  • 51. Data: 2020-02-27 15:16:56
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jestes pewien ?
    >
    > Numerkow nie pomne, ale Odra dalekopisy obslugiwala.
    > Ale to chyba bardziej rozwinieta wersja, bo wielodostep to
    > juz wyzszy poziom rozwoju.
    > Wczesniejsze to przetwarzanie wsadowe.
    > Chyba, ze o jakis bardzo pierwszych piszesz, gdy z dostepnych
    > peryferiow jeszcze nie bylo, a najprosciej bylo dalekopis
    > zaadaptowac.

    O takich właśnie piszę. Przecież fortran dlatego zna tylko wielkie
    (albo małe) litery, bo gdy był projektowany, nie było ASCII, nie
    było EBCDIC, tylko kod dalekopisowy. Wszystkie te peryferia to
    jakaś pośpieszna adaptacja. Karty perforowane, które przetrwały
    do lat 80 XX wieku, pochodzą też z lat 80, ale XIX wieku. Później
    elektryczne połączenia peryferiów mogły w ogóle nie trzymać się
    żadnych stnadardów. Bo przecież jak się zepsuł czytnik taśmy
    perforowanej, to się nie biegło do mediamarktu kupić pierwszy
    lepszy, tylko serwis naprawiał stary.

> [...]
    > tasiemki perforowanej, ktory musial byc z lat poprzednich.
    > Niewielka skrzyneczka, ze zlaczem "wojskowym", tzn wielopinowym,
    > okraglym zakrecanym.
    >
    > Proste to bylo do bolu - silnik krecil caly czas gladką rolkę,
    > elektromagnes dociskal tasme do rolki i powodowal przesuw,
    > przetwarzania w srodku zadnego chyba nie bylo, tylko wzmacniacze,
    > a sygnal strobu generowal fototranzystor czytajacy te male dziurki
    > na srodku (nie calkiem) tasmy.
    > Czyli tez asynchroniczne calkowicie.
    >
    > Do czego to moglo byc uzywane ?
    > PDP/SM4 takie madre, czy jakis wojskowe komputery ?

    Ja widziałem przy Odrze również czytniki taśm. A także perforatory.
    Ale mogło to być do różnych rzeczy -- na przykład do linotypu.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2020-02-27 15:25:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Któryś z linuksowych odtwarzaczy wideo pozwalał na odpalenie wideo
    > w okienku terminalowym, w formie ASCII artu.

    Wcześniej pisałem o VLC, bo tego czasem używam w tym trybie (i to w
    całkiem poważych celach, nie dla jaj). Ale z bibliteki aalib korzysta
    chyba każdy odtwarzacz.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/AAlib

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2020-02-27 15:47:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >O takich właśnie piszę. Przecież fortran dlatego zna tylko wielkie
    >(albo małe) litery, bo gdy był projektowany, nie było ASCII, nie
    >było EBCDIC, tylko kod dalekopisowy.

    Hm, Odra akurat uzywal 6-bit znakow. I chyba nie byla w tym pierwsza.
    6-bit w miare dobrze pasuje do jej 24-bitowego slowa.

    A teletype mial 5-bit plus faktycznie rozszerzenie do drugiego zestawu
    znakow.
    Troche pasuje, troche nie.

    > Wszystkie te peryferia to
    >jakaś pośpieszna adaptacja. Karty perforowane, które przetrwały

    ale masz na mysli wczesne komputery ?
    Bo potem sie pojawily lepsze peryferia.
    Chocby drukarki wierszowe - wczesniej chyba nie znane ....

> [...]
    >żadnych stnadardów. Bo przecież jak się zepsuł czytnik taśmy
    >perforowanej, to się nie biegło do mediamarktu kupić pierwszy

    Albo wyciagalo sie z magazynku drugi - ale owszem, standardu
    elektrycznego nie bylo, bo i niby po co mialby byc :-)

    >Ja widziałem przy Odrze również czytniki taśm. A także perforatory.
    >Ale mogło to być do różnych rzeczy -- na przykład do linotypu.

