  • 11. Data: 2018-08-28 22:06:33
    Temat: Re: Kable HDMI - jak odróznic dobre od zlych?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > O ile przez HDMI idzie sygnał cyfrowo (a tak chyba jest) to nie ma
    > lepszych i gorszy kabli HDMI jeśli chodzi o jakość obrazu. Co najwyżej
    > obraz nie będzie wyświetlany. Możliwe zresztą że HDMI ma jakiś bit
    > parzystości blokujący przetwarzanie jeśli nie zgadza się przekaz cyfrowy.

    Najczęściej tak jest, ale nie zawsze. Zdarzają się kable (zazwyczaj
    długie), w których przesyłany obraz co pewien czas zanika lub pojawiają
    się dziwne zakłócenia. Kiedyś miałem zakłócenia od źle włożonej wtyczki
    - wyglądały jakby karta graficzna miała walniętą pamięć. Były to
    nieregularne poziome pasy, które przemieszczały się wraz z przewijaniem
    ekranu. Nie uwierzyłbym, gdybym nie zobaczył na własne oczy.

  • 12. Data: 2018-08-28 22:13:32
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 8/28/2018 1:11 PM, ń wrote:
    > W recenzjach monitorów można trafić na oceny "obraz się poprawił dopiero po
    wymianie kabla HDMI na lepszej jakości" czy podobne.
    > Ale jak odróżnić dobre kable od złych kupując przez internet?

    "Poprawił się" to rzadko (jeżeli nie brać pod uwagę autosugestii),
    najczęściej albo obraz jest, albo go nie ma. Czasami mogą występować
    zakłócenia, ale nie będzie tak, że jakiś kabel deje lepszą ostrość czy
    żywsze kolory od innych (aczkolwiek mogą o tym pisać w reklamie kabla).
    Moje prawo kciuka - nie kupować najtańszych i kupować najwyższą możliwie
    wersję - nawet jeżeli nie jest potrzebna. Na razie zero problemów, nawet
    z dość długimi 5-metrowymi kablami.

    > Ten problem dotyczył zresztą już kabli analogowych d-Sub (VGA)

    Tam było łatwiej o kiepski kabel. Najczęściej trafiałem na obniżające
    ostrość obrazu.

  • 13. Data: 2018-08-28 23:00:54
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Blisko, kolego.
    Mam taki tuner TV, z którego obraz przy wyjściu w menu tunera ustawionym na 1080p@25
    i na 1080i@50 jest dobry, ale gdy jest ustawiony na 1080p@50 to (na monitorze
    połączonym przez HDMI) pływa lub drga co jakiś czas.
    Sygnał 1080p@50 ma dwukrotnie wyższą częstotliwość od dwóch poprzednich.
    Pomyśl, jaką częstotliwość ma sygnał 2160@60.
    Słyszałeś o czymś takim jak bufor?

    -----

  • 14. Data: 2018-08-28 23:07:31
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2018-08-28 o 23:00, ń pisze:
> [...]
    1080p@25 i na 1080i@50 jest dobry, ale gdy jest ustawiony na 1080p@50 to (na
    monitorze połączonym przez HDMI) pływa lub drga co jakiś czas.

    Podobno najdroższe kable mają o 300% większy bufor niż te tanie. Brać w
    ciemno.

    --
    MN

  • 15. Data: 2018-08-28 23:45:22
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    pl...

    > Dobry kabel HDMI, DVI lub DisplayPort to taki, przez który na monitorze
    > pojawia się jakiś obraz. Jeśli pojawił się jakiś - to znaczy, że pojawił
    > się idealny, bez zniekształceń, przekłamań kolorów, ani zbyt jasny, ani
    > zbyt zaśnieżony. Jest dokładnie taki, jaki nadał nadajnik (karta
    > graficzna).

    Zazwyczaj. Czasami jednak słaby kabel potrafi zaskoczyć błędami transmisji,
    przez co pojawiają się artefakty przypominające te od uszkodzonej pamięci
    VRAM lub obraz szarpie.

    > Na tym polega magia cyfrowych sygnałów.

    Ojej :) Twierdzisz, że jak cyfrowy sygnał jest, to jest idealny? :)
    Korzystasz czasem z telefonu komórkowego w miejscu ze słabym zasięgiem?

  • 16. Data: 2018-08-28 23:54:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2018-08-28 o 23:45, zhbick pisze:
> [...]
    >
    > Ojej :) Twierdzisz, że jak cyfrowy sygnał jest, to jest idealny? :)
    > Korzystasz czasem z telefonu komórkowego w miejscu ze słabym zasięgiem?

    Tak. Cyfrowy sygnał jest praktycznie idealny. Zakres błędów jest bardzo
    wąski, co oznacza, że przejście od idealnego do beznadziejnego sygnału
    odbywa się bardzo szybko.

    Co do telefonów - gdy projektowałem sieć GSM (około 15 lat temu) to
    telefony miały 7 poziomów jakości sygnału audio - w zależności od
    warunków propagacji. Najlepsza jakość wymagała pasma 13 kbit/s oraz
    około 1 MIPS'a mocy obliczeniowej telefonu do przeprowadzania kodowania
    sygnału. W gorszych warunkach propagacji jakość się pogaraszała ze
    względu na mniejszy strumień danych.

    Jednak cyfrowe sygnały są znacznie odporniejsze na zakłócenia od
    analogowych a metody detekcji i korekcji błędów jeszcze dodatkowo
    działają na korzyść cyfrówki.

    Wracając do przesyłania kablami - jest jak napisałem na początku: jeśli
    na oko obraz przesłany wydaje się dobry - to znaczy, że jest idealny.
    Idealny - czyli każdy bit na jednym końcu kabla jest taki sam jak na
    drugim.

    --
    MN

  • 17. Data: 2018-08-29 00:27:21
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    pl...

    > Tak. Cyfrowy sygnał jest praktycznie idealny. Zakres błędów jest bardzo
    > wąski, co oznacza, że przejście od idealnego do beznadziejnego sygnału
    > odbywa się bardzo szybko.

    A jeśli obraz sieje artefaktami i przycina na jednym kablu a na innym nie,
    to co się dzieje z tym sygnałem?

> [...]
    > mocy obliczeniowej telefonu do przeprowadzania kodowania sygnału. W
    > gorszych warunkach propagacji jakość się pogaraszała ze względu na

    Czy poza projektowaniem testowałeś organoleptycznie? Czy zdarzały się
    przerwy, ubytki w transmisji, zniekształcenia typu jakieś echo? "Powiedz raz
    jeszcze, bo przerywa"?

    > Jednak cyfrowe sygnały są znacznie odporniejsze na zakłócenia od
    > analogowych a metody detekcji i korekcji błędów jeszcze dodatkowo działają
    > na korzyść cyfrówki.

    Cóż... najtańszym kablem audio coś tam da się przesłać, chociaż szumi a
    najtańszym przedłużaczem USB już niekoniecznie :)

> [...]
    > oko obraz przesłany wydaje się dobry - to znaczy, że jest idealny.
    > Idealny - czyli każdy bit na jednym końcu kabla jest taki sam jak na

    - "Grażyna, wyź no pizgnij tyn odtwarzacz Blurej, bo się ino obraz jakby
    przycina a dyć monitor sto dwadzieści Herce ma a nie je płynnie!"
    - "Stefan, co ty piertolisz, płynnie je przecie! Aa... faktycznie przycięło
    jak łociec Matełusz pedałamy zakręcił"
    :)

  • 18. Data: 2018-08-29 06:49:52
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Niestety (lub stety) nie znasz się na obrazie.
    Cyt. "obraz się poprawił dopiero po wymianie kabla HDMI na lepszej jakości".

    Może zapisz się na jakieś warsztaty z sygnałów cyfrowych, i dowiesz się np. dlaczego
    w czasach Twojej świetności zawodowej jedne faksy przechodziły idealnie, a inne
    nieczytelnie dla człowieka, a dziś dlaczego obraz z satelity potrafi byc niedobry.

    -----

  • 19. Data: 2018-08-29 09:03:31
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 29.08.2018 o 06:49, ń pisze:
> [...]
    dlaczego w czasach Twojej świetności zawodowej jedne faksy przechodziły idealnie, a

    Ale to ten przykład to akurat potwierdza jego tezę, która można
    sparafrazować jako "wszystko albo nic".

    Nawiasem mówiąc jest to fałszywa teza, bo nie uwzględnia tego że obraz w
    jednej chwili może być "wszystko" a w drugiej "nic".

    p. m.

  • 20. Data: 2018-08-29 09:23:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-29 o 09:03, m pisze:

> [...]
    >
    > Nawiasem mówiąc jest to fałszywa teza, bo nie uwzględnia tego że obraz w
    > jednej chwili może być "wszystko" a w drugiej "nic".

    No to może konkretnie. :-)
    Takie coś może powodować kiepski/uszkodzony kabel HDMI?
    https://4.bp.blogspot.com/-UKNhgFfvvQI/WOnX9zbeKlI/A
    AAAAAAAfus/f4_quCvTBukLwhKYCoqlL0rbUyqdoRrpACLcB/s16
    00/naziemna%2BDVB%2BTV.png

    Robert