  • 1. Data: 2009-01-20 22:37:21
    Temat: Idealny LCD
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    ...ja takiego nie mam... ale ciekawi mnie na ile jest bliski ideałowy
    względem reszty monitorów.

    Po pierwsze taki link:

    http://www.lagom.nl/lcd-test/

    W każdym kroku jest opisane dokładnie co, dlaczego, z czego wynika,
    czasem jak skalibrować konkretną wadę itd. No i przede wszystkim
    ślicznie pokazuje jak monitory bardzo idealne nie są ;)

    Jak ktoś chce się uczciwie podzielić wynikami to poniżej wypisuję
    wszystkie dane do uzupełnienia:

    1. Contrast (gdzie rozróżniacie kolory - numery od-do)
    a) niebieski
    b) zielony
    c) turkusowy
    d) czerwony
    e) fioletowy
    f) żółty
    g) szary

    2. Display settings - czyli to co w ramce

    3. Clock and phase:
    Powino wyjść jak na przykładzie z dołu nr 3. Każdy inny jest zły rzecz
    jasna. Trójkę się da poprawić raczej.

    4. Sharpness
    Tu obrazek ma się zlać w plamę :)

    5. Gamma calibration
    - wszystko powinno się zlewać w 2.2 - jeśli nie to gdzie zlewa?

    48% czerwony
    48% zielony
    48% niebieski
    25% zielony
    25% szary
    10% zielony
    10% szary

    6. Black level - ktore bloczki jesteście w stanie od siebie odróżnić?

    7. White saturation - tak samo tylko biały.

    8. Gradient (banding) - gładko, kreski czy schodki?

    9. Inversion (pixel-walk) - ok, czy widać "chodzące piksele"

    10. Response time

    a) Quick response time check
    idealnie zero wartości: -120,-60,-25,-10,0,10,25,60,120

    b) Response time test - ghosting

    c) Input lag test

    11. Viewing angles:

    a) "Lagom" angle test

    b) Plain colors

    12. Contrast ratio

    13. Subpixel layout

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 2. Data: 2009-01-21 14:45:24
    Temat: Re: Idealny LCD
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-20 23:37:21 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > 1. Contrast (gdzie rozróżniacie kolory - numery od-do)

    1-32, wszystkie kolory

    > 2. Display settings - czyli to co w ramce

    Resolution: 1920x1200   (WUXGA 16:10)
    Color depth: 24 bits (Truecolor, Millions of colors)

    You are using an Apple Mac. Some tests may not be reliable; please read
    the Apple section below.

    > 3. Clock and phase:

    DVI, gładko.

    > 4. Sharpness

    Cacy.

    > 5. Gamma calibration
    > - wszystko powinno się zlewać w 2.2 - jeśli nie to gdzie zlewa?

    Ciężko jednoznacznie powiedzieć, ale we wszystkich pomiędzy 2.15 a 2.25.

    > 6. Black level - ktore bloczki jesteście w stanie od siebie odróżnić?

    W przeglądarce 7-8, w PS do 1. Trchę bez sensu, że zrobili to w GIFie.

    > 7. White saturation - tak samo tylko biały.

    253 wyrażnie, 254 - trzeba się wpatrywać i ni to zabrudzenie, ni to
    kratka. W PS to samo.

    > 8. Gradient (banding) - gładko, kreski czy schodki?

    Bardzo delikatne przebarwienia niebieskie pomiędzy 70 a 40.

    > 9. Inversion (pixel-walk) - ok, czy widać "chodzące piksele"

    4a-4b ciut miga.

    > 10. Response time
    >
    > a) Quick response time check

    O ile dobrze zrozumiałem o co kaman, okolice -10-0

    > b) Response time test - ghosting

    Wiekszość czasu 0%, co ileś cykli 2% i znów 0%. Sporadycznie pojawiało
    się 3%. Na jednym przez chwilę było czerwone 5%.

    > c) Input lag test

    Podobnie jak powyższe

    > 11. Viewing angles:
    >
    > a) "Lagom" angle test

    Trchę wyłazi w rogach nie widać napisów gdzieś na środkowych 40%
    ekranu. Ładnie symetrycznie jak sie patrzy z środka, bardziej u dólu
    jak się patrzy normalnie, z poziomu górnej krawędzi. Lekka
    czerwień-roż, wszędzie jednakowo.

    > b) Plain colors

    Na purpurze coś tam widać po bokach - lekka zmiana jasności, na
    pozostałych dużo słabiej.

    > 12. Contrast ratio

    Nie muszę się bawić w zdjęcia, bo mam to zmierzone: 580:1

    > 13. Subpixel layout

    Chyba RGB

    de Fresz

  • 3. Data: 2009-01-21 15:52:40
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    de Fresz pisze:
    > Resolution: 1920x1200 (WUXGA 16:10)
    > Color depth: 24 bits (Truecolor, Millions of colors)

    ...dzięki za wyniki :) Sądziłem że więcej ludzi się pochwali! :)
    Czy możesz podać jaki to dokładnie LCD? (model, producent)
    No i czy i czym kalibrowałeś?

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 4. Data: 2009-01-21 16:12:59
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-21 16:52:40 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > Czy możesz podać jaki to dokładnie LCD? (model, producent)

    CG241W

    > No i czy i czym kalibrowałeś?

    i1 Dspl.

    de Fresz

  • 5. Data: 2009-01-21 17:17:17
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    de Fresz pisze:
    > CG241W
    > i1 Dspl.

