  • 1. Data: 2011-01-23 09:50:08
    Temat: Jakis patent na przylutowanie obudowy QFN28
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Hej,

    Czy macie jakiś sprawdzony patent na przylutowanie obudowy QFN28,
    takiej: http://screamingcircuits.typepad.com/.a/6a00d8341c00
    8a53ef010535e191d5970c-800wi
    Ona nie ma nóżek niestety, tylko pady.

    Pomyślałem sobie żeby grubo pocynować stopem rosego i podgrzać od spodu
    opalarką, tak żeby złapało, ale czy to ma szanse zadziałać?
    Może jest inny sposób na to?

    (oczywiście bez sita, pasty i pieca :-))

    --
    #begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2011-01-23 10:02:19
    Temat: Re: Jakis patent na przylutowanie obudowy QFN28
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Czy macie jakiś sprawdzony patent na przylutowanie obudowy QFN28,
    > takiej: http://screamingcircuits.typepad.com/.a/6a00d8341c00
    8a53ef010535e191d5970c-800wi
    > Ona nie ma nóżek niestety, tylko pady.

    Te pady są również z boku obudowy układu. Jeśli pola na PCB wystają poza
    układ to bez problemu przylutujesz go w klasyczny sposób lutownicą z
    odpowiednio cienkim grotem.
    Proponuję przed zabiegiem posmarować płytkę topnikiem, użyć cienkiej
    cyny (np. 0.25 mm).

    Paweł

  • 3. Data: 2011-01-23 10:09:53
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 01/23/2011 04:50 AM, Verox wrote:

> [...]
    > opalarką, tak żeby złapało, ale czy to ma szanse zadziałać?
    > Może jest inny sposób na to?
    >
    > (oczywiście bez sita, pasty i pieca :-))

    Pocynuj lekko pady, tak żeby na każdym została mała kropelka cyny.
    Następnie obficie posmaruj topnikiem, połóż układ na padach i podgrzej
    gorącym powietrzem. Opalarka to dość toporne narzędzie, ale przy
    odrobinie zręczności powinno się udać przylutować nie paląc i nie
    zdmuchując wszystkich elementów w okolicy.
    Bardzo pomaga podgrzanie płytki od spodu. Wtedy wystarczy lekko dmuchnąć
    gorącym powietrzem i elementy ładnie się lutują. Pomaga też pocynowanie
    wyprowadzeń na obudowie. Moment kiedy cyna zaczyna się topić jest dobrze
    widoczny - kostka nagle osiądzie. Wtedy możesz przestać grzać i pozwól
    płytce ostygnąć.
    W ten sposób lutuję w domu wszystkie elementy SMD i jestem zadowolony z
    wyników. Czasami, jak zostawię za mało cyny na padzie, muszę lutownicą
    poprawić takie połączenie, ale to nie zdarza się często. Nie próbowałem
    jeszcze lutować BGA, ale myślę że z małymi kośćmi też powinno się udać.
    Polecam filmik na stronie
    http://store.curiousinventor.com/guides/Surface_Moun
    t_Soldering/QFN
    Pochwal się wynikami.

    pzdr.
    j.

  • 4. Data: 2011-01-23 10:11:09
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Verox wrote:
> [...]
    > opalarką, tak żeby złapało, ale czy to ma szanse zadziałać?
    > Może jest inny sposób na to?
    >
    > (oczywiście bez sita, pasty i pieca :-))
    Witam,
    ta obudowa ma pady, które wystają na ok 0,2mm w bok.
    Idealnie się lutuje tą obudowę ( lepiej od TQFP32) bez możliwości
    zwarć między nóżkami.

    Robisz podłużne pady pod obudową wystające na boki ok 1-2mm,
    następnie:
    - lekko je cynujesz świeżą cienką warstwą cyny,
    - przykładasz scalaka na miejsce dociskając ręką lub pensetą,
    - robisz dużą kroplę cyny z jednego boku,
    - przekręcasz płytkę o 180 stopni,
    - przeciągasz kolejny bok,
    - zbierasz nadmiar cyny grotem (wystarczy sam oczyszczony grubszy grot),
    - powtarzasz czynność dla pozostałych boków.

    Osobiście lutowałem w ten sposób LPC1114 w HVQFN33 gdzie po środku
    między nóżkami znajduje się powierzchnia masy, którą trzeba przylutować.
    Wystarczy wtedy otwór pod obudową fi 3mm jeśli nie ma metalizacji
    lub fi 2,5 mm jeśli jest metalizacja. Po przylutowaniu nóżek scalaka od
    drugiej strony płytki dużą kroplą cyny przylutowałem masę.

    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2011-01-23 10:51:51
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    W dniu 2011-01-23 10:50, Verox pisze:

> [...]
    > opalarką, tak żeby złapało, ale czy to ma szanse zadziałać?
    > Może jest inny sposób na to?
    >
    > (oczywiście bez sita, pasty i pieca :-))

    Od spodu opalarka spalisz laminat, ja to lutuje HOT AIR em z jak
    najmniejszym nadmuchem a i tak pozniej trzeba poprawic lutownica boki
    jak na filmie.
    Mozesz probowac ta opalarka ale bez zamocowania ukladu nie dasz rady bo
    nadmuch zsunie scalaka z plytki.

  • 6. Data: 2011-01-23 11:01:25
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 23 Jan 2011 11:51:51 +0100, Rysio napisał:

> [...]
    > jak na filmie.
    > Mozesz probowac ta opalarka ale bez zamocowania ukladu nie dasz rady bo

    Mam hotaira, Xytronixa - ze stacji 988. Opalarka dlatego że ma większą moc.
    i łatwiej podgrzać. A stop rosego topi się ok 100 st celsiusa.

  • 7. Data: 2011-01-23 11:28:04
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    "
    > Mam hotaira, Xytronixa - ze stacji 988. Opalarka dlatego że ma większą moc.
    > i łatwiej podgrzać. A stop rosego topi się ok 100 st celsiusa.

    "

    A lutowales juz kiedykolwiek cos poza rynnami ?

  • 8. Data: 2011-01-23 12:41:53
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 23 Jan 2011 12:28:04 +0100, Rysio napisał:
    > "
    >>
    > "
    >
    > A lutowales juz kiedykolwiek cos poza rynnami ?

    Jeśli to miało być śmieszne - to nie było.

  • 9. Data: 2011-01-23 12:43:48
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sun, 23 Jan 2011 05:09:53 -0500, Jacek Radzikowski napisał:
    > Polecam filmik na stronie
    > http://store.curiousinventor.com/guides/Surface_Moun
    t_Soldering/QFN
    > Pochwal się wynikami.

    Fajne. Jestem na etapie projektowania płytki, ale ten filmik mnie przekonał
    zrobie na QFN, zawsze więcej miejsca zostanie, a płytka ma sie zmieścić w
    puszcze elektrycznej :-)

  • 10. Data: 2011-01-23 13:38:20
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 23.01.2011 13:41, Verox pisze:

    > Jeśli to miało być śmieszne - to nie było.
    Było :)

    Ja też kiedyś (pierwsze spotkanie z hotair) uważałem, że jak się w 5
    sekund nie topi się cyna to trzeba temperaturę podnieść. Skończyło się
    na 450* i ugotowaniu ARMa (ram działa, flash - nie).

    Teraz jak lutuję to najpierw 30 sec grzeję ~180 potem 220 na 10 sec i
    gotowe - ani nie śmierdzi palonym topnikiem, ani płytka się nie rozwarstwia.

    Michoo