  • 1. Data: 2011-02-24 10:52:15
    Temat: Nowe liczniki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Rzeczpospolita napisala:

    Każdego z 16,5 miliona odbiorców energii w Polsce czeka wymiana
    licznika. Wzrosną rachunki, bo taki licznik kosztuje ok. 450 zł. Koszt
    całej operacji, która musi być przeprowadzona do 2020 r. to 7-8 mld
    zł, informuje "Rzeczpospolita".
    Energetyczną rewolucję wymusza na Polsce jedna z unijnych dyrektyw,
    zakładająca że w tym dziesięcioleciu przestarzałe liczniki zostaną
    zastąpione urządzeniami inteligentnymi, umożliwiającymi bieżącą i
    zdalną kontrolę zużycia prądu.

    Oznacza to, że odbiorca końcowy będzie dostawał rachunek wystawiony na
    podstawie rzeczywistego zużycia, a nie prognozy. Nowe urządzenia mają
    uniemożliwić kradzież energii.
    Kiedy sprzedawcy zaczną stosować elastyczne i zróżnicowane taryfy,
    konsument będzie również w stanie tak się do nich dostosować, żeby
    zużywać najwięcej energii elektrycznej wtedy, gdy jest ona najtańszy.

    Z czasem powstaną zapewne inteligentne systemy, które będą zdalnie
    kontrolować klimatyzację, ogrzewanie, oświetlenie czy pracę domowych
    sprzętów.
    (za PAP)

    Pytanie: czy nowe liczniki beda dwukierunkowe, czyli czy bedzie mozna
    ladowac prad do sieci, np z baterii slonecznej abo wiatraka na dachu,
    bez podpisywania specjalnych umow z dostawca? OIW Niemcy maja tak od
    lat...
    Konrad

  • 2. Data: 2011-02-24 16:08:45
    Temat: Re: Nowe liczniki
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2011 02:52:15 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    >licznika. Wzrosną rachunki, bo taki licznik kosztuje ok. 450 zł. Koszt
    >całej operacji, która musi być przeprowadzona do 2020 r. to 7-8 mld

    troche stanieja, 10 lat to sie i stary zuzyje - dla klienta nie bedzie
    tak zle.

> [...]
    >ladowac prad do sieci, np z baterii slonecznej abo wiatraka na dachu,
    >bez podpisywania specjalnych umow z dostawca? OIW Niemcy maja tak od

    To sie chyba trzeba unii pytac, czy ma na to jakas dyrektywe, ale
    mysle ze umowa na pewno bedzie - w koncu mamy swodobe wyboru
    "dostawcy".

    No i ja bym jeszcze poczekal na wynik czeskiego eksperymentu, to sie
    moze zle skonczyc :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-02-24 18:47:44
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    > "dostawcy".
    >
    > No i ja bym jeszcze poczekal na wynik czeskiego eksperymentu, to sie

    Przepraszam, ale o co chodzi z tym "czeskim eksperymentem"?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 4. Data: 2011-02-24 21:56:37
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2011 19:47:44 +0100, Krzysztof Tabaczyński wrote:
    >Przepraszam, ale o co chodzi z tym "czeskim eksperymentem"?

    Czeskie porazenie sloneczne
    http://www.rp.pl/artykul/456346.html

    W skrocie: Czesi sobie wymyslili w ramach popierania ekologii, ze
    bedzie obowiazek odkupywania pradu z ogniw slonecznych po zachecajacej
    stawce - czyli bardzo wysokiej - 12czk ~= 1.90 zl, a u nas dzis prad
    jest raczej po 0.20 zl.

    I nagle sie okazalo ze to swietny interes, co zaowocowalo
    zainstalowaniem 500MW mocy slonecznej i wnioskami na 3.5GW.
    A to pewnie kolo 30% mocy ich elektrowni.

    Wiec w najblizszej przyszlosci przewiduje dwie rzeczy:
    -obywatele zaczna narzekac na wysokie ceny pradu,
    -i na wylaczenia pradu, bo przeciez pare chmurek spowoduje tragedie.
    A moze i nie, bo stare elektrownie beda sie nadal krecic, podnoszac
    cene pradu. I tyle im z tej ekologii wyjdzie.
    Na szczescie jak widac maja taksze madrych politykow.

