  • 11. Data: 2020-02-25 09:59:56
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Feb 2020 09:06:38 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Źle do tego podchodzisz. Next potrafi odtworzyć chyba każdy komputer z
    > rodziny Spectrum, w dodatku daje możliwość zbootowania CP/M. Programy
    > można uruchamiać wprost z karty pamięci.

    Tylko po co? Zeby sobie stare gry uruchomic, czy zeby dzieciom
    pokazac, jakie kiedys byly komputery ?

    > Dodatkowo urządzenie oferuje we własnym trybie - szybszy procesor, dużo
    > lepsza grafika, hardware'owe sprite'y.

    A programy uzywajace tego sa, czy trzeba sobie dopiero napisac ?

    J.

  • 12. Data: 2020-02-25 15:45:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 25 lutego 2020 09:59:55 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Tylko po co? Zeby sobie stare gry uruchomic, czy zeby dzieciom
    > pokazac, jakie kiedys byly komputery ?

    Pograć to można na emulatorze.
    Do pokazania też taki next się nie nada - Spectrum bez tego bz,bz,bz po włożeniu
    wtyczki zasilania oraz podgrzewania prawej dłoni przez 7805 na radiatorze o
    niezapomnianym kształcie to już nie jest spectrum.
    Leży taki u mnie w komórce, nawet w oryginalnym pudełku. Niestety ma popsutą folię -
    a nie mam pojęcia, skąd wziąć nową (tym bardziej, że sam ją dodatkowo popsułem
    wpadając na głupi pomysł, żeby ją polutować - bo nie miałem przewodzącej farbki).
    Najfajniej podłączało się go do karty telewizyjnej w PC i wyświetlało obraz w okienku
    X-ów ;>

  • 13. Data: 2020-02-25 17:35:54
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    wpadając na głupi pomysł, żeby ją polutować - bo nie miałem przewodzącej farbki).

    http://keypol.zgora.pl/produkt/membrana-do-mikrokomp
    utera-spectrum-48-kb/

    :]

  • 14. Data: 2020-02-25 22:17:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 25 lutego 2020 17:37:46 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
> [...]
    popsułem wpadając na głupi pomysł, żeby ją polutować - bo nie miałem przewodzącej

    Kurtałka, no nie sądziłem, że tego doczekam, membrana do spektrusia do kupienia przez
    internet...
    Ale 80zł - więc można to podciagnąć raczej pod jakąś szaloną modę na vintage
    oryginalne.
    To już wolę klawuchę od PC-ta i samemu zrobić adapter (program do odczytu PC-towej
    klawiatury na ATmegę kiedyś już napisałem) - ma ktoś pomysł, jak do tych tasiemek
    przymocować kabelki? Ew. pewnie takie gniazdka jak są na płycie założyć z drugiej
    strony - ale nie mam złoma, żeby wylutować :(

    No i niestety w ramach czyszczenia piwnicy wyrzuciliśmy tego kaseciaka (był z
    licznikiem taśmy!), co był do spektra używany - ale tutaj wątpię w życie głowicy po
    20 latach w piwnicy, a i pewnie na kasetach była tylko biała cisza/szum...
    Ale BASIC powinien ruszyć, w porzadnym ROMie zapisany, nie w jakimś flashu, z którego
    bity wyciekają.

  • 15. Data: 2020-02-25 23:43:37
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 25/02/2020 21:17, Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > Ale BASIC powinien ruszyć, w porzadnym ROMie zapisany, nie w jakimś flashu, z

    Już nie potrzebujesz magnetofonu. Masz go w telefonie (wraz ze
    wszystkimi programami na niego):

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ba
    ltazarstudios.playzxtapes

  • 16. Data: 2020-02-26 11:13:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.02.2020 22:17, Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > pomysł, jak do tych tasiemek przymocować kabelki? Ew. pewnie takie
    > gniazdka jak są na płycie założyć z drugiej strony - ale nie mam
    Tak to jest zrobione w uwspółcześnionym klonie Cobry-1. Atmega88 steruje
    jakimś układem scalonym, który zwiera linie, które oryginalnie były
    czytane przez układ "skanujący" klawiaturę. Niby spore uproszczenie,
    jednak mam opory przed umieszczaniem współczesnych MCU w sprzęcie retro.
    Urządzenie wydaje się wtedy jakieś takie mniej autentyczne.

    Pecetowa klawiatura w Spectrum jest problematyczna jeszcze z innego
    powodu - wszystkich tych skrótów klawiszowych. Ten sam problem, co w
    przypadku emulatorów.

    Oryginalnie, na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych
    ludzie rzeźbili sobie zamienniki z jakichś mikroprzełaczników, co nieraz
    wymagało przełożenia Spectrum do innej obudowy. Gdy jakiś czas temu
    folia padła w moim Spectrum Plus, po protu zamówiłem zamiennik w
    Wielkiej Brytanii, przez eBay. Szkoda czasu na kombinowanie. ;)

  • 17. Data: 2020-02-26 12:20:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 25 lutego 2020 23:43:38 UTC+1 użytkownik Cezar napisał:

> [...]
    20 latach w piwnicy, a i pewnie na kasetach była tylko biała cisza/szum...

    > Już nie potrzebujesz magnetofonu. Masz go w telefonie (wraz ze

    Wow, dajcie spokój, żeby na spektrusia ściągać programy z internetu?
    Czego to ludzie nie wymyślą, bajka :)

  • 18. Data: 2020-02-26 12:47:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.02.2020 12:20, Dawid Rutkowski wrote:

    > Wow, dajcie spokój, żeby na spektrusia ściągać programy z internetu?
    > Czego to ludzie nie wymyślą, bajka :)

    Są też interfejsy do ładowania programów z kart SD. Zarządzający tym MCU
    jest zapewne wielokrotnie silniejszy od Z80 w Spectrum. ;)

  • 19. Data: 2020-02-26 13:57:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Są też interfejsy do ładowania programów z kart SD. Zarządzający
    > tym MCU jest zapewne wielokrotnie silniejszy od Z80 w Spectrum. ;)

    To tak jak z ostatnim egzemplarzem Odry 1305, który pracował w PKP.
    Pod koniec żywota nie działay już czytniki kart perforowanych, zostały
    zastąpione emulującymi je pecetami. Te pod każdym względem, mocy CPU
    i wielkości RAM, przewyższały jednostkę, której peryferia zastępowały.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2020-02-26 14:18:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-25 o 23:43, Cezar pisze:

    > Już nie potrzebujesz magnetofonu. Masz go w telefonie (wraz ze
    > wszystkimi programami na niego):
    >
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ba
    ltazarstudios.playzxtapes

    Tylko trzeba uważać, żeby nie podać zbyt wysokiego sygnału.
    Można uszkodzić układ ULA.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam