  • 1. Data: 2017-03-16 12:27:01
    Temat: Kicad - sam początek
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Postanowiłem przenieść się z Protela 3 na KiCada.

    Zainstalowałem KiCad 4.0.5 i już na samym początku mam problem.

    Piszą aby otworzyć domyślny plik konfiguracyjny kicad.pro (w
    ..../kicad/template) i zedytować sobie listę bibliotek, które będą
    dostępne dla każdego nowo otwieranego projektu.

    W KiCad robię Plik|Otwórz projekt i otwieram C:\Program
    Files\KiCad\share\kicad\template\kicad.pro
    Następnie (wg opisu) otwieram Edytor schematów (wejście przez Edytor
    Bibliotek Symboli daje ten sam skutek).
    Nie tworzę kicad.sch (ale jak pozwolę utworzyć to efekt ten sam).
    Wchodzę w Ustawienia|Biblioteki symboli.
    Usuwam jedną z bibliotek na liście i robię OK.

    I tu dostaję:
    can't open user confiuguration file
    a szczegóły:
    (X) Failed to create a temporary file name (error 0: operacja ukończona
    pomyślnie.)
    (X) can't open user configuration file.
    (X) Failed to create a temporary file name (error 0: operacja ukończona
    pomyślnie.)
    (X) can't open user configuration file.

    Nie rozumiem Failed... error 0
    Żadnej informacji jakiego konkretnie pliku nie może otworzyć.
    Inaczej rozumiem pojęcie szczegóły, przecież program wie jaki plik
    próbował otworzyć to dlaczego nie podzieli się tą wiedzą.

    Przypuszczam, że mogę ręcznie zedytować kicad.pro, ale tam wszystkie
    pliki są ponumerowane, a ja chciałem jeszcze te biblioteki ustawić w
    jakiejś "mojej" kolejności.
    Jak przyjmę robienie wszystkiego na piechotę to już tylko krok aby
    płytkę projektować wpisując dane w pliku tekstowym.

    Ktoś się spotkał, ktoś wie na czym polega ten problem?
    Czy mam się nastawić, że praca z KiCadem to już tak będzie zawsze?
    P.G.

  • 2. Data: 2017-03-16 13:44:01
    Temat: Re: Kicad - sam początek
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 16.03.2017 o 12:27, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Ktoś się spotkał, ktoś wie na czym polega ten problem?
    > Czy mam się nastawić, że praca z KiCadem to już tak będzie zawsze?

    Jaki system, gdzie masz tworzone pliki projektów? C:\Program Files czy
    C:\ProgramData? Sprawdź jakie są uprawnienia do folderu w którym są
    pliki projektu. Kiedyś miałem tak, że DevCpp zainstalowane w domyślnym
    folderze na W7 nie mogło kompilować projektów, bo folder miał
    restrykcyjne ustawienie praw do zapisu i nie mogły się tworzyć jakieś
    pliki tymczasowe. Może zainstaluj KiCADa nw innej lokalizacji, w której
    system nie zarządza restrykcyjnie prawami do zapisu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2017-03-16 14:23:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 13:44, Mario pisze:

> [...]
    > pliki tymczasowe. Może zainstaluj KiCADa nw innej lokalizacji, w której
    > system nie zarządza restrykcyjnie prawami do zapisu.

    Już wiem więcej.
    Problem polega na tym, że nie mam praw dostępu do tego kicad.pro
    Nie znam się na prawach dostępu.
    Jak w samym tym pliku ustawiłem, że użytkownicy mogą wszystko to nie
    pomogło.
    To, że KiCad generował jakąś nazwę tymczasową sugeruje, że próbował
    zapisać kopię i potem może pozmieniać nazwy.
    A w kartotece też nie mam praw dostępu - nie mam pojęcia, ale może to
    uniemożliwia mu zapisanie jakiegoś pliku tymczasowego.
    Czyżby trzeba było przez wszystkie poziomy kartotek przejść i wszędzie
    pozmieniać prawa dostępu - nie chce mi się - jakiś idiotyzm dla mnie.
    Przecież to mój komputer, to czemu się ze mną droczy :)

    Jak otworzę nowy projekt i w nim pousuwam zbędne biblioteki to nie ma
    problemu.
    Chciałem zedytować tę listę w kicad.pro bo piszą, że ile razy zrobię
    Nowy projekt to właśnie z niego weźmie listę bibliotek.
    Mogę przyjąć, że nigdy nie będę używał Nowy projekt tylko zawsze
    skopiuję sobie jakiś stary i go użyję, ale skoro funkcja Nowy Projekt
    jest to przydało by się aby działała jakoś rozsądnie.

