  • 11. Data: 2009-01-21 18:07:42
    Temat: Re: K200d i stare szkla...
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Vituniu pisze:

    > Pytanie z gatunku dziwnych - dla czego nie robi tego w Av? Marketing?

    To proste. Jakiś czas temu Pentax wprowadził bagnet zubożony o
    dźwigienkę czytającą pozycję pierścienia przysłony z aparatu. Bagnet
    oznaczony jest jako KAF2"crippled" i został już wprowadzony w
    analogowych lustrzankach Pentaksa.
    Ja w Pentaksie Z-20 mam jeszcze pełny bagnet KAF2, który pracuje
    normalnie z obiektywami z bagnetem K (czyli potrafi odczytać pozycję
    pierścienia przysłony) oraz z obiektywami PowerZoom.

    Co do różnic w pracy ze szkłami na bagnet K, a z m42:
    - z m42 można pracować na Av. Jeśli obiektyw na m42 ma popychacz
    przysłony, to trzeba przestawić w M, żeby mierzyć światło na przysłonie
    roboczej. Pentax nie wie, co jest podpięte, więc po prostu mierzy te
    światło, które dostaje i jaka powinna być ekspozycja dla tego światła, z
    czego wynika potrzeba pracy w trybie manualnym z obiektywami K
    -praca z obiektywami K jest o tyle przyjemna, że kadrujesz przy w pełni
    otwartej przysłonie - jest jasno i łatwo ustawić ostrość, do tego układ
    AF działa poprawnie i można się nim posilać

    Co do pracy z obiektywami manualnymi - nie jest tak źle. Z reguły
    oświetlenie sceny nie zmienia się tak szybko i na tyle szybko, żeby
    mierzyć przed każdym zdjęciem. Wystarczy zmierzyć raz na jakiś czas i
    włączyć podgląd z histogramem zaraz po zrobieniu zdjęcia (choćby na
    sekundę, żeby rzucić okiem na histogram).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 12. Data: 2009-01-21 19:17:38
    Od: "Krzysztof L" <l...@w...pl>

    Vituniu wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy ktos moglby rozwiac moje watpliwosci co do
    > zachowania sie K200d ze szklami z bagnetem K
    > nie posiadajacymi pozycji "A" na pierscieniu przyslon?

    23 pozycja ustawień niestandartowych:
    "zezwalaj na użycie pierścienia przysłon w innej pozycji niż A"

    > Wygooglalem, ze dzialaja tylko w trybie manualnym

    Działają również w trybie przeselekcji przysłony;)

    > Ale pozniej byla tez jakas magia ze zwieraniem
    > stykow w korpusie (bledy w pomiarze swiatla)
    > oraz uwagi o dzialaniu obiektywu tylko z calkowicie
    > otwarta przyslona (jesli czegos nie pokrecilem).

    Magia taka, że gdy masz bagnet metalowy to o nic się nie matrw.
    W innym wypadku zdrapać fanę aby zewrzeć wszystkie styki do masy.

    > Nazbieralo mi sie wiadro manualnych staroci
    > a zastanawiam sie nad zakupem cyfrowego korpusu.
    > Macalem K200D, podoba mi sie, mozliwosc
    > korzystania z tych szkielek bylaby milym bonusem.

    Wszystko działa, pomiar swiatła, potwierdzenie i pułapka ostrosci.
    kupiłem i polecam k200d

    pozdrawiam,