  • 151. Data: 2020-02-06 18:33:14
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-02-06 o 10:29, Mateusz Viste pisze:

    >Jeszcze raz: nie chodzi o kwestie techniczne.
    >Zrobiłem na sobie eksperyment, o którym mówisz. Z udziałem osoby,
    >która przełączała źródła według swego widzimisię. Nie byłem w stanie
    >rozróżnić. Ale obawiam się, że ze względu na wiek, gdyby jakiś
    >dowcipniś odłączył mi głośniki wysokotonowe, to i tak bym nie
    >rozróżnił :-(

    Flac jest bezstratna, wiec teoretycznie sluchasz tego samego.

    >Czarna płyta ma niewielką dynamikę, kompresowano więc muzykę aby

    Dosc spora. Tzn nie w czasach CD, cyfry itp.

    >zmieścić ją na płycie.
    >Moim zdaniem taki mastering psuje muzykę, ale są tacy, którzy to
    >lubią.

    Zrob test na klasycznej muzyce.
    Czy sluchacz lubi wielka dynamike czy wcale niekoniecznie ...

    J.

  • 152. Data: 2020-02-06 18:37:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Większa wierność nie zawsze jest tożsama z lepszą percepcją. Z
    >portretu
    >malowanego przez Firmę Portretową Witkacego można wyczytać więcej,
    >niż
    >ze zdjęcia portretowanej osoby. Choć to drugie jest bardziej
    >naturalne
    >i szczegółów ma więcej.

    Cos w tym jest. Choc gdyby to nie byla uznana Firma Portretowa ...

    >Z przekazem dźwiękowym może być podobnie jak z wizualnym.

    Niby moze.

    >Nikt?! Ja z początków tej ery pamiętam takich, co gdy tylko się dało,
    >przykręcali wysokie i niskie tony, by upodobnić dźwięk do transmisji
    >AM, do której byli przyzwyczajeni. W ten sposób lepiej im się
    >słuchało.

    To ja z innego pokolenia i galki w druga strone, bo "lepiej slychac"
    :-)
    Przycisk Kontur/Loudness pamietasz ?

    No i jeszcze pytanie, czy tamci ludzie do filharmonii czasem chodzili,
    czy to tylko przyzwyczajenie ...

    J.

  • 153. Data: 2020-02-06 18:39:09
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 06.02.2020 o 16:03, J.F. pisze:

    > No to oni to po trochu robia.
    > Zarowki weg, odkurzacze ponad 700W weg, pompy o sprawnosci ponizej iles
    > tam weg ...

    Pier...ę nie jadę. Znowu mi dwie "żarówki" LED poleciały w ciągu
    miesiąca. Taki ten postęp...

    MJ

  • 154. Data: 2020-02-06 18:47:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Pier...ę nie jadę. Znowu mi dwie "żarówki" LED poleciały w ciągu
    >miesiąca. Taki ten postęp...

    A jak dlugo uzywane ?

    U mnie jedna wytrzymala 2 tygodnie, druga 2 lata, a reszta sie ciagle
    trzyma.
    A te dwie ... do zwrotu.

    Tak czy inaczej, patrzac na sprawnosc zarowek ... powinni tego
    zabronic :-)

    J.

  • 155. Data: 2020-02-06 19:32:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Cos w tym jest. Choc gdyby to nie byla uznana Firma Portretowa ...

    Witkacy nie był znowuż taki znany i uznany. Firmę Portretową
    otworzył z braku innych źródeł utrzymania.

    > Niby moze.

    I to w wielu aspektach. Na przykład wokoder ambe, używany obecnie
    w cyfrowych radiotelefonach, transmituje tylko i wyłącznie ludzką
    mowę, nie odtwarza po drugiej stronie usłyszanych szumów tła.

    > To ja z innego pokolenia i galki w druga strone, bo "lepiej slychac"
    > :-)

    Bo "więcej słychać". Dość zrozumiałe działanie, zważywszy ludzki
    pęd ku poznawaniu nowego. Często były to dźwięki słyszane pierwszy
    raz w życiu.

    > Przycisk Kontur/Loudness pamietasz ?

    Tak, ale tu już co innego, rzecz bardziej złożona. Pomysł na to, by
    więcej słyszeć również wtedy, gdy gra cicho. Co naturalnym nie jest.

    > No i jeszcze pytanie, czy tamci ludzie do filharmonii czasem
    > chodzili, czy to tylko przyzwyczajenie ...

    Tak, chodzili, więc nie tylko to. A może właśnie przyzwyczajenie --
    do słuchania muzyki, a nie "aparatury". W filharmonii słucha się
    inaczej, niż w kuchni przy smażeniu kotletów. Zresztą w studiach
    nagraniowych zwykle jest (wtedy był) pojedynczy głośnik o wąskim
    pasmie, by dało się sprawdzić, jak brzmi utwór w warunkach innych,
    niż "audiofilskie".

