  • 21. Data: 2020-02-26 14:59:53
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 26 lutego 2020 12:48:21 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

    > Są też interfejsy do ładowania programów z kart SD. Zarządzający tym MCU
    > jest zapewne wielokrotnie silniejszy od Z80 w Spectrum. ;)

    Hmm, ale jak działają, też "wypiskują" programy przez jacka?
    Czy jednak do szyny krawędziowej podłączane i zapisują bezpośrednio do pamięci,
    odłączając procesor?

  • 22. Data: 2020-02-26 15:12:03
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 26 lutego 2020 11:13:10 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

    > Tak to jest zrobione w uwspółcześnionym klonie Cobry-1. Atmega88 steruje
    > jakimś układem scalonym, który zwiera linie, które oryginalnie były
    > czytane przez układ "skanujący" klawiaturę. Niby spore uproszczenie,
    > jednak mam opory przed umieszczaniem współczesnych MCU w sprzęcie retro.
    > Urządzenie wydaje się wtedy jakieś takie mniej autentyczne.
    >
    > Pecetowa klawiatura w Spectrum jest problematyczna jeszcze z innego
    > powodu - wszystkich tych skrótów klawiszowych. Ten sam problem, co w
    > przypadku emulatorów.

    Rozłożenie słów kluczowych BASICa to ma się w głowie, a wręcz "w palcach" ;)
    A jak nie to zawsze można sobie spectrum położyć przed klawiaturą PC-tową, nawet
    łatwiej, bo sobie dłońmi nie zasłaniasz, nie mówiąc o ścieraniu napisów z gumy.

    Klawiatura spectrum plus to inna ciekawostka - jeśli jest tak zrobiona jak w spectrum
    - a czemu by nie, inaczej kompatybilność by trafiło - to jest tam 5*8 linii. W
    spectrum było to 40 klawiszy - w plus jest więcej. Większość z nich to jakaś
    kombinacja caps shift i klawisza - pewnie tak sprytnie folię zrobili, że wciśnięcie
    tego klawisza zwiera dwie linie.
    Miałem zapytać "ale jak tam jest zrobiony caps lock" ale przypomniałem sobie, że było
    to bodajże caps shift + 2 - i kursor z literą C.

    Wpadłem jeszcze na pomysł podłączenia klawiatury PC do szyny krawędziowej -
    powinienem mieć kempston interface, a że joystick chyba zaginął, to nawet nie będzie
    mi szkoda go rozpruć.
    ZTCP folia była podłączona tymi 8 liniami do szyny danych jedynie przez bufor
    otwierany bardziej znaczącymi bitami adresu (oraz oczywiście /IOR), a pięć mniej
    znaczących bitów wystawianych było na pozostałe 5 linii folii (w ten sposób czytając
    adres z końcówką 0x1ff można było sprawdzić, czy jest wciśnięty jakikolwiek klawisz -
    tzw. "any key").
    Jeszcze tylko pytanie, czy Z80 miał 16-bitową przestrzeń IO - bo wtedy ATmega88 nie
    starczy, trzeba będzie wziąć takiego z 32 końcówkami I/O - albo dorobić dekoder
    adresów (ale na niego attiny25 nie wystarczy).

  • 23. Data: 2020-02-26 16:39:55
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 26/02/2020 13:59, Dawid Rutkowski wrote:

    > Hmm, ale jak działają, też "wypiskują" programy przez jacka?
    > Czy jednak do szyny krawędziowej podłączane i zapisują bezpośrednio do pamięci,
    odłączając procesor?

    są takie i takie:

    https://spectrumforeveryone.com/2017/03/build-tzxdui
    no-shield-zaxxon/

    https://www.bytedelight.com/?page_id=2553

  • 24. Data: 2020-02-26 18:02:27
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 26 Feb 2020 11:13:08 +0100, Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Oryginalnie, na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
    > ludzie rzeźbili sobie zamienniki z jakichś mikroprzełaczników, co nieraz
    > wymagało przełożenia Spectrum do innej obudowy. Gdy jakiś czas temu
    > folia padła w moim Spectrum Plus, po protu zamówiłem zamiennik w
    > Wielkiej Brytanii, przez eBay. Szkoda czasu na kombinowanie. ;)

    W tamtym czasie natrafiłem w Składnicy Harcerskiej na klawiaturę,
    chyba od jakiegoś klona Spectrum. Był to zestaw do poskładania:
    laminat ze złoconymi padami pod gumki i do tego spinane jak klocki
    pojedyncze klawisze, z nadrukami słów kluczowych, w kilku miejscach
    różniących się od spektrumowych. Układ połączeń też minimalnie się
    różnił. Podlutowałem przewodami bezpośrednio do złącza w Spectrum.
    Całkiem solidne to było, klawiatura wytrzymała kilka lat intensywnej
    eksploatacji.

