    złapać klej który wypełni pory i będzie trzymał tuleję w sposób
    mechaniczny, a nie przez sklejenie.

    Wraca pytanie o klej - musi złapać gładkie aluminium, przy wciskaniu
    wypełnić rowki w tulei, a po zastygnięciu ją utrzymać.
    Poxipol?
    Teflonu nie klei, ale za rowki może złapie.

  • 9. Data: 2011-03-05 12:32:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 5 Mar, 11:11, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

> [...]
    > wypełnić rowki w tulei, a po zastygnięciu ją utrzymać.
    > Poxipol?
    > Teflonu nie klei, ale za rowki może złapie.

    Szansa jest, chociaz to jest raczej kitowanie niz klejenie :-)
    Ja bym sie sklanial ku czemus elastycznemu, moze poliuretan (doskonale
    sie trzyma metalu, probowalem na tytanie) albo ktorys z dostepnych
    klejow w laskach do pistoletow na goraco.
    Konrad

  • 10. Data: 2011-03-05 14:03:35
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    hmmm... a może jednak spróbujesz na gorąco? Kiedyś udało mi się
    przyczepić teflonową folię (ok. 1 mm) do niedużej miedzianej płytki
    (inspirowałem się procesem produkcyjnym patelni teflonowych ;-)).
    Mniejsza o to do czego mi to było potrzebne, w każdym razie rozgrzałem
    metal do mniej więcej 300 C (w duużym przybliżeniu) i docisnąłem teflon
    w imadle aż do wystygnięcia. Złapało ponad 50% powierzchni, i było dość
    wytrzymałe na oddzieranie.
    Nie wiem jak to się ma do Twojego problemu, ale może to jakiś trop.