    Jarek

    --
    Lubię te samotne do Tymbciów wycieczki,
    Podczas których tak dziwnem wszystko się wydaje,

  • 156. Data: 2020-02-06 19:47:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 06.02.2020 o 18:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > A jak dlugo uzywane ?

    Z rok...

    > U mnie jedna wytrzymala 2 tygodnie, druga 2 lata, a reszta sie ciagle
    > trzyma.
    > A te dwie ... do zwrotu.

    Trzymasz x lat paragony na wszystko? Ja niczego nie wyrzucam, ale i
    znaleźć nie umiem...

    MJ

  • 157. Data: 2020-02-07 08:03:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 05.02.2020 08:46, Piotr Wyderski wrote:

    > Technika rozwineła się do tego stopnia, że bez problemu można
    > kupić telewizor 4K, a niedawno widziałem 8K. I co sobie z tą
    > rozdzielczością zrobisz, jak nawet trafienie na kanał HD z antenki
    > jest trudne? Pasmo jest ograniczone, to zamiast jednego kanału
    > telewizji wysokiej rozdzielczości "lepiej" wcisnąć cztery telezakupy Mango.

    1) Wbrew pozorom 4k czy 8k ma znaczenie w przypadku telewizorów na pół
    ściany. Wtedy zwyczajnie piksele obrazu 1080 zaczynają być widoczne.
    2) W przypadku dużego monitora komputerowego rozdzielczość większa niż
    1080 także ma sens - wtedy unikasz ogromnych (albo małych ale
    pozbawionych detali) elementów interfejsu.
    3) Nie tak trudno znaleźć materiał 4k czy 8k w serwisach streamingowych.

  • 158. Data: 2020-02-07 09:15:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > 1) Wbrew pozorom 4k czy 8k ma znaczenie w przypadku telewizorów na pół
    > ściany. Wtedy zwyczajnie piksele obrazu 1080 zaczynają być widoczne.

    Ale szczegółowość obrazu od tego nie wzrośnie. Poza tym jakie 1080,
    kanałów HD jest w DVB-T całe 4, z czego 2... no, nieważne...

    > 2) W przypadku dużego monitora komputerowego rozdzielczość większa niż
    > 1080 także ma sens - wtedy unikasz ogromnych (albo małych ale
    > pozbawionych detali) elementów interfejsu.

    Dla mnie nie ma sensu, bo obraz się staje nieczytelny. Pracuję na
    komputerze zawodowo i nie jestem w stanie tego robić na wyświetlaczach
    4k w ich rozdzielczości natywnej. Niestety w pracy mam tylko takie, więc
    muszę
    skalować do 1920x1080. Wtedy problemu nie ma -- widzę piksele, bo
    właśnie na tym mi zależy, by je widzieć. Nie zajmuję się edycją video
    i zbyt duża rozdzielczość mi przeszkadza.

    Musiałem się sporo nakombinować przy zakupie prywatnego laptopa;
    przy tej klasie procesora i ilości pamięci, jakiego potrzebowałem
    niemal wszyscy starali się mi wcisnąć matrycę 4k, której z wielu powodów
    nie chciałem, m.in. jej masy.

    > 3) Nie tak trudno znaleźć materiał 4k czy 8k w serwisach streamingowych.

    Tylko to oznacza, że wykorzystanie telewizora w pełnym zakresie jego
    możliwości nie jest możliwe w zastosowaniu, do którego został stworzony,
    tj. odbioru sygnału telewizyjnego. A że technika idzie do przodu i
    niedługo telewizory będą tylko 4k, bo inne wyświetlacze po prostu
    przestanie się opłacać produkować, to rozjazd między DVB i możliwościami
    urządzeń odbiorczych się tylko pogłębi. Streaming, CBDO.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 159. Data: 2020-02-07 09:43:34
    Od: robot <a...@o...pl>

> [...]
    produkować, to rozjazd między DVB i możliwościami
    > urządzeń odbiorczych się tylko pogłębi. Streaming, CBDO.

    Dla mnie najciekawsze jest to że praktycznie wszystkie filmy są kręcone z 4k i
    więcej.
    Potem to jest pomniejszane do 2k, poddawane edycji w studio i z powrotem powiększane
    do 4k.

  • 160. Data: 2020-02-07 09:46:21
    Od: robot <a...@o...pl>

> [...]
    więcej.
    > Potem to jest pomniejszane do 2k, poddawane edycji w studio i z powrotem

    Jako przykład Avengers Endgame:

    Cinematographic Process: ARRIRAW (6.5K) (source format)
    Digital Intermediate (2K) (master format)
    Dolby Vision
    Ultra Panavision 70 (anamorphic) (source format)