    --
    Artur Stachura

  • 25. Data: 2020-02-26 18:45:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 26 Feb 2020 13:57:02 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > To tak jak z ostatnim egzemplarzem Odry 1305, który pracował w PKP.
    > Pod koniec żywota nie działay już czytniki kart perforowanych,
    > zostały
    > zastąpione emulującymi je pecetami. Te pod każdym względem, mocy CPU
    > i wielkości RAM, przewyższały jednostkę, której peryferia
    > zastępowały.

    To jakim cudem nie można było zastąpić tej Odry? Nie tłumacz tylko że
    nie było softu skoro soft do emulacji był....

    --
    Marek

  • 26. Data: 2020-02-26 18:56:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 26 lutego 2020 18:46:07 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > To jakim cudem nie można było zastąpić tej Odry? Nie tłumacz tylko że
    > nie było softu skoro soft do emulacji był....

    PC-ty emulowały czytniki kart perforowanych, a nie CPU Odry.

    Hmm, ale jak to było, naprawdę czytały karty?
    Czy na tych PC-tach zapisane były - pewnie w plikach tekstowych - "elektroniczne"
    talie kart?

  • 27. Data: 2020-02-26 19:20:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > To jakim cudem nie można było zastąpić tej Odry? Nie tłumacz tylko że
    > nie było softu skoro soft do emulacji był....

    Nie jestem rzecznikiem PKP, najwyżej mogę zgadywać. Nie było softu.
    A głównym zadaniem tej maszny było liczenie jakichś dróg hamowania,
    obciążeń czy innych rzeczy mocno związanych z bezpieczeństwem. Więc
    nawet jeśli dostępne były źródła, jeśli napisane zostały w znanym języku
    wysokiego poziomu (fortran), to nie było chętnych do podjęcia decyzji
    przekompilowania tego w zupełnie nowym środowisku. Soft to emulacji
    szeregowej transmisji znakowej to co innego.

    Jarek

    Z ostatniej chwili:
    https://kurierlubelski.pl/komputer-odra-z-lubelskiej
    -stacji-pkp-znowu-dziala-nawet-zagralismy-na-nim-w-g
    re/ar/c1-14733732

    --
    W dworcowej poczekalni,
    na stacji PKP

  • 28. Data: 2020-02-26 20:16:02
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.02.2020 09:18, Atlantis wrote:
    > W pewnym sensie...
    > http://wordpress.hertell.nu/?p=587

    Wow! :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 29. Data: 2020-02-26 20:37:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Marek napisał:

> [...]
    >przekompilowania tego w zupełnie nowym środowisku. Soft to emulacji
    >szeregowej transmisji znakowej to co innego.

    i co - wola z w windowsa na dyskietki i do tych pecetow ?
    Pieniedzy na nowy program nie ma, a na programy do emulacji to sa ?

    Troche watpie.

    >Z ostatniej chwili:
    >https://kurierlubelski.pl/komputer-odra-z-lubelskie
    j-stacji-pkp-znowu-dziala-nawet-zagralismy-na-nim-w-
    gre/ar/c1-14733732

    "Komputer służył do kontroli ruchu towarowego i sprawował się bez
    zarzutu. Miał jednak jedną zasadniczą wadę - wysokie koszty
    eksploatacji. "

    te "kontrole ruchu" to roznie mozna rozumiec .. moze i perforowali
    dane o wagonach, a Odra jakies potwierdzenia generowala i zbierala.

    Gdzies mi chodzi po glowie Odra co miała sterować gorką rozrządową,
    czy jakimis procesami technologicznymi w fabryce.
    Tu moze byc trudniej dorobic stosowne interfejsy .. i po co - Odra
    dziala :-)

    Nawiasem mowiac, to muzeum kolejnictwa w Jaworzynie Slaskiej stoi
    jakas Odra,
    nie bardzo wiem skad.
    A w srodku szafy CPU ... dyski ST225. Czyli widac postep zawital pod
    strzechy.

    O,
    https://www.computerworld.pl/news/Legenda-ODRY-w-muz
    eum-kolejnictwa,71578.html

    J.

  • 30. Data: 2020-02-26 21:05:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > i co - wola z w windowsa na dyskietki i do tych pecetow ?
    > Pieniedzy na nowy program nie ma, a na programy do emulacji to sa ?
    >
    > Troche watpie.

    A ja nie. Obliczenia o podobnej złożoności robi się dzisiaj w oparciu
    o arkusz Excela, który jest w stanie napisać przeciętny tabelkarz
    z korporacji. Ale nie o to w tym przypadku chodzi.

    --
    Jarek