  • 21. Data: 2018-12-21 13:42:54
    Temat: Re: Kontroler panelu słonecznego
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Z czasem oczywiscie przeladuje, na co w tym wariancie (ambitnym)
    > proponowalem osobne zabezpieczenie - tzn wykrycie zbyt duzego napiecia
    > i przejscie na niewielkie podtrzymujace.

    To wprowadza stan... ja wolałbym, żeby to było jednak bezstanowe :)

    > Tak calkiem do zera to nie, ale widac jest to prad juz malo szkodliwy.
    > Choc nowsze samochody maja troche mniej.

    Chodzi o prąd samego akumulatora, wiadomo że różne obwody w samochodzie
    też pobierają prąd (u mnie to 21 mA).

    > Jak najbardziej jest ryzyko, tylko ze:
    > -przy 14.4V to bedzie dlugo trwalo,

    Latem samochód stoi i miesiącami :)

    > -masz przerwe nocna, potem uzupelniamy ładunek, potem dopiero zaczyna
    > sie gazowanie ... i do zachodu juz blisko :-)

    Tak... ale chodzi mi o bilans dobowy. Muszę mieć ograniczenie.

    Tak czy inaczej chyba jednak ograniczę do 13.8 V. Zakładam że te kilkaset
    mA spokojnie w akumulator przy takim napięciu wejdzie, jak nie będzie
    naładowany na 100% (a jak będzie, to tym lepiej).

    > Tylko zauwaz, ze gdybys chcial calkowicie wykorzystac ogniwa, i
    > pobierasz maksymalna moc - to trzeba ja do akumulatorow przekazac.

    Chcę wykorzystać tylko do momentu, w którym akumulator nie będzie
    naładowany. Nie chcę go przeładowywać ani kombinować z jakimś drugim
    akumulatorem na dodatkowy ładunek. Pełne naładowanie akumulatora mi
    wystarczy :)

    > IMO to az tak duzo na tym nie wycisniesz, zeby sie np okazalo, ze to
    > ogniwo z ambitna przetwornica starcza na doladowanie, a bez
    > przetwornicy nie. A skoro bez przetwornicy tez starcza, to po co
    > przeplacac :-)

    W słońcu pewnie tak, pytanie co jeśli tego słońca będzie niewiele (np.
    jesienią, lub za zaśnieżoną szybą, lub np. samochód stojący w cieniu).

    > Zobacz np na to
    > https://www.akumulatory-zelowe.pl/ladowanie-akumulat
    orow-zelowych-i-agm-n-3.html
    > https://techtron.pl/blog/jak-prawidlowo-eksploatowac
    -akumulatory-zelowe-i-agm/

    > I tu sie pojawiaja dwa rozne zalecenia:
    > -ładowac do 14.4, a nawet 15.0V i przerwac,
    > -podlaczyc na stałe do ~13.8V

    Niby piszą, żeby było 13.62 V... to niewiele, ale jeśli i przy takim
    napięciu akumulator pociągnie te kilkaset mA, to po co podbijać :)

    > To żelowe, wyjatkowo wrazliwe na przeladowanie - samochodowy
    > odporniejszy.

    Pytanie czy będzie taki odporny, jak będzie przeładowywany non stop.

    > I tu sie rysuje program dla sterownika:

    Jeśli tam w ogóle będzie jakiś MCU :) Najpierw chcę określić, co ma robić
    a potem pomyślę, czy da się to jakoś sprytnie zrobić analogowo, czy
    faktycznie lepiej będzie wrzucić MCU. Pewnie skończy się na MCU.

    Ważny jest oczywiście najmniejszy możliwy pobór prądu przez sterownik, bo
    sterownik będę z oczywistych powodów zasilał z panelu.

    > -dorobic zabezpieczenie czasowe na wypadek zachmurzenia, gdy niewielki
    > prad uniemozliwi osiagniecie tych 14.5V

    Hmm, po co ograniczenie czasowe? Przecież jak nie osiągnie tych 14.5 V, to
    chyba dobrze (dla akumulatora) :)

  • 22. Data: 2018-12-21 13:44:05
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > -dorobić równoległy regulator napięcia, który będzie zwierał nadmiar prądu.

