  • 21. Data: 2016-11-27 07:24:12
    Temat: Re: Jak uzyskać ciśnienie 20 at?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Pardon, pomyliły mi się dekady na osi godzin. Dla 1300C i 2MPa Wychodzi gdzieś 1000h.
    Ale oś naprężenia jest logarytmiczna, jeśli w spiętrzeniach będzie 20MPa to znowu
    lądujemy w minutach. Napisz czy się udało, jestem ciekaw.

  • 22. Data: 2016-11-27 21:07:06
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 27.11.2016 o 07:24, Konrad Anikiel pisze:
    > Pardon, pomyliły mi się dekady na osi godzin. Dla 1300C i 2MPa Wychodzi gdzieś
    1000h.
    Policzyłem naprężenia zredukowane w ściance gadżetu i wyszło mi 4 MPa (z
    małym hakiem). Wiem, że ćwiczymy prawie na granicy topnienia, ale jak
    nie sprawdzę, to się nie dowiem.
    Dam znać jutro.
    Jacek

  • 23. Data: 2016-11-28 00:27:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 listopada 2016 05:07:08 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
    > Policzyłem naprężenia zredukowane w ściance gadżetu i wyszło mi 4 MPa (z
    > małym hakiem). Wiem, że ćwiczymy prawie na granicy topnienia, ale jak
    > nie sprawdzę, to się nie dowiem.
    > Dam znać jutro.

    4 brzmi nieźle, ale jeśli to jest "general stress", to nic nie znaczy. Znajdź "peak
    stress" gdzieś w jakimś rogu. Tam gdzie jest jakieś denko do wyrwania, albo króciec.

  • 24. Data: 2016-11-28 14:07:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Popatrz na ten Twój inconel: [...]
    >No ale może zbiorniczek idealnie się nadmucha, przyjmie formę kulki i
    >spiętrzenia naprężeń się rozłożą tak że wszędzie będzie po równo,
    >znaczy 2MPa.
    >Czas życia: 6 minut. Dalej słabizna, ale zawsze coś.

    A po tym czasie peknie, czy bedzie sie dalej nadmuchiwac i rosnac jak
    balonik ?

    J.

  • 25. Data: 2016-11-28 14:29:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 28.11.2016 o 00:27, Konrad Anikiel pisze:

    > 4 brzmi nieźle, ale jeśli to jest "general stress", to nic nie znaczy. Znajdź "peak
    stress" gdzieś w jakimś rogu.

    Tam gdzie jest jakieś denko do wyrwania, albo króciec.

    Jesteśmy po próbie: wzięło i pękło.
    Pomiar temperatury był tylko na zewnątrz (termopara na styk), bo nie
    bardzo jak było wewnątrz mierzyć. Być może wewnątrz temperatura była
    wyższa, niż w środku. Jeżeli była, to pewnie różnica nie była na tyle
    duża, żeby pomiar był całkiem niedokładny.
    Czas grzania był rzędu kilku minut.
    Podsumowując: jeżeli stop ma temperaturę topnienia 1400 stopni, to jego
    wytrzymałość w 1300 jest na tyle mała, że opiera się siłom grawitacji,
    ale ciśnienia już nie wytrzyma.
    Jacek

  • 26. Data: 2016-11-28 18:26:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Jesteśmy po próbie: wzięło i pękło.
    >Pomiar temperatury był tylko na zewnątrz (termopara na styk), bo nie
    >bardzo jak było wewnątrz mierzyć. Być może wewnątrz temperatura była
    >wyższa, niż w środku.

    A jak grzaliscie ? Raczej od zewnatrz ... chyba, ze np piec
    indukcyjny.

    >Podsumowując: jeżeli stop ma temperaturę topnienia 1400 stopni, to
    >jego wytrzymałość w 1300 jest na tyle mała, że opiera się siłom
    >grawitacji, ale ciśnienia już nie wytrzyma.

    No, kwestia grubosci.

    Pozostaje uderzyc z grubej rury: wolfram, tantal, molibden, moze
    cyrkon ...

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chemical_eleme
    nts
    mozna posortowac po temperaturze topnienia.

    Jeszcze jakies ceramiki sa, ale zrobic cos z tego, to sprzet specjalny
    potrzebny.

    J.

