  • 291. Data: 2020-02-13 14:21:02
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Ale po co, gdy wymiana EPROMa załatwiała sprawę raz na zawsze bez
    > rezydentów?

    Tak samo jak w przypadku wymiany EPROMa VGA. Od tego czasu zmieniło
    się podejście do sprzętu. Kiedyś ludzie oczekiwali, że napisanie:

    copy dokument.txt prn:

    czyli skopiowanie pliku tekstowego wprost do drukarki, spowoduje
    wydrukowanie tego dokumentu. Dzisiaj podejrzanym się może wydawać,
    że jakieś urządzenie obywa się bez dedykowanego sterownika. A ten
    rezydent, to przecież wypisz wymaluj drajwer drukarki.

    --
    Jarek

  • 292. Data: 2020-02-13 15:05:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    > Tak samo jak w przypadku wymiany EPROMa VGA.

    Absolutnie nie widzę związku. Wymiana fonta w VGA nie wymaga
    rezydenta. Jednorazowo przy starcie komputera ładuje się font i z
    głowy. Nie trzeba dynamicznie niczego podmieniać.

    > Od tego czasu zmieniło się podejście do sprzętu. Kiedyś ludzie
    > oczekiwali, że napisanie:

    Proszę Cię. Siedzę w tym od 35 lat. 20 lat zarabiałem na życie
    programowaniem. Ja naprawdę PAMIĘTAM te czasy.

> [...]
    > że jakieś urządzenie obywa się bez dedykowanego sterownika. A ten
    > rezydent, to przecież wypisz wymaluj drajwer drukarki.

    NIGDY nie spotkałem rezydenta dynamicznie wymieniającego 6 znaczków w
    drukarce igłowej. Spolszczałem sprzęt i programy i NIGDY by mi do
    głowy nie przyszło tak dziwaczne rozwiązanie.

    Driver drukarki, obsługujący polskie litery przez cofanie głowicy, to
    robiłem jeszcze za czasów Spectrum i Tasworda przez Wilczka łamanego.
    Z obsługą NLQ, bold, italic itd. Łącznie ze sprzętowym interfejsem
    portu równoległego. Mam go do dzisiaj.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 293. Data: 2020-02-13 15:20:24
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-13 o 15:05 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Absolutnie nie widzę związku. Wymiana fonta w VGA nie wymaga
    > rezydenta. Jednorazowo przy starcie komputera ładuje się font i z
    > głowy. Nie trzeba dynamicznie niczego podmieniać.

    Trzeba, i w tym cały ambaras. Przy każdej zmianie trybu graficznego
    (lub tekstowego) via int 10h,ah=0, karta przywraca swoje fabryczne
    glify. Dlatego właśnie wspomniany wcześniej egapl.exe jest TSRem, i
    dlatego sprzętowa wymiana generatora znaków może mieć sens, nawet na
    karcie EGA/VGA.

    > Proszę Cię. Siedzę w tym od 35 lat. 20 lat zarabiałem na życie
    > programowaniem. Ja naprawdę PAMIĘTAM te czasy.

    Mitoman, czy sklerotyk?

    Mateusz

  • 294. Data: 2020-02-13 15:50:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Absolutnie nie widzę związku. Wymiana fonta w VGA nie wymaga
    > rezydenta. Jednorazowo przy starcie komputera ładuje się font
    > i z głowy. Nie trzeba dynamicznie niczego podmieniać.

    Ale wielorazowo po każdej zmianie trybu. Po to były rezydentne programy,
    o których tu od jakiegoś czasu rozprawiamy. Nie o sytuacjach, w których
    wystarczało, by autoexec.bat ładował font i od razu odpalał program do
    księgowości.

> [...]

    > w drukarce igłowej. Spolszczałem sprzęt i programy i NIGDY by mi do
    > głowy nie przyszło tak dziwaczne rozwiązanie.

    Na szczęście byli tacy, którym przyszło. Dzięki czemu nawet w tak
    prastarych czasach niektóry drukowali i szybko, i ładnie.

> [...]
    > robiłem jeszcze za czasów Spectrum i Tasworda przez Wilczka łamanego.
    > Z obsługą NLQ, bold, italic itd. Łącznie ze sprzętowym interfejsem

    Od tego się wręcz zaczęła dyskusja obok -- od tego, że niektórym nawet
    dzisiaj, w XXI wieku, nie przyjdzie do głowy "drukować" do PDF inaczej,
    niż przez "cofanie głowicy" i nakładanie apostrofów na łacińskie litery.

