  • 1. Data: 2018-10-26 19:54:06
    Temat: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Pytam wyłącznie z ciekawości. Otóż czytając o problemach posiadaczy
    samochodów osobowych z np. ładowaniem akumulatora gdy coś tam ekstra
    włączą (np. grzanie szyby, światła czy radio) kłóci mi się z obserwacją
    jaką poczyniłem w swoim aucie. W końcu alternatory w samochodach
    posiadają tę samą zasadę działania, posiadają zbliżone rozmiary itp.
    Pomijam jakieś mikro-samochodziki z rozważań. A mimo to bywają między
    nimi gigantyczne różnice - jak domniemam.

    Otóż instalacja w moim aucie jest prądożerna. Np. gdy zewnętrzna
    temperatura jest dyskomfortowo niska, to zaraz po uruchomieniu zimnego
    silnika włącza się elektryczne grzanie kabiny (niemalże natychmiast robi
    się ciepło). Ciągnie ono 60...130A w zależności od potrzeb. Zdarzyło mi
    się całą zimę przejeździć na nim nie wiedząc, że zepsuł się zawór od
    klasycznego grzania hydraulicznego. Do tego podgrzewane fotele, szyby,
    lusterka, audio. Mimo to żadnych problemów z akumulatorem. Alternator
    dawał radę nawet na postoju. Owszem, przyznaję, że silnik czasem
    podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować wydajność
    alternatora, ale tylko na chwilę.

    Jak to zatem jest z alternatorami? Czy jedne (szczególnie na postoju)
    ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą
    niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt
    logiczny.

    Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
    ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
    sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-10-26 20:40:30
    Temat: Re: Jaka jest wydajność prądowa alternatorów?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 19:54:06 +0200, Marek S napisał(a):

    > Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
    > ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
    > sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

    200A przy 14V to znowu nie jest jakieś ogromna moc, żeby jej miały nie
    sprostać diody w alternatorze (a termicznie obciążają je tylko straty).

    A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
    chyba 80A z mniejszego auta.

  • 3. Data: 2018-10-26 21:23:50
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-26 o 20:40, Tomasz Pyra pisze:

    > A rozmiary jednak trochę się różnią - mam 140A i jest sporo większy od
    > chyba 80A z mniejszego auta.

    A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi
    problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się
    to bardzo wysoką wartością.

    Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
    dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
    włączone to czy tamto"? Jeśli małe auto nie jest wyposażone w
    elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na
    wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2018-10-26 22:02:10
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 października 2018 14:23:56 UTC-5 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > elektryczne ogrzewanie, to 80A powinno z palcem w oku wystarczyć na
    > wszystko. To też mi się nie skleja w logiczną całość.

    Przelecialem po ogloszeniach i specyfikacji tam gdzie podano i bez problemu sa
    alternatory 130-180A

    Wiec pewnie i wieksze sie moga trafic. A instalacja jest zrobiona w aucie tak aby
    przewidziec warunki eksploatacji.

    Choc pewnie jak alternator non stop bedzie pracowac przy wysokim obcizaeniu to moze
    sie przegrzac.
    Przy czym zima akurat sprzyja temu aby sie nie przegrzal wiec studzenie ma lepsze.

  • 5. Data: 2018-10-26 22:21:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 21:23:50 +0200, Marek S napisał(a):

    > A czy wyliczony przeze mnie pobór 200A bez stwarzania alternatorowi
    > problemów wydajnościowych jest możliwy w autach osobowych? Wydaje mi się
    > to bardzo wysoką wartością.

    200A przy 12V to 2.4KW

    Dość sporo, ale jak włączy się wszystko na raz to kto wie...

    Światła drogowe+mijania ze 20A, przeciwmgłowe oba z 15A, szyba ogrzewana
    20A, fotele na maksa też myślę że po kilkadziesiąt wezmą.
    Wentylatory kabiny i chłodnic też wezmą w sumie ze 30A.
    Wspomaganie kierownicy na prąd jak się szybko kręci kierownicą to bierze
    stokilkadziesiąt A (no ale to powiedzmy nie jest stały pobór).
    Do tego osprzęt silnika, dodatkowe urządzenia w gniazdach, przyczepa,
    wycieraczki.
    W dieslu świece żarowe.

    Jak to się posumuje, to takie 200A wydaje się wcale nie być przesadzone.

    Ja to się tylko dziwię, że im się opłaca nadal tkwić w instalacjach 12V,
    które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą
    oplatać cały samochód.

    I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
    24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
    najbardziej opracowane.

    > Skoro w mniejszych autach alternator daje 80A (lub trochę mniej), to
    > dlaczego dość popularne są wypowiedzi "nie ładuje mi akumulatora gdy mam
    > włączone to czy tamto"?

    Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
    to mieć miejsca.

    Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
    na zużycie prądu na postoju.

  • 6. Data: 2018-10-27 11:17:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Marek S pisze tak:

    > Zdarzyło mi się całą zimę przejeździć na nim nie
    > wiedząc, że zepsuł się zawór od klasycznego grzania
    > hydraulicznego.

    Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę
    kupić jakiś porządny samochód a nie vw ;)

    > Owszem, przyznaję, że silnik czasem
    > podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować
    > wydajność alternatora, ale tylko na chwilę.

    No pacz pan a moj nigdy nie podnosi i przy 800 jest takie samo napięcie
    jak przy 3000 . Zepsuty vw ;)

> [...]
    > ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego
    > drutu, sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie

    Na pewno działają zgodnie z prawami fizyki czyli grubszy drut i silne
    wymuszone chłodzenie.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 7. Data: 2018-10-27 11:18:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > dawał radę nawet na postoju. Owszem, przyznaję, że silnik czasem
    > podnosił obroty spoczynkowe z 800 na 1000 gdy by podreperować wydajność

    Alternatory sa rozne. Kiedys byly 35A, potem 55A, a dzis zdarzaja sie
    i 230A. Alternator dobiera producent do auta i wyposazenia.

    > Czy jedne (szczególnie na postoju)
    > ledwo dają radę ładować akumulator a inne, geometrycznie podobne, mogą
    > niemalże miasto zasilić? Oczywiście koloryzuję aby podkreślić konflikt
    > logiczny.

    Osobna sprawa, ze ten prad to na wysokich obrotach.
    Na niskich prad jest mniejszy.

    I jeszcze kwestia - diesel czy benzyna ?
    Diesel ma nizsze obroty, przelozenie do altka moze byc wyzsze, a potem
    850 rpm silnika daje wieksze obroty niz w benzynie.

    A teraz jeszcze te cwane komputery ... moze nie tylko podniosl obroty,
    ale tez wylaczyl grzalki.

    No i kwestia jazdy - moze sobie 30 minut jedziesz do pracy, a moze 5
    minut jedziesz i 10 minut stoisz na swiatlach ..

    > Zastanawia mnie też jak to możliwe, że konstrukcja wytrzymuje tak
    > ogromne obciążenia (zgaduję: 200A)? W końcu to wymaga grubego drutu,
    > sporych diod więc alternator powinien być ogromny, a nie jest.

    Drut jest zadziwiajaco cienki, choc takiego 200A to nie rozkrecalem.
    Moze licza, ze stalego poboru nie bedzie, moze przy duzych obrotach
    wentylator dobrze chlodzi ...

    I wcale nie sa duze
    http://www.bosch-motorsport.de/content/downloads/Pro
    ducts/9007203590525707.html

    Ale to nie sa seryjne.

    J.

  • 8. Data: 2018-10-27 11:30:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 22:21:09 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
> [...]

    > które choćby kosztują wiele miedzi, na całkiem grube przewody które muszą

    Cieniutkie te wspolczesne druciki. Az sie czasem dziwie, ze im sie to
    nie pali ... dobra izolacja ?

    > I gdyby tu jeszcze trzeba było koło na nowo wymyślać, ale nie - instalacje
    > 24V są od dawna w ciężarówkach i raczej wszelkie urządzenia są jak
    > najbardziej opracowane.

    Moze po prostu miedz nie jest taka droga, a drogie jest przygotowanie
    wiazki, zamontowanie itp. Coraz wiecej tych urzadzen i coraz wieksze
    schematy.

    > Raczej w używanym w normalnych warunkach, sprawnym samochodzie nie powinno
    > to mieć miejsca.

    Sam liczysz - swiatla mijania powiedzmy 10A, wentylator, grzane szyby,
    fotele ... a stoisz w korku ...

    > Raczej stawiam albo na bardzo dziwną eksplowtację, albo najczęściej jednak
    > na zużycie prądu na postoju.

    Albo uszkodzony altek.
    Spalona dioda i cos tam laduje, ale slabo ...

    J.

  • 9. Data: 2018-10-27 12:57:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Oct 2018 10:17:44 +0100, PiteR napisał(a):

    > Chciałbym kidyś zobaczyć na oczy ten mityczny zawór. Ale to chyba muszę
    > kupić jakiś porządny samochód a nie vw ;)

    Zawor byl w starej dacii (Renault 12), byl w syrenie,

    > No pacz pan a moj nigdy nie podnosi i przy 800 jest takie samo napięcie
    > jak przy 3000 . Zepsuty vw ;)

    Wlacz wszystkie swiala i grzanie foteli :-)

    > Na pewno działają zgodnie z prawami fizyki czyli grubszy drut i silne
    > wymuszone chłodzenie.

    230A to tylko 2x wieksza srednica drutu niz w 55A ... ale czy sie
    zmiesci w rowkach ?

    A chlodzenie jakby to samo - taki sam kiepski wentylatorek w obu ...

    J.

  • 10. Data: 2018-10-27 16:21:48
    Od: p...@g...com

    Moj alternator jest 20cm za wisko hyhy no dobra moze w glownym strumieniu powietrza z
    grila. Albo impregnaty i lozyska lepsze w mocnym altku, nawijany trzema drutami. Ile
    on moze miec stopni? Tyle co silnik 90'?