    A tu ta asynchroniczna praca, i jakas blokowa - po po jednym znaku sie
    czytac nie dalo, precyzyjnie blokami tez nie, chyba, ze odstepy na
    tasmie duze ...

    J.

  • 54. Data: 2020-02-27 16:21:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A tu ta asynchroniczna praca, i jakas blokowa - po po jednym znaku
    > sie czytac nie dalo, precyzyjnie blokami tez nie, chyba, ze odstepy
    > na tasmie duze ...

    Tu nośnik danych wymuszony jest zapisem, a nie odczytu. Perforator
    taśmy jest w stanie szybko przyjmować duży strumień danych. Tych,
    co są na bieżąco produkowane przez komputer, a już nie mieszczą się
    w jego pamięci operacyjnej. Potem można to nazad wessać czytnikiem.
    Czyli historycznie jest to pierwsza pamięć zewnętrzna. Potem przyszły
    taśmy, bębny i dyski magnetyczne. Dwa w jednym -- bo te potrafią
    jednym urządzeniem i zapisać, i odczytać.

    W linotypach odwrotnie -- linotyp potrafi składać i odlewać wiersze
    szybciej, niż człowiek klepie w klawiaturę. No i jest droższy od
    stanowiska perforacji taśm. W ten sposób kliku zecerów mogło klepać
    w jeden linotyp. Nawet zdalnie, bo taśmę łatwo przewieźć, a nawet
    przesłać dalekopisem.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2020-02-27 17:29:41
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .02.2020 o 13:01 Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl> pisze:

> [...]
    ?doc_id=1922&type=pdf&for_download=1

    _id=1878&type=pdf&for_download=1

    > Dzięki za info. Zmyliła mnie ta informacja o ,,hardeningu" i przenośności
    > RODANA. Wyobraziłem sobie jakieś zintegrowane wojskowe urządzenie. A te
    > fajne szpeje z mojego linku to są po prostu pospolite wskaźniki
    > panoramiczno-syntetyczne WPS10, zresztą opisane. O takie:
    >
    > https://sphoto.nasza-klasa.pl/16852009/20/main/93f6a
    0bada.jpeg

    > Cóż, dezinformacja wroga - ważna rzecz. :)

    Jeśli kogoś historia interesuje, warto przeczytać art. z Newsweeka z 2010
    roku, gdzie opisano m. in. zestrzelenie B-117 przez system oparty na Odra
    1325/Rodan:

    http://www.elwrowcy.pl/newsweek.pdf

    "Trudno powiedzieć, kto był wówczas bardziej zdziwiony: czy wiszący pod
    czaszą spadochronu kpt.
    Reachmond czy analitycy w Pentagonie. Według posiadanych przez nich
    informacji sprzęt
    wyprodukowany w krajach Układu Warszawskiego nie miał prawa namierzyć i
    zniszczyć
    naszpikowanego elektroniką samolotu klasy stealth. Jednak tego niuansu
    nikt nie zakodował w
    pamięci starej ,,Odry". Ona robiła swoje.
    "
    Ech, ten Newsweek sprzed lat...
    Co ciekawe - z ich portalu zniknął, ostał się tylko u znawców tematu.

    --
    Trefniś

  • 56. Data: 2020-02-27 21:53:37
    Od: yabba <...@...pl>

    licznikiem taśmy!), co był do spektra używany - ale tutaj wątpię w życie głowicy po
    20 latach w piwnicy, a i pewnie na kasetach była tylko biała cisza/szum...

    > To już pewnie tak zrobione, że w interfejscie siedzi też procesor, który te filmy
    dekoduje i zapisuje je do pamięci ekranu spectruma.
    > Więc to nie tyle spectrum odtwarza, co ULA wyświetla to, co zupełnie inny proc -
    nie Z80 - wrzuci jej do pamięci ekranu - a Z80 pewnie w HALT, żeby nie przeszkadzał.
    > No i ascii-art pewnie dlatego, że w obrębie kwadratu 8*8 pikseli mogą być tylko 2
    kolory.