    Tak... jakieś dodatkowe zabezpieczenie tego typu będę chciał wrzucić tak
    czy inaczej, w razie gdyby sterownik nie działał prawidłowo.

  • 23. Data: 2018-12-21 13:49:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 19:34:36 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > -dorobić równoległy regulator napięcia, który będzie zwierał nadmiar prądu.

    Ludzie, co wy wygadujecie :) Przecież panel z którego nie odbieramy
    prądu zachowuje się jak źródło napięciowe. Czyli napięcie jest jakieś,
    niewysokie i prąd nie płynie. To po cholerę go odbierać jak sam z siebie
    nie płynie? Trzeba chwilę pomyśleć nad charakterystykami fotoogniwa
    krzemowego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2018-12-21 15:23:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >To wprowadza stan... ja wolałbym, żeby to było jednak bezstanowe :)

    Czasem sie nie da :-)

    >>> Tzn. rozumiem że przy tych 14.4 V prąd naładowanego akumulatora

    >Chodzi o prąd samego akumulatora, wiadomo że różne obwody w
    >samochodzie
    >też pobierają prąd (u mnie to 21 mA).

    Obnizyli napiecie, bo widac sam akumulator bral za duzo (w czasie
    jazdy).

    >Latem samochód stoi i miesiącami :)

    Pomysl raczej o tirach czy autokarach. One jezdza po 9 i wiecej h
    dziennie i im akumulator sie nie niszczy.
    A bywa, ze stoja na silniku.
    Ale moze dlatego, ze zamiast 2*14.4 maja 2* 13.8

    >Tak... ale chodzi mi o bilans dobowy. Muszę mieć ograniczenie.

    Tylko ten dylemat, do 14.4 czy do 13.8 :)

> [...]
    >mA spokojnie w akumulator przy takim napięciu wejdzie, jak nie będzie
    >naładowany na 100% (a jak będzie, to tym lepiej).

    Przy 5W panelu racja - i tak nie bedzie duzego pradu :-)

    >Chcę wykorzystać tylko do momentu, w którym akumulator nie będzie
    >naładowany.

    I to nas prowadzi do maszyny stanowej, ktora laduje najpierw do
    wyzszego napiecia :-)

    >W słońcu pewnie tak, pytanie co jeśli tego słońca będzie niewiele
    >(np.
    >jesienią, lub za zaśnieżoną szybą, lub np. samochód stojący w
    >cieniu).

    To sie zazwyczaj okaze, ze i tak jest za malo, z przetwornicą czy bez,
    wiec po co przeplacac :)

    orow-zelowych-i-agm-n-3.html
    -akumulatory-zelowe-i-agm/

    >Niby piszą, żeby było 13.62 V... to niewiele, ale jeśli i przy takim
    >napięciu akumulator pociągnie te kilkaset mA, to po co podbijać :)

    Jesli pociagnie tyle a ogniwo i tak wiecej nie da, to faktycznie - po
    co.

> [...]
    >a potem pomyślę, czy da się to jakoś sprytnie zrobić analogowo, czy
    >faktycznie lepiej będzie wrzucić MCU. Pewnie skończy się na MCU.

    Ja tylko podpowiem - jak dojdziesz do wniosku, ze chcesz cos wiecej
    niz tylko ogranicznik do tych ~14V, to uzyj MCU.
    Latwiej bedzie zapanowac.

    >Hmm, po co ograniczenie czasowe? Przecież jak nie osiągnie tych 14.5
    >V, to
    >chyba dobrze (dla akumulatora) :)

    Ale widziales zalecenie - ladowac pradem C/10 do 14.5V i wylaczyc.
    Lub podlaczyc pod 13.8V.

