  • 51. Data: 2018-01-20 02:07:05
    Temat: Re: Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > W każdym razie... kondensatory i dysk SSD dziś przyszły, to się wszystko
    > okaże (czy płyta po wymianie wstanie, i czy rozpozna ten SSD)...

    Mamy sukces. Płyta ruszyła, nowy dysk (SSD na SATA3) rozpoznała bez
    problemu, Debian Stretch dla AMD64 zainstalowany.

    Problem jest tylko taki, że wyje to niemiłosiernie. Wiatraki wyczyszczone,
    radiatory też (+ nowa pasta), a i tak wyje. Ale chyba tak już musi być.

    Facebook, którego używam "referencyjnie", muli mniej, niż mulił na XP
    (choć nadal nie umywa się do pracy na moim domowym i5), ale może to
    kwestia świeżego profilu przeglądarki (zaimportowałem tylko zakładki), a
    może kwestia SSD (jednak jakiś cache na dysku jest, ustawiłem na sztywno
    384MB).

    Dorzuciłem jeszcze uBlocka (sam używam ABP, chyba z przyzwyczajenia) i
    Flasha, chociaż nie jestem pewien, czy jeszcze dziś jest potrzebny.

    Jutro zawiozę kompa mamie i zobaczymy jak się sprawdzi w boju. Zamówię
    procesor (Pentium D 945) i RAM i w tygodniu podjadę i wymienię już na
    miejscu. Wątpię żeby była jakaś mega poprawa, ale procesor tani :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 52. Data: 2018-01-20 02:16:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Hmm... Ale przecież obecnie istnieją małe komputerki na x86, te
    > wszystkie "Compute Sticki" itp.

    W sumie nigdy im się nie przyglądałem. Widzę że to kwestia 500zł. Nie tak
    mało, żeby wydawać ot tak żeby pozbyć się budy, ale nie tak dużo, żeby
    skreślić, jak ma się przydać :) Przyjrzę się jakoś przy okazji, co to ma
    i co to umie.

    > Wiem, że nie ma szału z mocą obliczeniową, ale wypada to lepiej, niż w
    > przypadku RasPi. Współczesne atomy to już jednak nieco inne procesory od
    > tych, które dekadę temu były stosowane w netbookach.

    W końcu technika idzie do przodu...

    > RasPi moim zdaniem jest fajne, jeśli chodzi o projekty elektroniczne.
    > Nie wszędzie zastąpi mikrokontrolery (szczególnie jeśli kluczowe jest
    > niskie zużycie energii i szybki czas reakcji) ale czasem jest
    > niesamowicie wygodne.

    To prawda. I w sumie pod to raspi było projektowane, ze swoim GPIO i
    możliwością łatwego oskryptowania...

    Mimo wszystko jakoś póki co nie znalazłem dla raspi elektronicznego
    zastosowania u siebie. Użytkowe, komputerowe tak. Co nie znaczy, że
    nigdy nie znajdę...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 53. Data: 2018-01-20 02:23:04
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Czasem jeszcze odcinało się elektrolity, zostawiając nóżki.

    Kojarzę, ale dla mnie to nie rozwiązanie... tzn. wiadomo, jak nie ma
    sprzętu (nie mówię o drogim sprzęcie, kolba Dedry 100W kosztowała
    30 zł w Castoramie), to się kombinuje :)

    Coś takiego, albo podobne (z wyglądu identyczna):
    https://www.abud.pl/product-pol-8405-Lutownica-oporo
    wa-Dedra-DED7532-100W.html

    Narzędzie wręcz groteskowo rzeźnickie do precyzyjnej elektroniki, tym
    bardziej z tym wielkim, płaskim grotem, ale naprawdę świetnie sobie radzi
    tam, gdzie normalna stacja lutownicza do SMD wymięka (bo grube, wewnętrzne
    warstwy miedzi za szybko odbierają ciepło).

    Oczywiście "ESD-safe" to nie jest, ale ma uziemienie, więc nie jest źle.

    > Tyle, że takie manewry robiłem w innym sprzęcie, MB nie tykałem. Zresztą
    > przy MB może to być utrudnione lub niemożliwe - elektrolity dotykają
    > płyty, brak miejsca na odcięcie i na manewry.

    Pewnie by się dało. Pytanie co z indukcyjnością takiego połączenia. Nie
    wiem, w jakich warunkach te elektrolity tam pracują, ale skoro tak je
    ładnie rozsadza, to pewnie częstotliwości nie są małe.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 54. Data: 2018-01-20 02:33:04
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Ale co jest bardziej "user-friendly"? Środowisko graficzne
    > możesz mieć to samo niezależnie od dystrybucji, user nawet nie
    > zauważy, z czym ma przyjemność obcować.

    Też racja, jakoś mam w głowie zakodowane, że Debian na serwery, a dla
    userów lepsze jednak Ubuntu (którego zresztą nigdy nie używałem, sam
    zawsze miałem na workstacji Debiana).

