  • 11. Data: 2012-11-30 00:56:38
    Temat: Re: Jakiś sprytny sposób na liczenie dlugosci stalowego drutu...
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@m...pl>

    Dnia 2012-11-29, o godz. 23:04:08
    "Włodzimierz Wojtiuk" <wwojtiul<@wp.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości grup

    > Nanosić dwa znaczniki jednocześnie, "nanośniki" znaczników w stałej
    > odległości od siebie...

    Nanosić znacznik w momencie odczytywania poprzedniego i w tym momencie
    wiemy że drut przebył drogę x (gdzie x to odległość pomiędzy głowicą
    magnesującą a czytającą + ewentualna poprawka).

    Pozdrawiam
    Maciej Milinkiewicz

  • 12. Data: 2012-11-30 15:05:11
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > odległość miedzy znacznikami to nie metoda,
    > ale jakby mierzyć po prostu czas między impulsem zapisującym
    > a odczytanym kawałek dalej, to mamy dokładną prędkość pręta....

    > Gdyby drut przesuwał się z prędkością światła,
    > po uwzględnieniu relatywizmu, ugięcia przestrzeni i splątania kwantowego
    > może by coś dało się zrobić.

    na początku nie mogłem zrozumieć o Ci chodzi...
    ale jak zrozumiałem, byłem pod wrażeniem... ;-)

    nie mniej jednak, mi nie chodziło to, że by odczytywać "sygnał magnetyczny"
    przesłany po pręcie
    tylko zmierzyć, jak szybko dotrze ślad magnetyczny "zapisany w pręcie" od
    głowicy zapisującej do odczytującej...

    nie wiem, czy stal na to pozwala, ale jakby wprowadzić jeszcze jakąś
    informację do tego śladu (np. numer kolejny, albo znacznik czasowy)
    to otrzymalibyśmy bardzo sympatyczne narzędzie pomiarowe...

  • 13. Data: 2012-11-30 15:55:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    qlphon napisał:

    > nie wiem, czy stal na to pozwala, ale jakby wprowadzić jeszcze jakąś
    > informację do tego śladu (np. numer kolejny, albo znacznik czasowy)
    > to otrzymalibyśmy bardzo sympatyczne narzędzie pomiarowe...

    Pozwala, w końcu pierwsze magnetofony zapisywały dźwięk właśnie na
    stalowym drucie. Jest taki wynalazek, co nazywa się "radar FM"
    i służy do pomiaru odległości. Sygnał moduluje się częstotliwościowo
    przebiegiem piłokształtnym, więc jeśli zdudni się go z sygnałem odbitym,
    to powstanie stała częstotliwość proporcjonalna do odległości (prędkość
    światła jest stała). Tu można zrobić podobnie -- przy stałej odległości
    częstotliwość zdudnień będzie zależna od zmiennej prędkości światła,
    tfu..., chciałem powiedzieć: drutu. Teraz wystarczy scałkować i już
    w ten oto sympatyczny sposób mamy z tego długość.

    A tak w ogóle, to fajna ta dyskusja. Akurat miałem kiedyś do czynienia
    z ustrojstwem do prostowania drutu. Bez rolki pchającej lub ciągnącej
    drut trudno by się tam było obejść. Poza tym drut można zważyć (ta "moja"
    od razu cięła na odcinki, więc moż je było również policzyć).

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2012-11-30 19:48:08
    Od: "kk" <...@...pl>

> [...]
    >wiemy że drut przebył drogę x (gdzie x to odległość pomiędzy głowicą
    >magnesującą a czytającą + ewentualna poprawka).

    I to jest prawidłowa odpowiedź.
    Mierzymy nie czas pomiędzy znacznikami,
    a czas jaki upłynął od wystrzelenia znacznika na drut do chwili odbioru na
    długości x.

    Kolejny znacznik stawiamy w chwili odczytu poprzedniego.

    Jedyna wada to taka, że czasami proces może się zatrzymać pomimo przesuwu
    drutu (zgubienia markera),
    albo po zatrzymaniu samego drutu. Ale wystarczy jakiś prosty watchdog i po
    sprawie.

    kk

  • 15. Data: 2012-11-30 19:57:22
    Od: "kk" <...@...pl>

> [...]
    > informację do tego śladu (np. numer kolejny, albo znacznik czasowy)
    > to otrzymalibyśmy bardzo sympatyczne narzędzie pomiarowe...

    Chyba w zupełności wystarczy odczyt czasu od naniesienia markera do momentu
    odczytu na odległości x.
    To powinno zadziałać.

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2012-11-30 21:46:27
    Od: shg <s...@g...com>

    On 30 Lis, 00:56, Maciej Milinkiewicz <n...@m...pl>
    wrote:
    > Nanosić znacznik w momencie odczytywania poprzedniego i w tym momencie
    > wiemy że drut przebył drogę x (gdzie x to odległość pomiędzy głowicą
    > magnesującą a czytającą + ewentualna poprawka).

    Będzie działać pod warunkiem, że między głowicą zapisującą a
    odczytującą (między momentem odczytu/zapisu) będzie znajdował się
    *tylko jeden* znacznik.
    Jeżeli jakiś podstępny dywersant przyłoży magnes do drutu, to może
    powstać dodatkowy znacznik (pod warunkiem, że te nie będą w jakiś
    sposób "kodowane").
    W takim przypadku urządzenie zacznie nanosić znaczniki z
    częstotliwością dwa razy większą i już nie przestanie.
    W rozwiązaniu z dwiema głowicami zapisującymi spowoduje to tylko
    chwilowe zaburzenie pomiaru.

  • 17. Data: 2012-12-02 16:16:05
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 29.11.2012 23:04, Włodzimierz Wojtiuk <wwojtiul pisze:

    > Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości grup

    > Nanosić dwa znaczniki jednocześnie, "nanośniki" znaczników w stałej
    > odległości od siebie...

    Jak nanosisz znaczniki w znanej odległości, to automatycznie znasz też
    długość tego drutu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2012-12-03 12:07:45
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    > częstotliwością dwa razy większą i już nie przestanie.
    > W rozwiązaniu z dwiema głowicami zapisującymi spowoduje to tylko

    przewidziałem tu takie problemy, jak również reagowanie na zatrzymanie
    maszyny
    i dlatego zaproponowałem:

    ...otrzymując system "odporny" na dywersję i przerwy w ciągłości .

    nawet jak głowica odczytująca odczyta co enty znacznik,
    system dalej będzie pracować względnie dokładnie i stabilnie