  • 11. Data: 2009-07-01 07:44:58
    Temat: Re: Jaki shell ju? jest w Windows
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

    > Pytałem się wyraźnie: jaki jest już w systemie. O tym że można mieć bash w

    i dostałeś WYRAŹNĄ odpowiedź: Windows Scripting Host.

    Wiktor Zychla

  • 12. Data: 2009-07-01 08:44:27
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu> napisał w wiadomości grup
    ..

    > i dostałeś WYRAŹNĄ odpowiedź: Windows Scripting Host.

    Owszem. Dostałem też równie wyraźną odpowiedź - PowerShell (a ten nie jest
    preinstalowany o ile się nie mylę).

    No, to teraz pytanko - dlaczego to musi być tak popieprzone (w porównaniu z
    bash). Taki sobie skrypt:

    Const SHOW_ACTIVE_APP = 1
    Set objShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")
    objShell.Run ("echo 123"), SHOW_ACTIVE_APP, True
    Wscript.Quit

    zamiast grzecznie wypisać 123 - buntuje się, bo oczywiście nie ma takiego
    programu jak echo w MS Windows. Echo jest wbudowane w command.com, ale
    command.com też nie bardzo działa z VBS, w dodatku XP i Vista to raczej
    cmd.exe .

    Po co takie cudo mi? Ano po to, aby zrobić "echo " & param & " | app.exe"
    zamiast zwykłego "echo 123".

    W bash to trywialne: echo "$param1 $param2 $param3 $param4" | app

    Po co tak? Ano, param-sy są wypracowywane przez skrypt - jakieś 20-30
    wartości na każdy, czyli łącznie więcej niż 20^4 zestawów parametrów ale
    trochę z tego odpada - nie każda kombinacja jest potrzebna. To powinno się
    łatwo modyfikować, tak bez kompilacji - także np. przy powtórnym
    uruchomieniu nie odpalać zestawu już policzonego itd. Sam program app jest
    mocno numeryczny - i chodzi o to, aby nie zaśmiecać go jakimiś bzdetami
    okołosystemowymi (czas obliczeń dla jednego zestawu... no... powiedzmy około
    2 godziny; tak, wiem ile jest 2 godziny razy 160 000; tak, wiem co to jest
    O(n^k) i wiem że nie da się szybciej - i tak jest zaje... szybko.)
    .Ładowanie od nowa za każdym razem ułatwia życie gdy system padnie czy coś -
    strata tylko jednego przebiegu.

    W bash to było trywialne - generowanie parametrów, odpalanie programu,
    łapanie wyników, archiwizacja wyników, transfer do gnuplot przez sed, duży
    ładny plik z wynikami - kilkaset stron wykresów. Ba! Skrypty ślicznie
    gwarantują odtwarzalność wyników - jak ktoś nie wierzy, czy np. będzie
    chciał policzyć te same zestawy parametrów ale dla innego modelu - to proszę
    bardzo, bez wysiłku. Tak jak lubię - mniej klikania więcej rezultatów. A
    program app ma tylko stdin/stdout. Zero GUI.

    W Windows jest... no jakoś pod górkę. W końcu są Unix Utils - bo jestem za
    leniwy aby uruchamiać Linuksa. Można by zakładać plik tymczasowy. Można
    napisać własne echo. Ale chyba już mi się odechciało skryptów w MS Windows.

    Czy MS musi wszystko komplikować bardziej niż trzeba?!

    slawek

  • 13. Data: 2009-07-01 09:41:30
    Temat: Re: Jaki shell już jest w Windows
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    slawek wrote:
    > W Linuksie sprawa jest prosta - bash, albo i jakiś inny.
    >
    > A jaki shell/język skryptowy jest dostępny w MS Windows - chodzi o to,
    > aby niczego nie trzeba było instalować i aby nie trzeba było sprawdzać
    > jakie to są Windows (Vista czy np. jakieś ME/NT) ? Polecenia z plików
    > BAT to trochę za mało...

    CMD ma funkcjonalność taką jak bash.

  • 14. Data: 2009-07-01 09:53:38
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

    > Owszem. Dostałem też równie wyraźną odpowiedź - PowerShell (a ten nie jest
    > preinstalowany o ile się nie mylę).

    jest, na Windows Server 2008. nigdzie nie napisałeś o jaki Windows Ci
    chodzi.
    piszesz tylko "czy jest preinstalowany na każdych MS Windows", odpowiedź na
    takie pytanie jest negatywna dla każdej technologii skryptowej - WSH nie ma
    na przykład na Windows 95.

    > W bash to trywialne: echo "$param1 $param2 $param3 $param4" | app

    nie znam bash i Ci nie pomogę, natomiast naturalne potokowanie robi się w
    skryptach Windows tak:

    http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/topics
    /winpsh/manual/pipe.mspx

    to jest nawet LEPSZE niż potoki w bashu, bo potokiem przekazywane mogą być
    obiekty, a nie tylko literały.

    natomiast w WSH, który NIE JEST POWŁOKĄ, tylko hostem skryptów z tego co mi
    wiadomo potokowania w taki łatwy sposób nie ma - oczekujesz funkcjonalności
    jabłka od gruszki. do potokowania międzyprocesowego służą potoki, których

    > command.com też nie bardzo działa z VBS

    kto Ci tak powiedział?

    Dim oExecution
    set oShell = createobject("wscript.shell")
    polecenie = "program1 | program2 | program3"
    set oExecution = oShell.exec("%ComSpec% /c """ & polecenie & """")
    Wscript.Echo oExecution.StdOut.readall

    > Czy MS musi wszystko komplikować bardziej niż trzeba?!

    jak się nie umie wyrwać poza schemat starych przyzwyczajeń, to się ma
    pretensje do wszystkich dookoła ;)
    po prostu daj sobie szansę albo wróć do starych dobrych narzędzi, byleś nie
    narzekał że coś nie działa jeden-do-jeden tak, jak się już kiedyś nauczyłeś.

    pozdrawiam uprzejmie
    Wiktor Zychla

  • 15. Data: 2009-07-01 10:19:30
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > Windows.
    >
    > Czy MS musi wszystko komplikować bardziej niż trzeba?!

    Ale tu nie ma nic skomplikowanego. Masz obiekt do uruchamiania programów
    zewnętrznych - używasz go dla każdego pojedynczego programu. Wyniki
    działania wyciągasz do zmiennej, obrabiasz w VBS i przekazujesz jako
    parametry przy uruchamianiu kolejnych programów.

    Identycznie by to można zrobić w Perlu, czy czymkolwiek pod unixami.

    Jedynie nie ma w WSH możliwości bezpośredniego wykonywania potokowego,
    ale taka technika i tak jest błędogenna przy bardziej skomplikowanych
    rzeczach, więc to nie powinno być problemem.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 16. Data: 2009-07-01 10:30:27
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@d...im.pwr.wroc.pl.nospam>

    On 01.07.2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > CMD ma funkcjonalność taką jak bash.

    Wiesz co, ja bym się kłócił. Raz, że pisanie w nim skryptów to PITA,
    dwa, że nawet niespecjalnie potrafi ot, choćby głupie przejęcie outputu
    programu do zmiennej żeby użyć go jako argumentu dla innego polecenia.

    --
    Stanislaw Klekot

  • 17. Data: 2009-07-01 11:22:25
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Stachu 'Dozzie' K." <d...@d...im.pwr.wroc.pl.nospam>
    napisał w wiadomości grup
    oc.pl...

    > Wiesz co, ja bym się kłócił. Raz, że pisanie w nim skryptów to PITA,
    > dwa, że nawet niespecjalnie potrafi ot, choćby głupie przejęcie outputu
    > programu do zmiennej żeby użyć go jako argumentu dla innego polecenia.

    CMD? No, bez żartów. Nie chodzi o to że zamiast ls jest dir - tylko właśnie
    o to, o czym pisał Dozzie - sklejanie skryptem rozmaitych małych
    programików. A do tego właśnie bash jest wprost idealny. W dodatku jest bash
    dla MS Windows - a nie ma CMD dla Linuksa (bo i po co?) Wybór jest
    oczywisty - bash, bash i jeszcze raz bash. I dlatego, choć bash jest free, i
    choć były słuchy że MS włączy go do Windows - to aż dziwi że nie ma go
    domyślnie w systemie MS. Co byłoby złego w tym, że byłby? To mały program,
    wolę mieć bash-a zamiast Sapera.

    slawek

  • 18. Data: 2009-07-01 11:40:20
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Patryk Włos" <p...@i...peel> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:h2fd77$dls$...@o...icpnet.pl...
    > Ale tu nie ma nic skomplikowanego. Masz obiekt do uruchamiania programów
    > zewnętrznych - używasz go dla każdego pojedynczego programu. Wyniki

    Cóż, widziałeś jak takie rzeczy robi się w bash? Widziałeś jak to jest w
    VBS? Moim, subiektywnym, zdaniem w bash jest dużo prościej.

    > Identycznie by to można zrobić w Perlu, czy czymkolwiek pod unixami.

    Oczywiście. Odkrywcze zdanie - pod Uniksem czy Linuksem jest dużo łatwiej.
    Odkrywcze. Odkrywcze. Rewelacja.

    A o czym pisałem? A tak nawiasem mówiąc - to masz Perl na MS Windows
    preinstalowany?