    Takich problemów nie ma z listą bibliotek footprintów bo przy pierwszym
    wywołaniu edytora płytek kopiuje tę listę (plik fp-lib-table) z tego
    swojego Program Files\....\template do kartoteki pod użytkownikiem i tam
    wszystko działa.

    Odkryłem, że kilka dni temu pojawiła się wersja 4.0.6 KiCada więc
    przeinstalowałem.
    Po zainstalowaniu widzę plik sym-lib-table, którego nie było przy
    poprzedniej instalacji. Logika by mówiła, że pomysł jak z fp-lib-table.

    Ale wywołanie edytora schematów nie skopiowało tego pliku.
    Próba edycji listy w kicad.pro kończy się jak poprzednio.

    Na razie nie wiem co mam zrobić aby on jakoś skorzystał z tego
    sym-lib-table, ale upłynęło dopiero kilka kliknięć od zainstalowania :)
    P.G.

  • 4. Data: 2017-03-16 18:14:43
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 16.03.2017 o 14:23, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > pozmieniać prawa dostępu - nie chce mi się - jakiś idiotyzm dla mnie.
    > Przecież to mój komputer, to czemu się ze mną droczy :)

    Łatwiej byłoby gdybyś podał jaki system i w jakiej lokalizacji masz
    folder z projektami.
    Niestety od W7 to już nie twój komputer. Dlatego lepiej aby aplikacje
    tworzone na czymś innym niezależnym (jak WxWidgets, czy GTK) instalowac
    na innych lokalizacjach. Ja mam partycję E: na takie programy. Zdarzało
    mi się że "linuksiarskie" programy niw e potrafiły prawidłowo
    zinterpretować spacji w "Program Files" w swoich skryptach.

> [...]
    > wywołaniu edytora płytek kopiuje tę listę (plik fp-lib-table) z tego
    > swojego Program Files\....\template do kartoteki pod użytkownikiem i tam

    No to chyba masz w C:\Program Files\...
    Pewnie folder \doc nie daje nie daje userowi (albo programowi
    uruchomionemu na jakichś prawach) praw do zapisu w tym folderze.
    Argument za tym aby nie instalować w c:\Program Files.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2017-03-16 19:57:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 18:14, Mario pisze:

    > Łatwiej byłoby gdybyś podał jaki system i w jakiej lokalizacji masz
    > folder z projektami.

    Przesiadam się z XP Home na W7 64b, a że już od jakiegoś czasu wydawało
    mi się, że warto się też przesiąść z Protela na KiCada to stwierdziłem,
    że nie będę jakichś wirtualnych maszyn odpalał na W7 (nie wiem jak) aby
    uruchomić Protela.

    Moje projekty będą na D:\...

    Ale ten plik projektu, z którego pewnie robi kopię przy "Nowy projekt"
    jest u niego - dokładnie:
    C:\Program Files\KiCad\share\kicad\template\kicad.pro

    W opisie piszą - sprawdź, czy masz prawo zapisu do kicad.pro. Wydaje mi
    się, że włączyłem to prawo dla wszystkich użytkowników (te dołożone
    przeze mnie ptaszki są wyraźniejsze niż te co były z definicji), ale na
    wszystkich pozycjach dla Użytkownika są ptaszki - wszystko wolno a i tak
    nie działa.

    > Niestety od W7 to już nie twój komputer.

    Załamka :(

> [...]
    > mi się że "linuksiarskie" programy niw e potrafiły prawidłowo
    > zinterpretować spacji w "Program Files" w swoich skryptach.

    Stare DOSowate rzeczy instalowałem albo w C:\Programy albo w C:\UTL
    właśnie z powodu spacji.
    A dla Protela to musiałem pilnować aby nazwy były 8:3 i długość ścieżek
    (może nie wszystkich) obcinał do 25 znaków. Gdzieś mam zapisane, że jak
    coś jest dłuższe to działa OK do pierwszego wyłączenia/włączenia.
    Wszystkie "nowoczesne" programy instalowałem tak jak one tego chciały bo
    sądziłem, że tak będzie najmniej problemów.

> [...]
    > uruchomionemu na jakichś prawach) praw do zapisu w tym folderze.
    > Argument za tym aby nie instalować w c:\Program Files.

    Sugerujesz, że zainstalowanie gdzie indziej da inne prawa do plików.
    Wydaje mi się dziwne - sądziłem, że to instalator decyduje o prawach do
    instalowanych przez siebie plików.
    Jak już trochę poeksperymentuję to zainstaluję jeszcze raz, ale nie na
    D: bo to nie miejsce u mnie dla programów, ani na E: bo nie robiłem
    takiej partycji. Myślę (mam nadzieję), że w innej kartotece w C: będzie
    jak w E:

    Odkryłem w międzyczasie, że sym-lib-table jest w instalacji, ale na
    razie nie jest używane (jest chyba używane w wersjach roboczych, ale w
    dostępnej wersji stabilnej jeszcze nie).
    Czyli w pierwszym podejściu do KiCada natknąłem się na problem, którego
    wkrótce nie będzie.
    P.G.

  • 6. Data: 2017-03-16 20:13:24
    Od: test <t...@t...test>

    W dniu 16.03.2017 o 19:57, Piotr Gałka pisze:
    > W dniu 2017-03-16 o 18:14, Mario pisze:
    :(

    > Sugerujesz, że zainstalowanie gdzie indziej da inne prawa do plików.
    > Wydaje mi się dziwne - sądziłem, że to instalator decyduje o prawach do
    > instalowanych przez siebie plików.

    Problem z plikami szablonów i bibliotekami instalowanymi w katalogu
    systemowym, gdzie user nie ma praw do zapisu, występuje od dawna - tak w
    win, jak i w linuksie. Niestety, nie chcą tego naprawić.

  • 7. Data: 2017-03-16 22:35:46
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]
    > jest u niego - dokładnie:
    > C:\Program Files\KiCad\share\kicad\template\kicad.pro

    Template to sa przykłady. Może ci się rozpakowały jako read only. Ja
    przechowuję sobie projekty w \kicad\doc ale może sam sobie to kiedyś
    stworzyłem:) Musiałbym zapytać tego Niemca co mi wszystko chowa.

> [...]
    > przeze mnie ptaszki są wyraźniejsze niż te co były z definicji), ale na
    > wszystkich pozycjach dla Użytkownika są ptaszki - wszystko wolno a i tak

    No niestety w W7 pojawiły się poważne utrudnienia. Niby masz prawa
    administratora (domyślnie), ale okazuje się że są znacznie słabsze niż
    prawa użytkownika Administrator. Nad uprawnieniami nie ty panujesz.
    Zwłaszcza w Program Files, ProgramData, AppData czy dawniej Documents
    And Settings. Możesz próbować zmieniać uprawnienia folderów, ale chyba
    musiałbyś uruchomić eksplorera jako administrator. Dlatego zainstaluj
    sobie Kicada do folderu nie będącego folderem systemowym.

    > Załamka :(

    Zgadza się. Jak dla mnie uprawnienia w Windows były sensowne do Windows
    4.0. Już w XP było zamieszanie, ale dałem radę się dostosować. Na 7
    można pracować mając świadomość, że jesteś tam tylko gościem. Od W8 to
    już jesteś przedszkolakiem. Albo leżaczkowanie albo do kąta. PC mam na
    W10 i tu dopiero jazda. Pakiety bardziej "komercyjne" da się czasami
    zainstalować. Z niezależnymi bywa różnie. Kicad mi działa, ale z pracą
    na ISE i na toolchainnie do ARMów przeniosłem się na linuksa.

> [...]
    >>

    > Sugerujesz, że zainstalowanie gdzie indziej da inne prawa do plików.
    > Wydaje mi się dziwne - sądziłem, że to instalator decyduje o prawach do

    Chyba instalatory dla aplikacji robionych na czymś niezależnym nie
    zawsze ogarniają uprawnienia w W7 i wyżej. Nie potrafią chyba czasami
    narzucić własnych uprawnień w podfolderach folderów systemowych (a takim
    jest Program Files czy inne wspomniane). Gdy utworzysz nowy folder w c:\
    nie powinieneś mieć problemów, bo system nie będzie kontrolował jego praw.

