  • 1. Data: 2010-02-05 18:30:46
    Temat: Przesyłanie danych pomiędzy moim układem a sterownikiem PLC/panelem operatorskim
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    Witam,

    Posiadam w ofercie pewne urządzenie skonstruowane
    na bazie mikrokontrolera Atmel AVR ATmega32.
    Urządzenie to było sterowane za pomocą aplikacji
    działającej na PC; dane przesyłane były poprzez
    RS232 (wykorzystywałem 2 linie Tx,Rx oraz masę,
    szybkość transmisji 9600 bps).
    Teraz mój odbiora chce, żeby urządzenie było
    sterowane za pomocą sterownika PLC/panelu
    operatorskiego. Ponieważ nie znam się za bardzo
    na sterownikach PLC, a jeszcze mniej na panelach
    operatorskich, chciałem zapytać, czy nie będzie
    problemem ze sterownika Siemens (nie wiem, jaki
    model będzie wykorzystywany) bądź panelu
    operatorskiego wykonać takie oto zadanie
    (PS. to nie ja będę robił, ale chcę wiedzieć, czy
    da się to wykonać sterowanie przy użyciu stransmisji
    szeregowej, czy też trzeba szukać innego rozwiązania):
    - użytkownik w panelu operatorskim ma możliwość
    wprowadzenia 30 liczb dwucyfrowych
    o wartościach z przedziału <0, 99>;
    - liczby te byłyby wysłane za pomocą RS232
    ze sterownika/panelu do mojego urządzenia
    w postaci "paczki" 30 bajtów (każdy bajt reprezentuje jedną
    liczbę z przedziału <0, 99>) oraz bezpośrednio
    po tym jednego bajtu stanowiącego sumę kontrolną.

    ?

    Byłem na kursie PLC firmy Fatek i tam wszystko robiliśmy
    za pomocą "drabinek" i pewnych funkcji z biblioteki.
    Na panelach operatorskich się nie znam i nie wiem,
    czy można tam (oprócz przeciągania gotowych obiektów
    z przybornika) tworzyć oprogramowanie na nieco niższym
    poziomie (jakieś pętle, tablice, ...), a myślę, że to mogłoby być
    przydatne przy budowie paczki danych do transmisji szeregowej.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Robbo

  • 2. Data: 2010-02-05 19:54:23
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    Witam

    Nie powinno być problemu. Dla serii S7-300 czy -400 są procesory
    komunikacyjne (np. CP340, 341) pozwalające w pewnych granicach
    definiować swój protokół. Najbardziej typowe rozwiązanie, to takie że
    PLC "agreguje" wszelkie dane z panelu, twojego urządzenia i wszystkie
    wymiany są via PLC. Panel wykonuje interakcje z pamięcią PLC, jak i twój
    program też się łączy z pamięcią PLC za pośrednictwem CP. Pozdrawiam

    Paweł

  • 3. Data: 2010-02-05 21:05:12
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Paweł Sujkowski pisze:
> [...]
    > wymiany są via PLC. Panel wykonuje interakcje z pamięcią PLC, jak i twój
    > program też się łączy z pamięcią PLC za pośrednictwem CP. Pozdrawiam

    Ja to bym dorzucił jakieś Twido za 577zł netto plus drugi RS232 za
    100zł. Z panelem może komunikować się na jednym porcie po Modbus a drugi
    port swobodnie programowany w ASCII obsłużyłby komunikację z
    urządzeniem. Wprawdzie w TWIDO trochę upierdliwe stosowanie funkcji
    komunikacyjnej EXCH ale cena tego PLC ( w najsłabszej wersji) kilka razy
    mniejsza niż moduł komunikacyjny do Siemensa. A i tworzenie własnego
    protokołu do CP nie jest chyba zbyt proste. Oprogramowanie Twidosoft
    jest darmowe. Sterownik programuje się przez RS485 więc nie ma problemu
    ze specjalnym kablem programującym.

    MD

  • 4. Data: 2010-02-05 21:24:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Robbo pisze:
    > Witam,
    >
    > Posiadam w ofercie pewne urządzenie skonstruowane
    > na bazie mikrokontrolera Atmel AVR ATmega32.

    Jeśli to twoje urządzenie to dopisz do niego Modbus slave. Z reguły
    panele operatorskie mają Modbusa.

    MD

  • 5. Data: 2010-02-05 23:57:35
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    Robbo pisze:
> [...]
    > liczbę z przedziału <0, 99>) oraz bezpośrednio
    > po tym jednego bajtu stanowiącego sumę kontrolną.

    Oj. Widzę problem.
    Jak chcesz za pomocą 30 bajtów wysłać 30 liczb dwucyfrowych ?
    Gdyby było 60 to było by prosto.
    Gorzej z RS232. Nie wszystkie PLC Siemensa mają go
    bezpośrednio dostępnego.

    Andrzej

  • 6. Data: 2010-02-06 00:39:54
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Andrzej pisze:

    > Oj. Widzę problem.
    > Jak chcesz za pomocą 30 bajtów wysłać 30 liczb dwucyfrowych ?
    > Gdyby było 60 to było by prosto.

    Ale pewnie nie przesyła znakowo tylko bajtowo. Bajt zmieści liczbę do
    255 nie tylko do 99 :)

    MD

  • 7. Data: 2010-02-06 16:51:42
    Od: "Robbo" <n...@y...com>

    > Ale pewnie nie przesyła znakowo tylko bajtowo. Bajt zmieści liczbę do 255
    > nie tylko do 99 :)

    Tak, wysyłam bajtowo.