  • 341. Data: 2020-02-17 20:32:30
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-02-17 o 16:45, J.F. pisze:

    > W zaborze austryjackim. Bo w rosyjskim i pruskim to wcale nie swobodny ...

    To że narzucali język urzędowy i szkolny nie oznacza zakazu
    nauki innych języków.

    pozdrawiam

  • 342. Data: 2020-02-17 20:48:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wsrod mieszczanstwa na pewno byla i biedota.
    > No i sam wiesz, ze oni chetniej po niemiecku :-(

    Po niemiecku też da się w szkole uczyć. A miejska biedota to już
    wynalazek ery przemysłowej. Typowe mieszczaństwo musiało żyć ze
    swych umiejętności, siła fizyczna nie wystarczała, jak na roli.

    > No, jesli mamy nadajnik we Lwowie, tudziez studia filmowe ...
    > to chyba powinien, zgodnie z Twoja teoria.

    Przed wojną Polskie Radio Lwów nadawało "Wesołą Lwowską Falę".
    Jak najbardziej mówili tam "ta joj!". Ale nie po to przecież,
    by nauczyć tego ludzi z Wilkopolski.

    > Ale chyba to mialem na mysli - Czesi sie z jednej strony
    > zebrali, a z drugiej wymieszali miedzy soba.
    > Mieszanie sprzyja ujednoliceniu danego jezyka.

    Nie, nie wymieszali się. To tam inaczej wyglądało niż w Polsce.

    > Co prawda dorzucili im Slowacje ...

    Sami sobie dorzucili. To znaczy Masaryk tak wykombinował.

    --
    Jarek

  • 343. Data: 2020-02-17 21:32:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > A komu sie chcialo fonty edytowac ?

    Mi.

    > Bralo sie to, co bylo.

    Jak już ktoś inny zrobił? Do mnie wróciły moje fonty na laserówkę...

    > Mial tez pare innych zalet - dolne indeksy, gorne...

    Miał całkiem spore możliwości. Ale Windows 3.1 + Word 2.0c + Excel
    4.0a pozamiatały wszystko. Nie tak dawno zawiozłem dyskietki
    instalacyjne do MHKI :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 344. Data: 2020-02-17 22:26:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 17 Feb 2020 17:24:43 +0100, "Andrzej P. Wozniak"
    <u...@p...onet.pl.invalid> wrote:
    > W jaki sposób zapewnisz sobie możliwość wspomnienia?

    Poczucie (obecnie) satysfakcji, ze mam rację jest wystarczające.

    --
    Marek

  • 345. Data: 2020-02-17 22:34:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Poczucie (obecnie) satysfakcji, ze mam rację jest wystarczające.

    Wystarczające?! Do czego? Do wygrania zakładu?! Chodziło o zakład!

    --
    Jarek

  • 346. Data: 2020-02-18 12:40:01
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-13 o 00:48 +0100, Mateusz Viste napisał:
    > Niestety nie znalazłem dokumentacji tego programu, tylko gołą binarkę.
    > Program zajmuje 1184 bajtów pamięci - wliczając w to obsługę
    > klawiatury.

    Po dalszych pracach wykopaliskowych udało mi się zlokalizować
    pełniejszą wersję programu "ogonki" - tj. z oryginalną dokumentacją.
    Poniżej wklejam część o której wspominałem (ta, co to zrobiła na mnie
    wrażenie wiele lat temu).

    W 1991, nieodżałowany Andrzej Gróbel pisał tak:
    > Program nie przechowuje w pamięci generatorów znaków tylko same znaki
    > diakrytyczne tj. ogonki, kreski, kropki etc. Znaki te są wspólne dla
    > wszystkich generatorów (8x8, 8x14, 9x14, 8x16, 9x16) dzięki stosowaniu
    > odpowiednich korekcji przy nakładaniu ich na litery łacińskie. Dzięki
    > takiemu rozwiązaniu oraz wykorzystaniu jako obszar danych fragmentu
    > PSP udało się wielkość rezydenta ograniczyć do 1152 bajtów"

    Jeśli kto interesuje się archeologią, to tutaj link pod którym udało mi
    się odnaleźć ten znakomity zasób:

    https://web.archive.org/web/20050225123103/http://og
    onki.webpark.pl/

    Mateusz

  • 347. Data: 2020-02-18 14:41:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > wrażenie wiele lat temu).
    >
    > W 1991, nieodżałowany Andrzej Gróbel pisał tak:

    On był Górbiel jednak.

    > Jeśli kto interesuje się archeologią, to tutaj link pod którym udało mi
    > się odnaleźć ten znakomity zasób:
    >
    > https://web.archive.org/web/20050225123103/http://og
    onki.webpark.pl/

    Ja przy pracach wykopaliskowych związanych z tym wątkiem dotarłem do
    warstwy zawierającej pakiet "polonica" w wersji oryginalnej. Czyli
    jest archiwum ARJ podzielone na 5 kawałków wielkości dyskietki 360 kB.
    Po rozpakowaniu wylazły z wnętrza 244 pliki o dacie 28 grudnia 1993.
    Więc jest to późny neolit, właściwie schyłek epoki, w której jakieś
    polonizowanie było potrzebne. Ale pamiętam skąd toto u mnie się wzięło.
    Dostałem od księgowej, a księgowi to mocno zachowawcze środowisko.

    Jest opis POCZYTAJ.DOC, w którym piszą, że można tym sobie obrobić
    klawiaturę, monitor oraz drukarkę. Do wszystkiego dedykowane pliki
    EXE, część rezydentnych. Rezydentne zapewne do tego, by móc obsłużyć
    te drukarki, które nie mają możliwości wymiany całego zestawu 256
    znaków (jak ten nieszczęzny epson fx-800). I chyba też po to, aby
    móc definicje odświeżać w przypadku wyłączenia drukarki.

    Jest też obsługa drukarek laserowych. I tak na przykład plik HP-4L.EXE
    ma długość 3202 bajty -- domyślam się, że po prostu wysyła sekwencję
    wyboru jednego z wbudowanych fontów. Jak pamiętam, to określa się
    stopień pisma, jego gęstość (znaki na cal) i stronę kodową. Wbudowane
    fonty mają litery łacińskie ze wszystkimi przyległościami, cyrylicę
    oraz grekę. W Tbilisi już by musieli załadować swoje literki z pliku,
    co też specjalnie kłopotliwe nie jest. Krojów kilkanaście, a może
    więcej, bardzo dobrze dopracowene. Tyle że nigdy nie ma okazji ich
    oglądać. Ja się tym pobawiłem raz, z okazji poznawania nowej drukarki
    laserowej. Fajnie było, wszystko ładnie i po polsku. Ale akurat czasy
    "wierszowego" podejścia do drukowania się kończyły.

    PCL to w sumie niezły język opisu strony -- najlepszy dowód, że w
    niezmienionej formie używany jest do dzisiaj, w zasadzie w każdej
    niepostscriptowej drukarce HP.

    To tyle z badań in vitro, bo na in vivo w tej chwili nie mam warunków.
    W razie czego mogę przekazać obiekt do badań w zaprzyjaźnionym
    laboratorium.

    Jarek

    --
    Na kolanach przez dni i tygodnie
    Przed nikomu nie znanym świętym

  • 348. Data: 2020-02-18 15:41:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-18 o 14:41 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > On był Górbiel jednak.

    Ale wtopa. Od kilku dni szukam go po internecie, w myślach powtarzając
    "Andrzej, Andrzej, gdzież ja Cię znajdę po tylu latach", a tutaj
    wklepałem bez zastanowienia... Trochę wstyd.

    > Ja przy pracach wykopaliskowych związanych z tym wątkiem dotarłem do
    > warstwy zawierającej pakiet "polonica" w wersji oryginalnej. Czyli
    > jest archiwum ARJ

    Mmmm, ARJ. Widzę kolega też koneser.

    > Po rozpakowaniu wylazły z wnętrza 244 pliki o dacie 28 grudnia 1993.
    > Więc jest to późny neolit, właściwie schyłek epoki, w której jakieś
    > polonizowanie było potrzebne.

    Bo ja wiem? DOS w zasadzie zaprzestał panowania dopiero po 1995, za
    sprawą ofensywnej operacji "Chicago". Co prawda już wcześniej system
    operacyjny MS-DOS wspierał polskie szlaczki bez potrzeby dodatkowych
    narzędzi, ale robił to jednak w dość kłopotliwy (nie-mazowszany)
    sposób. Dziś rozumiem dlaczego tak robił, ambitnie próbując dać
    możliwość klepania kilku-językowych tekstów, ale wówczas dużo
    ważniejsze było dla mnie zachowanie semigrafiki, więc zastanawiałem się
    niejednokrotnie dlaczego William w tak złośliwy sposób spaskudził nam
    kodowanie.

    > (jak ten nieszczęzny epson fx-800)

    On był LX-800 jednak.

    > PCL to w sumie niezły język opisu strony -- najlepszy dowód, że w
    > niezmienionej formie używany jest do dzisiaj

    Czy tak znów niezmienionej? Kiedy ostatni raz walczyłem z drukarką,
    miałem do wyboru kilka wersji: PCL5, PCL5e, 5c, 6... Metodą prób i
    błędów dobrałem coś działającego, ale przy innym dialekcie niż ten
    jeden działający, drukarka albo drukowała byle co, albo się całkiem
    zawieszała. A była to jakaś laserówka z okolic lat 2000 - chyba
    Lexmark.

    > W razie czego mogę przekazać obiekt do badań w zaprzyjaźnionym
    > laboratorium.