    Dzięki, czy ktoś jeszcze poda swoje wyniki? :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 6. Data: 2009-01-21 20:21:03
    Od: jakuboff <j...@o...pl>

    dominik wrote:
    > 1. Contrast (gdzie rozróżniacie kolory - numery od-do)

    1-32, wszystkie

    > 2. Display settings - czyli to co w ramce

    Resolution: 1280x1024 (SXGA 5:4)
    Color depth: 32 bits (Truecolor, Millions of colors)

    > 3. Clock and phase:

    DVI, gładko

    > 4. Sharpness

    Sharpness ok, gamma not.

    > 5. Gamma calibration
    > - wszystko powinno się zlewać w 2.2 - jeśli nie to gdzie zlewa?
    >
    > 48% czerwony
    > 48% zielony
    > 48% niebieski

    1.9-1.8

    > 25% zielony
    > 25% szary

    1.9-1.8

    > 10% zielony
    > 10% szary

    2.1

    > 6. Black level - ktore bloczki jesteście w stanie od siebie odróżnić?

    wszystkie

    > 7. White saturation - tak samo tylko biały.

    200-253, w 254 trzeba się wpatrywać

    > 8. Gradient (banding) - gładko, kreski czy schodki?

    gładko i równo :)

    > 9. Inversion (pixel-walk) - ok, czy widać "chodzące piksele"

    4b lekko miga

    > 10. Response time
    > a) Quick response time check
    > idealnie zero wartości: -120,-60,-25,-10,0,10,25,60,120

    A -10
    B -25
    C -60
    D -120
    E -60
    F -25
    G -10
    H 0

    > b) Response time test - ghosting

    1/400s:
    http://img265.imageshack.us/my.php?image=ghosttestms
    2.jpg

    > c) Input lag test

    Interesujący test :) Niestety oba monitory mam lcd, i próby ich
    równoczesnego fotografowania dawały ten sam rezultat na obu ekranach.

    > 11. Viewing angles:
    >
    > a) "Lagom" angle test

    Konsekwentnie gamma - zlewa się w górnej części.

    > b) Plain colors

    Na pierwszym lekko jaśniejszy po bokach, na pozostałych gładko.

    -

    > 13. Subpixel layout

    RGB

    Monitor HP f1905e
    Jestem z niego bardzo zadowolony, porównując go z kilkoma monitorami u
    siebie i innych członków rodziny stwierdziłem, że czarny jest bliski
    czarnemu, nie mogę narzekać na ostrość, kolory, kąty... Co ciekawe
    próbując go kalibrować na różnych aplikacjach (chyba nawet coś z tej
    grupy) kończyło się na tych samych ustawieniach (czyli najlepszych
    możliwych) jakie mam po wciśnięciu przycisku Auto na monitorze.
    Trcohę zaskoczył mnie słaby wynik w testach gamma. Po korekcie jest
    lepiej, ale nie wiem czy nie zmieni to wyników pozostałych testów (np.
    nie widzę już tak wielu niskich odcieni czerni w Black Level test).

  • 7. Data: 2009-01-22 14:00:37
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    dominik pisze:

    > Dzięki, czy ktoś jeszcze poda swoje wyniki? :)

    Ale co to, plebiscyt jakiś, kto ma dłuższego?
    Mam chyba 4-letniego compaq-a 17' TFT8020, z jakąś tam matrycą *VA,
    wejście wyłącznie analogowe.
    Rozróżnia wszystkie jasności od czerni do bieli, we wszystkich
    kanałach, gamma jest przyzwoita (korygowana wcześniej na oko na
    innym teście), clock&phase niemalże idealnie (smużenia niedostrzegalne)
    Ostrzenie - wdać wzorek, nieduży, niestety brak regulacji.
    Gradienty wykazują lekki, nieregularny "drobnopaseczkowy" zafarb
    - rezulat korekcji gammy, ale "całościowo" są w miarę szare.
    Co tam jeszcze - kąty całkiem dobre, napis prawie niewidoczny
    na całym ekranie, kolorowe tablice równomierne z góry do dołu i na boki.
    Czasy reakcji słabe.

  • 8. Data: 2009-01-22 14:52:13
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Jakub Witkowski pisze:
    > Ale co to, plebiscyt jakiś, kto ma dłuższego?

    To nie jest ranking, tylko po prostu rozeznanie w jakim stopniu na które
    wady cierpią poszczególne monitory. Taka ciekawostka do sprawdzenia
    sobie. Ciekawe jestem jak np. nowe TN sobie radzą, czy do zdjęć może
    lepiej jednak kupić jakieś stare PVA z czasem reakcji 20ms :)

    Sądziłem, że więcej osób powie jaki ma monitor i jak to u niech wygląda.
    Z pewnością takie monitory jak ma np De Fresz są w stanowczej
    mniejszości na tej grupie (o ile ktoś poza nim jeszcze ma tak dobry!) :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 9. Data: 2009-01-22 14:59:34
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-22 15:52:13 +0100, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > To nie jest ranking, tylko po prostu rozeznanie w jakim stopniu na
    > które wady cierpią poszczególne monitory.

    Albo inaczej: czy ten test jest wogóle i w jakim stopniu miarodajny?

    de Fresz

  • 10. Data: 2009-01-22 15:07:02
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    de Fresz pisze:

    > Albo inaczej: czy ten test jest wogóle i w jakim stopniu miarodajny?

    Miej litość nad językiem swoim ojczystym. Nie ma takiego zwierzęcia, jak
    "wogól".