  • 291. Data: 2018-06-08 23:27:49
    Temat: Re: Kierowca samochodu potrącił rowerzystę.
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, June 8, 2018 at 6:59:30 PM UTC+2, Malkoit wrote:

    > Zwróć uwagę, że Sąd jako podstawę przyjął zasadę ograniczonego
    > zaufania,
    > czyli zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych nie stanowiło
    > naruszenia prawa.

    Ale ta zasada wymaga, zeby piesi "zachowywali sie w jakis sposob podejrzanie",
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_ograniczonego_z
    aufania

    Standardowo mozna zakladac, ze kazdy stosuje sie do PoRD.

    To byl egzamin, czyli zapewne byly nagrania z kamer...

    >...jednakże ich zachowanie sugerowało zamiar wejścia na
    > przejście,

    Nie wiemy jak to wygladalo, ale wyciaganie z tego wyroku wnioskow typu pieszy stoi,
    chce przejsc, to wolno sie zatrzymac jest jednak zbyt daleko idaca interpretacja wg
    mnie.

    Zreszta sad sie mocno wije w uzasadnieniu ;) , wspominajac o "zachowaniu sugerujacym
    wejscie", "brak jakiegokolwiek zagrozenia"... nie powiedzieli wprost: pieszy czeka,
    masz prawo sie zatrzymac i go przepuscic!

  • 292. Data: 2018-06-08 23:52:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-08 o 23:27, WS pisze:

> [...]
    sugerujacym wejscie", "brak jakiegokolwiek zagrozenia"... nie powiedzieli wprost:
    pieszy czeka, masz prawo sie zatrzymac i go przepuscic!

    Ale pieszy, który czeka chce przejść i jest możliwość, że ktoś może w
    końcu zrobić ten pierwszy krok. Zwłaszcza jak stoi większa grupa to
    kierowca nie może być pewien czy ktoś jednak nie wtargnie. Nie ma
    pewności co do zachowania wszystkich pieszych, bo nie ma dobrej
    widoczności i nie widzi wszystkich osób. W tym przypadku kierowca musi
    ograniczyć zaufanie. Zatem musi zwolnić do takiej prędkości, aby móc się
    natychmiast zatrzymać jeżeli ktoś postawi stopę na przejściu albo po
    prostu zatrzymać się i przepuścić pieszych.

  • 293. Data: 2018-06-09 12:07:30
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, June 8, 2018 at 11:53:16 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > natychmiast zatrzymać jeżeli ktoś postawi stopę na przejściu albo po
    > prostu zatrzymać się i przepuścić pieszych.

    Oczywiscie jest to postepowanie calkiem racjonalne itp, ale nie jest wymagane przez
    nasze PoRD! To, co proponujesz to nie jest zasada ograniczonego zaufania, ale wrecz
    "zasada calkowitego braku zaufania do pieszych przechodzacych przez przejscie". Na
    sile usilujesz zinterpretowac zapisy naszego PoRD, tak, zeby udowodnic, ze pomimo
    odrzucongo przez sejm pierwszenstwa dla pieszych wchodzacych na przejscie jednak je
    maja...

    Podstawa poruszania sie po drogach jest jednak zasada, ze inni uzytkownicy drogi
    znaja i przstrzegaja przepisy PoRD. Zalozenie, ze moga je zlamac jest tylko wyjatkiem
    od reguly (np. biegajace w poblizu dzieci, pijani...)

    Inaczej generalnie nie da sie jezdzic!

    WS

  • 294. Data: 2018-06-09 19:22:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-09 o 12:07, WS pisze:

> [...]
    "zasada calkowitego braku zaufania do pieszych przechodzacych przez przejscie".

    Coś takiego jak "zasada ograniczonego zaufania nie istnieje". Większość
    ludzi źle rozumie to prawo. Ty także.
    Jest tylko i wyłącznie
    Art. 4. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo
    liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu
    drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich
    zachowania.
    który mówi, że "mają prawo liczyć". Mają prawo liczyć to nie oznacza, że
    mają obowiązek.
    Dalsza część tego artykułu mówi: "chyba że okoliczności wskazują na
    możliwość odmiennego ich zachowania".
    Co to znaczy?
    Tylko to, że w razie zaobserwowania odmiennego zachowania, nie można już
    korzystać z tego prawa.
    Reasumując:
    PoRD nie zabrania ograniczania zaufania do innych uczestników ruchu
    drogowego, nawet bez przyczyny, ale odbiera prawo zaufania w razie
    zaobserwowania zachowania odmiennego od tego jakie nakazuje PoRD.

> [...]
    znaja i przstrzegaja przepisy PoRD. Zalozenie, ze moga je zlamac jest tylko wyjatkiem
    od reguly (np. biegajace w poblizu dzieci, pijani...)

    Właśnie dzięki temu, że wielu uczestników kieruje się ograniczeniem
    zaufania, wielu debili żyje nawet nie będąc świadomym tego, że ktoś inny
    uratował im dupę, bo jednak przewidział reakcję, ograniczył zaufanie i
    dzięki temu w porę zareagował. Takich sytuacji mam średnio kilkanaście w
    ciągu tygodnia. To jakiś debil wyprzedza na trzeciegoi i muszę mu zrobić
    lukę. A to wymusi pierwszeństwo i unikam zderzenia. To znów próbuje mnie
    zepchnąć z pasa i muszę uciekać na inny lub gwałtownie przyspieszyć czy
    wyhamować. To próbuje zabić pieszych na przejściu, bo nie widzi, że
    wszyscy inni się zatrzymują, bo na przejściu są piesi - wiele razy
    trąbiłem, aby ostrzec i zatrzymać pieszych. Zdarzyły mi się nawet
    przypadki, że wjechałem specjalnie na przejście, aby zablokować pieszych
    i zrobić debilowi miejsce, który nie mógł wyhamować.

    Niestety "miszczom kierfnicy" wydaje się, że są tacy super za
    kierownicą, a w większości przypadków nawet nie zdają sobie sprawy, że
    ktoś inny za nich pomyślał i uratował im dupę, ograniczając zaufanie.

    Tak więc wybacz, ale nie podzielam Twojego punktu widzenia.

  • 295. Data: 2018-06-09 20:23:44
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, June 9, 2018 at 7:22:25 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu
    > drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich

    e... juz mi sie nie chce :(

    dokladni o tym napisalem, czyli podstawa jest zakladanie, ze jednak wszyscy
    przestrzegaja PoRD

    zreszta wklejalem juz https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_ograniczonego_z
    aufania

    z mojej strony EOT

  • 296. Data: 2018-06-09 21:43:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-06-09 o 20:23, WS pisze:
    > e... juz mi sie nie chce :(

    No bo nie chcesz zrozumieć o co w tym przepisie chodzi.
    Prawo nie mówi, że masz obowiązek liczyć, ale masz prawo liczyć. Mieć
    prawo nie oznacza, że musisz się bezwzględnie do tego stosować.
    Natomiast bezwzględnie musisz przestać liczyć na zachowanie zgodne z
    PoRD jeżeli zauważysz, że dany uczestnik ruchu zacznie się zachowywać w
    sposób inny niż przewiduje to PoRD.
    To jest swego rodzaju sposób aby chronić tych, którzy uczestniczą w
    ruchu drogowym, ale nie znają PoRD. Takimi uczestnikami ruchu mogą być
    piesi, rowerzyści, kierowcy samochodów na które nie są wymagane
    uprawnienia PJ. Ale też mogą to być osoby starsze, które mają PJ, ale
    nie mają już umiejętności, osoby, które zasłabły, pijani, wszyscy ci,
    których poniosła wyobraźnia czy nawet zamachowcy itd.
    W przypadku, kiedy zauważysz, że uczestnik ruchu drogowego zachowuje się
    w sposób niezgodny z PoRD masz obowiązek zachowywać się tak, jakby ta
    osoba nie znała PoRD. Czyli to Ty masz wtedy obowiązek unikać wszelkich
    sytuacji, które mogłyby doprowadzić do wypadku.

    > dokladni o tym napisalem, czyli podstawa jest zakladanie, ze jednak wszyscy
    przestrzegaja PoRD

    Ale nie masz bezwzględnego obowiązku liczyć, że wszyscy przestrzegają PoRD.

    Ty natomiast zakładasz, że wszyscy muszą liczyć na to, że inni
    uczestnicy ruchu drogowego znają i przestrzegają przepisy PoRD.

  • 297. Data: 2018-06-10 12:10:52
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-06-03 o 19:48, Czarek pisze:

    > Czyli będę sobie chodził po chodniku przy przejściu (lub stał na
    > chodniku przy przejściu), samochód się zatrzyma i to będzie jego
    > zatrzymanie wynikające z warunków ub przepisów ruchu drogowego?
    >
    > Oddaj to swoje prawo jazdy lub weź lekcje doszkalające.

    Tak jest. Przecież inteligentny kierowca wie, że jeśli pieszy zmierza do
    wyznaczonego przejścia, to ma głównie za cel obejrzenie oraz dogłębne
    zastanawianie się nad kształtem i jakością płytek chodnikowych,
    ewentualnie zbadanie wpływu przejeżdżających samochodów na proces
    dłubania w nosie w ich pobliżu. Czyli najmniejszego sensu nie ma wzięcie
    pod uwagę możliwości, że ten pieszy będzie chciał przeprawić się na
    drugą stronę.

    I tylko nie wiadomo, skąd mamy tyle wypadków na przejściach dla pieszych?

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 298. Data: 2018-06-10 12:11:14
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-06-04 o 12:52, t-1 pisze:

    > I rozumieć.
    > Zwolnić nie znaczy zatrzymać się.

    Oczywiście. Wcale nie trzeba się zatrzymywać.
    Można się teleportować, można przefrunąć, można przeskoczyć nad
    pieszym/rowerzystą... Obojętnie jak, byle pieszy/rowerzysta na
    przejściu/przejeździe mógł swobodnie przejść/przejechać. Żeby nie musiał
    przyspieszyć, zwolnić lub zatrzymać się.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 299. Data: 2018-06-10 15:50:52
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Widziałem kilka takich sytuacji, a w niektórych nawet powstrzymałem
    > pieszych przed takimi debilami jak ty, którzy uważają, że nie wolno się
    > zatrzymywać przed przejściem dla pieszych, aby udzielić im należnego im
    > pierwszeństwa.

    Jesteś debil nad debilami. Nie rozumiesz co oznacza pierwszeństwo.

    > To właśnie tacy kretyni jak ty przyczyniają się do takich wypadków.
    > Przestań obwiniać cały świat za własną tępotę. Takim debilom jak ty za
    > samo takie pierdolenie powinno się odbierać prawo jazdy.

    Goowno debilu widziałeś. Jakbyś widział to co ja wielokrotnie widziałem to
    byś tak nie pier... . Wracaj na drzewo banay prostować.

  • 300. Data: 2018-06-10 16:05:38
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w nosie w ich pobliżu. Czyli najmniejszego sensu nie ma wzięcie pod uwagę
    > możliwości, że ten pieszy będzie chciał przeprawić się na drugą stronę.

    Ja dochodzę i czekam. Często ktoś zatrzymuje się i nie przechodzi, bo np.
    czeka na dochodzącego znajomego, rodzinę. Ja nie żądam, by ktoś łamiąc prawo
    zatrzymał się. Nie włażę przed nadjeżdżający pojazd bo wiem, że nie mam
    pierwszeństwa, że pojazd w miejscu nie stanie. Jeśli się zatrzyma to
    podziekuję za to czego ja nie chciałem i czego on nie powinien robić. Moja
    matka nie wchodzi tylko czeka aż wszystko przejedzie. I taki robi wielu
    ludzi mających wyobraźnię. Na jezdnię wparowują tylko nieśmiertelnidebile
    bez wyobraźni.

    > I tylko nie wiadomo, skąd mamy tyle wypadków na przejściach dla pieszych?

    Znajomość przepisów wśód polskich kierowców i pieszych jest bardzo mała. O
    ile kierowca jednak ma jakąś wiedzę i doświadczenie to pieszy jest ciemną
    masą tak jak rowerzysta. Auto powinno zwolnić, by bezpiecznie przejechać lub
    zatrzymać się. Jak się trafi pieszy debil, który z oczami w telefoniku (cała
    masa młodzieży) włazi na przejście bezpośrednio przed pojazd to jest
    wypadek. Jak się trafi debil, który zawsze zatrzymuje auto ze strachu na
    widok pieszego daleko na chodniku to dostaje strzał w dupę. Wypadki są tam
    gdzie są debile.

    neelix