  • 11. Data: 2011-01-23 15:18:40
    Temat: Re: Jakis patent na przylutowanie obudowy QFN28
    Od: "PC" <l...@w...pl>

    Jeżeli płytka jest czysta w sensie bez elementów to jedyną słuszną metodą
    jest żelazko. Pocynuj płytkę w miejscu gdzie ma się znaleźć scalak, obwicie
    pokryj lutowane okolice topnikiem (ja smaruję papką kalafonia w nitro),
    postaw scalak i delikatnie płytkę na gorące żelazko. Po kilkunastu sekundach
    topnik zabulgocze a potem scalak wskoczy na swoje miejsce (napięcie
    powierzchniowe). Teraz wystarczy dmuchnąć 3x na scalak, żeby cyna ostygła i
    zdjąć ostrożnie z żelazka. Przylutowałem tą metodą setki scalaków i
    podstawek.

    PC

  • 12. Data: 2011-01-23 20:07:42
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-01-23 16:18, PC pisze:
> [...]
    > powierzchniowe). Teraz wystarczy dmuchnąć 3x na scalak, żeby cyna ostygła i
    > zdjąć ostrożnie z żelazka. Przylutowałem tą metodą setki scalaków i

    Nastepny patenciarz.

  • 13. Data: 2011-01-23 20:12:39
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/23/2011 03:07 PM, Rysio wrote:
    > Nastepny patenciarz.

    To jest bardzo dobry patent. Metoda podobna do tej, którą ja robię, ale
    nie potrzeba gorącego powietrza. Wystarczy odpowiednio rozgrzane żelazko.

    j.

  • 14. Data: 2011-01-24 00:56:45
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/23/2011 06:01 AM, Verox wrote:
    > Mam hotaira, Xytronixa - ze stacji 988. Opalarka dlatego że ma większą moc.
    > i łatwiej podgrzać. A stop rosego topi się ok 100 st celsiusa.

    Schowaj opalarkę głęboko, żeby nawet Cie nie kusiła. Do lutowania
    elektroniki używaj narzędzi do tego przeznaczonych.

    j.

  • 15. Data: 2011-01-24 01:02:38
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    > To jest bardzo dobry patent. Metoda podobna do tej, którą ja robię, ale
    > nie potrzeba gorącego powietrza. Wystarczy odpowiednio rozgrzane żelazko.

    Jeszcze jedno: żelazka możesz użyć do wstępnego podgrzania płytki, tak
    żeby rozgrzała się trochę poniżej punktu topnienia cyny. Później
    wystarczy tylko krótko dmuchnąć gorącym powietrzem i masz płytkę polutowaną.
    Podgrzanie pomaga też przy wylutowywaniu elementów lutowanych RoHS.
    Zdarzyło mi się musieć wylutować pomarańczowe kondensatory SMD. Dopóki
    grzałem tylko powietrzem, kondensatorom paliły się obudowy, a lutowie
    nie puszczało. Dopiero po podgrzaniu płytki dało się je czysto wylutować.

    j.

  • 16. Data: 2011-01-24 10:26:27
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Schowaj opalarkę głęboko, żeby nawet Cie nie kusiła. Do lutowania elektroniki
    > używaj narzędzi do tego przeznaczonych.

    Opalarka opalarce nie równa.
    Jak myślisz czym lutują chłopaki w serwisach GSM układy BGA?

    Np. Steinel HG3000SLE lub coś podobnego nowszego.
    --
    Pozdr
    EM

  • 17. Data: 2011-01-24 16:00:38
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/24/2011 05:26 AM, EM wrote:
    > Opalarka opalarce nie równa.
    > Jak myślisz czym lutują chłopaki w serwisach GSM układy BGA?

    Wiem że się da. Sam mam opalarkę w szafie i kiedyś jej używałem do smd.
    Ale później kupiłem w miarę porządną stacje na gorące powietrze i po
    opalarkę nie muszę sięgać.
    Mam wrażenie że Verox nie ma zbyt wielkiego doświadczenia z montażem
    SMD, więc niech się nauczy operować hot-airem; Opalarką łatwiej zrobić
    krzywdę płytce.

    pzdr,
    j.

  • 18. Data: 2011-01-24 16:58:18
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Mon, 24 Jan 2011 11:00:38 -0500, Jacek Radzikowski napisał:

> [...]
    > Mam wrażenie że Verox nie ma zbyt wielkiego doświadczenia z montażem
    > SMD, więc niech się nauczy operować hot-airem; Opalarką łatwiej zrobić

    Doświadczenie mam - sprawnie lutuje minifalą wszystkie "nóżkowe" obudowy.
    Moim zdaniem stacja Xytronic 988 z dyszą do lutowania gorącym powietrzem to
    nieporozumienie. Zaraz opisze dlaczego. Jako lutownica i odsysacz - działa
    rewelacyjnie.

    Lutowanie hotairem z tej stacji jest praktycznie niemożliwe - pewnie ze
    względu na niewielką wydajność (a może ja po prostu nie potrafie).
    Nie da się zagrzać nawet małego scalaka, tak aby go podnieść. Wcześniej
    włącza się zabezpieczenie przed przegrzaniem kompresorka i pompka przestaje
    działać na 15 minut.

    Co do opalarki to mam taką z obniżonymi obrotami i dołożoną dyszą - spisuje
    się rewelacyjnie - i przy okazji nie pali płytek.

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 19. Data: 2011-01-25 02:20:37
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/24/2011 11:58 AM, Verox wrote:
    > Doświadczenie mam - sprawnie lutuje minifalą wszystkie "nóżkowe" obudowy.

    W takim razie zwracam honor :)

> [...]
    > włącza się zabezpieczenie przed przegrzaniem kompresorka i pompka przestaje

    A to widzę że dobrze zrobiłem że się nie skusiłem na 988 i zamiast tego
    kupiłem Madella 8502. Do powietrza nie mam zastrzeżeń, za to lutownice
    użyłem tylko raz, na próbę. Ale może dlatego że się przyzwyczaiłem do
    stacji Pace.

    > Co do opalarki to mam taką z obniżonymi obrotami i dołożoną dyszą - spisuje
    > się rewelacyjnie - i przy okazji nie pali płytek.

    Jak masz taką, którą da się wyregulować, to nie ma problemu. Moją bardzo
    łatwo było spalić płytkę i jednak trochę jest cięższa i mniej poręczna
    od głowicy hot air.

    pzdr.
    j.