    Niestety - Polska nie Kalifornia, i nie wszystko co dobre tam sie u
    nas sprawdzi.

    J.

  • 5. Data: 2011-02-24 22:18:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 24 Lut, 21:56, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > zainstalowaniem 500MW mocy slonecznej i wnioskami na 3.5GW.
    > A to pewnie kolo 30% mocy ich elektrowni.

    Taki eksperyment w Niemczech jest od lat. Ponad trzy lata temu temu
    był artykuł: http://www.newscientist.com/article/mg19626336.000-s
    olar-power-the-futures-bright.html
    Nie pamietam liczb, ale to bylo wiecej niz Polska wowczas planowala
    zbudowac w elektrowniach atomowych. Do dzisiaj w Polsce o atomowkach
    nic nie wiadomo, a tam- stare panele ida do Czech, a nowe na dachy.

    Konrad

  • 6. Data: 2011-02-25 10:00:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2011 14:18:25 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    olar-power-the-futures-bright.html
    >Nie pamietam liczb, ale to bylo wiecej niz Polska wowczas planowala

    No tak, ale mysmy chyba planowali jedna elektrownie na poczatek.
    Czyli pewnie niecale 10% mocy w kraju, w Niemczech to bedzie jakies
    5%, wiec ryzyka nie ma ..

    J.

  • 7. Data: 2011-02-25 10:23:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Feb 25, 10:00 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No tak, ale mysmy chyba planowali jedna elektrownie na poczatek.
    > Czyli pewnie niecale 10% mocy w kraju, w Niemczech to bedzie jakies
    > 5%, wiec ryzyka nie ma ..

    Ja mysle o 4 gigawatach. W tych granicach byla wowczas sumaryczna moc
    w skali calych Niemiec. Rozproszona po calym kraju, wiec i wahania
    troche mniejsze. Ale zaraz potem wydarzyla sie katastrofa na SSZGES i
    dowiedzielismy sie z telewizorni ze tamta elektrownia dawala 12 GW. A
    jesli ktos pamieta czasy Zwiazku Radzieckiego, tam w siedemdziesiatych
    latach byl projekt, do dzisiaj niestety nie zrealizowany, budowy
    penzynskiej elektrowni plywowej o mocy 90 GW. Tak wiec czeskie panele
    na ich dachach to maly pikus :-)
    Konrad

  • 8. Data: 2011-02-25 15:53:36
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >ladowac prad do sieci, np z baterii slonecznej abo wiatraka na dachu,
    >bez podpisywania specjalnych umow z dostawca? OIW Niemcy maja tak od

    No. To taki sam pomysl jak zarowki fluorescencyjne. I przepisy
    dotyczace krzywizny banana.

    W kwestii glupoty Bruksela juz dawno przescihnaja Moskwe z czasoe
    Brezniewa

    A.L.

  • 9. Data: 2011-02-26 10:01:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Feb 2011 09:53:36 -0600, A.L. wrote:
    >No. To taki sam pomysl jak zarowki fluorescencyjne. I przepisy
    >dotyczace krzywizny banana.
    >W kwestii glupoty Bruksela juz dawno przescihnaja Moskwe z czasoe
    >Brezniewa

    Ten banan to ponoc wcale nie byla taka glupota, podobnie jak
    okreslenie marchewki owocem.

    W USA tez macie nadzor nad energetyka, a co z tego wyszlo ? Enron :-P

    A teraz wez pod uwage ze Unia nam wprowadzila swobode wyboru dostawcy
    energii. Czyli bedac podlaczonym do jednej sieci moge wybrac komu chce
    placic za prad. No i pieknie bo konkurencja rosnie, tylko jeden
    problem ekonomiczny - komu placic w jakiej taryfie, komu placic za
    przeciazenia, za utrzymywanie rezerwy itp. Bo klient ma tylko jeden
    licznik (czasem dwutaryfowy) odczytywany co dwa miesiace.

    A moze unia chce hodowcow marychy zlikwidowac, bo za duzo CO2 emituja
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-02-26 21:04:05
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 26 Feb 2011 11:01:08 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ten banan to ponoc wcale nie byla taka glupota, podobnie jak okreslenie
    > marchewki owocem.

    a ślimaka rybą... :-P

    --
    pzdr