  • 91. Data: 2020-01-31 21:06:01
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > No i czy transmisja TV satelitarnej to rzeczywiście jakiś MPEG?
    > Już nie analog?

    Już nie analog. Analogowa transmisja była w satelitach rozmieszczanych
    w latach osiemdziesiątych. Wtedy jeden kanał to był jeden tranponder
    (z lampą o fali bieżącej jeszcze). A tych kanałów było tyle, że dla
    każdego kraju w Europie, niezależnie od wielkości, przydzielono ich
    ledwie sześć. Satelity z wieku XXI to już "jakiś MPEG". Częstotliwości
    nie mają teraz charakteru narodowego, bierze je każdy, kto zapłaci.
    Chyba że ma to być polska telewizja -- wtedy jeszcze musi mieć koncesję
    KRRTV, co w dziedzinie teledyfuzji satelitarnej jest obyczajem nieznanym
    w świacie.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2020-01-31 21:27:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    >(z lampą o fali bieżącej jeszcze). A tych kanałów było tyle, że dla
    >każdego kraju w Europie, niezależnie od wielkości, przydzielono ich

    Tej historii nie znam, ale ogolnie to pasma bylo chyba tyle samo co
    dzis.
    Hm, a moze sie myle, bo dzis pisza o 147 transponderach z 4 satelitow
    Astra
    https://en.wikipedia.org/wiki/Astra_19.2%C2%B0E

    Tylko kiedys jeden program TV zajmowal bodajze 27MHz, i to w modulacji
    FM.
    Mowisz, ze przydzielali na kraje ? Sprawiedliwie, ale jakos glupio.

    I co wtedy - chetny nadawca zglaszal sie do panstwa i negocjowal cene
    ?
    Bo nawet pierwsza Astra (1A) miala transponderow 16.
    P.S. Kanaly na siebie zachodza, bo dwie polaryzacje mamy

    Wydaje mi sie, ze w pozniejszych latach te same satelity transmitowaly
    juz cyfrowo - dla transpondera raczej nieistotne co re-transmituje.
    A wtedy sie okazalo, ze jeden stary kanal potrafi kilka programow
    pomiescic.

    > Satelity z wieku XXI to już "jakiś MPEG". Częstotliwości
    >nie mają teraz charakteru narodowego, bierze je każdy, kto zapłaci.

    Ale komu ? Chyba, ze masz na mysli operatora satelity ... ale jakze
    to - on sobie nadaje bez zadnych oplat dla panstw ponizej?
    Nie moze byc :-)

> [...]
    >koncesję
    >KRRTV, co w dziedzinie teledyfuzji satelitarnej jest obyczajem

    Ale czy nie jest znane w dziedzinie telewizji ?

    Co prawda ... co szkodzi zrobic polskojezyczny program np w Belgii ?
    Redakcja w Belgii, uplink w Holandii, operator satelity w Szwajcarii -
    i badz tu madry :-)

    J.

  • 93. Data: 2020-01-31 21:30:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    2020-01-31 o 16:16 +0100, SW3 napisał:

    >Sygnał telewizyjny ogólnie - tak. Ale czy jest coś specyficznego w
    >przypadku satelity, co tłumaczyłoby te kilka sekund lagu o którym
    >pisał
    >Janusz?

    Odleglosc - ale to tylko ulamek sekundy.

    Wiec cyfrowosc TV - ale wszystkie TV dzis cyfrowe.
    Wiec wszystkie opoznione ...

    J.

  • 94. Data: 2020-01-31 21:34:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >W skrócie jest tak: many X satelitów, a na każdym N trasponderów.
    >Każdy transponder puszcza wiąchę w określony punkt. Zasięgi nie
    >są ostre, w centrum wystarczy mała antena, a po bokach też się da
    >odebrać, ale na większym spodku.

    ten "punkt" to zdaje sie "Europa" ...

    >Poza dwoma dobrze znanymi punktami
    >na orbicie, gdzie wiszą satelity odbierane indywidualnie (HotBird
    >i Astra), są inne, też odbierane w Europie.

    Tych punktow na orbicie to jest sporo.

    >Biznas jest raczej długoterminowy (koszt+wystrzelenie).

    Zdecydowanie.

    >Kiedyś zakładano, że ten
    >interes nie ma jak się nie udać, bo nawet taki niszowy satelita
    >będzie jedyną drogą dosyłu programów do sieci kablowych.

    No nie wiem - chyba od poczatku mysleli o indywidualnych odbiorcach.

    J.

