  • 21. Data: 2014-10-22 22:50:24
    Temat: Re: Kłopot z panoramą poziomą
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 22:39, Piotr Kosewski pisze:

    > Nie zależy. Poważnie. :o

    Kurcze, sprawdzę raz jeszcze. Co prawda na cropie ostatnio to badałem,
    więc obserwacja spójna nie będzie.

    > Obiektywy fisheye nie mają punktu bez paralaksy.
    > Mają za to punkty minimalizujące paralaksę, ale te zależą od kąta
    > od osi optycznej. Inaczej mówiąc: ważne jest to, w którym miejscu
    > łączysz zdjęcia. Do tego można dopasować ustawienie obiektywu.
    > O tym jest ta stronka, którą znalazłeś.

    Nooo tak...

    > Tu dygresja o szukaniu informacji w Internecie. Są SETKI stron
    > poświęconych robieniu panoram. Są strony o optyce. Jest wikipedia.
    > Są strony producentów statywów z opisami NPP. Są podręczniki fizyki
    > i optyki...
    > A Ty wybrałeś stronkę jakiegoś Thoby'iego.

    A tak - szukałem informacji o konkretnym obiektywie kiedyś (Samyangu
    8mm). Dlatego tam mi wpadła w ręce.

    > Zmieniłeś, bo ostrzyłeś po ustawieniu. Wtedy także zmienia się
    > ogniskowa (w niektórych obiektywach drastycznie).

    Rozumiem, ale jak w takim razie radzić sobie od strony praktycznej z
    panoramami w różnych, nieprzewidywalnych warunkach? Raczej w terenie nie
    ustawiasz NPP na bieżąco?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2014-10-23 02:41:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2014, Marek wrote:

    > A to dobry trop. Faktycznie tak było.

    A zarzekałeś się, że NIE :)

    > Nie sądziłem, że zmiana odległości ma znaczenie.

    Nie, zmiana ostrzenia ;)
    Podejdź do tego tak: ostrzenie w "klasycznych" obiektywach
    stałoogniskowych polega po prostu na odsuwaniu/przysuwaniu
    CAŁEGO zestawu szkieł, obiektywu jako całości.
    Czy przesunięcie się "środka optycznego" jest w takim
    układzie dziwne?

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2014-10-23 11:04:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-23 o 02:41, Gotfryd Smolik news pisze:

    > A zarzekałeś się, że NIE :)

    Wcale nie zarzekałem bo wątku bym wtedy nie tworzył :-) Od początku
    zakładałem, że brakuje jakiegoś elementu w tej układance, o którego
    istnieniu nie mam pojęcia. Poczytałem sobie ze 3 czy 4 poradniki
    dotyczące panoram (wszystkie spójne co do treści), w żadnym nie
    wspomniano o wpływie odległości ostrzenia na zmianę NPP, ehhh
    internet... Być może o to chodziło właśnie - jest duża szansa bo
    zauważyłem, w Tamronie znaczny wpływ zmiany ogniskowej na przesunięcie NPP.

    > Nie, zmiana ostrzenia ;)

    Ok - komentarz powyżej.

> [...]
    > CAŁEGO zestawu szkieł, obiektywu jako całości.
    > Czy przesunięcie się "środka optycznego" jest w takim

    Tak, rozumiem teraz w czym rzecz :-) Dzięki za wskazówki. Jeszcze raz
    spróbuję ustawić NPP - tym razem na boisku a nie w domu. Pewnie dlatego
    na fisheye zawsze mi panoramy wychodziły bo tam zawsze mam
    nieskończoność ustawioną :-)

    Jeśli problem nie zniknie - napiszę raz jeszcze.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2014-10-23 11:36:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2014, Marek wrote:

    > Wcale nie zarzekałem bo wątku bym wtedy nie tworzył :-)

    A to jasne - czepiłem się faktu, że POTEM się zarzekałeś.

    +++ cytat +++
    W dniu 2014-10-22 o 15:52, ajt pisze:

    > Zmieniłeś jakiś parametr (ogniskową, odległość ostrzenia) robiąc potem
    > panoramę?

    Nie, no coś Ty! To by nie miało sensu.
    ---

    > Od początku zakładałem, że brakuje jakiegoś elementu w tej układance,

    Przecież pytanie zawierało ledwie dwa wymienione parametry,
    nie ma wersji że "przeoczyłeś pół pytania" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2014-10-23 12:12:18
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-23 o 11:36, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Nie, no coś Ty! To by nie miało sensu.

    Tak, ale w drugiej gałązce, temu samemu koledze ajt, sprostowałem gdy
    zaskoczyłem co de facto chciał mi przekazać.

    > Przecież pytanie zawierało ledwie dwa wymienione parametry,
    > nie ma wersji że "przeoczyłeś pół pytania" ;)

    Tak! Dokładnie tak się stało: "przeoczyłem" pół pytania - dlatego
    sprostowałem :-) A konkretnie chodziło o zupełnie coś innego niż myślisz.

    Napisałem w cudzysłowie gdyż nie chodziło o moją "nieuwagę" czy
    "zignorowanie" lecz inaczej zrozumiałem "zmianę odległości ostrzenia".
    Zrozumiałem, że w trakcie robienia ujęć składowych grzebałem przy
    obiektywie i zmieniałem odległość ostrzenia. A tak nie było. Dopiero
    chwilę później, w innej gałązce, zorientowałem się, że to była mylna
    interpretacja.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2014-10-23 12:17:14
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-22 o 21:36, Marek pisze:

    > Nie, no coś Ty! To by nie miało sensu.

    Widzę, ze moja wypowiedź wywołała nieporozumienie. Tak więc aby uniknąć
    kolejnych sprostować powtórzę tu moje wyjaśnienie.

    W innej gałązce dyskusji z kolegą ajt zrozumiałem o co spytał tutaj.
    Błędnie założyłem iż pyta o to czy w trakcie robienia zdjęć składowych
    panoramy zmieniałem coś w obiektywie. Tymczasem chodziło o to czy
    zmieniałem w/w parametry pomiędzy procedurą ustawiania NPP a realizacją
    panoramy... No i faktycznie odległość ostrzenia zmieniałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 27. Data: 2014-10-23 15:18:00
    Od: Marek <p...@s...com>

    Może inaczej ujmę temat. Załóżmy, że nie mam bladego pojęcia o
    ustawianiu NPP. Czy możecie podać mi jakiś link, który będzie poruszał
    ten temat w sposób zgodny z prawdą. Wygląda na to, że nie sprawdza się
    rada typu "masz tego pełno w Googlach". Gdybym natomiast nie szukał w
    Googlach, to z pewnością otrzymałbym zarzuty.

    Bazuję więc na informacjach jakie znalazłem, np.:

    http://www.easypano.com.pl/index.php?option=com_cont
    ent&view=article&id=99

    ... i mnóstwo bliźniaczo podobnych. Wychodzi na to, że wszystkie są
    bzdurne albo połowicznie opisują problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2014-10-23 15:42:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 23. Oktober 2014 15:18:06 UTC+2 schrieb Marek:
> [...]
    ent&view=article&id=99

    > ... i mnóstwo bliźniaczo podobnych. Wychodzi na to, że wszystkie są
    > bzdurne albo połowicznie opisują problem.

    olowki sluza do rysowania, nie nastawiania NPP

    blad jaki robisz jest oczywisty i raczej go w opisach nie znajdziecz , gdyz jest
    troche zaskakujacy , ale po kolei:

    1. ( ten punkt mozesz opuscic , ale warto sprawdzic , moze pozniej ulatwic prace)
    sprawdz czy os optyczna optyki pokrywa sie ze srodkiem obrazu na matrycy/monitorze
    LCD na LV. w wielu aparatach w tym w sony tak nie jest . Zrobisz to np zakladajac na
    obiektyw dekielek z idealnie w srodku przewierconym otworem o srednicy igly. zrob
    zdjecie . Czy sfotografowany punkt swietlny znajduje sie rzeczywiscie na przecieciu
    przekatnych zdjecia ? mozesz eventualnie zaznaczyc na monitorze lcd w LV polozenie
    srodka - np flamastrem robiac wokol niego okrag czy tez jakos podobnie. Ten srodek
    moze sie pozniej przydac.

    gdy juz to zrobisz i podaz wynik nastapi c.d.

  • 29. Data: 2014-10-23 16:56:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Oct 2014, Marek wrote:

    > Tak! Dokładnie tak się stało: "przeoczyłem" pół pytania

    Dobra :), nie miałem zamiaru Cię zamęczyć ;)
    To było trochę przy okazji, w sumie istotne że wyjaśnienie dlaczego
    ostrzenie zmienia punkty nodalne nie jest trudne - na przykładzie
    "klasycznego stałoogniskowego" właśnie.
    I nie ma na to rady, obiektyw musiałby być specjalnie skonstruowany
    pod kątem ich nieprzesuwania, pewnie kosztem innych cech.
    Pozostaje wybierać obiektywy makro z dostępnym f/64 ;)
    (żartuję, ale idzie o ostrość "punktów kontrolnych")

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2014-10-23 18:44:48
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Może to: http://www.johnhpanos.com/epcalib.htm