  • 1. Data: 2010-02-06 00:46:16
    Temat: Kilka migawek telefonicznych (w świetle tematu "do telefonistów" z p.m.e)
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Hejka koleżanki i koledzy!
    Po dyskusji na p.m.e porządziłem sobie w YouTube i znalazłem coś, czego
    chyba jeszcze nie podrzucałem:

    Strowger CAA-61 (32AB) z kieleckiego Wojewódzkiego Prezydium Rady
    Narodowej
    http://www.youtube.com/watch?v=xUOh9fCSgqw

    Praca testowa szukaczy, (film jest nawet full HD), starego typu.
    Zwróćcie uwagę na to, że w tej wersji zespół szczotek wraca tam, skąd
    przyszedł, i wybieraki te mają 3 elektromagnesy, trzeci, zwalniający,
    siedzi w głębi i widać, że przy spadaniu szczotek na chwilę przyciąga,
    widać po prawej jego kotwicę. Te elektromagnesy podobno lubiły się
    przepalać. Taka centrala ZTCW, pracowała jeszcze niedawno w Łosicach,
    ale czy to prawda, to nie wiem.
    http://www.youtube.com/watch?v=wcFpaI1Y_SE

    Mini-demo angielskiego Strowgera
    http://www.youtube.com/watch?v=670WFdU47M4

    Działająca (choc na wylocie) ARF-ka firmy Ericsson
    http://www.youtube.com/watch?v=5lAkv_F1G3g

    Brytyjska UAX-13 (z wyglądu 32AB) ewidentnie z obsługą central
    wiejskich, u nas AGatkami zwanych
    http://www.youtube.com/watch?v=mg0tlCEzJkI

    Pentaconta z Hiszpanii. Nie wrzucałbym (no, rejestry już elektroniczne),
    gdyby nie maszynka sygnałowa :))
    http://www.youtube.com/watch?v=Ahdd-r3Oq_o

    I na koniec - hiszpańska kuzynka Salme/OS - dlaczego kuzynka, tłumaczyć
    nie muszę, film wszystko powie :)
    http://www.youtube.com/watch?v=fz2Cb22f0Aw
    http://www.youtube.com/watch?v=ZwOlSgL--iM

    A jako bonus - sami zgadnijcie, co to :) (bardzo łatwe) :))
    http://www.youtube.com/watch?v=ZwOlSgL--iM
    Chciałbym mieć taki cymesik :)

    Tak miło powspominać trochę hstorii :)

    --
    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 2. Data: 2010-02-06 01:16:08
    Od: Łukasz Jarosław Mozer <n...@b...org>

    Dnia Sat, 6 Feb 2010 01:46:16 +0100, Araneus Diadematus napisał(a):

    > Tak miło powspominać trochę hstorii :)

    Piękny widok przed snem :-)

    Dzięki i dobranoc.
    --
    www.baseciq.org
    "Rozmowa z Kolejami Mazowieckimi tym się różni od rozmowy z

  • 3. Data: 2010-02-06 02:25:47
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Araneus Diadematus napisał:

    > Hejka koleżanki i koledzy!
    > Po dyskusji na p.m.e porządziłem sobie w YouTube i znalazłem coś, czego
    > chyba jeszcze nie podrzucałem:

    Łał! Ciekawe, czy pozostały jakieś muzealne? Coś w rodzaju komputera
    Odra w muzeum kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Mało kto zdaje sobie
    sprawę jak bardzo skoplikowane jest działanie centrali. Teraz to
    załatwia elektronika ale kiedyś trzeba było zrobić logikę na
    przekaźnikach, wybierakach.
    Coś się zaczęło pojawiać na stronie UKE. Może kiedyś rozwiną ten temat?
    http://telemuzeum.uke.gov.pl/ Na razie brak eksponatów typowo centralowych.
    Choć niestety niewielu jest pasjonatów, zdolnych do uruchomienia jakiejś
    makiety. Jeszcze musieliby mieć z czego.
    Maciek

  • 4. Data: 2010-02-06 09:25:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 6 Feb 2010 01:46:16 +0100, Araneus Diadematus napisał(a):

    > Tak miło powspominać trochę hstorii :)

    Ale to już było... i nie wróci więcej :)
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2010-02-06 09:48:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Araneus,

    Saturday, February 6, 2010, 1:46:16 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > widać po prawej jego kotwicę. Te elektromagnesy podobno lubiły się
    > przepalać. Taka centrala ZTCW, pracowała jeszcze niedawno w Łosicach,

    To jest centrala Autelco - mutacja Strowgera 32AA - z ruchem L
    (odwrócone) i powrotem przez pole a nie, jak w przypadku Strowgera -
    prostokątnym. Ponad 30 lat temu pracowałem na takiej - 400NN w Ozimku.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-02-06 11:20:37
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > Ale to już było... i nie wróci więcej :)
    Całe szczęście.
    Od tego chałasu można by oguchnąć.
    Strowger...
    Centrala Grunwald na Głogowskiej w Poznaniu - była chyba największa.
    Te czerwone lampki na brzegu każdej alejki sygnalizowały zacięcie wybieraka.
    Tam włączał się także dzwonek.
    Czasem trzeba było biegać od alejki do alejki.
    Kasowało się to poprzez przełożenie tego czerwonego "jumpera" chyba,
    wstawiając go w otwory poniżej.
    Wtedy wybierak "zjeżdżał" i "spadał".
    Czasem już ręce opadały i nikt już się nie przejmował. Dzwonek wył.
    Z drugiej strony wyglada to tak:
    Wszelkie poradniki dla biznesmenów doradzają wykonywanie telefonów z rana.
    W tamtych latach to miało szczególne znaczenie.
    po 10:00 tysiące ludzi usiłowało się gdzieś dodzwonić i spędzali przy
    telefonie dziesiątki godzin.
    Złom w postaci milionów styków był nie do opanowania.
    Jak widzę młodych fascynatów, którzy podniecają się na widok strzelających
    wybieraków,
    to im zazdroszczę.
    Dla mnie to kupa złomu, choć pewien sentyment też mam.
    Moja wiedza o lokalizacji uszkodzeń, ma swoje źródła właśnie tam.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 7. Data: 2010-02-06 12:16:09
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > Od tego chałasu można by oguchnąć.
    No tak... albo zatracić zdolność pisania po polsku.
    Przepraszam.
    S.

  • 8. Data: 2010-02-06 12:16:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sylwester,

    Saturday, February 6, 2010, 12:20:37 PM, you wrote:

> [...]
    > Centrala Grunwald na Głogowskiej w Poznaniu - była chyba największa.
    > Te czerwone lampki na brzegu każdej alejki sygnalizowały zacięcie wybieraka.

    Czerwony alarm był alarmem bezpiecznikowym. Zacięcie to był zielony.

    > Tam włączał się także dzwonek.
    > Czasem trzeba było biegać od alejki do alejki.
    > Kasowało się to poprzez przełożenie tego czerwonego "jumpera" chyba,
    > wstawiając go w otwory poniżej.

    Niedokładnie - zazwyczaj jednak ręcznie popychało się wybierak.

    > Wtedy wybierak "zjeżdżał" i "spadał".
    > Czasem już ręce opadały i nikt już się nie przejmował. Dzwonek wył.

    W życiu - olewało się niepilne alarmy kontrolek szukaczy - one nie
    dzwoniły. Alarmu zacięcia się nie olewało, bo wybierak mógł zapłonąć.

> [...]
    > telefonie dziesiątki godzin.
    > Złom w postaci milionów styków był nie do opanowania.

    Bez przesady. Przez długie dzisiątki lat opanowywało się to.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-02-06 12:42:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 6 Feb 2010 12:20:37 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

    > Centrala Grunwald na Głogowskiej w Poznaniu

    Ha! Miałem tam miesiąc praktyki kiedy jeszcze biegałem do Technikum :) Ale
    czy ona nie była przypadkiem Siemensa? Minęło ponad pół wieku :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2010-02-06 12:44:02
    Od: "Sylwester Łazar" <i...@a...pl>

    > W życiu - olewało się niepilne alarmy kontrolek szukaczy - one nie
    > dzwoniły. Alarmu zacięcia się nie olewało, bo wybierak mógł zapłonąć.
    Może na jakiejś prowincji ;-)
    W "metrolpolii" to się olewało. To znaczy... obsługa olewała.
    My-praktykanci musieliśmy biegać.

    Zapłonąć to mógł drut, jak ktoś zwarł te 60V niebieskie i czerwone szyny
    aluminiowe na górze.
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl