  • 1. Data: 2009-01-21 11:44:25
    Temat: K200d i stare szkla...
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Witam,

    Czy ktos moglby rozwiac moje watpliwosci co do
    zachowania sie K200d ze szklami z bagnetem K
    nie posiadajacymi pozycji "A" na pierscieniu przyslon?

    Wygooglalem, ze dzialaja tylko w trybie manualnym.

    Ale pozniej byla tez jakas magia ze zwieraniem
    stykow w korpusie (bledy w pomiarze swiatla)
    oraz uwagi o dzialaniu obiektywu tylko z calkowicie
    otwarta przyslona (jesli czegos nie pokrecilem).

    Nazbieralo mi sie wiadro manualnych staroci
    a zastanawiam sie nad zakupem cyfrowego korpusu.
    Macalem K200D, podoba mi sie, mozliwosc
    korzystania z tych szkielek bylaby milym bonusem.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 2. Data: 2009-01-21 12:06:24
    Temat: Re: K200d i stare szkla...
    Od: "gebi" <g...@p...fm>

    Użytkownik "Vituniu" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Ale pozniej byla tez jakas magia ze zwieraniem
    > stykow w korpusie (bledy w pomiarze swiatla)

    Takie cosik zdarzało się podobno w korpusach K10D, nie wiem jak jest z K200D
    i nowszymi - mam starszego *ist DS2.

    > oraz uwagi o dzialaniu obiektywu tylko z calkowicie
    > otwarta przyslona (jesli czegos nie pokrecilem).

    Generalnie obiektywami manualnymi robisz w trybie manualnym, mierząc światło
    (po ustawieniu przysłony na obiektywie) odpowiednim guzikiem (zielonym lub
    AE-L (w starszych modelach)).
    Jeśli chcesz robić zdjęcia szybciej (w pełni otwartym obiektywem) możesz
    pstrykać w trybie Av.
    Jeśli ustawisz korpus w tryb priorytetu przysłony, to w momencie wykonywania
    zdjęcia korpus nie domknie przysłony do wartości ustawionej na obiektywie.
    Dobierze czas do maksymalnie otwartego obiektywu i wykona zdjęcie (poprawnie
    naświetlone). Podobnie będzie z obiektywami M42, z których korzysta się
    właśnie w trybie Av. Domykasz przysłonę (pracujesz na przysłonie roboczej
    więc będziesz mieć ciemno w wizjerze gdy bardzo przymkniesz) a aparat znów
    dobierze Ci czas.

  • 3. Data: 2009-01-21 12:45:09
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 21 styczeń (prawdopodobnie środa), gdy o godz. 12:44 *Vituniu*
    napisał(a):

    > Wygooglalem, ze dzialaja tylko w trybie manualnym.

    Zgadza się, IMHO najlepiej pracować z takimi szkłami w trybie M. U siebie w
    K100D nie zauważyłem problemów ze światłem, nic nie trzeba robić ze
    stykami. Musisz przestawić jedną opcję w menu. Nie wiem gdzie to jest u
    Ciebie, ale u mnie Menu/Custom Setting/Using aperture ring trzeba zmienić
    na Permitted (Ty masz chyba PL menu). Przysłonę ustawiasz na obiektywie
    pierścieniem (nie przymyka się ona w trakcie zmiany), w trybie M wciskasz
    AE-L, aparat przymyka przysłonę, mierzy światło i ustawia czas. I możemy
    robić fotkę. Oczywiście można zastosowac korekcję ekspozycji zmieniając
    zaproponowany przez aparat czas.

    --
    To ja, Krasnal...

  • 4. Data: 2009-01-21 13:01:17
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Zgadza się, IMHO najlepiej pracować z takimi szkłami w trybie M.

    Dzieki serdeczne :)

    > U siebie w K100D nie zauważyłem problemów ze światłem, nic nie
    > trzeba robić ze stykami. Musisz przestawić jedną opcję w menu.

    A wypowiesz sie jeszcze w kwestii latwosci (lub nie) trafienia z
    ostroscia tam gdzie sie chce i ewentualnego potwierdzania ostrosci
    przez aparat?

