  • 11. Data: 2010-01-05 15:28:56
    Temat: Re: Jaki akumulator uzyc (AGM, zel, zwykly )?
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisał w wiadomości news:hhtqoj$2be$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > eneloopy wytrzymaja zaledwie 1000 cykli. nawet zwykle 'szczelne'
    > paluszkowe
    > ni-cd daja rade 5000 minimum. niestety albo mega-pojemnosc i niskie
    > samorozladowanie, albo trwalosc...

    Że tak się wtrącę - z moich obliczeń 1000 cykli to jakieś 10 lat użytkowania
    przy podanych założeniach (i 12V). W idealnych warunkach 50Ah wystarczy na 5
    dni ciągłej pracy, w praktyce trzeba pewnie założyć 3-4. Tak więc 1000 cykli
    nie jest według mnie istotnym ograniczeniem.
    Chyba że się pomyliłem w obliczeniach.

    Michał

  • 12. Data: 2010-01-05 16:01:50
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 4, 11:28 pm, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
    <c...@b...internetdsl.tpnet.lp> wrote:

    > eneloopy wytrzymaja zaledwie 1000 cykli. nawet zwykle 'szczelne' paluszkowe
    > ni-cd daja rade 5000 minimum.

    ale nie przy mrozach. 1000 cykli to i tak wiele lat pracy, prędzej
    szlag trafi urządzenie.
    Ponieważ wyładowanie ma zająć 4-5 dni, to samorozładowania nie należy
    demonizować. Wziąć zwykłe, niewyżyłowane akku (czyli Eneloopy dobrze
    by się nadały z 2Ah/AA, tylko dużo ogniw będzie), dać gdzieś zgrzać to
    w pakiety po 5 sztuk równolegle (zapomnieć o koszykach...), polutować
    pakiety i wsio.

    Więcej jak 5 szt. równolegle na raz bym nie zgrzewał, bo upierdliwe w
    składaniu i serwisie, ale można jak się uprzeć zrobić kostki 5x5.

    Marek

  • 13. Data: 2010-01-05 20:02:48
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    "Michał Lankosz" <m...@t...pl> wrote:

> [...]
    > wystarczy na 5 dni ciągłej pracy, w praktyce trzeba pewnie założyć 3-4.
    > Tak więc 1000 cykli nie jest według mnie istotnym ograniczeniem.

    z tym ze 1000 cykli to jest max po ilu ogniwa padaja, i to podawane przez
    producenta (czyli b. optymistycznie, i zwykle jako 'DO 1000 cykli', a nie
    'gwarantowane' czy 'minimum' - czyli ogniwo moze pasc wczesniej )
    juz po 200-300 zauwazysz spadek pojemnosci.

    chociaz racja , takie eneloopy i tak beda lepsze niz olowiaki...

  • 14. Data: 2010-01-05 22:17:58
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 5, 9:02 pm, "Piotr \"Curious\" Slawinski"
> [...]

    > producenta (czyli b. optymistycznie, i zwykle jako 'DO 1000 cykli', a nie

    To prawda, ale w tym wypadku spodziewałbym się większej (sic!)
    żywotności.
    1) mamy wiele ogniw równolegle, czyli wypadkowa pojemność jednego
    szeregowego pakietu jest uśredeniona z 25 ogniw. W ten sposób przy
    rozładowaniu będzie mniejsze ryzyko odwrócenia polaryzacji.
    2) ogniwa mają pracować w możliwie pełnych cyklach
    3) ponieważ będą ładowane szybko, to raczej zostanie do tego zbudowana
    ładowarka dopasowana parametrami do ładowanych ogniw.

    Marek

  • 15. Data: 2010-01-06 01:03:38
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Marek Lewandowski wrote:

> [...]
    > 3) ponieważ będą ładowane szybko, to raczej zostanie do tego zbudowana
    > ładowarka dopasowana parametrami do ładowanych ogniw.

    czyli warunki zaledwie zblizone do warunkow jakich wymaga producent zeby
    osiagnac DO 1000 cykli. na jakiej podst. spodziewac sie zwiekszonej
    zywotnosci? fizyki sie raczej nie oszuka...

    ja bym sie spodziewal mniejszej bo
    1)urzadzenie ma wyladowywac 50Ah baterie 'ile sie da' czyli czasem
    przekraczajac 'bezpieczny' poziom 1.1V na ogniwo. pelne cykle raczej szkodza
    niz pomagaja, efekt pamieci nie zmniejsza _zywotnosci_ ogniw , wiec to nie
    jest tak ze jak sie zrobi pol cyklu to sie to liczy jako cykl - o ile akku
    nie maja wbudowanej elektroniki ktora 'liczy cykle' jak w niektorych li-poly
    (eneloopy afaik nie maja).
    czyli - im glebsze cykle, tym krotsza zywotnosc...

    2)ogniwa maja byc ladowane szybko i sa laczone w pakiet (wyzsza temperatura,
    gorsza rekombinacja wodoru do wody, wieksza korozja cienkich elektrod)

    no i kolejny problem czyli ladowarka - delta t w takim sporym pakiecie?
    a wiadomo tak wyzylowane ogniwka nie maja zbyt zapasu elektrolitu , wiec po
    prostu wyschna jak beda przeladowywane. trzeba by robic ladowania
    wyrownujace, itd... ni-cd maja zwykle spory zapas materialu (biorac nawet
    zwykle paluszki ni-cd vs eneloopy - 800mAh na paluszek vs 2000mAh...)
    autor watku jakos ogolnie zaczal od kwasowek, wiec zdaje sie masa jest na
    nizszym priorytecie niz cena, inaczej kombinowalby cos z li-poly +
    elektronika...

    ja bym jeszcze przemyslal uzycie akku zasadowych... te wytrzymuja duzo
    lepiej calkowite rozladowania.

  • 16. Data: 2010-01-06 13:02:16
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > nie lepiej ni-cd ? w takim trybie jak opisujesz to wytrzyma bardzo dlugo.
    > ~5000 cykli vs 300 cykli ... zwlaszcza ze olowiowe nie lubia szybkiego
    > ladowania.

    Skad ta informacja o 5000 cyklach?

    Pozdr
    EM

  • 17. Data: 2010-01-06 19:53:26
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    EM wrote:

    > Skad ta informacja o 5000 cyklach?

    to jeszcze pamietam ze szkoly,ciezko niestety cos znalezc na ten temat
    przez internet na szybko - wiekszosc rezultatow mowi o szczelnych bateriach.

    btw. mowa oczywiscie o takich bateriach :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery_
    vented_cell_type

    tutaj podaja 'zywotnosc' jako 20 lat, ale przy cyklu dziennie to by
    wychodzilo 7300 cykli...

  • 18. Data: 2010-01-07 12:07:28
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On śro, 06 sty 2010 20:53:26 in article
    "Piotr \"Curious\" Slawinski" wrote:

> [...]
    vented_cell_type

    > tutaj podaja 'zywotnosc' jako 20 lat, ale przy cyklu dziennie to by

    3000 cykli:
    http://www.hoppecke-us.com/pdfs/Nickel%20Cadmium%20B
    attery%20Products%20Overview.pdf