> [...]
    > D: bo to nie miejsce u mnie dla programów, ani na E: bo nie robiłem
    > takiej partycji. Myślę (mam nadzieję), że w innej kartotece w C: będzie

    Ja mam C: na SSD i żal mi miejsca na programy któe nie muszą się
    błyskawicznie uruchamiać. Na D: mam Dane, a na E: mam programy
    (Executable) :)

> [...]
    > dostępnej wersji stabilnej jeszcze nie).
    > Czyli w pierwszym podejściu do KiCada natknąłem się na problem, którego

    Ja mam wersję z marca 2015 i nie mam ciśnienia na aktualizację. Na
    początku robiłem zmiany w bibliotekach zapisując je w starych plikach.
    Po każdej aktualizacji mam trochę roboty żeby przenieść swoje definicje
    obudów.
    Mimo wszystko uważam że Kicad jest niezłym programem np w porównaniu do
    Eagle.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2017-03-17 07:43:42
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 19:57, Piotr Gałka pisze:

    > Moje projekty będą na D:\...
    >
    > Ale ten plik projektu, z którego pewnie robi kopię przy "Nowy projekt"
    > jest u niego - dokładnie:
    > C:\Program Files\KiCad\share\kicad\template\kicad.pro

    Ja mam W7 64bit i KiCad mi śmiga jak na razie bez problemu. Ale ja nie
    instaluję programów na partycji systemowej. Wszystkie jakie się da
    wrzucam na inną partycję - D:\Programy. Na systemowej tylko system,
    sterowniki itp. Projekty też nie są zapisywane na systemowej.

  • 9. Data: 2017-03-17 11:24:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 22:35, Mario pisze:

    > Template to sa przykłady. Może ci się rozpakowały jako read only. Ja
    > przechowuję sobie projekty w \kicad\doc ale może sam sobie to kiedyś
    > stworzyłem:) Musiałbym zapytać tego Niemca co mi wszystko chowa.

    Robiłem instalację standardowo - nic nie zmieniałem poza rezygnacją z
    instalacji dokumentacji po japońsku, niemiecku itd. i podmianie pliku
    fp-lib-table jego wersją odwołującą się do bibliotek na dysku a nie w
    sieci bo instaluję to na PC nie podłączonym do sieci.

    C:\Program Files\KiCad\share\kicad\demos zawiera jakieś przykłady (na
    razie nie zaglądałem), a template to powinny być szablony i do takich
    właśnie należy kicad.pro fp-lib-table (i 4 odmiany tego pliku) czy
    sym-lib-table (jeszcze nie używane).
    Choć w tym template są też jakieś podkartoteki, które można chyba uznać,
    za przykłady (nie zaglądałem).

> [...]
    > nie powinieneś mieć problemów, bo system nie będzie kontrolował jego praw.

    Widzę, że powinienem zmienić moje założenie (z XP Home), że programom
    jest najlepiej jak są zainstalowane jak autor chciał.

    > Ja mam wersję z marca 2015 i nie mam ciśnienia na aktualizację.

    Mnie przekonały filmiki dostępne tu:
    http://kicad-pcb.org/discover/pcbnew/
    pokazujące piękne rozpychanie ścieżek z przeskakiwaniem poza przeszkody
    i wyrównywanie długości par (właściwie n) ścieżek.
    Mówią tam o nowej wersji - nie wiem czy nowszej od marca 2015.

    > Na
    > początku robiłem zmiany w bibliotekach zapisując je w starych plikach.
    > Po każdej aktualizacji mam trochę roboty żeby przenieść swoje definicje
    > obudów.

    Ja zakładam zrobienie wyłącznie swoich bibliotek i sądzę, że
    aktualizacje nie będą pod tym względem bolesne, chyba, że wprowadzą
    jakieś zasadnicze zmiany - jak np ta, że dawniej footprint był określany
    przez nazwę, a teraz ma parę Biblioteka:Nazwa.

    W moim podejściu wartość elementu ma określać od razu footprint i mam
    nadzieję, że uda mi się tak zrobić biblioteki KiCada, aby etap ręcznego
    ustalania footprintów był pomijany, bo według mnie może to prowadzić do
    błędów.

    > Mimo wszystko uważam że Kicad jest niezłym programem np w porównaniu do
    > Eagle.

    Z tego co widziałem na wspomnianych filmikach też mam takie zdanie, ale
    jeszcze 0 doświadczenia własnego.
    P.G.

  • 10. Data: 2017-03-17 11:30:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-17 o 07:43, szod pisze:

    > Ja mam W7 64bit i KiCad mi śmiga jak na razie bez problemu. Ale ja nie
    > instaluję programów na partycji systemowej.

    Ja zawsze wszystko instalowałem w systemowej, a swoje dane trzymałem w
    innej.
    Czy nie jest tak, że jakby system trzeba było przeinstalować to
    wszystkie instalowane programy (nawet nie w partycji systemowej) i tak
    należy przeinstalować bo wpisują się w jakieś rejestry i jakoś się z
    systemem integrują?
    P.G.