  • 151. Data: 2010-03-04 10:11:15
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "Jędrzej Dudkiewicz" <j...@g...com> napisał w
    wiadomości

    > Zwróć uwagę, że napisałeś powyżej coś w stylu "nie musi wygrywać" - w tetrisa
    > nie da się "wygrać", można tylko mieć więcej punktów niż inni, można więc
    > chyba założyć, że chodziło Ci o to, że program nie musi grać optymalnie. To
    > poważnie zaniża poziom konkursu i jednocześnie sprawia, że Twoje uwagi powyżej
    > do ustalonych przez Ciebie zasad konkursu chyba nie pasują.

    Jeśli wygra w stosunku 3 do 10 to już będzie sukces.

  • 152. Data: 2010-03-04 10:25:43
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "slawek" <s...@h...pl> napisał w wiadomości news:hmm5va$g73

    > Zgoda, nie musi grać optymalnie. Jednak powinien grać uczciwie.

    Nie inaczej.

    > Powiedzmy... powinien grać na tyle dobrze, aby nie grać gorzej niż
    > człowiek ;)

    Tzn?

    > Nie ma konkursu. Po prostu chodzi mi o to, że każdy (chyba) potrafi sobie
    > wyobrazić, jak taki program mógłby próbować stworzyć: ile czasu i jaki
    > duży. Czy te wyobrażenia w jakikolwiek sposób są zgodne z
    > rzeczywistością/prawdą? To nie jest istotne... Bo nie chodzi mi o
    > program, ale o to jak ludzie używający różnych języków widzą poziom
    > złożoności zagadnienia. Innymi słowy: jak wybrany przez programistę
    > język wpływa na wyobraźnię programisty.

    Ano wpływa.

    I ludzie, którzy po kilkunastu latach pracy w swoim ulubionym środowisku np.
    przestawiają się z Delphi na C# miewają z tym problemy.

    A Delphi i C# nie różnią się aż tak bardzo.

    Osobiście miałem przypadek odwrotny, musiałem po latach (wtórny analfabetyzm
    ;) ) zrobic coś w Delphi, i opatrzenie się ze składnią, oswojenie ze
    środowiskiem, tak abym myślał jak w swoim "ulubionym", zajęło mi ok. 3 tygodni.

    To chyba sprawa indywidualna.

    Widać, "monokultura" językowa nie jest korzystna.

    > Były propozycje różnych dydaktycznych języków. W Small Basic jest np.
    > przykładowy Tetris (ale grać w to ma człowiek). Zainteresowało mnie, ile razy
    > dłuższy byłby ten program w Small Basic, gdyby musiał sam sobie
    > klocki układać i to nie oszukując. I jak byłby to długie/duże/trudne -
    > gdyby zamiast Small Basic brać np. Pascala czy C++ z STL ?

    Im na wyższy poziom abstrakcji pozwala dany język, tym krócej i przejrzyściej
    będzie wyglądał kod.

    Inna sprawa:
    inaczej do tematu (zamodelowania algorytmu) podejdzie nauczyciel akademicki,
    programista, inżynier automatyk, matematyk... itp

    > Zgoda, lecz jak na razie "w bazie danych" mam że 500 linii i 10 godzin w
    > przypadku prostych języków obiektowych ogólnego stosowania, takich C#.
    > slawek

    Teraz, po uściśleniu Twoich wymagań: 5 wieczorów i 800 linii kodu.
    A po dalszych uproszczeniach, być może wyjdzie i mniej. ;-)
    Wiele zalezy od modelu, jaki przyjmiesz na wstępie.

    j.

  • 153. Data: 2010-03-04 10:57:12
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "jacem" <j...@1...pl> napisał w wiadomości grup
    > Widać, że jako nastolatek, nie miałeś w rękach komputera. :-)))

    Za duże były.

    > Powiedzmy, że ok. 800.

    Ok.

    > Jeśli ktoś jest pochłonięty problemem, to ten młody człowiek nawet siedząc
    > na sedesie, będzie go zgłębiał.
    > Ogólny zarys będzie miał po kilku godzinach.

    W sedesie, na sedesie - zgłębiał czy zagłębiał - ale te "kilka godzin"
    trzeba doliczyć.

    > No tak, przy twoich wymaganiach z 2 wieczorów zrobi się 5!