    Chętnie pooglądałbym te materiały, a i może wstawiłbym je w jakiejś
    formie na światową sieć, dla przyszłych pokoleń archeologów.

    Mateusz

  • 349. Data: 2020-02-18 16:52:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Ale wtopa. Od kilku dni szukam go po internecie, w myślach powtarzając
    > "Andrzej, Andrzej, gdzież ja Cię znajdę po tylu latach", a tutaj
    > wklepałem bez zastanowienia... Trochę wstyd.

    > Mmmm, ARJ. Widzę kolega też koneser.

    E tam koneser. Pliki przeleżały z górą ćwierć wieku w spakowanej formie.
    ARJ nie miałem, więc doaptowałem. W środku dokumentacja zakodowana rzecz
    jasna po dosowemu. Przypomniałem sobie, że mam gdzieś skrypt do traslacji,
    znającey te wszystkie mazovie i dehaeny. Patrzę do środka -- autorem jest
    Andrzej Górbiel.

> [...]
    > ważniejsze było dla mnie zachowanie semigrafiki, więc zastanawiałem
    > się niejednokrotnie dlaczego William w tak złośliwy sposób spaskudził

    Ja już powiedzmy od 1990 roku, a może i wcześniej, nie odczuwałem
    żadnych dolegliwości związanych z kodowaniem DOS. Nawet jak trzeba
    było na raz używać wielu "standardów", to jakoś dawało się wcisnąć
    gdzieś filtr, który robił ponwersję w locie.

    Sposób rozmieszczenia krzaczków może komuś się podobać albo nie,
    ale jednak z technicznego punktu widzenia wszystko zostało dobrze
    zinternacjonalizowane. Teraz ze zduminiem czytam, że ktoś pracowicie
    dziergał bitmapowe fonty do drukarki laserowej (to nie jest uwaga
    personalna -- po prostu zauważam, jak brak dostępu do informacji
    może utrudnić życie). W każdym razie drukarki laserowe (chyba że
    Cannon lbp-8) same w sobie świetnie drukują rozmaitymi fontam (też
    skalowanymi) w dowolnym kodowaniu. I to w sposób maksymalnie wygodny
    dla programisty.

> [...]
    > jeden działający, drukarka albo drukowała byle co, albo się całkiem
    > zawieszała. A była to jakaś laserówka z okolic lat 2000 - chyba

    Zawsze mnie przestrzegali przed używaniem klonów. Rozumiem, że ta
    walka to dobór jednego ze sterowników dostępnych z jakimś podejrzanym
    systemem. Przed podejrzanymi systemami to mnie nawet przestrzegać
    nie trzeba. A sam PCL jest dla mnie czytelny i zrozumiały. Gdybym
    dzisiaj miał napisać program metodami oldskulowymi, czyli obywając
    się bez zewnętrznego wsparcia systemu -- to bym bez trudu drukował
    co tylko zapragnę.

    > Chętnie pooglądałbym te materiały, a i może wstawiłbym je w jakiejś
    > formie na światową sieć, dla przyszłych pokoleń archeologów.

    Nie wiem czy to nie jakiś arcykomercyjny produkt, bo wygląda dość
    porządnie. Ale autor jest podpisany -- i znany guglowi.

    --
    Jarek

  • 350. Data: 2020-03-07 02:13:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Trzeba przyznać Angolom, że ich gramatyka jest bardzo logiczna.

    Ale dramatycznie przekombinowana celem obsługi rzadkich w praktyce
    przypadków użycia. Czasu przyszłego w czasie zaprzeszłym ciągłym w
    stronie biernej, to kiedy ostatnio używałeś? A jest i znać trzeba. :-)

    U nas sobie nikt pierdołami w stylu "chciałbym powiedzieć, że kiedyś
    wydawało mi się, że do przyszłego czwartku o 16:00 coś będzie wykonywane
    od 4 godzin" głowy nie zaprząta i to uważam za właściwe podejście. A ci
    biedni ludzie muszą jechać z potworkami w stylu by Friday noon the part
    would have been being soldered for 3 hours. Owszem, lingwistycznie to
    jest absolutnie logiczne dopełnienie całości, ale... *naprawdę* musimy
    po to wprowadzać cztery dedykowane czasy?

    > i zlikwidowali kretynizm "pismo sobie, a wymowa sobie"

    To chyba w każdym języku tak masz, tylko w ojczystym nie zauważasz.
    Ale odmienne sposoby wymawiania tak samo zapisanego słowa w zależności
    od jego znaczenia, to chyba tylko oni. Choćby głupie "wind" -- chcesz
    coś nawinąć, czy pójść na spacer? :-)

    Z trzeciej strony, odpowiednika "Dearest creature in creation" po polsku
    nie znam. :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=1edPxKqiptw

    Pozdrawiam, Piotr