    > Jedynie nie ma w WSH możliwości bezpośredniego wykonywania potokowego, ale
    > taka technika i tak jest błędogenna przy bardziej skomplikowanych
    > rzeczach, więc to nie powinno być problemem.

    A czy to coś bardzo skomplikowanego jest? Jak miałbym napisać 5000 linii
    jakiegoś skryptu - to pewnie jakieś zalety VBS bym docenił. Ale przy
    skrypcie liczącym... 20 linijek... to chyba liczy się prostota?

    Twoja opinia o sprawie da się streścić - wolno golić się jedynie maszynkami
    Braun, bo jak wiadomo brzytwą można się skaleczyć. Przy okazji zapominając
    że są inne wybory - np. depilacja woskiem.

    Ogólnie jak widzę MS ma ciągle jeden i ten sam problem - nie potrafią tam
    zrozumieć (jako paradygmatu), że równolegle mogą pracować różne programy. To
    zaczęło się od preemptive multitasking (który nic nie miał wspólnego z
    multitaskingiem), to ciągle wraca. Owszem, nie wątpię że w USA informatycy
    wiedzą co to jest współbieżność. Ale w MS dalej myślą kategoriami DOS 3.3 -
    czyli jeden komputer, jeden użytkownik, jakiś (jeden!) program. Co można
    zrobić. Można najwyżej przełączyć się alt-tab na inny program. Ale na raz
    tylko jeden jest ten pierszoplanowy. To daje efekty... czasem niezamierzone.

    Pipeline to wyjątkowo prosty mechanizm. Ale w DOS był zrobiony ohydnie -
    program najpierw liczył się całkiem do końca zapisując plik tymczasowy - a
    dopiero potem ten plik tymczasowy był zapodawany dalej. Nic dziwnego że to
    nie mogło dobrze działać. Weźmy np. taki schemat: program nr 1 odbiera
    faksy, program numer 2 wyodrębnia faksy które należy wydrukować, program nr
    3 drukuje faksy. Microsoftowskie pojęcie o programowaniu doprowadzało do
    sytuacji, w której program numer 2 nigdy nie zaczynał pracy - bo program
    numer 1 nigdy jej nie kończył! Gorzej - w plik tymczasowy puchł aż do
    zatkania. Totalne zepsucie dobrego mechanizmu.

    Oczywiście, można do tego dorabiać ideologię, zatrudniać facetów (babki) od
    PR, głosić że "technika błędogędna" czy jakoś tak. Nota bene, swego czasu -
    i to przed dominacją MS - uznawano że Basic nie jest poważnym językiem,
    nawet w TV o tym było (w roku mniej-więcej 1072), że jego stosowanie
    prowadzi do poważnych błędów i że tylko Algol. Więc jak to jest - "technika
    błędogęgna" - czy język programowania dla niedzielnych programistów? Bez
    jaj - pokaż mi język programowania w którym nie da sie ex def robić
    błędów... :)

    slawek

  • 19. Data: 2009-07-01 11:40:57
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Wiesz co, ja bym się kłócił. Raz, że pisanie w nim skryptów to PITA,

    Bo go nie znasz. Basha się nauczyłeś a CMD nie.

    > dwa, że nawet niespecjalnie potrafi ot, choćby głupie przejęcie outputu
    > programu do zmiennej żeby użyć go jako argumentu dla innego polecenia.

    Widziałem kiedyś takie sztuczki w CMD że fanatyczny pryszczers od basha wymiękł
    i uciekł z wątku.

  • 20. Data: 2009-07-01 11:54:42
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

    > Pipeline to wyjątkowo prosty mechanizm. Ale w DOS był zrobiony ohydnie -
    > program najpierw liczył się całkiem do końca zapisując plik tymczasowy - a

    ja sądzę, że masz sprzeczność w koncepcji.

    z jednej strony znęcasz się, zupełnie niepotrzebnie, nad mechanizmami z
    poprzedniej epoki, z drugiej strony chcesz rozwiązania, które nie wymaga
    żadnych dodatkowych komponentów (PowerShell nie może być, bo nie ma go
    standardowo w starszych systemach), czyli de facto ograniczasz się do
    rozwiazań z poprzednich epok.

    proponuję wątek zakończyć.
    napisałem Ci jak to co chcesz zrobić w WSH, napisałem Ci też że w PowerShell
    potoki działają nawet lepiej niż w bashu.

    jeśli to nadal Ci nie wystarczy, to być może tak naprawdę nie chodzi o ten
    czy inny problem, tylko o to że chcesz sobie ponarzekać.
    a od tego jest pl.pregierz.

    pozdrawiam uprzejmie
    Wiktor Zychla