    Mam:

    https://www.youtube.com/watch?v=ooi9rpx6ECM

    yabba

  • 57. Data: 2020-02-27 22:54:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 27 lutego 2020 21:54:14 UTC+1 użytkownik yabba napisał:

> [...]
    dekoduje i zapisuje je do pamięci ekranu spectruma.
    nie Z80 - wrzuci jej do pamięci ekranu - a Z80 pewnie w HALT, żeby nie przeszkadzał.

    Fajne - ale całą obróbkę video załatwia PC.
    Nawet timing odtwarzania.
    Nie jest to raczej aalib, tylko dithering mono - bo i w końcu spectrum ma tylko tryb
    graficzny 256*192, tekst jest "renderowany" z generatora znaków - więc nie trzeba
    aalib skoro każdy pixel można osobno zgasić/zapalić.
    Kolor wykluczony, w programie zresztą widać - odczytuje obrazy mające 6144B.
    Ciekawe jest to, że transmisją steruje jednak Z80 - nawet jeśli jest to tylko proste
    przepisywanie strumienia TCP (a może tylko UDP) w kółko do tych 6144B pamięci.
    Co może zawierać ten interfejs?
    Na pewno więcej niż sam chip ethernet - ale czy procesor czy też obsługę TCP/IP, DCHP
    itp. załatwili tylko rozszerzeniem ROM, a wszystko chodzi na Z80?
    Hmm, pewnie jakiś chip ethernetowy do ISA da się podłączyć i do spectrum - zaś w
    przestrzeni IO są wolne 32kB (drugie 32kB zabiera ULA - wykorzystując z tego aż 1
    port do zapisu i 256 do odczytu - ale tylko klawiatury).

  • 58. Data: 2020-02-27 23:37:40
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-27 o 17:29, Trefniś pisze:
> [...]
    > "
    > Ech, ten Newsweek sprzed lat...
    > Co ciekawe - z ich portalu zniknął, ostał się tylko u znawców tematu.

    Ja się kilka lat temu zdziwiłem, że skaner OKI nie chce przyjmować do
    skanowania niektórych rzeczy. Okazało się, że w firmware są zaszyte
    algorytmy, które blokują skanowanie np. banknotów.
    Mój stary Epson o tym nie wie i może skanować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2020-02-27 23:59:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > algorytmy, które blokują skanowanie np. banknotów.
    > Mój stary Epson o tym nie wie i może skanować.

    Kiedyś drażniłem ludzi w ten sposób, że do swoich PDF-ów wmontowywałem
    gdzieś tego euriona. Potem drukarki nie chciały tego drukować, więc
    krzyczeli, że zepsute. Czytałem też o gościu, który kazał sobie toto
    wydziergać na łysinie. Psuł w ten sposób każdą grupową fotkę. Ale to
    już przegięcie (jeśli w ogóle prawda).

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2020-02-28 05:27:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Feb 2020 17:29:41 +0100, Trefniś napisał(a):
> [...]
    > "
    > Ech, ten Newsweek sprzed lat...
    > Co ciekawe - z ich portalu zniknął, ostał się tylko u znawców tematu.

    "W pamięci urządzenia, będącego militarną odmianą Odry 1325, zapisano
    wzorce i przebiegi sygnałów radiowych, jakie mogą
    generować ,,niewidzialne" samoloty klasy stealth: B-2 lub F-117.
    Sekunda analizy, wniosek: wróg."

    Swoja droga - jak oni to zrobili ?
    Takie echo to gdzies nanosekundy trwa - Odra zdecydowanie za wolna,
    zeby to zlapac, musieli jakis sampler dorobic.

    A te przebiegi to przeciez zaleza od kata ustawienia samolotu.

    A dalej ... trafony rakieta S-125, ktora jest radarowo naprowadzana
    ... z bliska, to i F117 echo daje ?

    J.