    Jedno z tych manualnych szkielek to 50/1.4... Nawet z klinem
    bywa trudno (a tym bardziej na trzezwo (bez klina znaczy)).

    > Nie wiem gdzie to jest u Ciebie, ale u mnie Menu/Custom Setting/Using
    > aperture ring trzeba zmienić na Permitted (Ty masz chyba PL menu).

    Rzecz w tym, ze jeszcze nie mam... ;)

    > Przysłonę ustawiasz na obiektywie pierścieniem (nie przymyka się
    > ona w trakcie zmiany), w trybie M wciskasz AE-L, aparat przymyka
    > przysłonę, mierzy światło i ustawia czas.

    Pytanie z gatunku dziwnych - dla czego nie robi tego w Av? Marketing?

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 5. Data: 2009-01-21 13:04:23
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Takie cosik zdarzało się podobno w korpusach K10D,
    > nie wiem jak jest z K200D i nowszymi - mam starszego
    > *ist DS2.

    W swietle szkiel manualnych - zazdroszcze pryzmatu :)

> [...]
    > przysłonie roboczej więc będziesz mieć ciemno w wizjerze
    > gdy bardzo przymkniesz) a aparat znów dobierze Ci czas.

    A to dotyczy obu wariantow m42? Tych z pierscieniem
    do domykania przyslony i tych z popychaczem?

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 6. Data: 2009-01-21 13:40:14
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia środa, 21 stycznia 2009 12:44 osoba znana jako Vituniu nastukała:
> [...]
    > stykow w korpusie (bledy w pomiarze swiatla)
    > oraz uwagi o dzialaniu obiektywu tylko z calkowicie
    > otwarta przyslona (jesli czegos nie pokrecilem).

    Rozwiewam Twoje watpliwosci :)

    Szkielka dzialaja bezproblemowo, pomiar swiatla dziala, koniecznosc zwierania
    stykow wystepuje bardzo rzadko, zreszta on takze nie stanowi problemu (w
    razie czego).

    Co do trybu manualnego i 'pelnej dziury' - nie jest tak zle jak piszesz :)
    Sprawa wyglada tak, ze szkla starsze niz SMC-A maja oczywiscie przyslone
    nieprzystosowana do sterowania z korpusu (dlatego tez nie maja pozycji 'A' na
    pierscieniu).
    Dzialaja one rzeczywiscie tylko w trybie manualnym. Av nie dziala dlatego, ze
    aparat nie odczytuje wartosci przyslony sprawdzajac polozenie tego wihajstra
    w obiektywie, a poprzez kontakty elektryczne, ktorych te obiektywy nie
    posiadaja. Nazywa sie to potocznie 'wykastrowanym bagnetem' - wykastrowanym,
    poniewaz brakuje mu wlasnie dzwigni do odczytu polozenia przyslony.

    Calosc przeklada sie na to, ze jezeli chcesz pomierzyc swiatlo, to musisz po
    ustawieniu przyslony pierscieniem na obiektywie wcisnac zielony przycisk i
    dopiero wtedy aparat dobiera ekspozycje. To jedyna niedogodnosc.

    Pytales jeszcze o ostrzenie manualne.
    Ja mam dobry wzrok i raczej trafiam z ostroscia (przy swietle 1.7-1.8), ale w
    porownaniu do duzej matowki z klinem i rastrem to oczywiscie jest slabizna.

    Duzo pomaga muszla z lupa O-ME53 (w granicach 100 PLN), mozna tez dokupic
    matowke z klinem, ale poziomu ME Super to sie nie spodziewaj :)

    Ale generalnie K200 bardzo polecam - to naprawde bardzo fajny korpus i ja bym
    sie za dlugo nie zastanawial :)
    Zapraszam tez na http://pentax.org.pl
    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 7. Data: 2009-01-21 13:41:37
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 21 styczeń (prawdopodobnie środa), gdy o godz. 14:01 *Vituniu*
    napisał(a):

    > A wypowiesz sie jeszcze w kwestii latwosci (lub nie) trafienia z
    > ostroscia tam gdzie sie chce i ewentualnego potwierdzania ostrosci
    > przez aparat?