  • 95. Data: 2020-01-31 22:24:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 31 Jan 2020 21:06:01 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > koncesję
    > KRRTV, co w dziedzinie teledyfuzji satelitarnej jest obyczajem

    Ale moment. Żeby nadawać z Polski własny kanał tv satelitarnej trzeba
    mieć koncesję.

    --
    Marek

  • 96. Data: 2020-01-31 23:38:23
    Od: Konopny <o...@g...com>

    W dniu piątek, 31 stycznia 2020 22:25:02 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Ale moment. Żeby nadawać z Polski własny kanał tv satelitarnej trzeba
    > mieć koncesję.

    Chyba tak.

    Koncesja dla radia 500pln, 2 tysie dla TV
    http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/ko
    ncesje/warunki-uzyskania-i-zmian-koncesji/rozpowszec
    hnianie-w-sieciach-telekomunikacyjnych/

    A jak ktoś nie zechce zapłacić za koncesję to co? KRRIT wyłączy satelitę:)?

  • 97. Data: 2020-02-01 10:38:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mowisz, ze przydzielali na kraje ? Sprawiedliwie, ale jakos glupio.
    > I co wtedy - chetny nadawca zglaszal sie do panstwa i negocjowal
    > cene ?

    To były lata osiemdziesiąte -- wtedy jeszcze dominowało "narodowe"
    podejście do telefonii telewizji. Nie tylko u nas, na zachodzie
    Europy również.

    > Ale komu ? Chyba, ze masz na mysli operatora satelity ... ale jakze
    > to - on sobie nadaje bez zadnych oplat dla panstw ponizej?
    > Nie moze byc :-)

    Jasne, że operatorowi. Częstotliwości satelitarne nie mają nic do
    jurysdykcji krajowej. Na tej samej częstotliwości może nadawać Astra
    i HotBird -- są w innej pozycji na niebie. I ta sama częstotliwość
    mogłaby być wykorzystana do łączności naziemnej.

    > Ale czy nie jest znane w dziedzinie telewizji ?

    Koncesje? Niekoniecznie. Koncesje i licencje mają ścisły związek
    z wykorzystywaniem dóbr ograniczonych, jakimi są na przykład kanały
    nadajników naziemnych. Albo publiczna numeracja telefoniczna. Przy
    przejściu do transmisji w kablu lub przez satelitę nie mają już
    żadnych funkcji użytecznych.

    > Co prawda ... co szkodzi zrobic polskojezyczny program np w Belgii ?
    > Redakcja w Belgii, uplink w Holandii, operator satelity w Szwajcarii -
    > i badz tu madry :-)

    Co tu dużo szukać -- Biełsat. Nasze władze, które odmawiają swobody
    nadawania Polakom dla Polaków w Polsce, same nadają dla Polaków na
    Białorusi, mimo że Łukaszenka ma podobne podejście do tematu wolności
    środków przekazu.

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2020-02-01 10:39:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > ten "punkt" to zdaje sie "Europa" ...

    Teraz przeważnie tak, ale w pierwszych projektach podziału, wiązki
    "narodowe" były ostrzej kształtowane. Współczesne są na tyle szerokie,
    że można podpiąć się pod wiąchę bilskowschodznią czy afrykańską.

    > Tych punktow na orbicie to jest sporo.

    Niektóre lepsze, inne gorsze. Bo nisko nad horyzontem. Więc tańsze.
    Niektórzy chcieli na tym zrobić biznes -- ale chyba internet wykończył
    takie myślenie.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2020-02-01 17:08:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Feb 2020 10:39:53 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Niektóre lepsze, inne gorsze. Bo nisko nad horyzontem. Więc tańsze.

    A tu z pewnym zdziwieniem czytam
    https://en.wikipedia.org/wiki/Astra_28.2%C2%B0E

    "The satellites at the Astra 28.2°E position primarily provide digital
    TV, digital radio and multimedia services to the UK and Republic of
    Ireland, broadcasting more than 470 TV, radio and interactive channels
    to homes in the UK and Ireland"

    Nie bylo blizszej pozycji ? Czy wlasnie ta jest bardzo dobra ... bo
    blisza wcale nie bylaby dobra.

    A z kolei Egipt ma Nilesaty na 7 W, Izrael na 4W

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_satellites_in_
    geosynchronous_orbit

    J.

  • 100. Data: 2020-02-01 18:00:37
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-31 o 23:38, Konopny pisze:

    > A jak ktoś nie zechce zapłacić za koncesję to co? KRRIT wyłączy satelitę:)?

    Nałożą karę albo odsiadkę.