    Ok, mamy pięć wieczorów - widzisz, jak zwykle miałem rację, chęci szczere,
    zapał - ale napisanie programu trochę trwa (i trochę kosztuje). A potem
    ludkowie dziwią się, że za niektóre programy trzeba płacić - no, programy
    nie manna, same z siebie nie spadają na Ziemię. ;)_

    > A jeszcze częściej widuję bossów, którzy oczekują, że ktoś im projekt
    > wykona [...]

    E, to jeszcze nie znasz koleżanek, które trzepoczą rzęsami bo mają taki mały
    problem, którego jakoś same nie potrafią rozwiązać... ;)

    slawek

  • 154. Data: 2010-03-04 11:02:56
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "jacem" <j...@1...pl> napisał w wiadomości grup
    > Tzn?

    Tzn że jeżeli ktoś będzie obserwował grę, to nie będzie w stanie ustalić:
    czy gra człowiek przy komputerze - czy gra AI.

    > Im na wyższy poziom abstrakcji pozwala dany język, tym krócej i
    > przejrzyściej będzie wyglądał kod.

    To jest teza. Ciekawi mnie jednak jak ją udowodnić. ;)

    > Teraz, po uściśleniu Twoich wymagań: 5 wieczorów i 800 linii kodu.
    > A po dalszych uproszczeniach, być może wyjdzie i mniej. ;-)
    > Wiele zalezy od modelu, jaki przyjmiesz na wstępie.

    Zaczynam mieć ochotę na napisanie czegoś takiego. Trzeba się powstrzymać, bo
    na razie są inne, ważniejsze rzeczy.

    slawek

  • 155. Data: 2010-03-04 13:17:56
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    > Za duże były.

    Tak przypuszczałem.

> [...]
    > kosztuje). A potem ludkowie dziwią się, że za niektóre programy trzeba
    > płacić - no, programy nie manna, same z siebie nie spadają na Ziemię. ;)_

    Mnie tego nie musisz mówić.

    Co innego akademickie rozważania, a co innego zmaganie się z realnymi
    problemami, gdzie długość linijek kodu źr., piękno i użycie konkretnego języka
    programowania spada na plan dalszy.

    j.

  • 156. Data: 2010-03-04 13:22:55
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    > Użytkownik "jacem" <j...@1...pl> napisał w wiadomości grup
    > Tzn że jeżeli ktoś będzie obserwował grę, to nie będzie w stanie ustalić: czy
    > gra człowiek przy komputerze - czy gra AI.

    Tak to powinno wyglądać, ale nie wymagaj, żeby wciąż wygrywał. ;-)

    > To jest teza. Ciekawi mnie jednak jak ją udowodnić. ;)

    Statystycznie?

    > Zaczynam mieć ochotę na napisanie czegoś takiego. Trzeba się
    > powstrzymać, bo na razie są inne, ważniejsze rzeczy.

    Niestety.
    Ale możesz np. zlecić wykonanie tego ambitnego zadania (tak, dla żartu) na
    zlecenia.przez.net i sam przekonasz się ilu będziesz miał chętnych, za jakie
    pieniądze i w jak krótkim czasie. :-)))

    j.

  • 157. Data: 2010-03-08 12:32:55
    Temat: Re: Jaki język? [antyK trybik]
    Od: Selvin <p...@g...com>

    a może:
    Small Basic ?
    http://msdn.microsoft.com/pl-pl/beginner/ff384126(en
    -us).aspx

  • 158. Data: 2010-03-10 17:42:27
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Selvin" <p...@g...com> napisał w wiadomości grup
    7g2000yqb.googlegroups.com...
    > a może:
    > Small Basic ?
    > http://msdn.microsoft.com/pl-pl/beginner/ff384126(en
    -us).aspx

    To już było. Są dwie ciekawostki nt. Small Basic,

    1. nie ma procedur/funkcji z parametrami, zresztą to nie jest Basic (nie ma
    GOSUB/RETURN),
    2. nie wiem czemu, ale kompilator i biblioteki są namierzane jako ukrywane
    przez rootkit, dziwne to jakieś.

    Milusie, sam nie mogłem się oprzeć aby np. napisać trzylinijkowy program
    wyświetlający losowe zdjęcie pobrane z Internetu...

    slawek