    To już IMHO zależy od wprawy, od szkła, od wizjera. Ja uważam, że trudno
    nie jest, często ostrzę ręcznie nawet ze szkłami z AF i nie narzekam.
    Pentax wstawia w swoje body świetne wizjery, chyba największe w danej
    klasie cenowej. Druga sprawa, że można włączyć w menu potwierdzenie
    ostrości praktycznie dla każdego szkła (działa też z M42). Ale
    potwierdzenie też nie jest w 100% idealne, ja chyba wolę patrzeć okiem czy
    już jest ostro.

    > Pytanie z gatunku dziwnych - dla czego nie robi tego w Av? Marketing?

    A nie wiem, pewnie taka konstrukcja aparatu i takie menu, że tylko w trybie
    M. W trybie Av wspomniany przycisk służy do zablokowania ekspozycji a nie
    pomiaru światła. Druga sprawa, że w trybie Av body nie wie, jaka jest
    ustawiona przysłona, nawet gdy ją przymknie to nie zna jej wartości. A tryb
    Av to przecież sterowanie przysłoną z body. Nie wiem dokładnie dlaczego tak
    jest, ale jaki problem pstrykać w trybie M, i tak aparat musi zmierzyć
    światło i przymknąć przysłonę, więc gdyby to działało w trybie Av byłoby to
    identyczne jak w trybie M.

    --
    To ja, Krasnal...

  • 8. Data: 2009-01-21 14:07:49
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Rozwiewam Twoje watpliwosci :)
    > (...)

    Dziekuje.
    Faktycznie wyczerpales chyba temat.
    Pomoglo :)

    > Pytales jeszcze o ostrzenie manualne.
    > Ja mam dobry wzrok i raczej trafiam z ostroscia
    > (przy swietle 1.7-1.8), ale w porownaniu do duzej
    > matowki z klinem i rastrem to oczywiscie jest slabizna.

    Ale potwierdzanie ostrosci (z jakas tam sobie
    dokladnoscia) dziala?

    > Duzo pomaga muszla z lupa O-ME53
    > (w granicach 100 PLN)

    Aaaa widzisz... o tym nie pomyslalem.
    Poszukam, poogladam, pewne sie skusze.

    > mozna tez dokupic matowke z klinem, ale
    > poziomu ME Super to sie nie spodziewaj :)

    Ano.

    > Ale generalnie K200 bardzo polecam - to naprawde bardzo
    > fajny korpus i ja bym sie za dlugo nie zastanawial :)

    Zwlaszcza, ze za chwile nie bedzie nad czym... ;)

    > Zapraszam tez na http://pentax.org.pl

    Znam :) Nie udzielam sie, ale czesto podpatruje ;)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 9. Data: 2009-01-21 14:14:25
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia środa, 21 stycznia 2009 15:07 osoba znana jako Vituniu nastukała:

    > Dziekuje.
    > Faktycznie wyczerpales chyba temat.
    > Pomoglo :)

    ciesze sie :)

    > Ale potwierdzanie ostrosci (z jakas tam sobie
    > dokladnoscia) dziala?

    dziala, jak poznasz jego 'zwyczaje' to nawet calkiem skutecznie

    > pozdrawiam,
    > Vituniu.

    i wzajem :)

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 10. Data: 2009-01-21 15:33:35
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > To już IMHO zależy od wprawy, od szkła, od wizjera. Ja uważam,
    > że trudno nie jest, często ostrzę ręcznie nawet ze szkłami z AF i nie
    > narzekam.

    No to i ja postaram sie nie marudzic. :)

    > Pentax wstawia w swoje body świetne wizjery, chyba największe
    > w danej klasie cenowej.

    Taaa... Ale jak kolega obok zauwazyl - po przesiadce z analoga
    ciezko wpasc w zachwyt ;)

    Dzieki raz jeszcze,
    pozdrawiam,
    Vituniu.