    Zainstalowałem na tym kompie Debiana i IMO jest bardzo user-friendly
    (xfce4 + autologin na usera z lightdm + autostart Firefoxa + parę ikonek
    do alsamixergui, mousepada, geeqie i wyłączenia komputera, prościej się
    już chyba nie da).

    > Bardziej admin-friendly- jeśli już znasz Debiana, to oczywiście będzie
    > Ci łatwiej z Debianem/Ubuntu, niż z czymś redhatopodobnym.

    To zdecydowanie. RedHata (nie RHEL) używałem ostatnio w wersji 6.2 (dobrze
    pamiętam, bo to był pierwszy Linux zainstalowany przeze mnie osobiście, a
    nie używany na shellu), jakoś w okolicach 2000 r. Nie odnalazłbym się już
    bez apt :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 55. Data: 2018-01-20 02:54:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    zhbick <n...@p...tu> wrote:

    > Poza tym są też inne przeglądarki, chociażby Chrome/Chromium

    Tak, ale...

    a) Chrome chyba żre więcej RAMu niż FF?
    b) siła przyzwyczajenia jest nie do pokonania :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 56. Data: 2018-01-20 10:15:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.01.2018 02:07, Adam Wysocki wrote:

    > Problem jest tylko taki, że wyje to niemiłosiernie. Wiatraki wyczyszczone,
    > radiatory też (+ nowa pasta), a i tak wyje. Ale chyba tak już musi być.

    Wiatraki warto wymienić. Jakiś czas temu robiłem "przegląd" swojego
    pierwszego komputera, który trzymam z sentymantu, okazjonalnie odpalając
    jakąś starą grę z czasów DOS/Win95/Win98. Cyrix6x86. Wył niemiłosiernie.
    Kupiłem kilka współczesnych wiatraczków (zwykłe, ze średniej półki, z
    lokalnego sklepu komputerowego). Na pierwszy ogień poszedł ten na CPU -
    poziom hałasu znacznie się zmniejszył. Otworzyłem więc zasilacz,
    wyczyściłem wnętrze i wymieniłem wentylator. Po włączeniu zasilania
    różnica była kolosalna - jedynym hałasującym elementem pozostał dysk
    twardy, ale z tym już nic nie poradzę.

    BTW rozejrzyj się na Allegro. Czasem można za całkiem niezłe pieniądze
    kupić "wyczynowe" chłodzenie do komputerów sprzed kilku-kilkunastu lat.
    Ludzie wyprzedają zapasy, które i tak przecież nie spełniają
    współczesnych standardów.

  • 57. Data: 2018-01-20 10:52:19
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-01-20 o 10:15, Atlantis pisze:

    > Wiatraki warto wymienić. Jakiś czas temu robiłem "przegląd" swojego

    Taniej smarować.

> [...]
    > kupić "wyczynowe" chłodzenie do komputerów sprzed kilku-kilkunastu lat.
    > Ludzie wyprzedają zapasy, które i tak przecież nie spełniają

    Sugerujesz kupić używany czyli wyjący a za tydzień będziesz go wymieniał
    na nowy, pod warunkiem że będą nowe. :-)

    Pozdrawiam

  • 58. Data: 2018-01-20 18:54:25
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <p3u68g$e34$4$gof@news.chmurka.net>, g...@s...invalid
    says...

    > Też racja, jakoś mam w głowie zakodowane, że Debian na serwery, a dla
    > userów lepsze jednak Ubuntu (którego zresztą nigdy nie używałem, sam
    > zawsze miałem na workstacji Debiana).

    Za radą kolegi zainstalowałem sobie distro deepin 15.5 i jak dla mnie
    rewelacja. Chyba to jest na ubuntu.

  • 59. Data: 2018-01-20 19:21:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 20 Jan 2018 18:54:25 +0100, Gil napisał(a):

    > Za radą kolegi zainstalowałem sobie distro deepin 15.5 i jak dla mnie
    > rewelacja. Chyba to jest na ubuntu.

    Obejrzałem conieco w goglach. Jak dla mnie zbyt windziano-ubunciaste,
    jeszcze tylko kafelków brak :) Tu i ówdzie krzaczki chińskie wyłażą.
    Oczywiście, nie ma spolszczenia. Po mojemu, ty się lepiej przyjrzyj
    Mintowi, niedługo wychodzi v18.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 60. Data: 2018-01-20 21:34:56
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <gehuqyhjpzz8$.muoysc58pkcy$.dlg@40tude.net>, j...@g...pl
    says...

> [...]
    > jeszcze tylko kafelków brak :) Tu i ówdzie krzaczki chińskie wyłażą.
    > Oczywiście, nie ma spolszczenia. Po mojemu, ty się lepiej przyjrzyj

    Przy instalacji jest opcja jęz. polski ale nie wiem jak głębokie
    spolszczenie bo ja wolę ver. angielską. Żadne krzaki chińskie nie
    wychodzą a system stabilny. Taka nowinka ale jednak sporo dali do pieca
    w porównaniu z mało różniącymi się distrami.