  • 11. Data: 2018-01-18 12:40:39
    Temat: Re: Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

> [...]

    Teraz doczytałem. No tak, ten który kupiłem to SATA3, a tam jest SATA1.
    Podobno niektóre chipsety wymagają zworki, ograniczającej transfer do 1.5
    Gb/s. No cóż, sprawdzę empirycznie. Jak płyta nie rozpozna (i nie będzie
    miał zworki), to najwyżej zwrócę (ewentualnie zerknę jaki tam jest BIOS
    i czy jakiś nowy nie wprowadza obsługi).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2018-01-18 12:44:16
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Smok Eustachy <s...@w...pl> wrote:

    > https://amso.pl/product-pol-24846-Najtaniej-Komputer
    -Desktop-z-procesorem-Core-2-Duo-2GB-80GB-DVD.html

    Tak, szukałem komputerów, ale:

    a) jakbym miał coś kupować, to pewnie już i3 / i5, a to 400-500 zł
    najmniej.

    b) mama (bo to jej komputer) jeszcze nie wie, czy chce nowy komputer
    stacjonarny, czy laptopa. Stacjonarny wygodniejszy, bo ma wielki monitor,
    co przy jej wadzie wzroku jest kluczowe. Laptop poręczniejszy, ale jeśli
    miałby 95% czasu leżeć na stacji dokującej podłączony do monitora, to nie
    ma to sensu.

    Dlatego mama niech się zastanawia, a przez ten czas dostanie ten, który
    miała, tylko odświeżony. Może się okaże, że z nowym procesorem, nowymi
    kondensatorami (zużyte, spuchnięte kondensatory mogą wpływać na spadek
    wydajności komputera), nowym systemem (64-bitowy Linux zamiast XP) i po
    dorzuceniu SSD ten komputer jeszcze na jakiś czas wystarczy...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2018-01-18 12:53:01
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Czasy kiedy "komputer do Internetu" oznaczał słabą, budżetową maszynkę
    > (często składaną ze starych części) minęły bezpowrotnie. To już nie są
    > te czasy, kiedy strony internetowe były kolekcją statycznych dokumentów
    > HTML i obrazków, wspomaganą przez jakiś skrypt albo animację we flashu.
    > Teraz strona internetowa jest całym programem, a przeglądarka pełni de
    > facto funkcję maszyny wirtualnej. Do tego trzeba przyzwoitych parametrów. ;)

    To prawda. Króluje w tym chyba Facebook. Żadna strona nie obciąża mi CPU
    ani RAMu tak bardzo jak on.

    Raz próbowałem otworzyć FB na raspi 3, żeby wrzucić film. Kawę bym wypił,
    zanim to się wszystko załadowało, a i tak zabrakło mu RAMu i kompletnie
    się przyciął, swapując na kartę.

    > Używanie niewspieranego Windowsa XP w roku 2018 nie jest najlepszym
    > pomysłem. Zwłaszcza na komputerze, który służy "do Internetu".

    W sumie jestem bardzo zaskoczony, że mama nie zawirusowała tego komputera.
    Spodziewałem się, że znajdę tam miliony spyware i toolbarów. Chyba jej nie
    doceniałem :) Nie klika w co popadnie, zresztą porusza się tak naprawdę w
    obrębie kilku(nastu) stron.

    Fakt, że pracuje z konta usera (z ograniczeniami), ale nawet wtedy można
    coś poinstalować.

    Ale tak, to prawda, Linux bezpieczniejszy. Tym bardziej że mama korzysta
    też z bankowości internetowej.

    W sumie na poprzednim komputerze mama miała Debiana, co było dla mnie dużo
    łatwiejsze (teraz ma VNC, jak potrzebuje mojej zdalnej pomocy w czymś, ale
    mi było łatwiej zalogować się po ssh z telefonu niż klikać na małym
    ekraniku po VNC), ale że miała mieć w pracy komputer, to przy okazji
    zmiany komputera zainstalowałem jej Windowsa, żeby się oswajała (wcześniej
    nigdy nie miała do czynienia). To był jedyny powód, to + fakt że ten XP
    był legalny, bo kupiony razem z komputerem. No i jakieś płyty czasami ma,
    na których są jakieś exeki (prezentacje, demonstracje, katalogi, jakieś
    inne rzeczy), więc dobrze jest po prostu włożyć płytę i kliknąć, zamiast
    bawić się w wine albo wirtualki (czyli musieć angażować do tego mnie).