    No to grozi ci, ze przyjdzie chmura, prad spadnie do C/40, i napiecie
    sie ustabilizuje na 14.3V.
    A to jednak wiecej niz 13.8.

    Samochodowemu raczej nie zagrozi, szczegolnie, ze po paru godzinach i
    tak sie wylaczy ladowanie,
    ale taki żelowy ... jak kto ma niepotrzebny, to moze sprawdzic jak to
    sie skonczy :-)

    J.

  • 25. Data: 2018-12-21 16:58:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > niewysokie i prąd nie płynie. To po cholerę go odbierać jak sam z siebie
    > nie płynie? Trzeba chwilę pomyśleć nad charakterystykami fotoogniwa

    Jesteś pewien?
    Dla panelu, o którym mowa:
    Napięcie maks. (jałowe) [Uoc] 21,6 V
    Napięcie w punkcie mocy maks. [Um] 17,8 V

    P.P.

  • 26. Data: 2018-12-21 17:59:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 21 Dec 2018 16:58:20 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Jesteś pewien?
    > Dla panelu, o którym mowa:
    > Napięcie maks. (jałowe) [Uoc] 21,6 V
    > Napięcie w punkcie mocy maks. [Um] 17,8 V

    Tak. Tyle że należy sobie samemu dopowiedzieć że taki panel ma być
    podłączony do aku z pomocą stosownej elektroniki. W której żadną miarą
    jednak nie musi być "odbierak zbędnego prądu" :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 27. Data: 2018-12-21 18:33:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Tak. Tyle że należy sobie samemu dopowiedzieć że taki panel ma być
    > podłączony do aku z pomocą stosownej elektroniki. W której żadną miarą
    > jednak nie musi być "odbierak zbędnego prądu" :)

    Oczywiście, że nie musi być. Ale regulator równoległy jest rozwiązaniem
    najprostszym, i da się go zrobić tak, aby nie pobierał prądu w czasie
    bezczynności.

    P.P.

  • 28. Data: 2018-12-23 15:03:28
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Czasem sie nie da :-)

    Pytanie czy faktycznie się nie da :) Prawie-naładowany akumulator raczej
    spokojnie weźmie ode mnie te kilkadziesiąt, kilkaset mA i raczej
    wykorzysta pełną moc z panelu (tzn. nie trzeba zwiększać napięcia, bo i
    tak przetwornica nie da więcej mocy niż panel, a przy 13.8 V raczej cała
    moc i tak zostanie wykorzystana, chyba że akumulator naprawdę będzie w
    100% pełny).

    Tak przynajmniej pokazała próba, którą właśnie zrobiłem na akumulatorach,
    które mam w domu. Trzymam je w stanie naładowanym, motocyklowe spokojnie
    biorą przy 13.8 V ~200 mA (i prąd spada), samochodowy ~400 mA. To więcej
    mocy niż będę miał z panelu, czyli powinno wystarczyć.

    > Obnizyli napiecie, bo widac sam akumulator bral za duzo (w czasie
    > jazdy).

    Tzn. obniżyli w nowych samochodach napięcie ładowania?

    > Pomysl raczej o tirach czy autokarach. One jezdza po 9 i wiecej h
    > dziennie i im akumulator sie nie niszczy.
    > A bywa, ze stoja na silniku.
    > Ale moze dlatego, ze zamiast 2*14.4 maja 2* 13.8

    No właśnie... regulator ogranicza im to napięcie. Jakby dostały np. 18 V
    ze słabego źródła, to na początku napięcie w tym źródle by klęknęło i nie
    przekroczyło tych 13.5 - 14.5 V, ale jakby się akumulator naładował...

    > Tylko ten dylemat, do 14.4 czy do 13.8 :)

    Raczej 13.8. Tak naprawdę to zamówiłem już panel (pewnie przyjdzie dopiero
    po świętach), będę eksperymentował w domu.

