  • 61. Data: 2020-02-28 06:46:44
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Feb 2020 23:59:33 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Kiedyś drażniłem ludzi w ten sposób, że do swoich PDF-ów wmontowywałem
    > gdzieś tego euriona. Potem drukarki nie chciały tego drukować, więc
    > krzyczeli, że zepsute.

    Wow.
    Rozpoznac banknot ... nie takie trywialne.

    > Czytałem też o gościu, który kazał sobie toto
    > wydziergać na łysinie. Psuł w ten sposób każdą grupową fotkę. Ale to
    > już przegięcie (jeśli w ogóle prawda).

    Czapeczke i sprawdzic :-)

    Ale akurat na grupowej fotce to bedze malutki obrazek i niewyrazny.
    Mozna tez sprobowac banknoty sfotografowac ...

    J.

  • 62. Data: 2020-02-28 06:53:06
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 28.02.2020 o 06:46, J.F. pisze:

    > Wow.
    > Rozpoznac banknot ... nie takie trywialne.

    To nie rozpoznaje banknotów tylko znak graficzny, który na niektórych
    się znajduje
    https://pl.wikipedia.org/wiki/EURion
    https://www.dobreprogramy.pl/Monczkin/Konstelacja-Or
    iona-a-podrabianie-banknotow,63949.html
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/O-tym-zabezpieczeni
    u-banknotu-milcza-banki-centralne-7509292.html

    --
    Czarek

  • 63. Data: 2020-02-28 08:50:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

    > To nie rozpoznaje banknotów tylko znak graficzny, który na niektórych
    > się znajduje
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/EURion

    Nie tylko blokują skanowanie, ale też wydruk. Co może jest ważniejsze.

    > https://www.bankier.pl/wiadomosc/O-tym-zabezpieczeni
    u-banknotu-milcza-banki-centralne-7509292.html

    Jak u nas w końcu zaczęli drukować te pięć kółek, NBP nie milczał,
    pisały o tym wszystkie gazety. Ten bankier widać słabo poinformowany.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2020-02-28 09:52:29
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 lutego 2020 23:59:46 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Kiedyś drażniłem ludzi w ten sposób, że do swoich PDF-ów wmontowywałem
    > gdzieś tego euriona. Potem drukarki nie chciały tego drukować,

    Z ciekawości puściłem wydruki z eurionem na 2 drukarki brother(rożne modele)
    wydrukowały bez zająknięcia.

  • 65. Data: 2020-02-28 10:30:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kris napisał:

    > Z ciekawości puściłem wydruki z eurionem na 2 drukarki brother(rożne modele)
    > wydrukowały bez zająknięcia.

    Starsi ci bracia, młodzi, czy w średnim wieku? Bo na bardzo starych to
    rzecz jasna nie zadziała. Na czarnobiałych też, bo tam ochrona nie ma
    sensu. Współczesne też mogą być bardziej rozgarnięte -- nie wystarczy im
    sam eurion, szujają też czegoś, co z grubsza przypomina znany banknot.
    Ale jak tylko tę technikę wymyślono, mechanizmy były na jego punkcie
    przewrażliwione. Jak zrobiliśmy eksperyment z Zakazaną Rzeczą na dużym
    biurowym kombajnie, to tak się zawiesił, że już nic nie chciał robić
    bez wprowadzenia mu jakichś haseł serwisowych. No i chciał gdzieś o tym
    komuś przez sieć donosić.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2020-02-28 17:59:51
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .02.2020 o 05:27 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    _id=1878&type=pdf&for_download=1

    > "W pamięci urządzenia, będącego militarną odmianą Odry 1325, zapisano
    > wzorce i przebiegi sygnałów radiowych, jakie mogą
    > generować ,,niewidzialne" samoloty klasy stealth: B-2 lub F-117.
    > Sekunda analizy, wniosek: wróg."
    >
    > Swoja droga - jak oni to zrobili ?
    > Takie echo to gdzies nanosekundy trwa - Odra zdecydowanie za wolna,
    > zeby to zlapac, musieli jakis sampler dorobic.
    >
    > A te przebiegi to przeciez zaleza od kata ustawienia samolotu.

    > A dalej ... trafony rakieta S-125, ktora jest radarowo naprowadzana
    > ... z bliska, to i F117 echo daje ?

    Radar pasywny nie analizuje wyłącznie emisji samego obiektu, ma danych aż
    nadto :)
    Stąd pewnie wymagania dot. mocy obliczeniowej i pracy z grubsza w czasie
    rzeczywistym:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Radar_pasywny

    Odra 1325 świetnie współpracowała z urządzeniami IO (16 kanałów w tym
    jeden multiplekserowy) i stamtąd pochodziła pewnie "logika" rozwiązania.

    Czesi nie zakopali pomysłu, produkują siostrę Tamary - Verę, choć
    narzekają na "klątwę/przekleństwo" Tamary:

    https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/radaru-vera-pr
    okleti-tamary-nehrozi.A040528_114007_ekonomika_ven

    Tamary Rosjanie nie pozwalali sprzedawać, teraz Vera ma szlaban ze strony
    USA...

    --
    Trefniś

  • 67. Data: 2020-02-28 22:05:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > No ale to był z premedytacją zaprojektowany interfejs komunikacyjny.
    > Od którego zresztą nawet pióro świetlne było bardziej wyrafinowane (choć wymagało
    oczywiście CRT - zastanawiam się, jak będzie wyglądał ekran ze spectrum na LCD 16:9 -
    i w końcu będzie kolorowy, bo nareszcie PAL - spectrum niestety wyszedł z codziennego
    użytku zanim kupiliśmy kolorowy telewizor inny niż secam ;).
    > No i jednokanałowy - a tych przyssawek to było trochę.
    >
    > @Adam - a jaka była ta "listwa klawiatury" od tej kasy?
    > Ile tam było pinów?
    > Każdy odpowiadał jednemu klawiszowi? Więc i tyle było przyssawek?

    Qrde, ale mi dałeś zadanie ;)

    > Dobrze, że ta klawiatura była odłączalna - czy to wyglądało tak, jak np. kasy w
    biedronce - tyle że w biedronce obecnie klawiaturę mają na ekranie, a odłączalne jest
    tylko pudełko na pieniądze.

    Wtedy wszystko było z reguły na płaskich tasiemkach, podobnie, jak
    klawiatury laptopowe aktualnie.
    Kasa była "monolitem".
    Przykładowa fotka znaleziona w internecie:
    https://4.allegroimg.com/s1024/0c1f7b/069e4215477e8c
    3aab20336184a4

    > Chyba że nie była i jakoś się do tej "listwy klawiatury" musiałeś "dohackowywać"?

    Już nie pamiętam dokładnie - to był rok 1995.
    Zdaje mi się, że kupiłem klawiaturę dodatkową dla serwisu i do niej się
    podlutowałem.

    > Dobrze, że nikt nie wymyślił ograniczenia na "zbyt szybko piszącego człowieka" ;)

    Zdarzało się. Jak przepełniło się bufor wejściowy, to maszyna gubiła
    znaki. A potem cuda się działy ;)

    Dlatego też w programie utworzyłem parametry do szybkości "pisania" oraz
    długości zapalenia i gaszenia poszczególnych "klawiszy".

    Wrzuciłem ekrany tutaj:

    https://ibb.co/3Fd2sNr

    Górny ekran w trakcie programowania kasy - akurat idą kamienie do
    zapalniczek.
    Dolny ekran to zapalone wszystkie pola - jest ich 16, więc tyle
    przyssawek było. Więc chyba byłem podpięty pod matrycę, a nie pod
    pojedyncze klawisze.

    Wisisz mi browarka ;)

    Musiałem poszukać stare archiwa, przypomnieć sobie, jak się obsługuje
    Clariona, przypomnieć sobie, jak przekompilować program (mam tylko
    źródła), przypomnieć sobie, jak poprawić dwa błędy podczas kompilacji i
    przypomnieć sobie, jak wyłączyć weryfikację licencji, bo program darł
    mordę, że kopia nieautoryzowana.
    Z że wycwaniłem się (wtedy), to sporo kodu trzepałem spod palca, nie
    korzystając z generatora. Dlatego teraz musiałem sobie parę rzeczy
    przypomnieć.
    Oczywiście wszystko pod wirtualką WinXP, ale to już pryszcz.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 68. Data: 2020-02-28 23:15:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-02-27 o 14:10, Cezar pisze:

    > Bez przesady. Standardowym wyposarzeniem Spectrumny sprzedawanej w PL
    > był MK232P, który podłączało się wyjściem słuchawkowynm, bezpośrednio
    > podłączonego do końcówki mocy tegoż to MK232P.

    Wydawało mi się, że raczej MK450.
    Poza tym w takim przypadku większe znaczenie ma oporność niż moc znamionowa.

    Słyszałem o przypadkach przewalenia wejścia mocnym sygnałem. Ale może to
    Timex 2048 był bardziej wrażliwy?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 69. Data: 2020-02-29 08:53:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.02.2020 09:59, J.F. wrote:

    > Tylko po co? Zeby sobie stare gry uruchomic, czy zeby dzieciom
    > pokazac, jakie kiedys byly komputery ?

    Jedni robią to z powodu nostalgii, inni w celach edukacyjnych.
    Ja sam od jakiegoś czasu w wolnych chwilach pracuję nad komputerkami
    własnej konstrukcji, opartymi na 6502 oraz MCY7880. Ten drugi w
    zamierzeniach ma właśnie działać pod CP/M. Celem tych projektów było
    nauczenie się czegoś bardziej niskopoziomowego z techniki
    mikroprocesorowej. Wiem, że mógłbym to zrobić na AVR, ARM albo x86, ale
    tak jest ciekawiej. ;)

    > A programy uzywajace tego sa, czy trzeba sobie dopiero napisac ?

    Z tego co widziałem w filmach na YT, pierwsi nabywcy Spectrum Next
    odpalają już kilka całkiem imponujących graficzne (jak na 8bit) gier.
    Wygląda na to, że wokół komputerka tworzy się środowisko programistów.
    Wszystko zależy od tego, jak im pójdzie kolejna kampania na
    Kickstarterze i jako mocno "masowym" produktem stanie się to urządzenie.

    Na stare Spectrum wciąż powstają nowe gry, tak samo jak na C64...

  • 70. Data: 2020-02-29 09:07:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 25.02.2020 09:48, RadoslawF wrote:

    > Wiem że nie jest na sto procent zgodna z oryginałem ale jest.

    Jest lepsza. I nie mówię tu o braku folii czy gumowych klawiszy, ale np.
    o sensownie rozmieszczonych klawiszach kursorów. Zresztą, gdyby miał
    pisać coś w Basicu spectrum bezpośrednio na tym urządzeniu, od razu
    włączyłbym tryb wpisywania komend w normalny sposób. ;)

    > I nie wiadomo czy ktoś kiedyś coś na to napisze w ilości zachęcającej
    > do kupienia tego sprzętu.

    Pierwsze gry na to urządzenie już powstają. Egzemplarze z pierwszego
    Kickstartera sprzedały się na pniu. Autorzy przygotowują teraz drugą
    serię, a zainteresowanie jest spore. Jest szansa, że to urządzenie
    stanie się czymś więcej, niż tylko ciekawostką - jak w przypadku tych
    licencjonowanych linukoswych komputerów do emulacji, zamkniętych w
    obudowach "mini konsolek retro", na których próbuje zarabiać parę firm...

    > Emulowana jest tu i tam. Ja tam rasistą nie jestem więc
    > nie dostrzegam wyższości FPGA nad płytką z ARM.
    > Wada armigi to brak klawiatury i emulacja tylko OCS.

    FPGA to nie emulacja. W emulowanym systemie procesor musi cały czas
    przelatywać przez cały program, sprawdzając wszystkie zależności i
    reagując na nie w sposób, który odpowiada oryginalnemu hardware'owi. Nic
    nie dzieje się równolegle i aby mieć takie wrażenie trzeba dysponować
    wielokrotnie szybszym sprzętem, niż emulowany. Nawet w przypadku
    Raspberry Pi często wychodzą problemy z zależnościami czasowymi...
    W FPGA mamy wielkie "pole bramek", pomiędzy którymi połączenia są
    ustalane w sposób programowy. Sygnały jednak rozchodzą się równolegle,
    tak samo jak w oryginalnym sprzęcie. Ewentualne problemy łatwiej
    namierzyć i naprawić.

    FPGA to najbliższ rzecz do stosowania oryginalnego hardware'u, jaką
    można osiągnąć bez stosowania oryginalnego hardware'u. ;) Szkoda, że
    zaawansowane układy są ciągle tak drogie, bo mogłyby rozwiązać problem
    uruchamiania starszych tytułów na nowych konsolach. Z emulacją Xboxa 360
    na XB One nie poradził sobie nawet Microsoft, posiadający całą dokumentację.