    Pewnie teraz będzie Debian albo Ubuntu.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 14. Data: 2018-01-18 12:55:42
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Nie wiem, jak wyceniasz Twój czas, ale ja bym się w to nie bawił.

    Czas wyceniam w zależności od tego, kto pyta :)

    Na to pewnie nie poświęcę więcej niż 3 godziny, tyle mogę poświęcić.

    > Wydajnościowo to nie będzie specjalnie różnicy (i tak gros zasobów
    > zeżre przeglądarka).

    Tylko czy 32-bitowa przeglądarka na 32-bitowym systemie wykorzysta w pełni
    64-bitowy procesor (czyli magistralę i 64-bitowe rozkazy)?

    > Ale IMHO lepiej w kontekście malware.

    To prawda.

    > Proponuję CentOS 7 64-bit- na tym Chrome lub Firefox (do wyboru
    > ESR lub cutting edge), poprawki bezpieczeństwa do systemu
    > masz do 2024 r- na pewno wcześniej sprzęt zutylizujesz.

    Pewnie będzie Debian, bo używam go "od zawsze", albo Ubuntu, bo jest
    Debianopodobne, ale bardziej user-friendly...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 15. Data: 2018-01-18 12:56:32
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 18.01.2018 zhbick <n...@s...pl> napisał/a:

    > Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs
    > 64bit.

    Zależy jak zdefiniować "zauważalnie", ale różnica jest, choć
    mocno zależy od zadania.

    https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=
    ubuntu-1604-3264&num=1

    Przy czym oczywiście sam system specjalnie nie przyspieszy,
    okienka szybciej otwierać się nie będą ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 16. Data: 2018-01-18 12:58:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > (zużyte, spuchnięte kondensatory mogą wpływać na spadek wydajności
    > komputera)

    Tu zabrakło znaku zapytania :) Mogą? Czy to jest raczej zero-jedynkowe, że
    albo działa jak do tej pory, albo zacznie się wieszać / przestanie się
    włączać?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 17. Data: 2018-01-18 13:03:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    zhbick <n...@s...pl> wrote:

    > To dołóż przynajmniej 1GB. Będzie odczuwalna poprawa.

    Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym
    albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

    > Nie wykorzysta wcale, bo będzie działał w trybie 32 bit

    No właśnie -- i czy to nie będzie mniej wydajne, niż praca w trybie
    64-bit? Tak na logikę, to powinno być :)

    > Hmm.. Ja nie odniosłem takiego wrażenia testując nowego Minta 32bit vs
    > 64bit.

    W sumie pytanie, gdzie było wąskie gardło...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 18. Data: 2018-01-18 13:05:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Jan 2018 11:58:07 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Tu zabrakło znaku zapytania :) Mogą? Czy to jest raczej zero-jedynkowe, że
    > albo działa jak do tej pory, albo zacznie się wieszać / przestanie się
    > włączać?

    IMo nie. Spadku wydajności nie zaobserwujesz, wzrośnie awaryjność kompa.
    Będą się pojawiać problemy okołorozruchowe, zawiśnięcia czy resety,
    problemy z prawidłową pracą niektórych aplikacji.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2018-01-18 13:06:00
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=
    ubuntu-1604-3264&num=1

    Czyli trochę poprawy jest... ciekawe, że najwięcej w OpenSSLu, może
    kwestia dedykowanych instrukcji do RSA (jeśli takie są).

    > Przy czym oczywiście sam system specjalnie nie przyspieszy,
    > okienka szybciej otwierać się nie będą ;-)

    Chodzi głównie o responsywność Firefoxa :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 20. Data: 2018-01-18 13:09:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Jan 2018 12:03:20 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym
    > albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

    Powinieneś obsadzać oba sloty takimi samymi modułami bo to umożliwi ich
    pracę w dual channel. A ponadto, dla zastosowania jakie opisałeś, 2 GB
    wystarczy z nawiązką. Albo inaczej, dasz 4 GB to nie zauważysz
    przyspieszenia pracy kompa :)
    --
    Jacek
    I hate haters.