    > Przy 5W panelu racja - i tak nie bedzie duzego pradu :-)

    Teoretycznie 5 W przy 13.8 V to 362 mA, odejmując straty na przetwornicy
    trochę mniej (320 mA?) i odejmując pobór przez sam samochód mamy równe 300
    mA. Myślę że jeżeli akumulator będzie choć odrobinę rozładowany to
    spokojnie weźmie te 300 mA przy 13.8 V.

    > I to nas prowadzi do maszyny stanowej, ktora laduje najpierw do
    > wyzszego napiecia :-)

    No właśnie nadal nie :) Co przeszkadza żeby przyłożyć do akumulatora
    maksymalnie 13.8 V? Jak będzie naładowany to napięcie będzie ograniczone
    przez sterownik, jak nie będzie to przyklęknie z powodu poboru przez
    akumulator. Nie widzę tu potrzeby podbijania napięcia.

    > To sie zazwyczaj okaze, ze i tak jest za malo, z przetwornicą czy bez,
    > wiec po co przeplacac :)

    Najwyżej będę chodził i odśnieżał :)

    > Ja tylko podpowiem - jak dojdziesz do wniosku, ze chcesz cos wiecej
    > niz tylko ogranicznik do tych ~14V, to uzyj MCU.
    > Latwiej bedzie zapanowac.

    Tak, to zdecydowanie. O ile nie uda mi się zaprzęgnąć jakiegoś sterownika
    przetwornicy i jakoś sprytnie wysterować mu feedback.

    > Ale widziales zalecenie - ladowac pradem C/10 do 14.5V i wylaczyc.
    > Lub podlaczyc pod 13.8V.

    To "lub podłączyć pod 13.8 V" bardziej do mnie przemawia :)

    Tzn. wiadomo, że jakbym miał źródło o dużej wydajności prądowej, to lepiej
    podbić napięcie, bo inaczej akumulator nie weźmie prądu, który dla niego
    mam. Ale nie mam. Prąd C/10 to grube ampery, nie ta skala :)

  • 29. Data: 2018-12-23 15:18:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tzn. obniżyli w nowych samochodach napięcie ładowania?

    tak.
    W starszych juz 14.4V nie zobaczysz,
    w nowszych ponoc komputer ambitniej rzadzi - potrafi zwiekszyc
    napiecie po rozruchu, a zmniejszyc po naladowaniu.

> [...]
    >nie
    >przekroczyło tych 13.5 - 14.5 V, ale jakby się akumulator

    Na razie to mowimy czy lepsze 14.4, 14.0 czy 13.8 V.

    >No właśnie nadal nie :) Co przeszkadza żeby przyłożyć do akumulatora
    >maksymalnie 13.8 V?

    Pytanie, czy sie zdazy naladowac przez tych pare godzin sloneczka.
    Bo moze jednak trzeba 14.0V, aby prad podskoczyl ponad 300mA :-)

    >To "lub podłączyć pod 13.8 V" bardziej do mnie przemawia :)

    Jesli jednak chcesz naladowac szybko, to mamy "do 14.5V i wylaczyc".

    Mysle za zamiast "i wylaczyc" moze byc "i obnizyc do 13.8V".

    J.

  • 30. Data: 2018-12-23 16:26:46
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.12.2018 o 15:18, J.F. pisze:
    [...]
    > Pytanie, czy sie zdazy naladowac przez tych pare godzin sloneczka.

    Bawiłem się podobnym panelem, choć nie wiem, czy identycznym. Miał on
    trzy nieprzyjemne właściwości:
    1. Jeśli 10% panelu było w cieniu, to moc spadała do 10%. Tak, nie o 10%
    a do 10%.
    2. Wydajność za nieco brudną szybą spadała radykalnie.
    3. Panel skierowany niedokładnie na Słońce traci moc dużo szybciej niż
    wynikałoby z kosinusa.

    > Jesli jednak chcesz naladowac szybko, to mamy "do 14.5V i wylaczyc".
    >
    > Mysle za zamiast "i wylaczyc" moze byc "i obnizyc do 13.8V".

    Te napięcia zależą od temperatury.

    P.P.