  • 91. Data: 2010-02-23 10:26:30
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Warunek" <k...@t...pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hm07mb$6sh$...@n...task.gda.pl...
    > oczywiście masz rację, pytanie czy piszesz to z przeświadczeniem,
    > że ja o tym nie wiem czy po prostu nie zrozumiałeś, że
    > dla osoby w młodym wieku, są rzeczy bardziej interesujące, niż
    > historia komputerów, programowania, pisanie helloworld.

    Dla niektórych osób w młodym wieku to interesujące są narkotyki, przemoc,
    przynależność do gangu. Albo taniec, zabawa, robienie makijażu przez 4
    godziny i wybieranie ciuszków przez kolejne 5. Albo po prostu piracenie
    wszystkiego co tylko można lub nie można. Daję tylko te mniej drastyczne
    przykłady.

    Czy w tym kontekście pisanie hellowordów jest aż tak nonsensowne? I to jako
    jedna z form akceptowalnej aktywności - czyli obok np. gry w piłkę i
    czytania poezji wybitnych twórców naszych?

    slawek

  • 92. Data: 2010-02-23 10:52:22
    Od: Kazimierz <k...@n...pl>

    jacem pisze:
    > Użytkownik "Kazimierz" <k...@n...pl> napisał w wiadomości
    >
    > No i chyba o to nowe cudo MS właśnie mi chodzioło.
    > Środowisko specjalnie opracowane dla dzieci i osób uczących się
    > programowania.
    >
    > http://msdn.microsoft.com/en-us/devlabs/cc950524.asp
    >
    > No i jesteśmy w domu.
    >
    > Poćwiczy i w łagodnie przesiądzie się na VS.
    >

    > j.

    nie ma za co ;)

  • 93. Data: 2010-02-23 11:04:08
    Temat: Re: Jaki język? [antyK trybik]
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    proglem wrote:
    > "slawek" rozwiązał/a/o:
    > praktyka. a język? :->

    Jęzkyka nie ma :)

    \SK

  • 94. Data: 2010-02-23 11:48:11
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 23 Feb 2010 13:10:21 +0100, Sebastian Kaliszewski
    <s...@r...this.informa.and.that.pl> wrote:

    Jedna uwaga co do Pythona - a nie obawiasz się że zbytni dynamizm
    typów (choć na szczęście jest on silnie typowany) będzie przeszkodą? W
    Pythonie, o ile nie popełnisz jakiejś ,,grubej'' literówki, błąd
    wychodzi przecież dopiero podczas pracy programu i przy odrobinie
    pecha może objawić się w innym miejscu niż wadliwe
    wywołanie/przypisanie etc.

    Ja raczej piszę ,,bałaganiarsko'' i z tego powodu bardzo dobrze
    wspominam Pasala jako język do nauki - jest bardzo restrykcyjny (co
    nie jest IMHO problemem podczas nauki) i ciężko jest jego
    restrykcyjność obejść (też IMHO dobrze). Do tego daje bardzo czytelne
    komunikaty błędu.
    Dowolny, dobrze rozwinięty Basic też jest pod tym względem ,,lepszy''
    od Pythona.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 95. Data: 2010-02-23 12:09:16
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Użytkownik Sebastian Kaliszewski napisał:
    > Jak widać nie jest proste. Za to niektóre odpowiedzi zaiste porażające.
    >
    > Niektóre to po prostu kategoria "zapomniał wół jak cielęciem był" ale o
    > niektórych nawet nie wiem co sądzić -- chyba świadczą o poważnym
    > oderwaniu od rzeczywistości :)
    [...]
    > I rzecz ważna: typowy dzieciak nie będzie specjalnie podniecony jakimś
    > czysto tekstowym wynikiem. Grafika dużo silniej działa na wyobraźnie a
    > więc i na motywację. Z mojego doświadczenia wdzięczne tematy to automaty

    Popieram. Sam zaczynałem z amigową wersją Basica o nazwie AMOS.