  • 27. Data: 2016-11-28 20:21:09
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 28.11.2016 o 18:26, J.F. pisze:

    > No, kwestia grubosci.
    Niekoniecznie. Miałem tuleję o grubości ścianki 8 mm i pękła

    > Pozostaje uderzyc z grubej rury: wolfram, tantal, molibden, moze cyrkon
    Tu nie tylko chodzi o samą temperaturę topnienia, ale też o reaktywność
    chemiczną. Taki na przykład wolfram, czy molibden już powyżej 800 stopni
    utlenia się w takim tempie, że dymy lecą i to je dyskwalifikuje. Platyna
    może by się nadała, ALE ponad 200 zł z gram i bardzo kiepsko się ją
    grzeje indukcyjnie.
    > Jeszcze jakies ceramiki sa, ale zrobic cos z tego, to sprzet specjalny
    > potrzebny.
    Z ceramiki to mi mogą zrobić rurę, ale jak ją zamknąć na obu końcach,
    żeby wytrzymała takie ciśnienie? Ceramika ma minimalną rozszerzalność
    cieplną, a metal o dwa rzędy wielkości większą.
    Ceramika jest też porowata, nie licząc "wynalazków" hi-tech, które mają
    takie ceny, że szczęka opada.
    Jacek

  • 28. Data: 2016-11-29 00:16:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 listopada 2016 22:07:12 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > A po tym czasie peknie, czy bedzie sie dalej nadmuchiwac i rosnac jak
    > balonik ?

    Ja jestem konstruktorem, więc używam danych jak w tabeli 20, bo muszę przewidzieć po
    jakim czasie plastyczne odkształcenie przekroczy kryterium, zwykle 5%. Jacek chciał
    wiedzieć kiedy to się kompletnie rozleci, więc on musi patrzeć na wykres 21, czyli
    stress to rupture, niektórzy nazywają time to rupture. Ten wykres buduje się na
    podstawie wyników wielokrotnie powtarzanych badań labotatoryjnych, biorąc najgorsze
    wyniki. Rzeczywisty materiał może być trochę lepszy niż ten w laboratorium, poza tym
    układ naprężeń w rzeczywistym gadgecie może być inny niż w okrągłej próbce
    rozciąganej jednoosiowo. Więc nigdy nie ma gwarancji że w tym momencie się rozpęknie,
    ale należy się tego spodziewać.

  • 29. Data: 2016-11-29 02:31:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 listopada 2016 22:29:10 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:

    "peak stress" gdzieś w jakimś rogu.

    > Tam gdzie jest jakieś denko do wyrwania, albo króciec.
    > >
    > Jesteśmy po próbie: wzięło i pękło.

    A możesz coś więcej napisać? Pękło od razu czy po jakiejś chwili? Pękła ścianka
    walcowa wzdłuż osi czy gdzieś w kąciku? Najpierw dałeś ciśnienie czy temperaturę?

> [...]
    > Podsumowując: jeżeli stop ma temperaturę topnienia 1400 stopni, to jego
    > wytrzymałość w 1300 jest na tyle mała, że opiera się siłom grawitacji,

    Nie wiemy jaka jest doraźna wytrzymałość no i nie mamy danych o pełzaniu tego N06600.
    Jak nie ma danych, to są dwie możliwości: albo to się w tej temperaturze nie nadaje
    do niczego, albo może i się nadaje, ale nikt nie próbował. Kiedyś żeglarze pisali na
    mapach "tu żyją smoki". Na razie 1:0 dla smoków :-)

    Na takie skrajne warunki używa się stopów które silnie utwardzają się wydzieleniowo.
    Klasyczny przykład to 617. On w ogóle nie ma drugorzędowego pełzania, od razu
    przechodzi w trzeciorzędowe, ale jest ono tak spowolnione, że może wytrzymać bardzo
    bardzo długo do zerwania. Z tego powodu na początku coś tam majaczyłem o 253SMO, ale
    widzę że to nie ta liga, on by popłynął jeszcze wcześniej. Moim zdaniem masz do
    wyboru: jeśli metal to dobrze zabezpieczony przed korozją (galwanicznie?) molibden
    albo wolfram. A jeśli niemetal, to spieczony (HIP-owany) proszek, masz duży wybór
    ceramiki która spokojnie da radę wytrzymałościowo doraźie, a o pełzanie w ceramice
    możesz się nie martwić. Kwestię przepuszczalności gazów trzeba będzie załatwić jakimś
    impregnatem, być może do proszku trzeba dać dodatek metalu, być może jakiegoś szkła,
    a być może da się ten proszek tak zwitryfikować tym HIP-owaniem że będzie szczelny
    bez dodatkowych zabiegów.

  • 30. Data: 2016-11-29 08:26:20
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 29.11.2016 o 00:16, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    rozciąganej jednoosiowo. Więc nigdy nie ma gwarancji że w tym momencie się rozpęknie,

    Napisz mi na priv na adres n...@w...pl z jakiego rejonu jesteś (i czy
    byłbyś zainteresowany), to może nawiążemy współpracę, bo mam jeszcze
    inne tematy z zakresu wysokich temperatur.
    Jacek