    --
    Jarek

  • 295. Data: 2020-02-14 10:22:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 13 Feb 2020 15:50:14 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > inaczej,
    > niż przez "cofanie głowicy" i nakładanie apostrofów na łacińskie

    Ale PO CO tak robić w 2020 nawet jak się nie ma drukarki??

    --
    Marek

  • 296. Data: 2020-02-14 12:06:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale PO CO tak robić w 2020 nawet jak się nie ma drukarki??

    Po to, żeby mieć wydrukowane. A przynajmniej wypedeefowane.
    Jednak zamiast "PO CO" lepiej zapytać "DLACZEGO TAK". Moje
    wcześniejsze wyjaśnienia są tylko omówieniem tego, co przeczytałem
    w kombatanckich wspomnienach: "Spolszczałem sprzęt i programy
    i NIGDY by mi do głowy nie przyszło tak dziwaczne rozwiązanie".

    To chyba wyjaśnia wszystko. Żeby coś zrobić lepiej, najpierw musi
    pojawić się świadomość niedoskonałości obecnych rozwiązań. A potem
    pomysły, jak zrobić to lepiej. Skoro nie przchodzą do głowy
    "dziwaczne" pomysły drukowania literkami przygotowanymi do danego
    języka, robi się to znaną i dobrze opanowaną techniką cofania
    głowicy.

    Jarek

    --
    Kaziuk, co ty kosą będziesz kosił? Kosą nie prędzej, prędzej sierpem.

  • 297. Data: 2020-02-14 15:47:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Feb 2020 12:06:52 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > "dziwaczne" pomysły drukowania literkami przygotowanymi do danego
    > języka, robi się to znaną i dobrze opanowaną techniką cofania

    Nikt do obejrzenia pdf nie potrzebuje żadnej głowicy. Stąd nie mogę
    zrozumieć dlaczego w 2020 jakiś soft na współczesnym windows robi
    taką hecę zamiast wygenerować to normalnie jak reszta świata robi tj.
    używając normalnych fontów. Jest jeszcze opcja, którą nie dopuszczam,
    że mamy do czynienia ze jakimś starym softem uruchamianym na
    współczesnym windows (bo na pewno windows ten ktoś ma współczesny).
    Acha ten ktoś to księgowy, jeśli to ma jakieś znaczenie.

    --
    Marek

  • 298. Data: 2020-02-14 16:45:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie robi się mieszanych, to dobra zasada. W Polsce (na przykład
    >w encyklopediach czy katalogach bibliotecznych) sortuje się według
    >polskiego alfabetu, a inne diakrytyki pomija przy sortowaniu.

    I dlatego najlepiej nie wpuszczac imigrantow ? :-)

    Ano. Nie ... czy stety ? :-)

    J.

  • 299. Data: 2020-02-14 18:14:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > mogę zrozumieć dlaczego w 2020 jakiś soft na współczesnym windows
    > robi taką hecę zamiast wygenerować to normalnie jak reszta świata

    Do obejrzenia nie, ale ponieważ pdf jest w linii prostej następcą
    postscriotu, więc przy tworzeniu pojęcie głowicy jest niezbędne.
    I tu jest problem, bo to głowica nieco inna, niż ta, co bzycząc
    jak pszczoła robi "a", po tem się cofa i robi przecinek.

    Do używania normalnych fontów namówić rodaków bardzo trudno (wiem,
    próbowałem niejednokrotnie, wiele lat temu). Odkąd pojawiły się
    fonty PFA/PFB (w Windows coś koło roku 1991), wszystkie "ogonkowe"
    problemy w zasadzie zniknęły. Ludziom trudno wytłumaczyć, że mając
    coś takiego, można drukować nawet pod DOS-em w mazovii, o ile doda
    się do fontu odpowiedni prolog -- napisany w tym samym języku, co
    font. Ale do tego trzeba wiedzieć co to ten prolog, trzeba umieć
    programować, a nade wszystko trzeba chcieć się uczyć.

    --
    Jarek

  • 300. Data: 2020-02-14 18:16:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > I dlatego najlepiej nie wpuszczac imigrantow ? :-)

    Tu nie ma wynikania. Wnioskiem może być tylko to, że nie należy
    stosować sortowania i segregacji.

    > Ano. Nie ... czy stety ? :-)

    U nas zamiłowanie do starych sprawdzonych sposobów jest ogromne.
    Czesi patrząc na nasze pismo, często dziwują się, że takie archaiczne.
    Oni też kiedyś pisali "cz" i "sz", ale w końcu znaleźli lepszy sposób.

    --
    Jarek