    > Prolog niby fajny, ale nie wiem czy nie zbyt obciążający i wymagający
    > podstaw teoretycznych. Żeby nie było -- "czemu to jedno mi zaraz
    > rozwiązał a to obo miele już od godziny?" No i jest mało wizualny -- dla
    > typowego dzieciaka coś nie nie wypluje obrazka jest mało ciekawe.

    Kiedyś czytałem, że pełne opanowanie tego języka to jakieś 2 lata i to
    jak ma się jakieś doświadczenie w programowaniu.

    Pozdrawiam
    KK

  • 96. Data: 2010-02-23 12:10:21
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    slawek wrote:
> [...]

    > Jaki język dla 10 latka, aby uczył się programować? Coś, co dobrze
    > pokaże jakie naprawdę są możliwości komputerów.

    W przeciwieństwie do większości wypowiadających się ja akurat mam nieco
    doświadczenia w uczeniu dzieci właśnie 10-14 letnich. Bardzo, zresztą,
    zdolnych dzieci (ale dzieci a nie kosmitów).

    Dzieci w wieku mniej-więcej 9-10 lat osiągają zdolność abstrakcyjnego
    myślenia takiego jak dorośli (nawet te baaardzo zdolne). Co oznacza że
    są w ogóle w stanie programować w naszym (dorosłym) rozumieniu tego
    słowa (czyli zapisać algorytm "własnymi słowami", dzieci młodsze
    potrafią "popychać żółwia" ale zapisania algorytmu nie ma się co
    spodziewać). Ale należy pamiętać, że w wieku 10lat jest to zdolność
    świeża i nigdy nie będzie poparta doświadczeniem w posługiwani się nią
    ani wiedzą tej zdolności wymagającej.

    Zatem, choć dziecko jest w stanie pojąć programowanie, nie może się ono
    opierać o jakieś wcześniej poznane abstrakcyjne konstrukcje, bo takich
    nie ma (wcześnie poznane konstrukcje były konkretne -- zbór 6 jabłek).
    Czyli, np nie ma co bazować na pojęciach "wyższych rzędów" takich jak
    funkcja, relacja, itp. Te pojęcia mogą co najwyżej pojawić się
    naturalnie, ale bez opierania się o ich definicję. Można bazować na
    pojęciach podstawowych, takich jak liczba, zbiór, figura geometryczna.
    Nie należy też np. zaczynać od takich rzeczy jak wskaźniki.

    Przy czym dziecko (w ogóle prawie każdy początkujący programista) nie
    rozumie na czym polega coś takiego "elegancja kodu". Nie rozumie po co
    są jakieś wcięcia, itp. Kod początkującego często jest chaotyczny przy
    czym wygląda jak bezładny ciąg znaków z bardzo małą ilością
    jakichkolwiek odstępów (a jeśli te odstępy są to często w dziwnych
    miejscach). Odpadają zatem jęzki typu "executable line noise" i języki
    których skłania niejaką zachęca do zrobienia śmietnika, pomieszania
    różnych rzeczy itp. Innymi słowy odpadają PHP i Perl. Im język
    porządniejszy tym lepiej (czyli Python, Pascal)

    Nie można też dziecka zawalić kupą rzeczy których znaczenia na początku
    nie zrozumie ani (zresztą) nie chcemy mu objaśniać. To odwala wszelkie
    języki w których zrobienie czegokolwiek wymaga głębszej magii i/lub
    odwołania np. do 20 różnych bibliotek, utworzenia 20 pośrednich obiektów
    itp. Czyli z jednej strony odpada C (z uwagi na reprezentację napisów --
    albo będą niepojęte magiczne gwiazdki albo trzeba by tłumaczyć wskaźniki
    które na tym etapie są zbyt trudne) a z drugiej Java i jej brat C#.

    Przy tym dziecko jest mniej cierpliwe od dorosłych i chce w rozsądnym
    dla niego czasie zobaczyć efekty tego co robi. Często warto znaleźć lub
    samemu przygotować jakąś bardzo prostą w obsłudze bibliotekę której
    dziecko będzie używać. Często tak robiłem dla swoich podopiecznych --
    np. prosta biblioteka w której ekran był reprezentowany jako tablica
    2-wymiarowa i do której każdy wpis oznaczał zmianę konkretnego punktu na
    ekranie.

    Z doświadczenia własnego, z "dorosłych narzędzi" polecam Pythona lub też
    Pascala (FPC). Można się też pobawić Smalltalkiem. Albo po prostu
    systemy dedykowane dla dzieci -- tu i Logo też jest fajne (to
    uproszczony język funkcyjny) i wiele wiele innych o których była już w
    tym wątku mowa. Choć system dorosły ma tę fajną zaletę, że można
    powiedzieć, że w tym się pisze "pradziwe" programy -- to tak samo jak
    można mieć dziesięć samochodzików zabawek, ale poprowadzenie
    prawdziwego, dorosłego samochodu (choćby po pustym parkingu) to jest to!

    I rzecz ważna: typowy dzieciak nie będzie specjalnie podniecony jakimś
    czysto tekstowym wynikiem. Grafika dużo silniej działa na wyobraźnie a
    więc i na motywację. Z mojego doświadczenia wdzięczne tematy to automaty
    komórkowe (life, symulacja płomienia (y[i,j] = (x[i,j] + x[i-1,j-1] +
    x[i+1,j-1] + x[i,j-1]) / 4 - 1), rozchozenie się pożaru, itd) oraz
    (proste!) fraktale typu płatek Kocha czy drzewko Pitagorasa.

    > C++ wydaje się za trudny, C tym bardziej. Fortran/Algol - do muzeum.
    > Brainfuck/Devil... nie, nie chcemy tego dzieciom robić.
    >
    > Lego... Lisp... Ada... Paszczal/Modula - z tego wszystkiego to chyba
    > Paszczal jeszcze byłby wcale dobry (a jest jakiś kompilator na
    > GPL/LGPL?), choć ma w sobie rzeczy denerwujące.

    Paszczal jest ok i jest FPC.

    > Kepler. Sorry, fajne, fajne... ale to chyba inna bajka.
    >
    > Java/Javowate - no, nieźle, nieźle... Java Script jest w miarę prosta -
    > ale co można pisać w tym? Tzn. co można pisać, co będzie atrakcyjne dla
    > 10-latka?

    Java "ma złą kulturę" Java script jest zbyt "technologiczny".

> [...]

    rozwiązał a to obo miele już od godziny?" No i jest mało wizualny -- dla
    typowego dzieciaka coś nie nie wypluje obrazka jest mało ciekawe.

    Albo dedykowane dla dzieci albo Python + np. pygame albo Paszczal +
    samemu napisana mała i prosta biblioteczka.

    \SK

  • 97. Data: 2010-02-23 14:35:36
    Od: Mif <...@...a>

    slawek wrote:

    > Ma ktoś jakieś pomysły?

    Ja się w tym wielu uczyłem Pascala i szło mi nawet łatwo, więc polecałbym
    coś w tym stylu. (czyli np. Delphi)

  • 98. Data: 2010-02-23 14:38:19
    Od: Mif <...@...a>

    PHP to IMO koszmar potrafiący skutecznie zniechęcić do programowania nawet
    dużo starsze osoby. Choć może niektórym odpowiadać, choć osobiście go
    bardzo nie lubię.

  • 99. Data: 2010-02-23 14:47:21
    Od: Mif <...@...a>

    Prolog to fajny język, tylko jak wiadomo wymaga zupełnie innego sposobu
    myślenia niż większość innych. Po nauczeniu się np. Pascala będzie mu
    łatwiej pisać programy w C i tym podobnych, (wiem po sobie) po nauczeniu
    się Prologa będzie umiał myśleć w Prologu i tyle.

  • 100. Data: 2010-02-23 14:55:48
    Od: Mif <...@...a>

    Przesadzacie, współczesny 10-latek styka się z językiem angielskim na
    codzień i raczej komendy angielskie nie będą dla niego przeszkodą. Moim
    zdaniem jednak więcej satysfakcji będzie miał wiedząc, że uczy się
    czegos "dorosłego". :)