  • 1. Data: 2009-06-29 13:06:57
    Temat: Jaki kontroler RAID do SATA II z NCQ, 100% przezroczysty.
    Od: Marcin Konarski <a...@u...beez>

    Witam.

    Po tym jak umarł mi mój ostatni dysk twardy
    postanowiłem przesiąść się na domowej stacji
    roboczej na RAID 1.

    Ze względu na moje zajęcia i zainteresowania
    zazwyczaj mam zainstalowanych wiele systemów
    operacyjnych (ze 3 dystrybucje linuksa, FreeBSD,
    Solaris, WinsowsXP).

    Jako że zajmuję się programowaniem a nie administratorką
    konfiguracja RAIDa na wszystkich tych systemach
    w ogóle nie wchodzi w grę (nie chce mi się w to bawić,
    szkoda mi na to czasu).

    Dlatego interesuje mnie kontroler konfigurowany
    (wystarczy mi wsparcie jedynie dla RAID1)
    z poziomu BIOSu komputera i całkowicie przezroczysty
    dla systemów operacyjnych.

    Inaczej pisząc, chcę kupić kontroler RAID, który
    nie wymaga żadnych sterowników w żadnym systemie.
    Jest to warunek podstawowy.

    W sumie to nie wiem czy takie rozwiązania techniczne
    występują w przyrodzie, jeżeli nie to proszę
    o sprostowanie.

    Dobrze by było gdyby sam kontroler nie zmniejszał
    wydajności operacji dyskowych, poza spowolnieniami
    wynikającymi z samej natury RAID1.

    Proszę grupowiczów o sugestie jakimi kontrolerami
    powinienem się zainteresować.

    Pozdrawiam grupę.
    Marcin Konarski

  • 2. Data: 2009-06-29 21:33:44
    Od: Mr.FX <m...@w...pl>

    [...]
    > Inaczej pisząc, chcę kupić kontroler RAID, który
    > nie wymaga żadnych sterowników w żadnym systemie.
    > Jest to warunek podstawowy.
    [...]

    Każdy kontroler wymaga sterowników, chyba że to będzie jakaś
    zewnętrzna macierz na USB/Fireware/Ethernet widoczna jako
    dysk sieciowy. Z tradycyjnych, sprzętowych kontrolerów sam używam
    i polecam 3WARE - są sterowniki do Linuksów, FreeBSD,
    Solarisa i Windows. :)

    --
    Mr.FX [ myryfykysy ]

  • 3. Data: 2009-07-03 16:37:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Jun 2009, Mr.FX wrote:

    > [...]
    > [...]
    >
    > Każdy kontroler wymaga sterowników, chyba że to będzie jakaś
    > zewnętrzna macierz na USB/Fireware/Ethernet

    .../SCSI

    > widoczna jako dysk sieciowy.

    .../SCSI.
    Compaq coś takiego robił, raczej mało "domowe", ale kupić się
    może udać (HSZ 60 i HSZ 80 bodaj).
    No i odpada, bo karta SCSI będzie wymagała sterowników.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-07-12 13:50:13
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 29.06.2009 15:06, Marcin Konarski pisze:
    > Ze względu na moje zajęcia i zainteresowania
    > zazwyczaj mam zainstalowanych wiele systemów
    > operacyjnych (ze 3 dystrybucje linuksa, FreeBSD,
    > Solaris, WinsowsXP).

    A nie możesz części przenieść do maszyn wirtualnych?

    > Jako że zajmuję się programowaniem a nie administratorką
    > konfiguracja RAIDa na wszystkich tych systemach
    > w ogóle nie wchodzi w grę (nie chce mi się w to bawić,
    > szkoda mi na to czasu).

    Tym bardziej powinieneś się zainteresować maszynami wirtual-
    nymi ;)

    > Dlatego interesuje mnie kontroler konfigurowany
    > (wystarczy mi wsparcie jedynie dla RAID1)
    > z poziomu BIOSu komputera i całkowicie przezroczysty
    > dla systemów operacyjnych.

    Nie ma w zasadzie takich. Każdy wymaga sterowników dla systemu
    operacyjnego, pod kontrolą którego ma pracować. Jedynie duże
    SANy podłączane przez SAS ewentualnie można uznać za względnie
    przezroczyste.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |