  • 1. Data: 2010-06-23 07:50:10
    Temat: softstart do halogena 12V ?
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    jak najprościej zrobić softstarta do halogena 12V ?
    może dostepne są gotowe układy?
    moze być coś na PWM...

  • 2. Data: 2010-06-23 08:09:42
    Temat: Re: softstart do halogena 12V ?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.06.2010 09:50, schrieb qlphon:
    > jak najprościej zrobić softstarta do halogena 12V ?
    > może dostepne są gotowe układy?
    > moze być coś na PWM...

    Wyskubać z dupniętego samochodu. Przynajmniej mój Opel Vectra rocznik
    2004 tak ma od urodzenia. Musiałbym tylko sprawdzić, czy tego
    przypadkiem nie robi główny procesor. Tam jest miękki soft start i soft
    stop dla świateł oświetlania pobocza i soft start dla przeciwmgielnych i
    długich (szybszy od oświetlenia pobocza).
    Albo zrobić samemu na procesorze wg uznania i driverze na jakimś
    tranzystorze MOS.

    Waldek

  • 3. Data: 2010-06-23 09:06:10
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Ale to ma być do samochodu, czy np. do oświetlenie domowego?
    Jakie moce?
    --
    Pozdr
    EM

  • 4. Data: 2010-06-23 10:31:05
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > jak najprościej zrobić softstarta do halogena 12V ?

    Najprostszy to raczej nie robić.

    Jako, że żarówki ostatnio znikają walczę z tematem przedłużania ich
    żywotności.
    Proste to nie jest. Od kilku lat mam ściemniacz z powolnym rozjaśnianiem
    (około 0,5sek) nic to nie daje. Żarówki trzeba wymieniać co jakiś czas.
    Najlepiej spisuje się termistor który rozjaśnia w ciągu ~15sek, może nawet
    trochę dłużej.

    Z moich obserwacji wynika że rozjaśniać trzeba około 5sek.
    Zasilając żarówkę prądem nominalnym rozświeci się w tych granicach
    czasowych.

    Jeżeli zrobimy to na PWM bez ograniczenia prądu to i tak żarówka "dostanie
    wysokim prądem"

    Najrozsądniej to PWM z ograniczeniem prądu.
    W przypadku samochodowej (12V) wychodzi mi że trzeba zwiększać napięcie
    liniowo do około 2-3V, żarówka wtedy uzyska rezystancję możliwą do
    sterowania PWMem.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-06-23 10:41:10
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Najprostszy to raczej nie robić.

    Prostym skutecznym sposobem jest zastosowanie rezystora szeregowego oraz
    przekaźnika z cewką wpiętą równolegle do żarówki i stykiem zwierającym ten
    rezystor.
    Gdzieś miałem oscylogramy z takiego zastosowania, wygladało to bardzo
    sensownie.
    Kwestia dobrania odpowiedniego rezystora w zależności od mocy żarówki.
    EM

  • 6. Data: 2010-06-23 11:00:01
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ale to ma być do samochodu, czy np. do o?wietlenie domowego?
    > Jakie moce?

    do auta...
    moc znamionowa 2x55W, a maksymalną założyłbym 200W

  • 7. Data: 2010-06-23 15:41:30
    Od: "Pa pa5merf" <c...@w...pl>

    Órzytkownik "qlphon" napisał:
    > jak najprościej zrobić softstarta do halogena 12V ?
    > może dostepne są gotowe układy?
    > moze być coś na PWM...

    na PWM to nic prostego raczej nie zrobisz, prościej zwykły tranzystor w roli
    ogranicznika prądu, może byc?:O)

  • 8. Data: 2010-06-25 08:48:44
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > na PWM to nic prostego raczej nie zrobisz, prościej zwykły tranzystor w
    > roli
    > ogranicznika prądu, może byc?:O)

    może być...
    startować może bardzo długo - nawet dziesiątki sekund....

    jakby jeszcze mógł na żądanie przyciąć moc nominalną do 70-80% (światła
    dzienne)
    pewnie wszystko w radiator pójdzie, ale oszczędność na żarówkach powinna być
    znaczna...

    wymieniać co 3-4 miesiące żarówki (dużo jeżdżę) w aucie gdzie trzeba
    wymontować do tego reflektory (!)
    to zabójstwo i głupota konstruktorów.... a na wymianę auta na razie sobie
    nie mogę pozwolić...

  • 9. Data: 2010-06-25 09:11:02
    Od: Miłosz Skowyra <m...@w...epf.pl>

    W dniu 2010-06-25 09:48, qlphon pisze:
    [...]
    > jakby jeszcze mógł na żądanie przyciąć moc nominalną do 70-80% (światła
    > dzienne)
    > pewnie wszystko w radiator pójdzie, ale oszczędność na żarówkach powinna
    > być znaczna...

    Poczytaj na jakiej zasadzie działają żarówki halogenowe.
    Jak im obniżysz temperaturę, to nie wykluczone że oszczędność będzie
    tylko w ilości światła... a żarówki będziesz wymieniał częściej.

    --
    Pozdrawiam Miłosz.

  • 10. Data: 2010-06-25 09:29:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Miłosz,

    Friday, June 25, 2010, 11:11:02 AM, you wrote:

    > Poczytaj na jakiej zasadzie działają żarówki halogenowe.
    > Jak im obniżysz temperaturę, to nie wykluczone że oszczędność będzie
    > tylko w ilości światła... a żarówki będziesz wymieniał częściej.

    Nieprawda. Zanim zniknie obieg halogenkowy temperatura włókna spadnie
    na tyle, że nie będzie (istotnej) sublimacji wolframu z niego. Poza
    tym - nawet, gdyby odrobina wolframu osadziła się na szkle, to
    wystarczy kilka minut pracy z pełną mocą, żeby to usunąć.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl