  • 11. Data: 2016-11-06 11:14:16
    Temat: Re: Jak zrobić wzornik
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-06 09:52, Adam wrote:
    > Żebym to ja pamiętał. Biegle posługiwałem się Corelem od v.3 oraz
    > podobnym narzędziem na Amidze. Tworzyło się proofy i porównywało.
    > Analizowało składowe CMYK. Kolega, który miał drukarnię, mówił, że brak
    > różnicy.

    Kolega? A jak on to sprawdził?

    > Może tu chodziło o to, że z nieskompresowanego JPG jest identyczny
    > proof, jak z jakiegoś BMP czy TIFF.

    Nie istnieje pojęcie nieskompresowanego JPEG.

    > Nie mam już starych komputerów ani tak starych wersji Corela, więc nie
    > mam jak sprawdzić konwersji BMP -> JPG -> BMP i porównać oba BMP.

    Wyręczę cię: swego czasu musiałem jednemu drukarzowi to udowodnić
    matematycznie. Wykonalem kilka dziesiąt tego typu porównan i pokazałem
    artefakty na obrazach różnicowych. Dowiedzialem sie że jestem idiotą bo
    w drukarni mają profesjonalny sprzęt i nie widać.

  • 12. Data: 2016-11-06 14:32:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > artefakty na obrazach różnicowych. Dowiedzialem sie że jestem idiotą bo
    > w drukarni mają profesjonalny sprzęt i nie widać.

    Rozumiem. Dziękuję, przyjmuję do wiadomości.

    Mój mózg działa tak, że zapamiętuje pierwszą informację, później bez
    potrzeby już do niej nie wraca. Stąd też zapamiętałem, że jest bez
    różnicy (TIFF/JPG100%) i więcej się nad tym nie zastanawiałem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2016-11-06 15:57:57
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-05 o 15:53, Starzec z Gór pisze:

    > Automaty tak mają i nic na to nie poradzisz.
    > Natomiast normalny printer sobie z czymś takim poradzi bez trudu. Tyle że
    dostarczony plik to nie ma być żadna bitmapa tylko normalny JPG w rozdzielczości
    300dpi, bez kompresji. Przy zamówieniu poproś o nie stosowanie korekcji
    kolorystycznej. Bezpieczną przestrzenią barwną będzie sRGB.
    > Pozdrawiam Marcin

    Dzięki za radę, spróbuję to wydrukować jeszcze na papierze foto, bo na
    zwykłym to strasznie "bure" wychodzi.

  • 14. Data: 2016-11-06 17:37:03
    Od: "U-Kim\\Mikolaj" <m...@b...nos>

    Dnia 05.11.2016 JS <b...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > rozdzielczości - 300dpi?
    > Te automaty w punktach foto rzeczywiście tak mają, czy to obsługa jest

    Przerób w domu na JPG z minimalną kompresją. Jak automat w punkcie widzi
    surową bitmapę to automatycznie konwertuje z tragicznymi parametrami
    konwersji i wynik jest jaki jest. Jak dostanie JPG to powinien go łyknąć
    z marszu. Problemem może być automatyczna konwersja kolorów. Automaty
    często mają ustawione auto-level i obsługa nie chce przy tym kombinować.
    Rozwiązaniem może być dodanie pod głównym plikiem dwóch pasków
    gradientowych, jeden od bieli do czerni, drugi pełen pasek H.

    A co do kompresji przez JPG:

    $ convert -size 1000x1000 plasma: plasma.bmp
    $ convert plasma.bmp plasma-st.jpg
    $ convert plasma-st.jpg plasma-st-jpg.bmp
    $ convert plasma.bmp plasma-st-jpg.bmp -metric RMSE -compare -format "%[distortion]"
    info:
    0.0151614 <- różnica przy st. konwersji IM - zazwyczaj większy stopień niż PS
    $ convert plasma.bmp -quality 100 -sampling-factor 1x1 plasma100.jpg
    $ convert plasma100.jpg plasma100-jpg.bmp
    $ convert plasma.bmp plasma100-jpg.bmp -metric RMSE -compare -format "%[distortion]"
    info:
    0.0029435 <- różnica między plikami przy minimalnej kompresji
    $ ls -s -1 *.bmp plasma-st.jpg plasma100.jpg
    2932 plasma.bmp <- różnica w wielkości plików
    1492 plasma100.jpg
    352 plasma-st.jpg

    Nie możesz porównywać bezpośrednio BMP i JPG ponieważ BMP to plik
    zupełnie surowy a JPG oprócz konwersji kolorów zawiera coś w rodzaju
    kompresji danych czymś bardzo podobnym do ZIPa:

    $ convert plasma.bmp plasma.tif
    $ convert plasma.tif -compress zip plasma-zip.tif
    $ ls -s -1 *.tif
    2936 plasma.tif
    1880 plasma-zip.tif

    A z tego to już jakieś wnioski wyciągnąć można.

    m.

  • 15. Data: 2016-11-06 21:48:47
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu sobota, 5 listopada 2016 20:11:28 UTC+1 użytkownik gajowy napisał:

    > KAŻDY JPG jest ze STRATNĄ KOMPRESJĄ! Ten ustawiony na 12 to NAJNIŻSZA
    > dostępna w PS kompresja - ale nadal KOMPRESJA STRATNA.
    > Nie można ustawić kompresji JPG na zero... bo to już nie będzie JPG...
    > Jeżeli chcesz zapisać obraz 1:1 (piksel:piksela) to np. TIF lub PNG. Aby
    > zmniejszyć wielkość pliku to skompresowany np. ZIP'em (BEZSTRATNIE).
    > więcej tutaj: https://pl.wikipedia.org/wiki/JPEG

    Co nie zmienia faktu że JPG z minimalną kompresją, puszczony na printer z wyłączoną
    autokorektą (to jest jeden klik laboranta) da prawidłową odbitkę, a wszelkie
    kombinowanie z bitmapami da kaszanę. Niektóre maszyny łykną i TIFFa, ale dokładnie
    dopasowanego rozmiarem i rozdzielczością. Przykładowo plik 10x15cm w 300 dpi NIE jest
    dokładnym dopasowaniem !
    Pozdrawiam Marcin

  • 16. Data: 2016-11-06 21:51:07
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 6 listopada 2016 11:15:03 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > artefakty na obrazach różnicowych. Dowiedzialem sie że jestem idiotą bo
    > w drukarni mają profesjonalny sprzęt i nie widać.

    No i drukarz miał zapewne rację - co innego matematyczne wyliczenia a co innego
    fizyczny wydruk.
    To znaczy że nie widać różnicy, nawet pod lupą, nie że cię obrażał.
    Pozdrawiam Marcin

  • 17. Data: 2016-11-06 21:52:16
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 6 listopada 2016 15:57:58 UTC+1 użytkownik JS napisał:

> [...]
    kolorystycznej. Bezpieczną przestrzenią barwną będzie sRGB.

    > Dzięki za radę, spróbuję to wydrukować jeszcze na papierze foto, bo na

    A na czym do tej pory próbowałeś ??!!
    Pozdrawiam Marcin

  • 18. Data: 2016-11-06 23:18:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-06 21:51, Starzec z Gór wrote:
    > No i drukarz miał zapewne rację - co innego matematyczne wyliczenia a co innego
    fizyczny wydruk.

    Oczywiście. W warunkach bojowych sin(x) osiąga wartości bliskie 7.

    > To znaczy że nie widać różnicy, nawet pod lupą, nie że cię obrażał.

    Widać. Na tym polega problem: dostarczas perfekcyjne obrazy wektorowe,
    dostajesz jpegowy szit na wydruku. To tylko kwestia szoku dla drukarza
    że o ile w obrazkach "to ja i moj piesek" nie widać, to w wykresie widać
    *każdy* poziom kompresji w postaci szarej mgły przy każdej kresce lub
    wręcz znikających punktów, kresek itd.

    A dowód zacząc się od słów drukarza "to pewnie plik wektorowy był
    popsuty" i dalej już jakoś pojechało aż dowiedziałem się że jestem
    idiotą. Powiedział to wprost kiedy jego domek z kart typu "jpeg bez
    kompresji" się troche rozleciał.

    Drukarze to taki rodzaj audiofilów. Trzeba stosować te same metody co z
    każdą religijną sektą.

  • 19. Data: 2016-11-06 23:22:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-06 21:48, Starzec z Gór wrote:
> [...]
    autokorektą
    > (to jest jeden klik laboranta) da prawidłową odbitkę, a wszelkie

    Zmień maszyne, ponieważ na wyjściu dekompresora JPEG jest bitmapą i
    powinien dac takie same *złe* efekty co bitmapy kompresowane innymi
    metodami. Ewentualnie zmień drukarza bo ten co go masz nie wie co robi.

    > Niektóre maszyny łykną i TIFFa, ale dokładnie dopasowanego rozmiarem i
    rozdzielczością.

    To zmień maszyny. Sa popsute.

    > Przykładowo plik 10x15cm w 300 dpi NIE jest dokładnym dopasowaniem !

    A 10x15cm w 300dpi w JPEG jest?

  • 20. Data: 2016-11-06 23:41:24
    Od: "U-Kim\\Mikolaj" <m...@b...nos>

    Dnia 06.11.2016 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > A 10x15cm w 300dpi w JPEG jest?

    Nie o to chodzi i było to już kilkakrotnie poruszane na grupie.

    Maszyny biorą różne dziwne formaty (w pikselach) i wystarczy drobna
    niezgodność by uruchomiły się ich automaty 'korygujące'. Jeśli chcesz
    mieć wydrukowane z jak najmniejszą ingerencją musisz znać co dokładnie
    dana maszyna łyknie.

    O ile nie masz do druku masówki (kilkadziesiąt i więcej) to najlepiej
    znaleźć zakład gdzie nie pójdzie to na maszynę, ale zostanie zrobione
    detalicznie (PS + plujka na odpowiednim poziomie). Być może trzeba
    będzie za to ciut więcej zapłacić, ale w ostatecznym rozrachunku będzie
    to tego warte.

    m.