  • 1. Data: 2011-03-02 07:06:48
    Temat: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
    Od: "Zbigniew" <z...@g...com>

    Dawniej uczono, że szyny kolejowe i tramwajowe muszą mieć odstępy, żeby
    miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
    lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie
    rozszerzają?

  • 2. Data: 2011-03-02 10:07:23
    Temat: Re: Nowy rodzaj szyn kolejowych??
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Zbigniew <z...@g...com> napisał(a):

> [...]
    kilku
    > lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie

    Stosuje sie styki dylatacyjne, np. takie:

    http://www.transportszynowy.pl/torytramprzytwierdzan
    ie.php#dylatacja

    WM

  • 3. Data: 2011-03-02 14:16:40
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 2 Mar 2011 08:06:48 +0100, "Zbigniew" <z...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
    >lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie

    Kilkudziesiecu?...

    A.L.

  • 4. Data: 2011-03-02 18:55:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Mar 2011 10:07:23 +0000 (UTC), WM wrote:

    >Stosuje sie styki dylatacyjne, np. takie:
    >http://www.transportszynowy.pl/torytramprzytwierdza
    nie.php#dylatacja

    A gesto ?

    Bo tak sobie licze - zwykla stal ma ~12ppm/K, moze byc zmiana 50-60K,
    to jest 60mm/100m. Ale te spawane odcinki sa dluzsze, to o ile sie tam
    te szyny przesuwaja ?

    Moze to jest jednak jakas niezwykla stal ?

    J.

  • 5. Data: 2011-03-02 19:13:18
    Od: Piotr <z...@o...gmail.com>

    > Moze to jest jednak jakas niezwykla stal ?
    >
    > J.

    Na wykładach z Inżynierii Materiałowej, prowadzący zawsze tłumaczył, że
    szyny wykonuje się ze stali perlitycznej (eutektoidalnej) o zaw. węgla
    ~0,8%. Wydaje mi się, że nie zmieniło się dużo w składzie.

    --
    Piotr

  • 6. Data: 2011-03-03 14:07:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Tu kiedyś dyskutowali.
    http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse_
    thread/thread/abd341a498e285e7/28735f12e5c57ccd?lnk=
    gst&q=wa%C5%84kowski#28735f12e5c57ccd

    Co zrobić jak się link połamie?

    Robert

  • 7. Data: 2011-03-03 14:36:53
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    użyć http://tiny.pl/

  • 8. Data: 2011-03-03 15:50:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 2, 7:06 am, "Zbigniew" <z...@g...com> wrote:
    > Dawniej uczono, e szyny kolejowe i tramwajowe musz mie odst py, eby
    > mia y miejsce i mog y si rozszerza w lecie na skutek ogrzewania. Od kilku
    > lat szyny s spawane bez odst p w. Co si sta o?? Szyny ju si nie
    > rozszerzaj ?

    Bezstykowo pospawane szyny pod wplywem temperatury beda chcialy sie
    wydluzyc/skrocic, ale poniewaz nie maja dokoad- to bedzie sie w nich
    generowac naprezenie sciskajace/rozciagajace. Takie szyny musza
    spelniac trzy warunki: wytrzymalosc na rozciaganie (nie zerwac sie jak
    sie zima beda chcialy skrocic), torowisko zabezpieczone przed
    wyboczeniem (zeby nie wstalo jak sie latem nagrzeje i bedzie chcialo
    wydluzyc) no i zmeczenie (zeby od tych cykli naprezenia rozciagajacego/
    sciskajacego nie peklo w koncu). Nie znam sie na projektowaniu torow,
    ale raczej nie jest to jakis wyjatkowo trudny problem dla inzyniera.
    Konrad

  • 9. Data: 2011-03-03 21:34:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Mar 2011 15:07:25 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Tu kiedyś dyskutowali.
    >http://groups.google.com/group/pl.misc.kolej/browse
    _thread/thread/abd341a498e285e7/28735f12e5c57ccd?lnk
    =gst&q=wa%C5%84kowski#28735f12e5c57ccd

    Czy ja dobrze rozumiem - z fabryki wyjezdza 400 tor i oni go tak przez
    pol Polski wioza do miejsca docelowego ?

    >Co zrobić jak się link połamie?

    Op* Gatesa, reszta sobie poradzi :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-03-04 08:01:31
    Od: "t" <t...@0...pl>

    Użytkownik "Zbigniew" <z...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > miały miejsce i mogły się rozszerzać w lecie na skutek ogrzewania. Od
    > kilku lat szyny są spawane bez odstępów. Co się stało?? Szyny już się nie

    No to zadam pytanie.
    Mamy spawany tor kolejowy biegnący dookoła kuli ziemskiej po jej powierzchni
    (ok. 40 tyś. km) i chcieli byśmy przebudować go tak aby biegł po wiadukcie o
    wysokości 10 metrów.
    Ile metrów dodatkowych szyn musimy zakupić?