  • 1. Data: 2012-11-28 14:59:45
    Temat: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Hej grupowiczom.

    Poszukuję paru pomysłów na pomiar położenia obiektu (głowy), najlepiej w
    3 wymiarach.

    Warunki brzegowe:

    1. głowa jest przykryta w 90%
    2. optyczne systemy patrzące "odgórnie" odpadają
    3. część aparatury (najlepiej pasywna, lub prawie pasywna) montowana do
    głowy musi być lekka i prosta w montażu (lekarzo-odporna)
    4. śruby, dyble itp w głowie odpadają. Głowa jest żywa i połączona z
    resztą człowieka szyją ;-)
    5. Dokładność pomiaru <1mm, najlepiej 0.1-0.2mm, x, y, z

    Na razie mam pomysł na system akcelerometryczny i/lub
    elektromagnetyczny, ale trochę mam objekcje ze względu na kalibrację/offset.

    Macie inne pomysły?

    Waldek

  • 2. Data: 2012-11-28 15:31:51
    Temat: Re: pomiar pozycji, mała burza mózgów ;-)
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2012-11-28 14:59, Waldemar Krzok pisze:
> [...]
    >
    > Na razie mam pomysł na system akcelerometryczny i/lub
    > elektromagnetyczny, ale trochę mam objekcje ze względu na

    A dlaczego optyczne metody odpadają? Kamera byłaby dobra.
    Trzy kamery, trzy osie, a znaczniki na "przykryciu" spełniają wymaganie
    pasywności.
    K.

  • 3. Data: 2012-11-28 15:41:44
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 28.11.2012 15:31, schrieb John Smith:

    > A dlaczego optyczne metody odpadają? Kamera byłaby dobra.
    > Trzy kamery, trzy osie, a znaczniki na "przykryciu" spełniają wymaganie
    > pasywności.

    Niestety ze względów logistycznych "niedasie". To jest coś w rodzaju
    stołu (lub półleżanki) operacyjnej i tam się da ewentualnie dać jedną
    kamerę w osi głowy. Niestety pole widzenia jest trochę za małe, a
    przykrycie może się w trakcie operacji poruszać niezależnie od głowy.
    Pacjent nie jest pod narkozą, tylko znieczuleniem miejscowym i może
    poruszać głową (choć nie powinien).

    Waldek

  • 4. Data: 2012-11-28 15:54:22
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Macie inne pomysły?

    Moze Wieslaw Bicz cos doradzi w ultradzwiekach? Oczywiscie f znacznie
    wyzsza niz standardowe 40kHz.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2012-11-28 16:30:06
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 28, 3:54 pm, Pawel O'Pajak <o...@i...pl> wrote:
    > Moze Wieslaw Bicz cos doradzi w ultradzwiekach? Oczywiscie f znacznie
    > wyzsza niz standardowe 40kHz.

    Dlaczego wyższa? Można nawet na audio zrobić i do tego korelację fazy
    z kilku mikrofonów, bez problemu można zejść z rozdzielczością do dużo
    mniej niż długość fali, a sygnał może być nadawany w sposób ciągły.
    Może niekoniecznie CW, a np. coś z szumem (pseudolosowym) i w sofcie
    korelatory do szukania przesunięcia fazy.

  • 6. Data: 2012-11-28 18:40:44
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-11-28 15:41, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > przykrycie może się w trakcie operacji poruszać niezależnie od głowy.
    > Pacjent nie jest pod narkozą, tylko znieczuleniem miejscowym i może

    Poruszanie się przykrycia to nie problem, póki markery
    (odpowiednia ich liczba) są widoczne.
    Jak się zmieści kamera, to zmieści się i laser...

    Innym pomysłem może być zrobienie "GPSa" na bardzo duże częstotliwości.
    Kilka nadajników na leżance, na ciele odbiorniki. Ale to będzie trudne
    techniczne i z <1mm może być problem.

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2012-11-28 18:43:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-11-28 14:59, Waldemar Krzok wrote:
    > 5. Dokładność pomiaru <1mm, najlepiej 0.1-0.2mm, x, y, z

    Zaskoczyło mnie niedawno urządzenie które służy do zdejmowania wymiarów
    mebli. Niestety nie mogę teraz go znaleźć na sieci, ale może ktoś będzie
    mial więcej szczęścia (były filmy na youtube).

    Jest ruchoma głowica kręcąca się swobodnie w osi pionowej i następnie w
    poziomej. Głowica to niewielki odcinek rurki z której wychodzi lekka
    linka. W środku jest zwijana. Urzadzenie stawia się *gdzieś* a nastepnie
    wyciąga tę linkę i dotyka punktów charakterystycznych mebli. Glowica
    odczytuje długośc linki i kąty wychylenia głowicy i na podstawie tego
    umieszcza to gdzieś w przestrzeni. Dokładnośc byla zaskakująca - przy
    odleglości 2 metrów twierdzili że jest poniżej 1mm. Trudno powiedzieć,
    trzeba zobaczyć. Głowica wygląda jak wypisz-wymaluj kopuła czołgu z
    lufą, te same stopnie swobody.

    Nie wykluczam, że gdyby przymocowac do głowy 3 linki ze zwijaczami i
    enkoderami dało by radę wyliczyć pozycje z zaskakującą dokładnością.
    Dokładność enkodera chyba była by lepsza niż mechanizmu zwijania linki
    więc to problem raczej mechaniczny.

  • 8. Data: 2012-11-28 20:54:10
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2012-11-28 14:59, Waldemar Krzok pisze:

    > Na razie mam pomysł na system akcelerometryczny i/lub
    > elektromagnetyczny, ale trochę mam objekcje ze względu na
    > kalibrację/offset.

    a naprawdę osiągniesz taką precyzję w elektromagnetycznym, zwłaszcza jak
    ci wjedzie w pole coś metalowego?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2012-11-28 23:52:46
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-11-28 15:54, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Moze Wieslaw Bicz cos doradzi w ultradzwiekach? Oczywiscie f znacznie
    > wyzsza niz standardowe 40kHz.
    >

    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa
    Ponieważ zostałem wywołany to mogę potwierdzić, że pomiar ultradźwiękowy
    może być tutaj zrealizowany. Nawet na kilku standardowych czujnikach
    powinno się udać. Można też spróbować innych rozwiązań, np. z
    nadajnikiem na głowie.

    Wszystko zależy od tego, czy potrzebne jest jedno takie urządzenie, czy
    też seria i jakie środki są do dyspozycji.

    Nie widzę jednak powodu, żeby używać znacznie wyższych częstotliwości
    niż te bliskie słyszalnym, ale mogą mieć one zalety. Przemysłowe
    czujniki odległości nie bez powodu pracują na przynajmniej 100kHz przy
    niezbyt wielkich dystansach.

    W. Bicz

  • 10. Data: 2012-11-29 01:42:02
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 28 Nov 2012 15:41:44 +0100, Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

> [...]
    > przykrycie może się w trakcie operacji poruszać niezależnie od głowy.
    > Pacjent nie jest pod narkozą, tylko znieczuleniem miejscowym i może

    Warto by ustalić, jaka część głowy nie powinna się poruszać, a więc
    przemieszczenie _czego_ ma być mierzone... Jeżeli nadajnik/znacznik będzie
    np. umieszczony na skórze, to byle zmiana mimiki twarzy może go poruszyć.
    Chyba że wymagany czas bezruchu jest rzędu ułamka sekundy...

    Żeby punkt pomiaru był zamocowany na sztywno (bez przykręcania do kości
    czaszki), może przytwierdzić go do zębów w górnej szczęce?

    --
    Artur Stachura