  • 1. Data: 2012-11-28 20:44:43
    Temat: Bocznik z zabezpieczeniem
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem.

    Szukam bocznika do pomiaru małych prądów AC ( max. 20 mA ), ale z
    możliwością przepuszczania dużych prądów, rzędu 10-20 A. Na razie
    znalazłem coś co się nazywa Low current shunt with overload protection
    LMG-SHxx-P, a konkretnie strona 153 w przydługim pdf-ie:

    www.zes.com/download/products/zes_sensor_datasheet_e
    .pdf

    W tym gotowcu zdecydowanie nie odpowiada mi że "overload protection for
    max. 1 minute". Stąd zastanawiam się jak to fabrycznie może być
    zrealizowane. Sądząc po napięciach i rezystancjach poszczególnych typów
    wygląda na to że jest to zwykły bocznik, zbocznikowany dwiema
    antyrównoległymi diodami. W fabrycznym rozwiązaniu owe diody nie siedzą
    na radiatorach, stąd krótki okres gdy działa overload protection. Teraz
    pytanie: czy taka konstrukcja ma sens, czy może zrobione jest to jakoś
    inaczej ? Wg dokumentacji bocznik podłącza się jedynie do wejścia
    miernika, żadnego sterowania nie ma. Czy zatem dało by się zrobić coś
    takiego samodzielnie, posługując się gotowym bocznikiem. OIDP dioda
    poniżej progu przewodzenia puszcza jakieś mikroampery, a że jej
    rezystancja nie jest liniowa, nie da się tego prosto uwzględnić w
    rezystancji bocznika.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-11-29 08:03:58
    Temat: Re: Bocznik z zabezpieczeniem
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2012-11-28 20:44, PeJot pisze:
> [...]
    > poniżej progu przewodzenia puszcza jakieś mikroampery, a że jej
    > rezystancja nie jest liniowa, nie da się tego prosto uwzględnić w

    Dodam jeszcze że dysponuję rezystorami klasy 0.03, tymczasem SHxx-P
    oferuje klasę 0.15. Pytanie jakie diody dobrać, by w obu kierunkach przy
    napięciu <0.4 V puszczały jak najmniej prądu, a jednocześnie zniosły z
    10-15 A prądu ciągłego.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2012-11-29 11:12:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > oferuje klasę 0.15. Pytanie jakie diody dobrać, by w obu kierunkach przy
    > napięciu <0.4 V puszczały jak najmniej prądu, a jednocześnie zniosły z

    Zakładając, że prąd spada e-krotnie przy spadku napięcia na złączu o 25mV i
    zakładając, że przy 0,7V jest 10A wychodzi mi, że:
    - przy 0,4V jest 60uA,
    - przy 0,2V jest 20nA.

    Jeśli potrzebujesz pracy przy 0,4V to może 2 diody w szereg i tolerowanie
    wyższego napięcia w czasie przeciążenia.
    P.G.

  • 4. Data: 2012-11-29 11:22:43
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2012-11-29 11:12, Piotr Gałka pisze:

    > Zakładając, że prąd spada e-krotnie przy spadku napięcia na złączu o
    > 25mV i zakładając, że przy 0,7V jest 10A wychodzi mi, że:
    > - przy 0,4V jest 60uA,
    > - przy 0,2V jest 20nA.

    Chyba trochę za mało, coś mi się przypomina że w obwodach
    zabezpieczających DMM są jakieś specjalne diody, o nieco lepszych
    parametrach w tym zakresie. Tym niemniej skombinuję cokolwiek co
    wytrzyma 10 A, kalibrator mam pod ręką, zobaczymy co z tego wyjdzie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2012-11-29 11:29:57
    Od: "Stasiek_T" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Czołem.
    >
    > Szukam bocznika do pomiaru małych prądów AC ( max. 20 mA ), ale z
    > możliwością przepuszczania dużych prądów, rzędu 10-20 A.

    http://www.lem.com/docs/products/ct_e.pdf

    Co prawda dokładność nie jest rewelacyjna, a o przeciążeniu nic nie piszą
    wprost, ale z zasady działania nie powinno mu ono zaszkodzić. Opisują
    zresztą jako możliwą aplikację pomiar prądu upływu w sieci trójfazowej ,
    przy doziemienie jakiś konkretny prąd wtedy popłynie (piszą o 30A).

  • 6. Data: 2012-11-29 12:20:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Thursday, November 29, 2012, 11:22:43 AM, you wrote:

    > Chyba trochę za mało, coś mi się przypomina że w obwodach
    > zabezpieczających DMM są jakieś specjalne diody, o nieco lepszych
    > parametrach w tym zakresie.

    Znaczy takie nie rpzestrzegające praw fizyki?

    > Tym niemniej skombinuję cokolwiek co wytrzyma 10 A, kalibrator mam
    > pod ręką, zobaczymy co z tego wyjdzie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2012-11-29 12:22:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, November 29, 2012, 11:12:05 AM, you wrote:

    [...]

    > Zakładając, że prąd spada e-krotnie przy spadku napięcia na złączu o 25mV

    A nie 10-krotnie?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-11-29 13:41:52
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2012-11-29 11:22, PeJot pisze:
    > Tym niemniej skombinuję cokolwiek co
    > wytrzyma 10 A, kalibrator mam pod ręką, zobaczymy co z tego wyjdzie.

    A wyszło tak że *do* 300 mV o diodach można zapomnieć.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2012-11-29 15:26:23
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    wiadomości news:1304469627.20121129122210@pik-net.pl.invalid...
    > Hello Piotr,
    >
    > Thursday, November 29, 2012, 11:12:05 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A nie 10-krotnie?

    Zastanawiałem się czy:
    - sprawdzić w dokumentacji Spice
    - sprawdzić Spice'm
    - sprawdzić w Googlach.
    Wybrałem Google. Znalazłem:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82%C4%85cze_p-n
    I=Is*(e^(U/Ut)-1); Ut=26mV w 300K.
    Wydaje mi się, że nie odbiega on od tego, co pamiętam z czasów gdy
    pobierałem nauki więc napisałem że e-krotnie.

    Na diodzie przy 10A będzie więcej niż 0,7V, ale będzie to wynikało z R
    szeregowego i do wyliczenia upływności przy niskich napięciach należy wyjść
    ze spadku napięcia na samym złączu - strzeliłem, że to pewnie jest 0,7V.
    P.G.

  • 10. Data: 2012-11-29 16:30:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, November 29, 2012, 3:26:23 PM, you wrote:

> [...]

    [...]

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82%C4%85cze_p-n
    > I=Is*(e^(U/Ut)-1); Ut=26mV w 300K.
    > Wydaje mi się, że nie odbiega on od tego, co pamiętam z czasów gdy
    > pobierałem nauki więc napisałem że e-krotnie.

    Jak zwykle masz rację a ja mam sklerozę :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan